Welke stal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Welke stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:28

Stal 1: je zegt in aanbouw. Ik zou dan willen weten wat de plannen zijn. Hoe gaat de plek er uiteindelijk uitzien en op welke termijn. Gaan ze bv. investeren in het modderprobleem?

Stal 2: klinkt als een kleine woonplek in de winter. Een paddock zo groot als een rijbak, met hoeveel paarden staan ze daar dan op?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 10:32

Dan incl de mijne 4 d/e ponys en 1 shet

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:34

Goh, ikzelf zou dat te klein vinden. Maar ik weet dat meningen over hoeveel ruimte een paard nodig heeft verschillen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 10:38

Ja dan is waar. Ik denk dan het is altijd meer ruimte dan een box 23/7 in de winter of een uitloop van 3 bij 3.

En ze hebben er nog een betegeld stuk aan vast van 10 bij 4 schat ik zo in. Maar goed, waar is het wel ideaal in de winter..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:00

Tot je een betere plek hebt gevonden, zou je voor optie 2 kunnen kiezen. Is misschien ook niet ideaal, maar optie 1 is zeker uitgesloten. Dus als je je paard bij optie 2 tijdelijk zou mogen stallen, dan zou ik dat aanpakken en ondertussen goed verder zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:01

Martje80 schreef:
Ja dan is waar. Ik denk dan het is altijd meer ruimte dan een box 23/7 in de winter of een uitloop van 3 bij 3.

Als het een harmonieus groepje is kan dat best. Maar voor paarden die niet goed op elkaar zijn ingespeeld is het veel te klein.

Reken maar dat paarden van de wei af komen. Júíst als die 24/7 open is. Ze willen af en toe eens rollen. Ze willen drinken. Ze willen schaduw. Ze trekken er in duo's op uit. Ga er maar niet vanuit dat ze zich dag en nacht non stop staan vol te vreten op die wei. Misschien in het begin, als het allemaal net nieuw is voor je paard. En natuurlijk ook wanneer ze er een strookje bij krijgen.

Eventueel met de stalhouder overleggen om wat interessante, eetbare struiken te planten langs de track zodat je wat meer beweging nog kunt creëeren? Maar een zandpaddock is echt aantrekkelijk voor een paard. Zo lang die droog en schoon is en op een veilige en overzichtelijke plek ligt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:04

Klopt 24/7 weidegang wil niet zeggen dat ze continu staan te eten. Die van mij staan ook regelmatig een paar uur in de stal weg van de steekbeesten of even uit de hete zon.
Of liggen languit in het gras te slapen.
Mijn 4 jarige maakt tevens overal waar hij z'n vaste ligplaats kiest de grond kaal zodat hij in zand ligt :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:06

Martje80 schreef:

En ze hebben er nog een betegeld stuk aan vast van 10 bij 4 schat ik zo in. Maar goed, waar is het wel ideaal in de winter..

Ik heb mijn paarden aan huis, zelf inloopstallen met verharding, zandpaddocks, tracks en weides gebouwd, en guess what? ook dat is niet ideaal.
Enkele dingen verkeerd ingeschat, waardoor ook bij mij het in de winter nat is. Zelfs op de verhardingen blijven er plassen staan. Gelukkig zijn de stallen nu wel droog, dus altijd droge ligplekken. Maar helemaal ideaal is het niet.

Echter moet elke plek wel voldoen aan basisvoorwaarden: droge ligplekken, goed en voldoende voer, en plekken waar ze niet wegzakken in de modder.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:16

Als je fijn staar op stal1,
Kan je niet eventueel met de eigenaren overleggen gratis dallen(stoeptegels) te halen en in de overkappingen te leggen voor de winter?... makkelijk eruit te halen ook weer

HopeDreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 11:47

Willen ze bij stal 1 niet wat aan de modder doen? Eventueel met hulp erbij. Als het met eten het enige qua dominantie is van de paarden en er verder genoeg andere eetplekken voor ze zijn, zou dat dan niet goed komen met wat tijd?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:28

Het ligt er toch ook aan hoeveel hooi gevoerd word? Ik geef zelf maar 1x hooi, maar smorgens ligt er altijd nog...Dus hoe vaak zou ik niet naar kijken ,maar de hoeveelheid. Ik zou denk ik optie 2 het prettigste vinden voor mijn paard.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:37

Ik snap dat het beter is om je paarden onbeperkt ruwvoer te geven dus val me asjeblieft niet aan :D maar naar mijn gevoel is dat iets van tegenwoordig? Volgens mij voerde mijn opa vroeger maar drie keer daags (welke beste plukken moet ik zeggen) maar ik weet ook zeker dat er momenten waren dat het op was en ze gerust een paar uur moesten wachten tot het volgende voermoment. Achteraf bekeken moet ik ook toegeven dat hij meer dingen niet goed deed, dus als dit toen al niet zo hoorde dan zou ik daar ook niet eens verbaasd over zijn, maar de paarden hebben bij hem nog nooit koliek of iets van maag/darm problemen gehad.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:41

Dat natte en twee dominante die alles rond lopen is,ook erg stressvol voor de lagere in rang. Die kunnen nergens relaxen. En stress vreet ze op .

Die andere als ze veel krijgen wat zw nodig hebben in 4 beurten moet lukken

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:44

Als dit je keuzes zijn… stal 2.
Als je met de staleigenaren van stal 1 kunt praten over eventueel mudcontrol platen of een paar verharde plekken zou ik voor stal 1 gaan.
Maar, als zij wel veel verstand van paarden of hoevige dieren hebben snappen ze toch dat droog kunnen staan wel een soort basisbehoefte is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:47

Evercreek schreef:
Ik snap dat het beter is om je paarden onbeperkt ruwvoer te geven dus val me asjeblieft niet aan :D maar naar mijn gevoel is dat iets van tegenwoordig? Volgens mij voerde mijn opa vroeger maar drie keer daags (welke beste plukken moet ik zeggen) maar ik weet ook zeker dat er momenten waren dat het op was en ze gerust een paar uur moesten wachten tot het volgende voermoment. Achteraf bekeken moet ik ook toegeven dat hij meer dingen niet goed deed, dus als dit toen al niet zo hoorde dan zou ik daar ook niet eens verbaasd over zijn, maar de paarden hebben bij hem nog nooit koliek of iets van maag/darm problemen gehad.

Zou het kunnen dat je opa stallen had met stro, en dat zijn paarden dat dan aten?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:49

Koper schreef:
Evercreek schreef:

Zou het kunnen dat je opa stallen had met stro, en dat zijn paarden dat dan aten?

Ze stonden inderdaad in stro, kan me zo niet voor de geest halen dat ze dit aten maar dan zal dat wel zo zijn geweest :j Meende dat stro eten eigenlijk ook niet zo goed was?

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:54

Martje80 schreef:
Dorien ik sta nu op deze stal sinds november en er is nog niet heel veel veranderd. Wat ik begrijp, alles kost geld en tijd. Ik zie dit niet voor de winter opgelost zijn

Met vijf pony's/paarden de hele winter op een stukje grond zo groot als een buitenbak? Been there, done that: nooit meer!

Liever bij je huidige stal, optie 1 dus, vragen wat de planning is en eventueel aanbieden te helpen bij het werk.
Dan ga ik er echter wel vanuit dat daar echt voldoende ruimte en voerplekken zijn, zodat de dominante paarden makkelijk ontweken kunnen worden. Want als aan die voorwaarde wordt voldaan, zou ik me geen zorgen maken om die twee.
Daarbij, niks is voor eeuwig hè? Je komt zulke types overal tegen. En wat doe je als dat bij optie 2 gebeurt, op die paar m2?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 13:59

Ik heb idd aangeboden om te helpen ook evt financieel met een regeling van een paar maanden minder betalen tot het terug betaald is, maar dat wilden ze liever niet.
Snap ik ook ergens wel.
Ze doen wat ze kunnen en kunnen niet 100% garanderen dat het voor de winter opgelost gaat zijn.
Verder is het gewoon een heel fijn plekje met echt altijd hooi, ruimte en vriendjes...alleen die modder

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:09

Ik ben iemand die van ruimte houd. Maar ik begin vaak te mekkeren bij die paddockjes van 10x10, met geluk 15 meter, daar kan een paard gewoon niks.
Dat is een veredelde buitenstal.

Maar ik zeg dan juist toch, liever op 20x40 droog staan dan lange tracks maar nat.
En geen droge ligplaatsen kan echt niet, gewoon niet.
Ik vind dat juist gevalletje dierenbescherming bellen.... :o
Dat had na 1 winter gefixed moeten zijn en anders geen paarden er op.

Of het moet zijn dat die 20x40 ook nat is, ja dan is het allebei nog minder dan niks.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:15

Ik blijf alsnog optie 2 het beste vinden.

Bedenk je even dat als de overkapping bij stal 1 wel droog zou zijn dat die 2 dominante paarden ook beslissen wie wel en niet daar lekker droog mag staan. Met wat pech wordt jouw paard steeds de modder in gejaagd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 14:23

Artificious, overdag hebben ze dan 2 schuil gelegenheden, de ene dus de overkapping, de andere de inloopstal waar dus de eigen paarden snachts in staan en dan is dat deel afgesloten. Dan blijft die van mij met 2 sheta buiten met 1 overkapping(waar hij onder kan) en 1 kleine aparte overkapping waar alleen de shets onder passen.

De paddock op stal 2 wordt in de winter met veel regen ook nat uiteraard, maar geen drek. En daar zit sws een betegeld stuk aangrenzend van 10x4 aan met shuilstal.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:29

Is het nou 1 of zijn het 2 Shetlanders?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 14:32

Op stal 1, de huidige, 2 shets.
Op de evt nieuwe stal, stal 2 1 shet haha.

Mijn paard staat op stal 1, samen met 6 anderen. Waarvan er 4 snachts op stal gaan en de mijne en 2 shetjes snachts buiten blijven. Die 3 hebben dus 1 grotere overkapping en 1 waar alleen de shets onder kunnen. De overkapping waar ze samen onder kunnen snachts wordt dus erg nat bij regen, en de overkapping waar de shets onder kunnen is wel droog. Dus mijn paard kan bij hevige regen nergens droog liggen dan
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 11-06-25 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:35

Heb je een koudbloed met sokken? Want veel in modder vind ik dan wel wat link (elk paard eigenlijk) , mok bijvoorbeeld wordt vaak toch minder snel opgemerkt als ze sokken hebben.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 14:36

Nee niet als een tinker van die wollen sokken. Bescheiden enkelsokjes zullen we maar zeggen :D