superpony schreef:…
De overgang kan groot zijn, maar sommige paarden hebben ook echt tijd nodig om te wennen. Het is En een andere plek EN een andere situatie.
Maar net als bij stallen met boxen en overdag weidegang/paddock die niet altijd passen, is er bij pp stallen ook verschil. Ik ben wel pro 24/7 buiten en vind dan een pp het mooiste systeem, maar ik zou niet op elke pp willen staan.
….
Het introduceren en wennen is echt belangrijk. Dat kan tijd kosten.
…
De stal zou het wel ook moeten zien en samen op zoek moeten gaan naar een oplossing. Opnieuw wennen, beter wennen, 2x per dag een tijdje apart of op stal bijv.
Of een andere plek. Maar er is vast een reden dat je voor deze stal koos. Als dat is vanwege gewicht, leeftijd, beweging etc, zou ik met de stal in gesprek gaan.
Hier sluit ik me volledig bij aan.
Captain schreef:M.i. zijn PP's vooral goed voor koudbloeden.
Ik denk dat deze gedachte meer ingegeven wordt doordat koudbloedeigenaren er vaker voor kiezen dan warmbloedeigenaren met sportpaarden.
Onze pp-kudde is 21 pony’s en paarden sterk, gemengd qua geslacht en leeftijd, met zes koudbloeden, een Welsh-A, en verder alleen maar warmbloed/volbloed, waaronder twee PRE’s.
Mijn 4-jarige PRE-merrie verhuisde eind maart van ‘s nachts op stal naar desze pp. Een dag eerder was er een 20-jarige Friese ruin gearriveerd. Ze hebben eerst die twee gekoppeld en na een aantal dagen samen naast de kudde, zijn ze tegelijk de groep in gegaan. Mijn PRE was eigenlijk meteen thuis, stond dezelfde avond al kop aan kont met een paar anderen te soezen. De Fries kon niet aarden, bleef langs de draad lopen en andere ruinen aanvallen. Hij is na een week uit de kudde gehaald, terug apart gezet (wel 24/7 buiten wat hij op zich wel goed aankon) en een paar weken later verhuisd naar een pensionstal waar hij ‘s nachts op stal staat.