Droogte en weidegang, drama!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:26

zippora schreef:
Hier in Zeeland is door de extreme droogte het grondwaterpeil al onder het zomerpeil en dus mag er geen grondwater meer gebruikt worden door de boeren om te beregenen. Die moeten zich nu in allerlei bochten en financiele problemen werken om toch aan water te komen dat wel gebruikt mag worden.

Hier is het 9 van de 10 keer alleen een verbod op onttrekken oppervlaktewater. Daar begint het over het algemeen mee. Eerst oppervlaktewater, later pas grondwater. Heb een totaalverbod op grondwater nog niet meegemaakt. Wel verbod voor grootverbruikers/vergunninghouders maar daar vallen wij sowieso niet onder. Veel te kleine pomp en put.

dierenfan

Re: Droogte en weidegang, drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:34

Wij hebben momenteel nog gras in overvloed voorlopig. Kleigrond en zeeland. We laten ze 24/7 lopen en gaat tot nu toe prima gelukkig. Water zal wel heel heel welkom zijn maar pas vanaf zondag want ongelooflijk maar waar bij ons gaat morgen de eerste snede hooi naar binnen!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 16:48

Hier is het gras nog hartstikke groen.
In 2018 was het wel goed droog.
Maar na wat regen, was het zo weer groen

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:23

Meestal is veenweide lastig maar met extreme droogte groeit het gewoon door.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:24

Voordeel is wel, weekje regen en het is weer groen.
Het gras hersteld zich wel weer ook als je niet sproeit

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:35

Wij hadden twee tuinslangen in ons landje: eentje die aan beide kanten aan de bovenkant van de afrastering liep met op een paar punten een terugslagpen die we op 180 graden hadden staan en we hadden een losse tuinslang in het midden van het landje liggen met ook een terugslapen, die bijna 360 graden rond kon draaien (tot een bepaald punt en dan in één ruk weer terug naar af). We hebben een grondwaterput liggen, waar een pomp op geplaatst is. Daar waren de (zeer lange, sommige dubbel gekoppeld) slangen aan bevestigd. Scheelde een hoop drinkwater!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 17:58

Popstra schreef:
dat gelukkig wel :j

Keek even op buienradar, voor zover het betrouwbaar is :+ vanaf 25 mei zou er in Belgisch Limburg weer regen vallen, en dan ook gelijk weer elke dag een week lang :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:00

Ja Nederlands Limburg ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 18:06

het is dit jaar echt het tegenovergestelde van vorig jaar.. toen zaten we in de nattigheid. Het is allebei lastig.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 20:30

Art_Ificious schreef:
Popstra schreef:
dat gelukkig wel :j

Keek even op buienradar, voor zover het betrouwbaar is :+ vanaf 25 mei zou er in Belgisch Limburg weer regen vallen, en dan ook gelijk weer elke dag een week lang :')

Laat het maar zo komen! Week lang zo'n 5 mm per dag is echt super ideaal voor de grond! Kan het rustig opnemen en aan wennen. Liever zo dan weken (eigenlijk maanden) lang droogte en dan in paar uur 20 mm.
Als het hooi morgen goed binnen komt hebben wij al zo goed als onze wintervoorraad op peil. Echt bizar en dan moet er nog 2de snede komen die alle tijd heeft nu om te groeien!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:01

Afbeelding

Ze vallen voorlopig nog niet zonder gras haha vandaag deze weide op gegaan voor de komende 1 a 1,5 week.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 12:50

Heb een wei op zandgrond en een op klei. Zandgrond is toch echt veel vergevingsgezinder maar je moet het wel voeden. Goed bemesten. We hebben nu een weide die over genomen is die nooit onderhouden is dus hier ook op regen aan het wachten zodat we kunnen bemesten. Zodra dat gebeurt is zie je het zo ongeveer groeien. Nooit problemen gehad met HB op zandgrond eigenlijk…

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 13:40

Ik heb het enorme geluk dat ik een beek over mijn perceel heb lopen en dat mijn perceel iets afloopt. Het is dus vrij gauw droog in de herfst en winter en de beplanting in de buurt van de beek heeft vaak geen last van de droogte. Helaas groeit mijn gras basically ook niet nu, behalve in de voortuin (maar om de paarden daar nu in een prikwei neer te zetten...).

Wij hebben wel mogelijkheden tot besproeiing maar ook niet volle bak want de pomp kan max. 2 grote sproeiers aan.

Ik heb gelukkig naast gras ook andere versnaperingen die ze lekker vinden, beuk, hazelaar, bamboe, wilg etc. En dan lopen ze gewoon lekker op de track met vollop hooi en een waaier waar ze onder staan. Tis niet anders. Af en toe paar uur op de wei. Maar die groeit niet echt bij.

Maar goed nieuws: eind mei hele week regen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 16:39

De regen is meer dan welkom. Voor iedereen met paarden denk ik :) (uiteraard heb je dan weer mensen die klagen over te nat haha).

Ik hoop alleen dat het met buien komt en niet in 1x 5L/m2, want dat gaat ook niet goedkomen op een door droogte harde grond. (m'n prikpalen verzetten voor nieuwe strook gras te geven is een ramp momenteel, zo hard is de grond)