Hoe onderhouden jullie de staart&manen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 17:23

Cherrie heeft een mooie dikke staart en die wil ik graag zo houden. Maar ook zei heeft dikke dreadlocks als ik haar uit stal haal.
Wat ik dan doe is met een zachte borstel goed borstelen. Komt ook bijna geen haar uit dan.
Het onderste stukje (lees: 5 cm.) Kam ik uit met een kammetje. Eigenlijk gebruik ik nooit antiklit. Ook niet als ik uitpluis. Lachen

Soms vlecht ik de staart ook in dat die er de volgende dag niet weer vol met klitten zit.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:10

Mijn paard heeft een dikke staart en getrokken manen. Ik kam ze geen van beide ooit uit Bloos . Alleen voor een wedstrijd doe ik het meestal wel.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:21

Ik doe er nooit wat aan...
Zijn staart vorige week voor het eerst in een jaar weer gewassen ofzo...
Aan de manen doe ik ook niets, zijn nu wel heel lang en moet er oplossing voor gaan denken...
Maar wat???

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:31

Manen kammen met een grove kam, een keer in de zoveel tijd trekken (hangt wel van het ras van je paard/pony af natuurlijk). Spuit er alleen antiklit in als ik lange tijd niet hoef te vlechten want dat lukt mij dan moeilijk (ben ik de enige die daar last van heeft Verward ). Staart pluis ik altijd uit, tijdrovend werk maar 'haarbesparend'. In de staart spuit ik wel antiklit.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:46

Mijn tinker heeft manen van ruim 1 meter lengte. Ik vlecht ze in 5 grote vlechten want als ik dat niet doe krijgt ze enorme klitten met knopen. Ik haal de vlechten 2x in de week los, borstel de manen en spuit er antiklit in, borstel opnieuw en vlecht weer in. Ik heb nu teershampoo gekocht want ze heeft op de manenkamp wat schilfers dus ik ga de manen morgen wassen.
Haar staart is heel dik en zwart, ik doe er niet veel aan behalve af en toe borstelen maar hij is wel vies door de mest. Die moet ik dus ook gaan wassen maar bij mij op stal is alleen koud water dus sta ik met een waterkoker en emmertjes te klungelen. Ik knip de staart 2x per jaar iets bij want hij hangt zowat op de grond en dat staat ook niet echt verzorgd.

jackim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 21:47

Dennis schreef:
Veel equishine er in en regelmatig uitborstelen(iedere keer als Dennis gepoetst word). Werkt prima. Ik doe het al dik 3 jaar en hij heeft echt een geweldig volle bos manen en een turbo dikke staart.

Die staart&manen van dennis, Kwijl Kwijl:~:~:~:~:~:~

Afbeelding

"Maar als ik die foto zo zie Schijnheilig , hoe vaak/veel spuit je er dan wel niet equishine in Haha! ? "

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:01

ik was de staart van mijn paard ongeveer 1 keer in de week, daarna doe ik er antiklitgel van leovet in, ik vind deze vele malen beter omdat het een langere werking heeft en niet zo plakkerig aan voelt als equeshine.

echt super spul

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:13

Mijn paard heeft ook een hele mooie staart (haar manen zijn jammer genoeg net zo dik Schijnheilig , ik mag ze ook niet trekken van haar). Ik doe er een keer in de zoveel tijd wat anti klit in, en was hem als hij vies is geworden of als ik een wedstrijd heb, en ik pluis hem iets van één keer in de 2 of 3 dagen uit(ik haal in ieder geval het stro eruit) en houd hem goed kort (een hand lengte onder het spronggewricht, maar dat hangt af van het ras hoe hij gedragen hoort te worden, die van mij is een KWPN'er). Ik kam hem of borstel hem bijna nooit, dan breek je teveel haren af zoals al eerder gezegd. In de winter doe ik er vaak een losse vlecht in 's nachts, omdat ze hem dan vaak smerig maakt vanwege de staartflap van haar dek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:37

Ik spuit de staart goed in met equistar/shine en maak er een vlecht in. Vervolgens die ik de vlecht in een staartzak en eens in de week haal ik hem eruit en maak de vlecht opnieuw. Wassen doe ik zeer zelden (2x per jaar of zo).
Door de staartzak blijft de staart schoner breken er ook minder haren af.
Als de staart op de grond hangt doe ik hem dubbel in de staartzak en als hij lang genoeg is dat ik iets kan maken van de staarharen dan knip ik er een stuk af.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:42

Laatste Mabel der staart uitgepluisd, Dat was een dread nadat ze 4 jaar niks aan gedaan was. Eerst gewassen, toen cremespoeling er ingekneed, in laten trekken, toen uitgespoeld n een dag later kwam ik er zo doorheen.

Witte manen moet je wassen met zilvershampoo en daarna cremespoeling erin.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:23

Ethelate schreef:
Witte manen moet je wassen met zilvershampoo

Maar wel heeel erg super goed uitspoelen anders heb je de volgende dag blauwe manen/staart.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 11:31

Als de staart vuil is dan lekker wassen, cowboy magic erin, uitpluizen, vlechten en in de staartzak ermee. Om de twee weken vlecht eruit, uitpluizen en schone staartzak. Bijna geen haarverlies en altijd een mooie staart.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 21:52

Ik hoop toch dat die staartzak er vanaf de lente af gaat, anders kan een paard de vliegen niet wegjagen. Een staart zit er niet voor niks, toch?

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:06

Ik doe er zo weinig mogelijk aan... Hij heeft al zowat niks...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:12

Soxje schreef:
Ik hoop toch dat die staartzak er vanaf de lente af gaat, anders kan een paard de vliegen niet wegjagen. Een staart zit er niet voor niks, toch?

Met staartzak slaan ze net zo makkelijk de vliegen weg hoor Haha!. Het komt alleen wat harder aan voor de vlieg.
Overigens heb ik 's zomers altijd vliegendekens op, tegen de dazen en de mini-mugjes.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:28

Sox gaat half april 24/7 het natuurland in en een deken vind ik dan zonder toezicht wat eng. Er zitten hier in de zomer ook veel dazen dus ik moet even aankijken hoe het gaat. De meeste paarden staan hier iig zonder deken behalve de zomereczeem-paarden. Ik wil wel als het heel warm wordt een soort partytent opzetten waar ze onder kan staan en dan maar hopen dat Staatsbosbeheer daar geen probleem van maakt. Qua natuurschoon is zo'n wit geval niet erg aantrekkelijk Lachen
Goed te lezen dat paarden met staartzak ook de vliegen weg kunnen meppen...maar mooi vind ik het niet, geef mij maar een mooi golvende zwiepende staart. Maar ik rijd dan ook geen wedstrijden dus hij mag vies worden Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:29

Ik sray gewoon 1x in de zoveel tijd met antiklit en daarna bijhouden (strootjes eruit halen en met de vingers de klitten eruit pluizen).
Gewoon eigenlijk zo min mogelijk aan doen, blijft het het volst van.

Me_LoVeS_MaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:38

ik spuit er elke dag equi shine in (€10 voor 1 liter voor ongeveer 3 maanden). ik kan ze nu gewoon kammen zonder dat ze afbreken, daardoor blijft ze staart moi.

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:55

Mijn paard heeft vlechten in haar manen. Na een dag of twee hangen ze al op half zeven maar toch vlecht ik ze maar 1 hooguit 2 keer in de week opnieuw. Antiklit doe ik er niet al te vaak in, hooguit 1 x in de maand maar wanneer het tijd is voor de keuring wel heeeeeeeeeel veel.

Haar staart laat ik helemaal met rust. Als hij echt te vies is gaat ie in een badje met biotex. En pluis ik m daarna uit en gaat er een ladingkje antiklit in. Maar gewoon dagelijks zeg maar haal ik alleen de strotjes eruit. Mijn paard staat in de winter ook buiten overdag en aangezien het op het land erg blubberig is is wassen in de winter eigenlijk zinloos.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:35

Helemaal niks, mijn fjord heeft al zo'n dunne staart, heeft namelijk zomer-eczeem en de staartwortel schuurt ze altijd.
Bij mun shet, heb ik in de manen meestal vlechten en aan de staart doe ik eigelijk ook nooit iets, heeft meer met luiheid te maken Bloos
Maar ze heeft wel een super dikke staart.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:06

Het is eigenlijk een oud topic maar ineens weer nieuw leven ingeblazen Lachen
Als ik uit rijden ga haal ik het stro uit haar dikke staart. En hij zou eigenlijk gewassen moeten worden vanwege mest maar ik borstel hem af en toe eens goed uit en dat helpt ook. De manen die zowat een meter zijn willen nog wel eens klitten dus die vlecht ik vaak in 6 strengen. Af en toe gebruik ik antiklitspray maar niet te vaak want dat schijnt (?) ook weer niet goed te zijn. Ik wil d'r manen korter hebben maar weet niet hoe ik daar aan moet beginnen. Knippen staat zo raar, krijg je zo'n dikke korte bos.

Jessebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 02:40

Ik gebruik een doorkammer en een harde borstel voor mijn merrie haar manen, achteraf ga ik er nog eens met de zachte over, haar staart ontwar ik altijd met mijn handen (ook met behulp van eendoorkammer) en af en toe eens met de harde borstel.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:34

het beste is gewoon om niet aan de staart te komen.. Ga het om de 2 weken lekker uitpluizen.. zo heeft de staart ook eens rust om te groeien en trek je er niet iedere dag er haren uit..

Lottew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:41

Ik was de staart eens in de zoveel weken met shampoo en met anti-klit spoeling van Palmolive, en na het wassen spuit ik er antiklitspray in, verder kom ik er dan niet aan, zo gaat ie vanzelf mooi uitzien zonder eraan te komen! Blijft ook best lang mooi.

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:16

Hoe meer je aan staart en manen komt hoe meer je verliest..
Ik kam die van mijn paardjes 1x in de 2 maanden uit..Verder gaat er equistar in en haal ik alleen de strootjes eruit met mn handen..
En ik meot zeggen die van Libel groeit lekker..Die had niet zo heel veel nl.