Een droge paddock in de winter, wat zijn de opties ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Een droge paddock in de winter, wat zijn de opties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 09:59

Er uit halen is mogelijk, maar dan zijn ze wel goed vastgelopen/-gezogen in de bodem en erg smerig. Geen fijn klusje waar je op dat moment op zit te wachten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:05

Ik zou eerst gaan keren/lostrekken en aanrijden. Nadeel is dat je pas in het najaar weet of het echt heeft geholpen, omdat we nu toch in de goede tijd van het jaar zitten.

Drainage hebben wij laatst vernieuwd in de paddock. In verhouding zijn die kosten veel lager dan de aanschaf van paddockroosters/modderplaten. Wel moet het water ergens heen afgevoerd kunnen worden.

Roosters en modderplaten kun je inderdaad weer meenemen of verkopen, maar zoals DubbelFun al zegt: onderschat die klus niet.

Bij een gehuurd stuk zou ik het eerst proberen met keren, lostrekken en bijvullen. Weet je zeker dat je er nog heel wat jaren wil en kan blijven staan, dan zou ik drainage laten aanleggen. Je hebt dan gewoon de hele paddock goed, niet alleen een eetplek.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 10:57

_Lorette_ schreef:
Ik zou eerst gaan keren/lostrekken en aanrijden. Nadeel is dat je pas in het najaar weet of het echt heeft geholpen, omdat we nu toch in de goede tijd van het jaar zitten.

Drainage hebben wij laatst vernieuwd in de paddock. In verhouding zijn die kosten veel lager dan de aanschaf van paddockroosters/modderplaten. Wel moet het water ergens heen afgevoerd kunnen worden.

Roosters en modderplaten kun je inderdaad weer meenemen of verkopen, maar zoals DubbelFun al zegt: onderschat die klus niet.

Bij een gehuurd stuk zou ik het eerst proberen met keren, lostrekken en bijvullen. Weet je zeker dat je er nog heel wat jaren wil en kan blijven staan, dan zou ik drainage laten aanleggen. Je hebt dan gewoon de hele paddock goed, niet alleen een eetplek.

Gaan eens prijs laten berekenen voor beide en dan een keuze maken, Wij gaan er zeker nog enkele jaren blijven, maar dat weet je natuurlijk nooit het is aan ons huis en wij zijn niet van plan om er altijd te blijven maar daar is nu zeker nog geen sprake van.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:07

Amado schreef:
Zit je op zandgrond? Zo ja, dan 100% de grond laten keren. Wij hebben hier het hele jaar door droge voetjes sinds we dat gedaan hebben, daarvoor ook zoveel andere dingen geprobeerd.

Dit werkt als je inderdaad op zandgrond zit. Maar er is wel een maximale houdbaarheid aan.
Na 3 - 10 jaar (afhankelijk van aantal paarden/ opp, hoe goed je mest en hooi opruimt en zandsoort) gaat het toch dicht zitten en vuil worden.
Dan helpt lostrekken tijdelijk. En helemaal omzetten/ vervangen/ verwisselen voor schonere grond van een andere plek weer een tijd.
Maar je blijft er tot op zeker hoogte werk aan houden om het goed te houden.

Belangrijkste tip wat mij betreft is dus ook: zorg dat de loonwerker er bij kan met zijn grote machines. Dan heb je opties als het weer slechter wordt namelijk. Met een kleine trekker kun je wel iets maar dat is meer lapwerk dan structureel.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:37

Ik weet niet of je nog tips zoekt ts, maar wij hebben rubberen rijplaten bij de voerplekken. Je weet wel, van die platen die neer worden gelegd zodat graafmachines ed over het zand kunnen. Wij hebben er een paar met veel grip, maar ook dan blijf het wel wat glad, dus geschikt om te rennen is het niet, maar rondom de voerbak prima te doen. Heb er echt geen werk aan behalve soms wat modder eraf schrapen. Wij hebben ze van Marktplaats voor een prima prijs kunnen halen. Liggen hier al 5 jaar prima, zijn wel zo'n 70kg per stuk, maar ik kan ze zelf ook alleen slepen, met hulp is dat helemaal te doen.
Misschien een goedkopere oplossing voor je.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:03

En natuurlijk 'mijn' oude truc.... vloerbedekking (laagpolig met jute rug). Hier ligt het langs de randen van de paddock en ik heb er al vele jaren plezier van; geen zware modder of erg rul zand om met de kruiwagen door te moeten ploeteren en ook de paarden houden droge voeten áls ze het gebruiken :)

Hier duidelijk te zien na een hoosbui
Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:47

Wij hebben van dat split was volgens mij ook niet goedkoop maar geen blub meer , de rijbak die eraan vast zit heeft het niet dus we merken het verschil als we daar moeten mesten
heel goed Afbeelding

Nikkay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:24

boedjang schreef:
Wij hebben van dat split was volgens mij ook niet goedkoop maar geen blub meer , de rijbak die eraan vast zit heeft het niet dus we merken het verschil als we daar moeten mesten
heel goed [ Afbeelding ]

Dit ziet er wel netjes uit, zijn dat dan een soort steentjes?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 12:50

Split is gebroken kiezelsteen, het kán scherp zijn aan de hoefzool en tussen de straalgroeven blijven zitten.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:27

DubbelFun schreef:
Split is gebroken kiezelsteen, het kán scherp zijn aan de hoefzool en tussen de straalgroeven blijven zitten.

Hier nooit iets daarvan gemerkt. Wellicht heet het geen split

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 16:56

Misschien ook eens vragen aan de eigenaar wat hij ziet zitten.
Ik zou als verhuurder niet bepaald tevreden zijn als iemand zonder het mij te vragen grondwerken begint uit te voeren op mijn eigendom.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:09

Mallow schreef:
Ik hoor steeds vaker verhalen over het storten van gebroken puin. Heeft iemand daar ervaring mee?

ik heb dat onder mijn paddock/rijbak, maar was niet echt gebroken puin: was een grondwerker die een gebouwtje moest afbreken en de stenen ergens kwijt wou. Is +20 jaar geleden, dus ik vrees dat gratis nu niet meer zal werken, maar ik had de deal met hem gemaakt dat hij alle steenpuin hier mocht storten op voorwaarde dat hij het zelf effende, alles gratis (we hadden wel niet voldoende voor de hele bak, maar via een andere grond-/afbraakwerker vonden we voordelig nog extra puin). We hebben wel nog wat opruimwerk gehad, want de elektriciteitsbedrading en zo hing nog aan de muren, dus dat moesten we er nog uithalen, werd anders wat link. Daar hebben we dan zand opgevoerd (later vermengd met tapijtvezel wegens te mul) en dat steenpuin was jarenlang een prima drainage.

Maar dat zijn natuurlijk al serieuze ingrepen die je niet zomaar kan/mag doen, zeker niet op huurgrond. Anderzijds: als jullie discreet zandondergrond kunnen aan de kant leggen, een laag steenpuin leggen, en dan dat zand erboven, dan is het gewoon 20 cm verhoogd (dus ook al droger) maar merkt niemand dat, maar hangt af van waar het gelegen is en hoe lief de buurtbewoners zijn voor elkaar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:12

Zulke dingen als puin storten zou ik toch echt vragen aan de verhuurder.
Dat is toch heel wat anders dan mud control platen die je eruit lukt halen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:14

DuoPenotti schreef:
Zulke dingen als puin storten zou ik toch echt vragen aan de verhuurder.
Dat is toch heel wat anders dan mud control platen die je eruit lukt halen

Ja, tuurlijk, sowieso. Maar ik bedoel: als het verborgen ligt onder bestaand zand, en je wordt niet verklikt, zou ik geen stappen zetten voor vergunning of zo (of mag ik dat hier niet promoten op Bokt? In dat geval, verwijder maar hoor).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 17:18

Ah zo.

Geen idee hoe de bokt regels daarop zijn.
Van mij mag het _O-

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 22:18

s0173957 schreef:
Misschien ook eens vragen aan de eigenaar wat hij ziet zitten.
Ik zou als verhuurder niet bepaald tevreden zijn als iemand zonder het mij te vragen grondwerken begint uit te voeren op mijn eigendom.

Die vind het allemaal niet erg, zolang wij het maar goed achterlaten en het zelf regelen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 23:34

Met zandgrond zal de goedkoopste optie toch zijn laten keren. Blijft niet voor eeuwig goed, maar wel een paar jaar. Maar goed, wat blijft wel eeuwig goed? Drainage slibt ook dicht.

Ik had een stuk grond op zeer laag gelegen en natte veengrond. Ik vond gebroken puin heel goed werken. Maar je moet wel zorgen dat je laag dik genoeg is en er eigenlijk nog zand overheen storten. Afhankelijk van de staat van de hoeven van je paarden. Ik had er enkelen die er goed op konden lopen maar ook een paar die dat echt niet wilden. Nu konden ze bij mij een andere route kiezen, maar zo te lezen bij jou niet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 05:07

Paarden lopen alles vast. Heb hier op zandgrond de boel los laten trekken. (Diepwoelen) heeft me op een paddock en een paar losse stukken (40x30m) 60 euro gekost via de loonwerker. Sindsdien is het heus wel eens nat als er veel water valt. Maar daarna is het binnen een dag weer weg.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 06:08

Ik heb op zandgrond de grond laten keren door een loonwerker, dit was een goedkope oplossing. De paddock blijft netjes, alleen bij zeer zware regenval wat dagen aanhoudt ontstaan er een paar plassen. Deze zijn meestal snel weer weg. Er blijven ook altijd stukken droog.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:24

Wij hebben ook het woudzand laten keren. In het begin is dat wel serieus mul, dus moet je wel goed slepen, want ze zakken er best wel in weg.
Dat heeft een jaar of 6 echt goed gewerkt. 2 jaar geleden hebben de drainage aan laten leggen en nieuwe toplaag erop gedaan, dat is echt helemaal feest. Nu is het deze winter wel erg droog geweest, dus soms bijna te mul om goed met de kruiwagen doorheen te komen :D er is ooooook altijd wat.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:56

Puin laten storten zou ik nooit doen. Komt allemaal eens weer naar boven en daar zit echt troep bij...

Als het echt zo een sompige zooi is kun je je beter afvragen of het wel geschikt is om paarden op te zetten als je niet wil of fatsoenlijk kan investeren in drainage e.d en wellicht wat anders beters gaan zoeken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:11

Ik zou nooit puin storten of paddock platen kopen. Beide erg slechte ervaringen mee en je wilt ook niet dat ze op beide ondergronden rollen…

Lekker zand keren! Wij hadden met het keren gewoon wit zand er onder. Mooier kan niet!

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 08:21

Popstra schreef:
Puin laten storten zou ik nooit doen. Komt allemaal eens weer naar boven en daar zit echt troep bij...

Als het echt zo een sompige zooi is kun je je beter afvragen of het wel geschikt is om paarden op te zetten als je niet wil of fatsoenlijk kan investeren in drainage e.d en wellicht wat anders beters gaan zoeken.

Voor puin ben ik ook niet zo.

Ik weet niet hoe het bij jou was vorig jaar, maar hier heeft het maanden aan een stuk geregend...
Overal werden kelders ondergelopen waar nooit een probleem was geweest.

Hier hadden de vorige mensen gratis opvulzand gestort maar dat is immidels al helemaal weg en met twee zware koudbloeden op de paddock is het ook heel intensief belopen dus normaal dat het nu een modderboel was .

Als de grond keren een oplossing is dan is het probleem opgelost.

Wij hadden vorige winter onze paarden op de weide staan door de dag zodat ze droog stonden, met als resultaat dat alles kapot werd gelopen het gras staat nu ondertussen weer mooi op enkele stukken na.
Maar ook heel veel onkruid zoals boterbloem nu terwijl dit eerst niet was.
Dan investeer ik liever wat in een droge paddock want je weide ieder jaar terug top maken kost ook enorm veel centen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:24

Je mag op heel veel plekken niet eens grond laten keren of half verharden. Veel mensen doen het wel maar je kan er serieus veel gedoe mee krijgen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:46

Je mag dat in principe nergens zonder vergunning (toch niet in België) en vergunning zal je er niet voor krijgen... zelfs paddockplaten en dergelijke zijn allemaal vergunningsplichtig en worden quasi nooit toegestaan.