Animo voor stalling aan huis in mini paddock Paradise in Ter Aar (ZH)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: Animo voor stalling aan huis in mini paddock Paradise in Ter Aar (ZH)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 11:34

Er zal sws animo voor zijn.
Ik zou de bak allee als bak gebruiken en dan nog een extra paddock maken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:15

Ik vind het trouwens wel erg optimistisch om te denken dat je met de verzorging van 2 shets maar 2 keer zo kort bezig bent dan met de verzorging van 2 shetjes en 2 groten. Daar verkijk je je echt op.
Waar de mest van een Shetlander van de hele dag in 1 mestboy past, past er amper 1 drol van mijn kleine paard in 1 mestboy. Paarden eten ook 10 keer zoveel. Dus het werk verviervoudigd op z’n minst.

En hoe meer paarden op een klein stukje hoe meer ze door hun mest heen gaan lopen, dus meer vegen etc.
Wij waren 3 uur per dag kwijt voor de verzorging van 5/6 paarden en pony’s. En dan was het nog niet strak aangeveegd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 07:44

Ik snap wat je zegt, maar 10x zoveel is misschien ook wel weer erg overdreven. Ligt aan de paarden en pony's. Ik heb een shet (95 cm) en een paard (160) en ja, het verschil is er zeker. Maar mijn pony mest 1.5x meer hopen dan m'n grote, en ja dat is qua volume een heel verschil maar misschien 2 a 3x meer. Verder eet m'n grote 3 of 4x zoveel hooi. Ja het verschilt zeker, maar hoeft niet echt mega meer te zijn.

Ik denk dat er best wel animo voor kan zijn want in deze regio is het er niet veel volgens mij (sta ook in ter aar). Maar wil wel meegeven dat het een wereld van verschil voor je bodem is of er pony's of paarden op lopen. Hier paddocks die al jaren top waren best snel achteruit zien gaan omdat er paarden ipv pony's in kwamen wonen. Je bodem krijgt echt meer te verdragen. Wel iets om in je achterhoofd te houden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-25 18:25

Bedankt iedereen voor de reacties. Erg blij mee, geeft me weer een hoop inzichten.

Helaas is het niet mogelijk de rijbaan niet te betrekken bij het geheel. De track begint achterin de bak. De paddock ligt voor de bak. Aan beide kanten van de bak ligt sloot (daarom is de rijbaan ook smaller dan wedstrijdformaat).

Verder heb ik nu bijna 20jr eigen paarden die altijd in paddock-achtige omgeving hebben gestaan dus ik weet wel hoeveel werk het is om uit te mesten, ook als er meerdere paarden staan. Mijn inziens valt of staat het bij hoe logisch je perceel is ingedeeld, hoe goed materiaal je tot je beschikking hebt, hoe ver je moet lopen naar de mesthoop etc. Toen ik hier 2 grote paarden had en 1 shet was het ongeveer een half uur werk om uit te mesten. Vegen doe ik niet dagelijks maar is maar een kwartiertje werk. 3u gaat het echt niet worden, er hoeven ook geen hooinetten gevuld te worden en er hoeft ook niet gesleept te worden oid. Ik gok op ergens tussen een half uur en drie kwartier als er 2 grote pony's bij staan, maar wellicht melden zich wel mensen met shetlanders of A/B/C-pony's. Bovendien scheelt het ook al gigantisch of je wel of geen onbeperkt hooi voert. Bij onbeperkt lijkt er ook wel een soort onbeperkte hoeveelheid mest te ontstaan. Mijn hooibak voert 8x per dag want met mijn shetten en haf&fjord werkte onbeperkt gewoon echt niet. Ruwvoer hebben ze altijd in de vorm van stro maar de ervaring leert dat ze dat toch echt alleen eten als ze erg hongerig zijn en dat is haast nooit. En bijkomend voordeel is dat ze ook niet zo giga veel mesten.

Buitenrijden is overigens wel mogelijk maar zeer beperkt en je paard dient wel goed verkeersmak te zijn. Op een kwartiertje/20min stappen kun je 2 leuke rondjes rijden. Op een kleine 10min met de trailer kun je op ruiterpaden bij de zegerplas/zegersloot rijden. Ik rij zelf wel 2 a 3x per week buiten maar neem eigenlijk altijd de trailer. Maar er is echt geen plek op het erf om nog een trailer te plaatsen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-25 21:54

Haha daar heb je wel een punt, als je niet onbeperkt voert hoef je ook minder uit te mesten ja. En geen hooinetten vullen scheelt ook een hoop tijd.

Klinkt alsof je er goed over nagedacht hebt. Veel succes! :)