Discussie met staleigenaar over afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:51

Ik vind het dikke onzin. Maar fijn, het is wel zijn erf.
Ik had nog wel even gevraagd wat de werkelijke reden is dat je niet mag afspuiten. Hou niet zo van onzin verhaaltjes

Ik spuit ze trouwens wel af. Met koud leidingwater. Ik spoel ze langer af dat ze echt gekoeld zijn en dan zonder zweetmes in de koele stal

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:51

Betaal je een bijdrage voor je verzorgpaard?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:52

Ik zou (met mijn eigen paard) zeggen “mijn paard. Ik doe het wel”.

En vervolgens een andere stal gaan zoeken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:55

Ik zou hier dus wel over vallen. Paard zonder beschutting in 30 graden en dan niet mogen verkoelen? Daar zou ik niet mee akkoord kunnen gaan. Mogelijk kun je met de eigenaar van het paard in gesprek ts, en samen even naar de staleigenaar en uitleggen\aanvaarden dat jullie dat ''risico''(is het niet, maar laat gaan die discussie) aanvaarden. Of mogelijk alleen de benen oid, als het om water verbruik gaat.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:55

Wat een zeiksnor zeg.
Als je paarden houd, hoort daar ook verzorging bij,en bij verzorging kan zeker wassen en lekker even koelen horen.
Ik vind dit dus echt belachelijk en hij zou aan mij een slechte hebben.
Rot op met je niet afspoelen zeg!
Dan moet ie lekker kippen gaan houden.

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 17:56

rien10 schreef:

Zou ik ook doen idd. Als het om geld gaat betaal ik wel 5 euro per keer voor het afspoelen ofzo.
Het is toch gewoon sneu dat ze geen schaduw hebben en dan ook niet mee water gekoeld zouden mogen worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Discussie met staleigenaar over afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:04

Ik zou meer over het geen schaduw vallen nog als het niet afspuiten...

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:05

rien10 schreef:

Dat laatste is wel belangrijk dan inderdaad :+ nee is nee wat waterverbruik betreft.

@TS op mij komt het over dat de staleigenaar moeilijk grenzen kan stellen en hier liever een verhaal aan ophangt dan simpelweg regels te stellen.

Akiam_ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 18:15

Gini schreef:

Ja ik betaal elke maand geld aan de eigenaresse

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:18

_San87_ schreef:
Dees schreef:

Niet gericht op jou persoonlijk.

Waar kan ik die wetenschappelijk aangetoonde ontkrachten vinden?

@San87, ik denk dat het juist andersom zit. Water sluit juist af. De reden ook om na het afspuiten altijd met een zweetmes overtollig vocht van je paard af te halen.

Het is gewoon de wet van Fourier (warmteoverdracht door geleiding). Als je vervolgens de warmteoverdrachtscoëfficiënt tabel raadpleegt, zie je dat water warmte beter geleidt dan lucht waardoor het afkoelend werkt.

Het is simpele natuurkunde.

Precies.

En als je zelf wilt testen. Maak 2 hoefijzers (of iets anders..) heel warm, leg de ene gewoon weg en ga de andere onder een koude waterstraal afspoelen (of gooi het in een bak koud water, kan ook). Welke is als eerste weer koud? Ik garandeer je dat degene die wordt afgespoeld veel vlugger koud is

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:21

Dat opwarmen/af messen verhaal is een zeer hardnekkig broodje aap verhaal.
Verdampend water koelt af.
Dat is gewoon zo.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:27

Helaas voor jou maakt de staleigenaar de regels. Als deze geen bezwaar heeft tegen natte lappen. Dan zou ik de tip van de natte vliegendeken proberen. Hier vandaag ook de pony die behooelijk stond te puffen lekker afgespoeld met koud leidingwater. Die vindt het heerlijk. Doet haar echt plezier en idd niet afmessen dan hebben ze het langst effect ervan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:41

Vandaag heb ik paard wat gekoeld met water uit een wat kleinere jerrycan. Normaal gesproken spuit ik ze ook wel helemaal af.

Ik vind het ook een zeiksnor van een stalhouder. Betaalt de eigenaresse vrij weinig voor de stalling dat de kosten van het water een probleem zouden zijn? Ik zou niet blij zijn als een stalhouder mij zou vertellen dat je het paard niet mag afspuiten. Overleg met de eigenaresse van het paard. Ik begrijp dat zij de lieve vrede wil bewaren, maar dit is wel een teken dat het welzijn van het paard in het gedrang is door de onnozele houding van de stalhouder.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:43

Akiam_ano schreef:
Gini schreef:

In dat geval zou ik het er niet zomaar bij laten. Ik zou het opnemen met de eigenaar van het paard en duidelijk aangeven dat je betaalt om het paard te mogen verzorgen en dat je daarbij geen zin hebt in verzonnen regeltjes die te pas en te onpas gecommuniceerd kunnen worden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:15

Gini schreef:
Akiam_ano schreef:

In dat geval zou ik het er niet zomaar bij laten. Ik zou het opnemen met de eigenaar van het paard en duidelijk aangeven dat je betaalt om het paard te mogen verzorgen en dat je daarbij geen zin hebt in verzonnen regeltjes die te pas en te onpas gecommuniceerd kunnen worden.

Als je van je verzorgpaard af wilt is dat een heel goed idee. Ik denk niet dat de gemiddelde eigenaar dit pikt van een verzorgster :+

nayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:07

Ik ben ook van mening dat het wel verkoeling kan brengen, zeker als je paard erna lekker in de schaduw kan of kan gaan rollen in zand.
Mss mag het wel als je een emmer water neemt? Dan kan je met een spons en zweetmes wat verkoeling geven zonder echt veel water te gebruiken?
Zo doe ik het meestal.
Het is idd zijn erf, zijn regels. Meer duidelijkheid over de ware reden zou wel zo fijn zijn langs zijn kant.
Wordt er gewerkt met een huisregelement ofzo waar die dingen in staan?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:19

Hmmm..... als die staleigenaar zo begaan is met de paarden daar, wellicht kan hij beter zorgen voor beschutting voor de paarden buiten.
Ik vind het niet kunnen, dat paarden buiten staan zonder enige vorm van beschutting. Niet voor deze heftige zon, deze hitte, niet voor al die insecten, etc. :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:27

rien10 schreef:
Helaas is het niet jouw paard. Dus je kan niet veel. Maar de stalhouder vertelt sprookjes.

Dit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:31

Maar dan is er een keuze.

Mijn ruin heeft bijna de hele dag in de zon gestaan.

Mijn merrie wisselend.

Heb om 1 uur hooi in de opening van de schuilstal gelegd zodat ook de ruin zeker even in de schaduw stond.

Edit waar is dat bericht waar ik op reageerde heen?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:35

Bij endurance worden paarden toch met emmers (ijs)water gekoeld na/tijdens heftige ritten?
Lijkt mij een standaard manier om af te koelen. Maar fijner zou zijn als ze standaard een schaduwplek hebben.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:38

Jerrycan water mee en koelen maar. Niemand die dan nog kan zeggen dat dat niet mag behalve de eigenaar van het paard.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:39

Niet met ijswater hoor, juist met lauw koel water.
IJswater zorgt er voor dat de bloedvaten vernauwen, wat zorgt voor minder afkoeling.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:40

Het kan zelfs zo ver werken dat de eigenaar van het paard moppers krijgt en moet oppassen voor een " vriendelijk " verzoek om een andere verzorger te zoeken of een andere stal.

Hier staan ze 24/7 in de wei met grote inloopstal waar ik ze voer.
Ook veel bomen in de wei op een plek. Voormalig appelbomen hofje.
Toch staan ze veel in de zon. Wel ook in de inloopstal om te slapen maar nooit onder de bomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:42

Bij marathons (humane sport dus) bij hogere temperaturen staan ijsbaden klaar als er lopers zijn die hittestress/zonnesteek ervaren door de inspanning. Die worden met kleren en al in het ijs gelegd als de toestand echt kritiek is of dreigt te worden.
Dus ja, koelen met ijs wordt zeker gedaan. En niet alleen bij endurance, ook bij eventing en die andere soort marathons (aangespannen dus).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:44

Ineke2 schreef:
Niet met ijswater hoor, juist met lauw koel water.
IJswater zorgt er voor dat de bloedvaten vernauwen, wat zorgt voor minder afkoeling.

Lees die link die gepost is. Ook dát is een broodje aap verhaal. Je krijgt bij koelen met koud water geen vasoconstrictie.
(Ga zelf maar eens onder een ijskoude douche staan - áls er al iets gebeurt is dat je vaten juist gaan open staan - je krijgt een rode huid, want je huid vindt dat die afkoelt - wat ook zo is, en dús moet die weer opgewarmd worden, zeggen je vaten... En daardoor krijgt je kern juist ook beter de kans af te koelen)