Warme weer, HELP! hooi wordt te droog

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:36

DuoPenotti schreef:
Misschien omdat het hier wel binnen open gaat?
Er bijvoorbeeld ook geen dauw in kan?

Afgelopen dagen hebben we ook veel dauw, ook de tuinstoelen zijn helemaal nat op de zitting en rugleuning, dus hoger dan een pallet waarmee je het van de grond legt.

Geen idee of het dat is, maar probeer mee te denken waar het verschil dan in zit.

Hoe bedoel je binnen open gaat? Dat je baal binnen staat? Dat is bij mij ook. Het staat ook niet op een pallet maar een rooster op pootjes, flink van de grond. Er komt ook geen dauw op.

Ik heb het trouwens wel over ronde balen. Misschien maakt dat nog uit? Maakt voor mij ook niet meer uit hoor. Ik voer inmiddels al weer jaren onverpakt hooi.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:54

Maar misschien wel interessant voor andere :)

Een overkapping lijkt me aan 1 kant open?
Met binnen bedoel ik inderdaad binnen in een gesloten loods

hier ook ronde balen.

tirzasarah10

Re: Warme weer, HELP! hooi wordt te droog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:10

Ik kreeg de tip van iemand om ronde plastic balen in takt dus zonder gaten doormiddel van een spanband, in het midden van de baal aan te sjorren. Dan het stuk boven de spanband open te maken en dan kan je een deel voeren maar blijft de onderkant nog vers. Daar staat dan als het ware alles nog geperst. Pakte wel rottig maar hielp hier erg goed

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Ik heb gezworen geen verpakt hooi meer te voeren nadat 1 paard bijna dood was tgv mycotoxines. Maar zoals ik begreep zouden mycotoxines ook in krachtvoer kunnen zitten. Dusja waar doe ik dan goed aan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

DuoPenotti schreef:
Maar misschien wel interessant voor andere :)

Een overkapping lijkt me aan 1 kant open?
Met binnen bedoel ik inderdaad binnen in een gesloten loods

hier ook ronde balen.

Ja maar ver naar achter en verder nergens dauw of vocht te bekennen. Dus geen idee waar het dan aan zou liggen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:26

Mja ik heb ook wel eens schimmel gehad in droog balen, dus met touw bijeen gebonden. Eerste plakken prima, maar dan ergens na de 5de plak ineens witte stofschimmel. En soms eens een zwarte natte plek. Die balen lagen ook altijd droog opgeborgen bij mijn toenmalige vriend.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Mycotixines kunnen in gras zitten, dus ook in hooi. Meeste fouragehandels hebben gecertificeerd hooi dwz endofytenvrij.
Maar zelfs dan kan het er soms spontaan wel in zitten. Dat het in hard voer zit heb ik zelf nog nooit van gehoord

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

tirzasarah10 schreef:
Ik kreeg de tip van iemand om ronde plastic balen in takt dus zonder gaten doormiddel van een spanband, in het midden van de baal aan te sjorren. Dan het stuk boven de spanband open te maken en dan kan je een deel voeren maar blijft de onderkant nog vers. Daar staat dan als het ware alles nog geperst. Pakte wel rottig maar hielp hier erg goed

Als ik zo moest gaan klooien met een pak zou ik afhaken :D

@jessix dan weet ik het ook niet :)

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:25

De reden waarom wij geen open balen meer gebruiken is simpel, toen wij pas verhuisd waren en nog zoekende waren naar hooi leveranciers kochten wij steeds kleine balen maar na een tijdje gingen deze steeds schimmelen, ze stonden droog en goed verlucht toch schimmel.
Wij steeds van leverancier veranderen, dachten dat ze ons Beschimmelde balen verkochten maar dat was dus zo niet .
Nu hebben wij een vaste leverancier, deze heeft zelf paarden en steeds top hooi.

Enkel dit probleem nu.

En nee het is niet Beschimmelde of aan het broeien gegaan, dat gebeurd pas na opening als de folie errond blijft .

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:43

Art_Ificious schreef:
Mja ik heb ook wel eens schimmel gehad in droog balen, dus met touw bijeen gebonden. Eerste plakken prima, maar dan ergens na de 5de plak ineens witte stofschimmel. En soms eens een zwarte natte plek. Die balen lagen ook altijd droog opgeborgen bij mijn toenmalige vriend.

Heb ik ook wel eens een enkele keer gehad. Dan is er vaak iets (nats) mee geperst. Maar over het algemeen is bij mij de kwaliteit van hooi wel veel constanter.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:46

Hebben de paarden ook nog gras ter beschikking? Zo lang als er voldoende lekker gras is, dan is voordroog een tweede keuze. Het hoeft niet slecht te zijn, maar misschien wat minder smakelijk.
Ik zou kleinere porties gaan voeren en kijken wat er dan gebeurt.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:14

senna21 schreef:
Hebben de paarden ook nog gras ter beschikking? Zo lang als er voldoende lekker gras is, dan is voordroog een tweede keuze. Het hoeft niet slecht te zijn, maar misschien wat minder smakelijk.
Ik zou kleinere porties gaan voeren en kijken wat er dan gebeurt.

Savonds staan ze 4uur op de weide,
En 1 van de twee heeft dag en nacht een stukje van de wei aan zijn paddock wat open staat de ander niet en laat dat nu net de stofzuiger van dienst zijn, wat de andere liet liggen was voor onze haflinger geen probleem die eet alles op en kan niet doseren terwijl de andere kan je perfect voor enkele dagen hooi eten die kan dat perfect indelen.

Maar zodra dit hooi te droog is moeten ze het beide niet hebben .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:32

Hoe oud zijn ze? Kan het zijn dat het te hard word en niet goed kunnen kauwen?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:51

Wij hebben ook een deel droog / arm voordroog. Als we teveel geven, en het blijft een dag liggen, willen ze het ook niet meer.

Met name in deze tijd van het jaar, de paarden hebben gewoon geen honger en zijn wat kieskeuriger.

Ik overweeg dit type voordroog niet meer te bestellen, ik weet niet of het voor jou een optie is om wat anders te proberen als deze lading op is?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:04

Ik heb 3,5 jaar lang zelf grote balen gevoerd en dat ging prima. Had eerst twee en later drie paarden staan en dat ging prima. Bij het open maken rondom het folie eraf (laten zitten geeft broei, schimmel en rot) en een stuk pvc zeil eroverheen dat niet helemaal afsluit tot de onderkant en het hooi bleef prima. Zomer en winter. Ik zie mensen die baal wel eens totaal uit elkaar plukken, bij voorbaat al maar dat werkte niet voor mij. Dan droogt het heel erg uit en het geeft veel zooi. Ik pakte gewoon wat ik nodig had. Als het super warm werd en de zon op het zwarte zeil stond te branden zette ik het zeiltje even half open en dan was het opgelost. Ik heb het topic doorgelezen maar het is mij niet helemaal duidelijk wat je precies doet waardoor het dan mis gaat..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Mijn ervaring is dat ronde balen (omdat ze veel minder strak geperst kunnen worden) veel eerder problemen geven met broei en schimmel dan vierkante pakken. Daar wordt echt tijdens het persen al heel veel lucht uitgedrukt, wat de fermentatie bevordert.

Ik ben het verder niet helemaal eens met het verhaal over de melkzuurbacterïen. Die kunnen alleen de overhand krijgen als het gras nog vrij nat is én als er (nog) veel zuurstof in het pak aanwezig is. Dus meer bij ronde balen dan bij vierkante.

Fermentatie is een proces dat in principe door gisten wordt beheerst. Alleen onder ongunstige omstandgheden voor gisten (nat, veel zuurstof) krijgen melkzuurbacteriën een grotere kans de overhand te nemen. Dan krijg je ook die typische boterzuurproduktie, wat die zure kuillucht geeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:44

DuoPenotti schreef:
Duidelijk geschreven. :j
Dit word alleen al jaren op bokt geschreven, maar het blijft maar niet hangen of zo.

Het blijft niet hangen omdat ik er nog steeds geen onderbouwing onder heb gezien. Ik ken nog steeds alleen de proeven die uitwijzen dat er bijzonder weinig verschil is IN het paard

Dus dit soort verhaaltjes zijn precies dat. Niet onderbouwde verhaaltjes en overpeinzingen.

Kan nooit kwaad om er eens over na te denken overigens. En eens uit te proberen of je paard het beter doet op hooi. We weten nog niet alles dus het zou kunnen. Maar wel onvoldoende om zomaar voordroog in de ban te moeten doen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Er zijn gewoon paarden die het niet goed doen op voordroog zoals mest water.
En dat niet hebben op hooi.

Maar ik heb wel het idee dat het minder paarden zijn dan wat sommige willen laten doen geloven.
Tenminste bij droog in de pak.
Nat wil je gewoon niet voeren.

Maar er is wel verschil.
En dat kan gewoon last geven.
In de ban doen zeker niet.
Voer het zelf ook zonder problemen.

En het stuk vertelde meer.
Suikers.

Suikers dat daar altijd van verteld word dat die in voordroog hoger is.
Hoe vaak je ook zegt dat is niet zo hoeft te zijn. 2 berichten later lees je. Geen voordroog voeren want veel suiker :+

pol013 schreef:
DuoPenotti schreef:
Dit word alleen al jaren op bokt geschreven, maar het blijft maar niet hangen of zo.

Het blijft niet hangen omdat ik er nog steeds geen onderbouwing onder heb gezien. Ik ken nog steeds alleen de proeven die uitwijzen dat er bijzonder weinig verschil is IN het paard

Dus dit soort verhaaltjes zijn precies dat. Niet onderbouwde verhaaltjes en overpeinzingen.

Kan nooit kwaad om er eens over na te denken overigens. En eens uit te proberen of je paard het beter doet op hooi. We weten nog niet alles dus het zou kunnen. Maar wel onvoldoende om zomaar voordroog in de ban te moeten doen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

Ik had hetzelfde, ben in de zomer kleinere pakken gaan voeren, kon zoveel van de grote weg gooien, zo zonde

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:03

pol013 schreef:
DuoPenotti schreef:

Eens. Werkelijk nog nooit problemen ondervonden met voordroog en inmiddels jaren véél verschillende paarden op gehouden.

Sterker nog, sinds het krachtvoer + voordroogbeleid nog nooit zo'n gezonde, glimmende en van nature goed bespierde paarden gehad.
Zowel warmbloed als koudbloed, paard als pony.

Suiker- en eiwitgehalte kan je gewoon met een ruwvoeranalyse te weten komen. Je hebt er alle mogelijke gradaties in, dus "voordroog = meer suiker" is inderdaad onzin.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:22

Ah sorry DP: op dat stuk doelde je. Daar ben ik het wel mee eens. Want dat is al lang en breed onderbouwd dat er geen verband is tussen wijze van verpakken en voedingswaarde.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:09

Ik was zelf niet duidelijk en/of volledig. :)