Paard verhuist naar pp,paard oogt niet gelukkig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:36

superpony schreef:

De overgang kan groot zijn, maar sommige paarden hebben ook echt tijd nodig om te wennen. Het is En een andere plek EN een andere situatie.

Maar net als bij stallen met boxen en overdag weidegang/paddock die niet altijd passen, is er bij pp stallen ook verschil. Ik ben wel pro 24/7 buiten en vind dan een pp het mooiste systeem, maar ik zou niet op elke pp willen staan.
….
Het introduceren en wennen is echt belangrijk. Dat kan tijd kosten.

De stal zou het wel ook moeten zien en samen op zoek moeten gaan naar een oplossing. Opnieuw wennen, beter wennen, 2x per dag een tijdje apart of op stal bijv.

Of een andere plek. Maar er is vast een reden dat je voor deze stal koos. Als dat is vanwege gewicht, leeftijd, beweging etc, zou ik met de stal in gesprek gaan.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Captain schreef:
M.i. zijn PP's vooral goed voor koudbloeden.

Ik denk dat deze gedachte meer ingegeven wordt doordat koudbloedeigenaren er vaker voor kiezen dan warmbloedeigenaren met sportpaarden.
Onze pp-kudde is 21 pony’s en paarden sterk, gemengd qua geslacht en leeftijd, met zes koudbloeden, een Welsh-A, en verder alleen maar warmbloed/volbloed, waaronder twee PRE’s.

Mijn 4-jarige PRE-merrie verhuisde eind maart van ‘s nachts op stal naar desze pp. Een dag eerder was er een 20-jarige Friese ruin gearriveerd. Ze hebben eerst die twee gekoppeld en na een aantal dagen samen naast de kudde, zijn ze tegelijk de groep in gegaan. Mijn PRE was eigenlijk meteen thuis, stond dezelfde avond al kop aan kont met een paar anderen te soezen. De Fries kon niet aarden, bleef langs de draad lopen en andere ruinen aanvallen. Hij is na een week uit de kudde gehaald, terug apart gezet (wel 24/7 buiten wat hij op zich wel goed aankon) en een paar weken later verhuisd naar een pensionstal waar hij ‘s nachts op stal staat.

Captain

Re: Paard verhuist naar pp,paard oogt niet gelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:54

Dat zou best kunnen, maar je ziet toch dat ze op een PP in het algemeen veel bewegen en het alleen met hooi moeten doen wat niet altijd rijk hooi is. Een gemiddeld warmbloedpaard wat een paar keer per week gereden wordt heeft daar niet altijd voldoende aan. Maar het is natuurlijk per paard verschillend, daarom goed te kijken naar hoe je paard het doet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 08:56

pp...het lijkt zo fantastisch en ze zien dit als oplossing voor de paardenhouderij van de toekomst.
jammer enkel dat dit echt niet voor elk paard geschikt is.
en ja er moet meer dan genoeg ruimte zijn en daar schort het al vaak aan. Paarden moeten hun maatjes zelf kunnen kiezen maar die keuze bepalen wij door wat we er in zetten.
Ik denk dat je van goede huize moet komen wil je een prima kudde kunnen vormen. en dan bedoel ik niet met maar 4 0f 5 paardjes nee met veel!
Ik zie het hier thuis met 7 al dat dit niet alles bij elkaar kan en ik blij ben er hekken tussen zitten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:12

pillow schreef:
Gini schreef:
Paddock paradise en een kudde van 20 paarden gaan niet goed samen naar mijn mening. Ik denk dat je de ruimte overschat.

Ik kan het gemist hebben, maar ik lees nergens hoe groot het is.

Klopt, het was ook een veronderstelling.
20 paarden samen in 1 kudde houden vergt veel grond. Meervoud van hectares. Een track van 1 kilometer lang zou overal 10 meter breed moeten zijn om nog maar aan 1 hectare te komen.
Daarbovenop centraliseert het leven in een paddock paradise zich voornamelijk rond de voederplekken. In een ideale wereld eentje meer dan het aantal paarden. 21 aparte, volwaardige voederplekken, is veel.

In een groot weiland zal een paard dat nog niet volledig aanvaard is door de groep een paar (tientallen) meters verder grazen. Veilige afstand, maar wel nog met connectie met de groep. Stilaan zal er dan een ander paard hapje stapje dichterbij komen en zo een eerste verbinding maken.
In een PP kan een nog niet-aanvaard paard 2 dingen: op een afstandje van 1 voederplek gaan staan kijken (maar dan kan die dus niet eten) of naar een andere voerplek gaan (maar dan wordt de connectie even volledig verbroken, de stap voor een ander paard om verbinding te gaan zoeken wordt groter, niet onmogelijk, maar groter).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:14

Ladyson schreef:
Hmm je leest zo wel allemaal de verhalen waar het niet goed is gegaan. Ben benieuwd of er ook verhalen waarbij het na X periode wél goed kwam. Mijn paard ging de overgang prima bij, maar daar heb je niks aan.

Mijn merrie ook hoor. Die was 24 toen ze kwam en ik had een trackje gebouwd voor haar en mijn ruin. Ze had bij mijn weten haar hele leven 's nachts op stal gestaan. Bij regen rende ze de schuilstal in, dat is ze altijd blijven doen. En ze stond daar ook vaak gewoon te rusten. Maar ze was ook vaak bij mijn ruin (supersociaal en zorgzaam dier, alleen meer gesteld op ruinen dan op merries), ze aten samen, dronken samen of stonden samen ergens op de track of op de zandpaddock. Ik vond het heel knap voor zo'n pony, niet alleen vanwege de leeftijd maar ook vanwege haar introverte karakter. Je zag haar emotioneel opbloeien maar ze bleef in de winter wel moeite houden met het buitenleven. Ze ging dan uit zichzelf binnen staan, en ze droeg dekens bij kou en/of veel regen.

Het kan. Als er rust is. Harmonie onder de paarden, genoeg verschillende plekken met verschillende activiteiten (meerdere hooinetten die goed verspreid zijn, plekken om te rusten, plekken om de omgeving buiten het terrein te bekijken, om takken te eten, om de boel zelf in te richten vwb waar ze willen mesten).
De fout die veel mensen maken is dat ze denken dat een weiland met een track er omheen een paddock paradise is. Bij een paddock paradise komt wel wat meer kijken. En wat mensen weten, kunnen en willen realiseren staat daar soms ver van af. Natuurlijk is een track om je wei met ergens een paddock en een schuilstal beter dan wat veel paarden hebben. Die van mij waren er helemaal tevreden mee. Maar bij veel wat voor "paddock paradise" moet doorgaan denk ik: je snapt 't concept niet :o Zie bij voorbeeld de post hierboven: tracks van 10 meter breed, en dan met als beredenering om aan een bepaald oppervlakte in vierkante meters te komen, en activiteiten geconcentreerd rondom voerplekken. Nee. Allemaal niet helemaal zoals het bedoeld is.

Waarmee ik overigens niet doel op de locatie waar de TS staat, want die ken ik niet. Het is meer een algemene opmerking.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:19

Het gaat mis in de aangeboden voorzieningen bij de gemiddelde pp denk ik. Je ziet vaak maar 1 of hooguit 2 schuilstallen/inloopschuren op bijv 15 paarden. Idem dito met water en voer. Onder het mom van “ze passen er allemaal in als ze zouden willen”. Maar daar wringt net de schoen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:24

Gini schreef:
Klopt, het was ook een veronderstelling.
20 paarden samen in 1 kudde houden vergt veel grond. Meervoud van hectares. Een track van 1 kilometer lang zou overal 10 meter breed moeten zijn om nog maar aan 1 hectare te komen.
Daarbovenop centraliseert het leven in een paddock paradise zich voornamelijk rond de voederplekken. In een ideale wereld eentje meer dan het aantal paarden. 21 aparte, volwaardige voederplekken, is veel.

In een groot weiland zal een paard dat nog niet volledig aanvaard is door de groep een paar (tientallen) meters verder grazen. Veilige afstand, maar wel nog met connectie met de groep. Stilaan zal er dan een ander paard hapje stapje dichterbij komen en zo een eerste verbinding maken.
In een PP kan een nog niet-aanvaard paard 2 dingen: op een afstandje van 1 voederplek gaan staan kijken (maar dan kan die dus niet eten) of naar een andere voerplek gaan (maar dan wordt de connectie even volledig verbroken, de stap voor een ander paard om verbinding te gaan zoeken wordt groter, niet onmogelijk, maar groter).

Ze heeft het in de OP wel over 20 paarden.
En over heel veel grond.
Maar dat heel veel op 20 paarden moet echt heeeeel veeeeel zijn.
Zonder precieze maten weten we natuurlijk niks, maar wel wat vaak voorkomt

Vind hoe jij het omschrijft ook echt heel kloppend en duidelijk :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:27

Koper schreef:
Maar bij veel wat voor "paddock paradise" moet doorgaan denk ik: je snapt 't concept niet :o Zie bij voorbeeld de post hierboven: tracks van 10 meter breed, en dan met als beredenering om aan een bepaald oppervlakte in vierkante meters te komen, en activiteiten geconcentreerd rondom voerplekken. Nee. Allemaal niet helemaal zoals het bedoeld is.

Een paard is onder andere een ruimtedier. Onderaan de streep gaat ruimte nu eenmaal over vierkante meters. Valt niet veel conceptmatig aan te snappen. :o

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:29

TS zegt in haar vorige bericht 518 meter tot aan einde track maar heel breed. Alleen hoe breed dat is staat er niet bij. Ik vraag me af of het groot genoeg is voor 20 paarden maar, zoals hier al vaker genoemd is, gedijen sommige paarden gewoon beter bij in de nacht op stal.

Ik zou het zelf niet al te lang aankijken als het mijn paard was.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:32

Ladyson schreef:
Hmm je leest zo wel allemaal de verhalen waar het niet goed is gegaan. Ben benieuwd of er ook verhalen waarbij het na X periode wél goed kwam. Mijn paard ging de overgang prima bij, maar daar heb je niks aan.

Mijn paard heb ik op zn 21ste overgekocht van de manege voor z'n pensioen. Op de manege stond hij eigenlijk altijd op stal, buiten twee weken zomervakantie op de wei. Bij ons kwam hij 24/7 op de wei met mijn andere paarden.

Hij heeft serieus 6 maanden lang altijd 50 meter tussen hemzelf en de andere paarden gehouden, hij zette zichzelf ook "op stal", door steeds in een hoekje van de schuilstal te gaan staan. Maar na dat halve jaar was het ineens goed en hij heeft nog tot z'n 28ste heerlijk in de kudde geleefd. Ik zou het dus nog even tijd geven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:35

Bij google maps kun je als je ingelogd bent oppervlakte meten.
Ben daar wel benieuwd naar.
En dan gewoon het gedeelte waar ze staan, Niet precies elk paadje meten maar wat ze in totaal gebruik van kunnen maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:36

De heel veel grond kan misschien wel prima zijn op de paden, maar ook op de voederplekken?

In principe zou je dus als basis een héle grote ruimte moeten hebben, met minimum 20-25 voederplekken, die ook op tientallen meters van elkaar af liggen, zonder dat er dan wel grote stukken omheining of afstanden liggen (want in een weiland zie je dat kuddes wel zich opsplitsen in kleinere groepjes, maar wel allemaal in de buurt gaan grazen zeg maar).
Als je dus 5 paddocks maakt met elk 5 voederplekken, dan zal je zien dat de 20 paarden zich ophouden op paddock 1 (en er dus 5-10 eten en de rest restjes snaaien, staan te kijken), en de hele kudde zich op een moment verplaatst naar paddock 2, enzovoort.
Het gaat zelden voorkomen dat ze zich verspreiden over de verschillende paddocks.

Die grote voederplek kan uiteraard wel aangevuld worden met extra netjes/plekjes langs en omheen de track. Maar voor kuddes van 10 paarden moeten die plaatsen dus ook voldoende groot en breed zijn. 10 m is dan wel een minimum. Als een van mijn dominante paarden er staat dan zal 10 m nog maar net ok zijn om een onderdanige te laten durven passeren. En bij een grote kudde, als je pech hebt dat er een dominante staat te eten, onderdanige niet durft passeren en een andere dominante de onderdanige wil doorjagen, dan heb je paniek en ongelukken.

Ook van die grote weideruiven zijn niet heilig, ik heb mij mijn twee rijpaarden een ruif van 150 diam staan, en de merrie eist die volledig voor zichzelf op.
In de stal heb ik nog twee voederplekken, elk in de hoek (stal 3*6) en ook daar presteert ze het om de ruin niet binnen te laten.

Dus in theorie heb je bij een grote weideruif 12 voederplekken, maar in de praktijk zal dit voor max 4 plaats bieden, en zelfs dan nog.

Ik ben zelf wel fan van paddock paradise systemen, maar enkel bij kleine kuddes. Ik heb bewust gekozen om mijn trekpaarden en rijpaarden te scheiden, puur omdat ik de paden zo breed zou moeten maken dat er teveel gras verloren wordt, en die trekpaarden gewoon zo lomp zijn dat ze de kleintjes in de omheining duwen tijdens een zotte bui (of gewoon zomaar, omdat het kan.).
Dus de mijne hebben stal - verharding - zandpaddock - tracksysteem en staan per twee. Hopelijk komt er volgend jaar een veulen, maar per groep vind ik 3-4 gelijkaardige paarden het maximum.
Is er een mogelijkheid dat die 's nachts op stal komt en overdag op de track?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:47

Ik denk oprecht dat 95% van de paarden het goed zouden doen op een PP achtig concept. Het is alleen heel moeilijk om het echt echt goed te doen.
Ruimte wordt hier al genoemd. Eetplekken zijn ook een heel belangrijke (daarom hou ik ook meer van gras, dan concentreer je het niet zo, maar daar met een paard het ook maar net goed op doen). Maar juist ook schuilplekken (stallen/ schaduw etc).

Dus met het concept an sich is niets mis. Maar de uitvoering is duur en moeilijk zodra het over meer dan pakweg 3 paarden gaat. Het concept komt ook niet uit nederland waar we moeten woekeren met ruimte. Maar uit landen waar ruimte geen issue is.

Waar het bij TS aan ligt is nu niet in te schatten. Maar je hebt nu wel wat aanknopingspunten.
2 maanden is relatief kort. Geef het wat langer de tijd. Als je paard wel kan aarden na een aanpassingsperiode heb je wel een ideale plek voor een ouder wordend paard als hij veel kan blijven scharrelen.
Maar kijk dan na de periode ook goed kritisch. Zit er geen vooruitgang in? Dan terug. Dan was dit niet de passende plek voor jullie.

Afhankelijk van hoe moe je paard nu lijkt zou ik het een maand of 3-6 aankijken.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 13-06-25 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:47

Gini schreef:
Koper schreef:
Maar bij veel wat voor "paddock paradise" moet doorgaan denk ik: je snapt 't concept niet :o Zie bij voorbeeld de post hierboven: tracks van 10 meter breed, en dan met als beredenering om aan een bepaald oppervlakte in vierkante meters te komen, en activiteiten geconcentreerd rondom voerplekken. Nee. Allemaal niet helemaal zoals het bedoeld is.

Een paard is onder andere een ruimtedier. Onderaan de streep gaat ruimte nu eenmaal over vierkante meters. Valt niet veel conceptmatig aan te snappen. :o

Paard is inderdaad een dier wat is geëvolueerd om te bewegen. Daar zijn de paden voor. Die zorgen ervoor dat het paard in beweging komt, als het goed is aangelegd. Wat met een breedte van 10 meter al onderuit wordt gehaald, want dan gaan ze klonteren. Paden hebben in een goed aangelegd systeem verschillende breedtes, afhankelijk van de plek en de functie van het pad, en zijn hooguit 3,5 meter breed.

Denken in vierkante meters heeft zijn oorsprong in denken in weiland en stalruimte. Als ze met z'n allen in een vierkant stuk gras staan zijn de afstanden naar waar ze toe willen veel kleiner want ze kunnen er in een rechte lijn naartoe. Ze hoeven niet "om te lopen", wat een goede track nou net faciliteert. Daarom kun je op hetzelfde oppervlakte perceel, inclusief stukken gras wat al dan niet af en toe open is, snackstruiken, poel enz, met een goed aangelegde track veel meer beweging creëren dan in een biljartlaken met hetzelfde oppervlakte. Ze hoeven niet naar de einder te lopen. Als daar niks is, behalve nog meer gras, waarom zouden ze dan in beweging komen. Terwijl er met minder vierkante meters, maar wel met bij voorbeeld een heuvel, een poel, een paard wat je ziet aan de overkant van het stuk land waar je naartoe wil maar waarvoor je de "omweg" van de track moet volgen om er te komen, of het hooinet waar je staat is leeg want het is niet zo idioot groot als je op veel plekken ziet, dus je gaat op weg naar de volgende want er hangen zo'n 6 netjes per paard, wel die beweging maken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:49

Alle paarden zijn verschillend en wat voor het ene paard goed is hoeft dat voor een ander niet te zijn. Ts, als het slecht blijft gaan, kun je dan niet terug naar zijn vorige stalling waar het wel ging?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:56

Als je een kudde van 20 paarden wilt huisvesten is oppervlakte belangrijk. Als je bv. maar 1 hectare hebt, is dat te weinig. Hoe je die hectare ook indeelt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 09:58

ze zouden 36 hectare hebben als het stuk 600 x 600 is en dat lijkt me niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:00

Koper schreef:
Paard is inderdaad een dier wat is geëvolueerd om te bewegen. Daar zijn de paden voor. Die zorgen ervoor dat het paard in beweging komt, als het goed is aangelegd. Wat met een breedte van 10 meter al onderuit wordt gehaald, want dan gaan ze klonteren. Paden hebben in een goed aangelegd systeem verschillende breedtes, afhankelijk van de plek en de functie van het pad, en zijn hooguit 3,5 meter breed.

Denken in vierkante meters heeft zijn oorsprong in denken in weiland en stalruimte. Als ze met z'n allen in een vierkant stuk gras staan zijn de afstanden naar waar ze toe willen veel kleiner want ze kunnen er in een rechte lijn naartoe. Ze hoeven niet "om te lopen", wat een goede track nou net faciliteert. Daarom kun je op hetzelfde oppervlakte perceel, inclusief stukken gras wat al dan niet af en toe open is, snackstruiken, poel enz, met een goed aangelegde track veel meer beweging creëren dan in een biljartlaken met hetzelfde oppervlakte. Ze hoeven niet naar de einder te lopen. Als daar niks is, behalve nog meer gras, waarom zouden ze dan in beweging komen. Terwijl er met minder vierkante meters, maar wel met bij voorbeeld een heuvel, een poel, een paard wat je ziet aan de overkant van het stuk land waar je naartoe wil maar waarvoor je de "omweg" van de track moet volgen om er te komen, of het hooinet waar je staat is leeg want het is niet zo idioot groot als je op veel plekken ziet, dus je gaat op weg naar de volgende want er hangen zo'n 6 netjes per paard, wel die beweging maken.

Klopt, en dat idee is ook gewoon super. Maar zijn paden van 3.5 m haalbaar én veilig bij een kudde van 20 paarden? Of blijven we dan toch meer hangen op kleinere kuddes van 4-6 paarden?

Ik persoonlijk zou liever 2 hectare land opgedeeld zien in 3 kleinere PP's met kleinere kuddes, dan in 1 grote PP met 20 paarden op. En dat alleen al puur voor de veiligheid betreft smalle paden en veel paarden.

Zonnetje81 schreef:
ze zouden 36 hectare hebben als het stuk 600 x 600 is en dat lijkt me niet.

Pad is 500 m lang naar het uiteinde, zal dus max 500 m lang zijn terug naar het begin, als pad 4 m breed is en ertussen zit een strookje gras van 20 m, dan heb je 500*28m = 1.4 ha. Met enkel de lengte van een pad kan je niks berekenen helaas.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:20

In mijn ogen is ieder paard geschikt voor pp. Enkel is niet elke pp geschikt voor elk paard.

De oppervlaktes zijn vaker te klein dan passend, ook wat betreft beschutting, voer, drink en rust plekken is het vaak triest gesteld. En dan moet je paard ook nog in de groep passen, niet alle paarden matchen. Daar mist nogal eens kennis en mogelijkheden.
Wennen kan zeker tot een jaar kosten, maar je paard mag niet te lang echt ongelukkig zijn. Jij kent je paard het beste. Verdiep je ook in de materie van een pp en je komt er vast uit. Veel succes!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:28

Eens met bovenstaande; niet elke PP is geschikt voor elk paard. Aan het systeem zelf mankeert niets maar wel hoe wij mensen het 'managen'.

Sommige paarden passen zich snel aan, maar er zijn paarden die liever in een kleinere groep staan, of een wat rustiger groep met leeftijdgenoten. Het terugtrekken geeft ook wel aan dat hij z'n plekje nog niet heeft gevonden. Twee maanden wennen is nog niet erg lang, en ik zou het nog even een paar weken aanzien, maar als het niet beter gaat dan zou ik toch gaan uitkijken naar een andere PP met kleinere kudde.
Ook gezien de leeftijd van het paard, 20 is niet meer piep en ook niet stok, maar het kan voor jouw paard allemaal wat te veel zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:48

Duhelo schreef:
Ik persoonlijk zou liever 2 hectare land opgedeeld zien in 3 kleinere PP's met kleinere kuddes, dan in 1 grote PP met 20 paarden op. En dat alleen al puur voor de veiligheid betreft smalle paden en veel paarden.

Zeker weten. 20 is veel te veel, geen enkele natuurlijke groep of kudde is zo groot.

@Gini: ja tuurlijk is 1 hectare voor 20 paarden te weinig. Het hele punt is dat je op een halve hectare drie paarden heel goed in beweging kunt houden met een goed aangelegde track (dus niet een enkel pad met haakse bochten rond om een rechthoekig stuk gras, en dan een schuilstal met dicht bij die stal 1 of 2 hooinetten en een waterpunt. Allemaal geconcentreerd want makkelijker voor de mens) wat je met een stuk gras van een halve hectare niet gaat lukken. Want ze hoeven niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:05

Koper schreef:
@Gini: ja tuurlijk is 1 hectare voor 20 paarden te weinig. Het hele punt is dat je op een halve hectare drie paarden heel goed in beweging kunt houden met een goed aangelegde track (dus niet een enkel pad met haakse bochten rond om een rechthoekig stuk gras, en dan een schuilstal met dicht bij die stal 1 of 2 hooinetten en een waterpunt. Allemaal geconcentreerd want makkelijker voor de mens) wat je met een stuk gras van een halve hectare niet gaat lukken. Want ze hoeven niet.

Maar ik had het dus natuurlijk wel over die 20 paarden. ;)
Je kan niet echt beweren dat ik een concept niet begrijp om dat dan te staven met een situatie waar het in dit topic niet echt over gaat (drie paarden op een halve hectare). Ik snap het concept van een paddock paradise juist heel goed om in te zien dat dat voor een kudde van 20 paarden enorm moeilijk goed te realiseren is. :)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:15

Ladyson schreef:

Ik heb wel een succesverhaal :) . Ik had mijn 2 pony’s eerst op een reguliere plek staan en daar kwam mijn ene pony wel tot rust en de andere helemaal niet. Ze zijn toen naar een PP verhuisd en daar kwamen ze met een hele lieve IJslander ruin te staan.

De paarden hadden echt heel veel ruimte, 2 mini’s en de IJslander op 1 hectare paddock paradise. Daarnaast was er nog een hectare weiland om te grazen en dat werd ook als hooiweide gebruikt.

Mijn altijd vermoeide mini heeft daar heerlijk geslapen en was zo heerlijk uitgerust. De andere paarden sliepen daar ook heerlijk.

Ik heb ook met hen op een veel kleinere pp gestaan met meer paarden en dat waren er naar mijn mening ook te veel. Dat ging van 5 mini’s naar 7 mini’s en een grote. Daar geraakten ze ook moe.

De pony’s staan nu rustig aan huis te slapen, dat gaat ook goed.

Kortom, meer ruimte en kleinere groepjes werkt :)

Ik heb ook gemerkt dat de omgeving er omheen belangrijk is, ze staan nu achter huis in het groen waarbij ze alleen via een poortje naar de weg 40 m voor ons huis kunnen gluren :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:28

Lindsey_99 schreef:
Eens met bovenstaande; niet elke PP is geschikt voor elk paard. Aan het systeem zelf mankeert niets maar wel hoe wij mensen het 'managen'.

Ik ben het hier ook mee eens. De voorwaarden moeten wel goed zijn. Stabiele kudde, genoeg ruimte, genoeg droge rustplekken, genoeg voerplaatsen en drinkplaatsen.
En ik kan me ook voorstellen dat voor paarden die al jaren volgens hetzelfde management gehouden worden en dan in een pp gezet worden, dat de overgang enorm is en dat aanpassen echt heel lastig is. Daar zal veel tijd voor genomen moeten worden. En misschien lukt het niet, in dit geval bijvoorbeeld met een ouder paard dat al 20 jaar gewend is om op stal te staan.
Een pp is echt wel intensief. In dit geval ook een grote kudde nieuwe paarden, dus onrust en stress. Een padensysteem en dus minder overzicht dan een kale vlakte (wei of paddock zonder bomen of al die paaltjes en draden). Nog moeten ontdekken waar je je eten kunt halen. Vertrouwen op je nieuwe kudde om te kunnen rusten en slapen heeft echt veel tijd nodig. Dat kan zomaar een half jaar zijn als de kudde niet wisselt, want anders duurt het nog langer.

Ik ben absoluut voor een tracksysteem. Maar het moet wel echt goed gemanaged worden. Anders kan het zomaar faliekant mislukken en veel stress opleveren.
Zelf wil ik niet anders meer. Ik heb een mini, paint en haflinger op 6000m2 met track en nog 4000m2 weide ernaast. Ik heb paden, maar ook grotere ruimtes (bakformaat), waar ze meer overzicht hebben en ruimte hebben. Plus dat dat beschut is, dus ze liggen daar ook graag. Mijn paden zijn minimaal 4 meter breed, een aantal 7 meter breed, dus ook daar liggen ze graag.
Ruimte, weinig paarden en overzicht geeft rust. 20 paarden op dezelfde ruimte, wat je veel ziet, geeft onrust. Ik zou niet meer dan 6 paarden op een hectare willen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:34

Koper schreef:
Duhelo schreef:

Zeker weten. 20 is veel te veel, geen enkele natuurlijke groep of kudde is zo groot.

Op een PP weet ik dit niet precies, maar mijn ervaring op de wei is juist hoe groter de kudde hoe relaxter het allemaal gaat. Ze maken dan een soort sub groepjes, vinden altijd wel een eigen sub om bij aan te sluiten en zijn verdraagzamer naar anderen toe. Mijne staat nu in een kudde van 20 tot 70 paarden.