JKK verdelgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:36

hoefijzer schreef:
Is er niemand die zich zorgen maakt over verdelgen en de gevolgen daarvan voor de dieren die daarna weer vrolijk het gras uit de zelfde grond op staan te eten?

Dat is altijd een punt vanzelf ... spuiten met Roundup / glyfosaat is natuurlijk niet gezond. Daarom moet je het tot een minimum beperken. Ik heb nooit ergens gelezen dat het ook schadelijk is voor de beesten die later weer op dat land lopen. Wel voor het bodemleven en voor insecten.
Vraag is wat in dit geval het alternatief is als je land vol JKK staat zoals bij TS. Dan moet je toch wat, want het gaat echt niet vanzelf weg.

Ayasha schreef:
Heb je recent onderzoek gelezen over wat JKK veroorzaakt? O.a. over de gifstoffen die in honing terug te vinden zijn er van bv.

Dat valt enorm mee, is vooral een verhaal dat werd verspreid door organisaties als Farmers Defence.

dierenfan

Re: JKK verdelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:50

Wij trekken het uit. Werkt echt het beste. Uiteraard voordat het in bloei staat. Vorig jaar hadden we enkel nog onder de omheining wat jkk staan. Idd met handschoenen aan, uit klei grond en de restafval in.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:11

Wij hebben maar een paar JKK planten langs de rand van en in het weiland, maar we komen er nooit helemaal vanaf. Ik heb alles al geprobeerd, kunstmest, gewone mest, uittrekken, uitsteken, met azijn, met een brander en met echte roundup. Het gaat wel dood, maar er komt een paar cm verder altijd weer een nieuwe plant. Nu roeien we die ook direct weer uit, maar dit riedeltje duurt al een paar jaar en helemaal weg is het nooit. Hier staat het overal in de omgeving, de bermen staan er vol mee, heel veel weilanden, dat maaien ze gewoon mee en komt in het koeienvoer. Ik vraag me serieus af waarom deze plant zo veelvuldig wordt uitgestrooid, het is een ware plaag en de nadelen lijken mij heel veel groter dan de voordelen van zoveel van deze giftige planten. Het komt volop in de voedselketen van de dieren terecht, hoe gezond is dat voor de dieren en voor de mensen die ze uit eindelijk weer opeten, er melk van drinken?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:56

Het wordt niet uitgestrooid, hoewel dat een aantal jaren wel is gebeurd in de bermen en de taluds in Noord Oost Nederland (in ieder geval bij ons, in Drenthe). Rijkswaterstaat heeft het toen gezaaid in de bermen.
Dat hadden ze beter niet kunnen doen.

Maar verder zijn de toenemende droogte, minder bemesting en ander maaibeleid (dwz bermen en taluds worden bijna niet meer gemaaid) grote boosdoeners. Want ze kunnen goed tegen de droogte en hebben weinig voeding nodig. En als je dan niet maait gaat alles bloeien en verspreidt het zich.

Op goed onderhouden, regelmatig gemaaide en bemeste weilanden zie je ze eigenlijk niet. Maar dat is niet de gemiddelde paardenwei...

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:13

Handje zout erop , dat vinden ze echt niet leuk

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:21

hoefijzer schreef:
Is er niemand die zich zorgen maakt over verdelgen en de gevolgen daarvan voor de dieren die daarna weer vrolijk het gras uit de zelfde grond op staan te eten?

Nu is er weinig onderzoek gedaan naar de invloed hiervan op dieren, maar voor mensen weten we ondertussen dat de lange termijn gevolgen van het gebruik van roundup en dergelijke behoorlijk ernstig zijn. Met name combinaties van diverse gifstoffen, en uiteraard op de lange termijn. (voor zowel de mens als voor de grond.)

Eventueel gedaan onderzoek naar bijvoorbeeld melkvee, die niet heel oud worden gemiddeld, is dus ook niet zo relevant voor paarden die we toch graag wel 25+ zien worden.
Net als JKK heb je van verdelgingsmiddelen stapeling in de lever, en zullen de paarden er niet direct ziek van worden.

Het klinkt mij een beetje potato potato om je JKK gewoon 'even te laten verdelgen door een loonwerken die nog wat echte roundup' heeft staan.

_/-\o_ _/-\o_
Dit zat ik ook te denken.

Echt, TS (en anderen), doe je paarden, je bodemleven, het waterleven én daarmee je eigen toekomst en gezondheid een lol en sla bestrijdingsmiddelen over. JKK is prima te steken, met een speciale vork is het goed te doen. Elke dag rustig een half uurtje en dan is de druk al snel veel lager. Ja, dat kost tijd. Maar het is het wel waard. Zorg dat je steekt voordat het zaad zet, je kunt natuurlijk altijd andere zaden op de open plek strooien.
Is het echt teveel? Zet dan een deel van je weide af en maai dat vóórdat het vol in bloei staat, het kan namelijk nog nood-zaaien als het afgemaaid is en blijft liggen. Het is verder prima te composteren en (elders in je tuin) te gebruiken.

Hier staan wat interessante artikelen mbt round up verzameld: https://www.moestuinforum.nl/topic/1625 ... gebruiken/

Vergeet niet dat moederbedrijf monsanto diep in de zakken kan steken en dus al lobby'end in Brussel veel invloed heeft. Dat betekent níet dat een product ook goed, gezond en zonder heftige (verstrekkende) gevolgen is. Zie bijvoorbeeld hier:
https://corporateeurope.org/en/pressrel ... and-planet

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 20:50

Bedankt voor jullie reacties!

Verdelgingsmiddelen ben ik zelf ook geen fan van, maar één gedeelte van het weiland (ongeveer 4.000m2) is dusdanig erg dan ik inmiddels wel bereid ben om het plat te spuiten en gewoon voor een jaar af te sluiten. Maar alleen als ik zeker weet dat het werkt, verdelgingsmiddelen is niet iets waar ik zelf mee wil experimenteren.

Uitsteken deed ik vroeger ook altijd, maar daar is het inmiddels echt teveel voor. Er is niet tegenop te werken helaas.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 23:57

mar_fay schreef:
hoefijzer schreef:

Nu is er weinig onderzoek gedaan naar de invloed hiervan op dieren, maar voor mensen weten we ondertussen dat de lange termijn gevolgen van het gebruik van roundup en dergelijke behoorlijk ernstig zijn. Met name combinaties van diverse gifstoffen, en uiteraard op de lange termijn. (voor zowel de mens als voor de grond.)

Eventueel gedaan onderzoek naar bijvoorbeeld melkvee, die niet heel oud worden gemiddeld, is dus ook niet zo relevant voor paarden die we toch graag wel 25+ zien worden.
Net als JKK heb je van verdelgingsmiddelen stapeling in de lever, en zullen de paarden er niet direct ziek van worden.

Het klinkt mij een beetje potato potato om je JKK gewoon 'even te laten verdelgen door een loonwerken die nog wat echte roundup' heeft staan.

_/-\o_ _/-\o_
Dit zat ik ook te denken.

Echt, TS (en anderen), doe je paarden, je bodemleven, het waterleven én daarmee je eigen toekomst en gezondheid een lol en sla bestrijdingsmiddelen over. JKK is prima te steken, met een speciale vork is het goed te doen. Elke dag rustig een half uurtje en dan is de druk al snel veel lager. Ja, dat kost tijd. Maar het is het wel waard. Zorg dat je steekt voordat het zaad zet, je kunt natuurlijk altijd andere zaden op de open plek strooien.
Is het echt teveel? Zet dan een deel van je weide af en maai dat vóórdat het vol in bloei staat, het kan namelijk nog nood-zaaien als het afgemaaid is en blijft liggen. Het is verder prima te composteren en (elders in je tuin) te gebruiken.

Hier staan wat interessante artikelen mbt round up verzameld: https://www.moestuinforum.nl/topic/1625 ... gebruiken/

Vergeet niet dat moederbedrijf monsanto diep in de zakken kan steken en dus al lobby'end in Brussel veel invloed heeft. Dat betekent níet dat een product ook goed, gezond en zonder heftige (verstrekkende) gevolgen is. Zie bijvoorbeeld hier:

Ik heb 1475 kg (ja gewogen want weg gebracht omdat we het niet wilde laten uitzaaien als het droogde) uit getrokkken met de hand. Daarna is er toch echt 1 keer bestrijding over gegaan omdat er sneller nieuwe bij kwamen dan ik ze uit getrokken kreeg. Half uurtje per dag werkt misschien op een postzegel maar niet als je een hele lap hebt. En dan weet ik niet hoeveel kg er van het stuk gekomen is dat ik verhuurde. Dat hebben de huurders toen gedaan. Je zag 1 gele bloem, trok m uit en de dag er na stonden er vijf in de plaats.

Nu wordt het geïnjecteerd en gekalkt en wat dan ook allemaal moet (de boer kijkt wat de grond nodig heeft) en al vijf jaar geen JKK meer gezien gelukkig.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 00:04

Kendra schreef:
Het wordt niet uitgestrooid, hoewel dat een aantal jaren wel is gebeurd in de bermen en de taluds in Noord Oost Nederland (in ieder geval bij ons, in Drenthe). Rijkswaterstaat heeft het toen gezaaid in de bermen.
Dat hadden ze beter niet kunnen doen.

Maar verder zijn de toenemende droogte, minder bemesting en ander maaibeleid (dwz bermen en taluds worden bijna niet meer gemaaid) grote boosdoeners. Want ze kunnen goed tegen de droogte en hebben weinig voeding nodig. En als je dan niet maait gaat alles bloeien en verspreidt het zich.

Op goed onderhouden, regelmatig gemaaide en bemeste weilanden zie je ze eigenlijk niet. Maar dat is niet de gemiddelde paardenwei...

Dat is echt niet waar, mijn buurman die is boer, die doet niets anders dan zijn weilanden bemesten met drijfmest én kunstmest en echt bizar veel, maar zijn weilanden staan er vol mee. Ik zie ook niet veel anders in de omgeving, bij ons idem dito wat ik dus al zei, wij hebben ook met van alles bemest, regelmatig gemaaid, maar je komt er nooit meer vanaf. Het komt steeds terug. Vreselijk is het...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 06:06

Hier bemesten we met hun eigen paardenmest en 2x kunstmest per jaar. De weides waren jarenlang niet onderhouden en vol jkk. Echter eerste jaar veel werk gehad en nu hooguit uurtje per maand bezig. Het is dus absoluut niet zo dat eens een jkk ramp het ook een jkk ramp blijft. We moeten wel steeds meer door het hooiland lopen omdat ze het hooiland er naast maaien en hooien inclusief jkk dus er waait daar jaarlijks steeds meer zaad rond. Daar 2 jaar geleden de mestput uitgereden en vorig jaar drijfmest er in plus 2x kunstmest en het ligt er toch top bij gelukkig. Wat aan jkk over springt verwijderen we vlot

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 06:58

Dat is mijn ervaring dus ook, dat als je de tijd neemt om het echt goed met de hand / Ragfork er uit te trekken, dat het echt 80-90% weg blijft daarna MITS er natuurlijk geen nieuwe zaden op je land terecht komen.

Ik heb hier een paar keer een jaar gehad dat het echt niet lukte om de JKK op tijd weg te trekken en dan staat er dus ineens weer een stuk meer dan die paar planten die het eerst nog maar waren -O-

jolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 07:28

nou wij wonen midden in eennatuurgebied met weides vol st jakobskruid en kunstmest en zwavel erop en al jaren geen kruid te zien terwijl het 30 cm verder vol staat rara
im
n deweides wordt niet met roundop gespoten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:07

Round up gebruik je hier toch niet voor?
Dan spuit je ook je gras kapot.

Als je het zelf wilt doen dan koop je zoiets
https://www.graszaaddirect.nl/luxan-gen ... DcEALw_wcB

Anders bel je de loonwerker en die heeft zelf zijn middelen.

En goed bemesten.
Ik weet dat veel paardenhouders daar bang voor zijn.
Maar jkk groeit op arme grond.

En goed bemesten is ook nog eens beter voor een lager suiker gehalte in het gras.

Wij hebben hier meestal enkel aan de randen waar niet bemest word jkk staan.
Dus goed met de hand te doen.
Ook in de berm halen buurman en wij er meteen uit.

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:26

Ayasha schreef:
mar_fay schreef:

Ik heb 1475 kg (ja gewogen want weg gebracht omdat we het niet wilde laten uitzaaien als het droogde) uit getrokkken met de hand. Daarna is er toch echt 1 keer bestrijding over gegaan omdat er sneller nieuwe bij kwamen dan ik ze uit getrokken kreeg. Half uurtje per dag werkt misschien op een postzegel maar niet als je een hele lap hebt. En dan weet ik niet hoeveel kg er van het stuk gekomen is dat ik verhuurde. Dat hebben de huurders toen gedaan. Je zag 1 gele bloem, trok m uit en de dag er na stonden er vijf in de plaats.

Nu wordt het geïnjecteerd en gekalkt en wat dan ook allemaal moet (de boer kijkt wat de grond nodig heeft) en al vijf jaar geen JKK meer gezien gelukkig.

Tuurlijk, als je meerdere hectares hebt is het meer en dan zul je meer moeten doen - hoeveel hectare het was, werd niet per se benoemd in het startbericht. Ik doe dit werk al sinds voordat er heisa om was (#kinderarbeid :+ ), want ooit is het ingezaaid op de dijken en die worden gehooid. Dus elk jaar loop ik dijk op, dijk af om het (in opdracht) uit te steken. En daarmee zien we echt veel resultaat. Ja, er komt altijd wel wat nieuws bij. Maar veel dijkvakken zijn nagenoeg leeg als je het vergelijkt met een paar jaar daarvoor. Het duurt gemiddeld 3-5 jaar voordat je écht een groot verschil ziet en het is zaak om het maaien er goed op af te stemmen en vlak voor het maaien nog door te lopen, maar dan gaat het prima en heb je prachtig, kruiden- en bloemrijk hooi.
Van veel verdelgingsstoffen is niet duidelijk hoe láng het blijft hangen in de bodem en wél dat ze per direct en daarmee langdurig invloed hebben op het bodemleven, waterleven en daarmee de kwaliteit van de bodem, het gras en de gezondheid van alles wat daar leeft én echt niet beperkt blijft tot dat ene weiland, maar door zal kunnen sijpelen. Dus nee, ik blijf er altijd op tegen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:10

Zelfs als het nooit bloeit is het nog een kunst om JKK weg te houden.

Wij zitten hier nu 12 jaar en zijn er heel strikt op. Halen het in ons perceel weg met zo'n vork en in de berm knippen we hem op tijd af. De druk is gelukkig zeer laag.
Maar ik kan echt jaar na jaar naar dezelfde plek toe lopen en daar ieder jaar de JKK weg te halen. Die zaden zijn vreselijk duurzaam en hardnekkig. En wij zijn niet zuinig met bemesten en hebben daar geen kale plekken.

Ik ben groot voorstander van geen middelen te gebruiken. Maar als de omstandigheden zo zouden zijn dat het een keer niet anders kan (zoals bij TS het geval kan zijn). Hoef je ook niet meteen te doen alsof je een milieudelict pleegt. Om die onderzoeken die aantonen dat deze middelen wél veilig zijn zomaar in de prullenbak te knikkeren gaat me nou ook weer echt te ver.

Overigens zijn er inderdaad best veel planten die een doel lijken te dienen voor je grond en dan weer verder gaan/ weer terug in proportie voorkomen. Dat is mijn ervaring met bijv paardenbloem, wegenbree en boterbloem althans wel.
Maar JKK, zuring en brandnetel lijken dat niet te doen (of althans te traag voor mijn geduld)

Met brandnetel heb ik op een paar miniplekken nou 5-10 jaar een experiment lopen. Die krijgt zelfs bewust wat ruimte van mij. Maar die heeft nog geen emmigratie plannen ingediend bij mij. :evaw:
Ik vind dat soort tiktok wijsheden altijd wel leuk. Hebben mensen dat wel eens echt uitgetest?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:18

Roundup moet je wel flink uit de buurt van water houden en tijd geven om zijn werk te doen. Maar er is zeker wel nut voor in sommige situaties...

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:19

Toen ik een paar jaar terug nog op een pensionstal stond en de weide ook uit de hand was gelopen met jkk, heeft de loonwerker het gemaaid en opgezogen om af te voeren. Dat is volgens mij 2 keer gebeurd dacht ik. daarna was het al goed bij te houden met de hand.