Van weiland naar werk. Hoe houd ik mezelf presentabel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Re: Van weiland naar werk. Hoe houd ik mezelf presentabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:58

Als ik van iedereen lees zo min mogelijk doen, niet teveel aaien.. Ik ben zo iemand die altijd met kerst eerst mijn verzorgpaard moest doen die op een koeienstal stond en vervolgens 100 meter verderop aansloot bij het kerstdiner van de schoonfamilie. Nooit commentaar gehad. :+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 10:58

Altijd zorgen voor gelakte nagels (beetje donkere kleur), zodat die hardnekkige zwarte randjes niet zichtbaar zijn :o

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:07

Ik heb het juist vooral gezocht in de klussen op stal. Als ik voor mijn werk ga, dan doe ik zo min mogelijk. Voeren of wei openen. De rest doe ik als ik niet meer naar mijn werk hoef of genoeg tijd heb om thuis te douchen. Uitmesten kan dan ook zomaar om de dag zijn. En ik heb genoeg voerplekken dat ik voor 2 dagen hooi zou kunnen voeren. Is tot nu toe pas 1x nodig geweest, ik ga in principe elke dag.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:11

Ze mag haar nagels niet lakken, dus dat gaat al niet op.

Ik zou ze gewoon goed kort houden, kan er ook niet teveel vuil onder komen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:20

ik heb jarenlang paarden in eigen beheer gehad, voor en na mijn werk ging ik erheen. Ik had altijd handschoenen aan om mijn handen een beetje representatief te houden. Ik had lang haar in die tijd, dat had ik in een knot, als ik naar mijn werk ging, deed ik het los of in een vlecht. Altijd nette kleding mee en omkleden op stal (en 's middags andersom, stalkleren weer aan)
Heel soms in de winter als het erg koud en nat was, kleedde ik me om op mijn werk, maar dat vonden mijn collega's not done eigenlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:25

Overall, handschoenen en bonnet. Das je goto stal uniform.

En misschien je niet zo druk maken over eelt en een verdwaald stukje hooi. Dan merk je alleen zelf toch?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:36

De paarden 24/7 buiten laten staan scheelt een bult geur overlast. Ik ruik eigenlijk nooit naar paard als ik de paarden gedaan heb ik de ochtend.

Ik draag in de winter gewoon een extra laag kleding over mijn nette kleding aan. Een grote maat skibroek slokt zelfs een swingskirt in één keer op. Broek uit en ik ben weer een dame.
In de hete zomermaanden is het iets lastiger maar lukt schoon blijven ook redelijk goed. Ik draag wel altijd hoge regenlaarzen omdat de meeste modder/stof toch laag blijft.

nagelborstel is inderdaad wel mijn vriend. Maar handschoenen voorkomen 90% van de vieze nagels ook.

Ik ben zelfs ooit zo uit mijn overall en handschoenen gestapt met daaronder mijn feestjurk voor een bruiloft. Even vochtig washandje over mijn gezicht, armen en nek om daar de kleine beetjes paardenstof mee weg te vegen en op naar de bruiloft (ik hielp bij de fotoshoot met paard)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 11:47

Voor de mensen die denken dat het meevalt: ts werkt in de zorg. ;)
Plus ik denk dat er een aantal misschien bevooroordeeld zijn... Paarden hebben echt wel een intense lucht met zich mee hoor...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:40

Voor de nagels inderdaad gellak. Ik laat ze eens in de vier weken doen en niemand ziet al mijn vieze randjes onder mijn nagels. Viezigheid opdoen met de paarden en een uur later gewoon netjes op kantoor zitten. Heb wel korte nagels, anders werkt dat ook niet bij de paarden. Maar ook die kunnen prima een mooi kleurtje hebben.

Barchetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 12:44

Als ik druk met de paarden ben geweest, stap ik op mijn werk onder de douche. Schone kleren neem ik mee. Hoor de schoonmaker wel eens mopperen als er weer teveel zand ligt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:02

Toen ik nog paarden had, op een weitje in eigen beheer een paar km van huis, ging ik 's ochtends eerst naar de wei, dan thuis omkleden en de boel fatsoeneren en dan naar het werk. Nou scheelde het wel dat huis op de lijn stal - station lag. Maar ik ging dus met ongekamd haar en in trainingsbroek of spijkerbroek naar de wei, paarden voeren en verzorgen en dan naar huis, ontbijten, omkleden, haar doen enzo en dan naar het werk. 's Avonds het zelfde: eerst naar huis, dieren thuis verzorgen, dan naar de wei en daarna thuis eten.

Vooral in de zomer, als je zonder jas, overbroek en laarzen op pad gaat naar je paarden, is het fijn om thuis het stof en slobber weg te kunnen wassen en het hooi uit je haar te borstelen voordat je je weer onder de mensen begeeft.

Haar in een vlecht op stal en even kammen en make up bijwerken voordat je van je wei vertrekt lijkt me haalbaar als je niet langs huis kan. Als je een zadelkamer of hooihok hebt waar je ongezien en niet al te koud je kunt omkleden kan dat ook werken. Op de terugweg zou je je daar weer naar je stalkleding kunnen omkleden. Maar zo'n ruimte moet je dan maar net hebben. Op een weiland met alleen een houtwal oid als beschutting gaat dat 'm niet worden. Het ligt dus ook maar een beetje aan welke mogelijkheden je hebt. Zoals gezegd ruik je een stallucht veel meer dan wanneer je buitenpaarden hebt. Je moet je paarden ook niet intensief gaan knuffelen, dan ruik je dat inderdaad wel. Het lastigste lijkt me nog om niet naar natte regendeken te gaan ruiken als je meteen van je wei naar het werk moet.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 13:38

TurdusMerula schreef:
Plus ik denk dat er een aantal misschien bevooroordeeld zijn... Paarden hebben echt wel een intense lucht met zich mee hoor...

Het maakt heel erg uit hoe ze gehouden worden en hoeveel je moet doen voor het werk uit. Op stro of wanneer er zuur ruikend plastic verpakt hooi in de stal staat stinkt inderdaad sneller. Ik zorg dat ik sochtends alleen de paarden een hooinet hoef te geven, in de winter buiten zetten en soms deken op, in de zomer vliegenmasker om en wei open zetten. Als je dan een trainingsbroek + jas over je goede kleding draagt dan ben je niet vies of stinkend geworden.

Alle andere dingen als mesten, hooinetten vullen, poetsen, knuffelen, etc doe ik na het werk of ik zorg dat ik kan douchen tussendoor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:41

Ik draag buiten vaak handschoenen en dan gewoon werkhandschoentjes. Hou mn nagels kort, maar hou ze ook goed schoon.

De meeste geur zit toch wel aan de kleren, dus die sws wisselen. Vooral schoenen bijv. Ik let totaal niet op waar ik loop en die van ons lopen nu weer 24/7 buiten.

Gezicht even opfrissen, liefst met water. Ik voel zeker nu het al even stoffig is, wel altijd een laagje zand en heb ook snel een vieze veeg.

Haar vast en vooral niet met je vieze handen eraan komen. Ik heb wel een behoorlijk bos krullen, dus draag het bijna nooit los, zeker bij de paarden niet. Was het wel elke dag, want ik word echt te vies.

Afdekken van haar is leuk als je niet snel zweet. Anders vervang je de ene geur door de andere.

Een subtiel geurtje kan net het verschil maken.

En een beetje geur is geen ramp, als je schoon bent. Zweet of rook zijn minstens zo erg als iemand in de zorg werkt en komt vaker voor.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:53

Overall, laarzen, hoofddoek en handschoenen. Eventueel dunne latex handschoenen als onderlaag tegen de rouwrandjes.

Als TS echt een flink bos krullen heeft dan weet ik niet of die zich laten temmen in een bonnet.

Ik gebruikte altijd een grote vierkante sjaal als hoofddoek. Die vouwde ik een driehoek, over het hoofd, kruisen onder de kin en dan achterin een knoop.
Standaard gebruikte ik daarvoor een nep "Arafat sjaal" (want die zijn lekker groot) en voor de warme zomerdagen had ik een dunnere stoffen sjaal. Nou ja, ik had dan van alles 2, zodat ik regelmatig kon wassen.

Eventueel kan je nog een verpakking gezichtsreinigingsdoekjes en een tube gezichtscreme meenemen (de creme omdat die doekjes de huid zo uitdrogen). Zodat je even je gezicht kan opfrissen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 14:58

Hier eigenlijk nooit last gehad van paardengeur. Niet toen ze op pensionstalling stonden en nu ze 24/24 buiten staan ook niet.

Als ze op stal staan helpt het enorm om de stalgeur te beperken door een goede bodembedekking te nemen die urine goed opneemt. Gewoon Stro stinkt wel snel.
Elke dag uitmesten van de stal beperkt ook al heel wat aan stalgeur.

Verder draag ik m'n haar altijd in een staart, moet op werk ook.

Ondanks eigen beheer heb ik geen last van eelt of kloven op de handen en ik werk zelden met handschoenen aan.

kitsunemimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:07

Working hands van O'keeffe's

Ik zweer erbij,
Te koop bij de gemiddelde drogist, wel in de aanbieding kopen want die krengen zijn duur :')

Mijn vriendin had ook verknalde klauwtjes
alsof ze in haar vrije tijd ook bosgevechten deed met wilde dieren

Kost wel even tijd met consistent smeren maar het resultaat is lekkere zachte handjes

8-)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:23

Ik vind het knap dat sommigen van jullie schoon en geurloos blijven na het uitmesten of paarden buiten zetten. Misschien ben ik gewoon onhandig (en is mijn merrie aanhaliger dan gemiddeld?) maar mij lukt dat helaas niet :(

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 15:36

Regenpak werkt hier…en dan een stevig werk regenpak van Sioen ofzo. Meeste stank zit aan schoenen dus die zou ik zo ie zo verwisselen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:01

Haar in een bonnet inderdaad. En probeer de curly girl methode eens uit, dat kan ook helpen tegen het pluis in het algemeen :))
Ik zou ook een overall en andere schoenen aan doen en idd bepaalde klussen zoals mesten ed na je werk doen als mogelijk is.

Maar eerst de paarden doen en dan even onder de douche is ook geen optie ? (Zonder je haar te hoeven wassen)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:32

Lieser schreef:
Ik vind het knap dat sommigen van jullie schoon en geurloos blijven na het uitmesten of paarden buiten zetten. Misschien ben ik gewoon onhandig (en is mijn merrie aanhaliger dan gemiddeld?) maar mij lukt dat helaas niet :(

Nou dat. Ik stond ooit ergens op stal en kwam iemand even in haar pauze in een witte broek en nette schoentjes..........

Nou, ik heb 2 seconde een blauwe jeans aan, kom buiten en hij is bruin.

Qua haar zou ik het niet langs kunnen inpakken. Heb droog, pluizend haar als ik het laat gaan, maar gaat echt wel ruiken als ik het ga inpakken.
Maar dat vind ik ook als ik douche en mn haar niet zou wassen.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:44

Mijn paarden staan 24/7 buiten maar 1 heeft wel 2x per dag medicatie nodig. 's Ochtends vroeg rij ik naar de wei, geef de medicijnen, voer ze hun ontbijt en ruim wat mest. Daarna rij ik naar huis, douchen enzo en dan naar kantoor. Ik wil nl. niet dat ik paardenlucht om/slobbertrestje op me heen heb hangen ;-). Maar zou ik toch recht van wei naar kantoor moeten; overall en laarzen aan, mutsje op (heb lang haar) en handschoenen aan. En vooral niet teveel goor werk doen ;-).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:51

Is me trouwens weleens overkomen. Doe de paarden, ben gehaast en ga snel naar de winkel. Kom thuis, ga naar toilet, was man handen en zie een hele groene wang.......Tja. Soms heb je niet eens door dat je toch even kriebelt of doet

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 16:53

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:03

Ik ben ooit een keer op mijn klompen naar mijn werk gegaan (gezondheidszorg destijds) := Gelukkig had mijn collega reserve gympen staan, maatje te groot, maar dat gaf niks :')

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:06

TurdusMerula schreef:

Modder onder je nagels vind ik nou ook niet heel hygiënisch. Dan liever zonder nagellak, dan zie je tenminste dat iemand vieze nagels heeft.
Maar ben het met je eens dat paardengeur behoorlijk overheersend is, dus een snelle douche heeft altijd mijn voorkeur.