Onderzoek dekengebruik paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 05:47

Hilary schreef:
Ik heb zo’n idee dat de eerste vragen geen “toets” of “examen” zijn, maar bedoelt om te kijken hoe mensen hierover denken en welke inschatting ze maken. Een antwoord is dus niet per se goed of fout en daarom is de vraag vermoedelijk wat ‘vaag’.

Ik heb ‘m wel helemaal ingevuld, TS! Ik ben benieuwd of er ook onderzoek gedaan gaat worden, dus echt testen met dekens. Dat lijkt me erg interessant om resultaten van te zien!

Ja, dat haal ik er ook uit. Ik vind dan alleen de vragen niet passend om dat in te schatten.

Maar goed, de ts en haar begeleider kennelijk wel. Voor mensen die geen (verzorg)paard (meer) hebben is de enquête sowieso niet lekker in te vullen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 06:00

Kidde schreef:
Lieser schreef:
Ik vond de eerste vragen meer een examen dan een poll. Geen idee welk paard meer warmte verliest :?
Gestopt dus.

Dit stond ook bij de inleiding:

Citaat:
Het doel van dit onderzoek is om de kennis over dekengebruik en thermoregulatie bij paardeneigenaren in te schatten en om te weten hoe dekens door paardeneigenaren worden ingezet.

Dat was bij die vragen de optie 'geen idee' nuttig geweest. Want ik heb geen idee en ik ga niet gokken.

dierenfan

Re: Onderzoek dekengebruik paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 06:34

Waarom zou je niet gokken? Het is geen realiteit en geeft aan hoe de gemiddelde paarden 'eigenaar' denkt/beeld heeft over bepaalde situaties. Als nu hieruit komt dat het algemene beeld niet klopt met de werkelijkheid dan kan dat een leuk iets zijn voor het organiseren van een informatieavond bijvoorbeeld.
Voor mij als niet gebruiker van dekens niet interessant maar voor velen waarschijnlijk wel

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:26

FCSA schreef:
Het zijn dezelfde vragen, maar voor verschillende seizoenen :)

:)* :+

Ik keek met mijn neus. Dan waag ik nog een poging.

Edit: ingevuld. Ik vind het een prima enquete, uitgebreid en volledig, met ruimte voor eigen opmerkingen als de antwoordmogelijkheden niet voldoen. De kritiek op de quiz begrijp ik ook, daar zijn de casussen wat te beperkt om een echt goed antwoord te geven. Succes met je onderzoek!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:47

Ik ben begonnen maar vind het lastig omdat je een deel van de variabelen mist die je wel hebt als je naast je eigen paard staat en beslist of je wel of geen deken op doet. Ik heb 2 volwassen Haflingers die samen lopen maar ik bekijk per individu wat ik doe. Vanuit deze vraagstelling een antwoord geven is lastig, elk paard en ook elke plek is anders.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:11

Ik vind het vooral ook vaag dat er niet gevraagd wordt of je paard ook geschoren is of niet. Mijn Shetlanders staan de hele winter onder 200-300 gram, maar dat komt omdat ik ze moet scheren anders kan ik 10 van de 12 maanden per jaar niet trainen. Ik heb aan het einde ook maar even de disclaimer neergezet dat mijn pony 95KG weegt dus 6KG ruwvoer is voor hem praktisch onbeperkt.

Voor de rest is vooral de hoeveel dagen per week vraag heel moeilijk als je pony afhankelijk van het aantal regendagen in april al deels bloot staat in het voorjaar en vanaf mei meestal volledig. Dus maart staan ze nog de volledige week, dan april 50/50 en mei juni niet. Tja hoe vul ik dat in dan? Ook de herfst, ze staan in september soms nog wel bloot buiten ook.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:28

Ik vind “het ontbreken van een duidelijke richtlijn” altijd zo’n onzin.. je moet doen wat je paard nodig heeft en dat is vaak eenverschil van dag en nacht. Mijn pssm merrie staat het hele jaar door onder een deken en staat op een frisse regenachtige dag in de zomer rustig onder 100 of 200 gram. Ze mag hoe dan ook haar rugspieren niet nat krijgen dus heel vaak moet ze dan ook te warm ingepakt staan.
In de winter zelfs 750 gram met hals.

Mijn ruin heeft alleen in de regen een deken op en zomer en winter dezelfde, namelijk 50 gram. Ze wonen op dezelfde plek, met hetzelfde management en krijgen hetzelfde te eten..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:31

1 vraag (impact) snapte ik niet.
Maar ben afgehaakt op deze:

Afbeelding
Kan een enquete met deze criteria niet serieus nemen sorry. Ben geen manege-meisje met en lievelings-Lespaard. :? Mijn paarden zijn gelijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 11:21

pluisje88 schreef:
Ik vind “het ontbreken van een duidelijke richtlijn” altijd zo’n onzin.. je moet doen wat je paard nodig heeft en dat is vaak eenverschil van dag en nacht. Mijn pssm merrie staat het hele jaar door onder een deken en staat op een frisse regenachtige dag in de zomer rustig onder 100 of 200 gram. Ze mag hoe dan ook haar rugspieren niet nat krijgen dus heel vaak moet ze dan ook te warm ingepakt staan.
In de winter zelfs 750 gram met hals.

Mijn ruin heeft alleen in de regen een deken op en zomer en winter dezelfde, namelijk 50 gram. Ze wonen op dezelfde plek, met hetzelfde management en krijgen hetzelfde te eten..

Als mensen meer zouden praten en minder elkaar vliegen afvangen, zou dat een sprong voorwaarts zijn in de overdracht van kennis :j

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 12:15

Ik heb hem ingevuld, ik heb voor 'favoriete' paard gewoon degene genomen waarbij het dekendilemma het meest relevant is en die het meest in het werk staat.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 18:44

Ik denk dat er best veel onwetendheid is over thermoregulatie bij paarden (spreek hier ook voor mezelf), en dat er veel vermenselijkt wordt en/of vanuit traditie en gewoonte wordt gedaan. Heel zinvol dus dit onderzoek!

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:13

_San87_ schreef:
Ik ben na de eerste paar vragen ook opgehouden. Ik dacht dat het een enquête was, geen toets.

Hetzelfde hier.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 20:23

Krachtvoer. Alsof dat het enige is dat je naast gras of hooi kan aanbieden. Balancer, graanvrije slobber e.d. wordt veel gebruikt en is geen krachtvoer. Ik ben afgehaakt. Maar voor jouw interesse: mijn paard draagt geen deken. Alleen bij zeer slecht weer in de paddock een regendeken. En dat alleen in de herfst/winter. Hij is nooit geschoren.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 22:39

Ingevuld, maar zelfde mening als Jetta.

Mijn paard staat zonder deken, ruwvoer heb ik hooi gebruikt, maar als ze op de wei staat is er naast hooi ook nog gras.

Krijgt geen krachtvoer, maar wel graanvrije slobber en vitaminebrok. Seizoenen lopen ook niet helemaal gelijk. Voerbehoeften worden ook aangepast op het weer. Als het lang nat is in het voorjaar staan ze langer binnen, maar dit jaar stonden ze begin maart alweer 24/7 buiten, waar ruwvoer op worst aangepast.

Ik mistte veel variabelen om het verhaal duidelijk te maken en daarnaast vond ik dat er weinig ruimte was om te moti waarom er geen dekens worden gebruikt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 22:57

Ik had hem ingevuld tot de vragen over of je eigen paard hebt en hoe die gestald staan etc. Toen ik daarna zag dat er nog een lijst kwam ben ik gestopt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 17:37

Ayasha schreef:

[ Afbeelding ]
Kan een enquete met deze criteria niet serieus nemen sorry. Ben geen manege-meisje met en lievelings-Lespaard. :? Mijn paarden zijn gelijk.

Ik heb echt wel voorkeur hond en voorkeur paard in bepaalde situaties. Ik kan niet geloven dat je van al je dieren hetzelfde houdt. Het zijn individuen, geen dezelfde exemplaren

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:45

dierenfan schreef:
Ayasha schreef:

[ Afbeelding ]

Ik heb echt wel voorkeur hond en voorkeur paard in bepaalde situaties. Ik kan niet geloven dat je van al je dieren hetzelfde houdt. Het zijn individuen, geen dezelfde exemplaren

Of jij het kan geloven of niet is gelukkig totaal irrelevant voor wat ik beweer. Ik heb geen favoriet. Als ik maar 1tje mocht houden zou ik niet kunnen kiezen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:47

Vind ik ontzettend apart en persoonlijk bijna ongeloofwaardig. Wel makkelijk als je met elk individu en karakter even goed overweg kan en even goed kan waarderen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 19:50

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-25 21:25

dierenfan schreef:
Vind ik ontzettend apart en persoonlijk bijna ongeloofwaardig. Wel makkelijk als je met elk individu en karakter even goed overweg kan en even goed kan waarderen.

Jep, ik hoef me weinig zorgen te maken over de paarden die ik fok of ze me zullen liggen. Heb maar 1 paard gehad (en ik heb er meer dan gemiddeld gereden en gehad.) dat me niet lag in al die jaren. Die heb ik gereden tot ze veilig was voor iemand waar ze wel voor wilde werken. Maar ook die merrie draag ik nog steeds een warm hart toe ook al waren wij niet voor elkaar bedoelt. Ook haar kan ik waarderen maar de huidige ruiter was ze wel veel makkelijker voor. :D dus die is naar dat meisje gegaan onder mijn ‘eigendom’. Het is dus niet dat ik magisch een band heb. :+ ik waardeer gewoon hun persoonlijkheden.

Uit mijn huidige paarden valt voor mij niet te kiezen.

Wat ouders hiermee te maken hebben is me onduidelijk.

Sowieso is het off topic ik gaf alleen aan waarom ik afgehaakt ben.