afmeting stal in verhouding tot schofthoogte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 12:57

Misschien ter beeldvorming...

Stal was geen 3x3m eerder 2m70 op 2m70
Paard 1m55 dus E pony.

2m25 is dus echt krap zeker om te draaien in de stal.

Afbeelding

Nog een foto zelfde paard
Zelfde formaat stal (hij lag niet vast, sliep gewoon)

Afbeelding

juval

Re: afmeting stal in verhouding tot schofthoogte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 18:08

op zich als ik die foto zo zie dan is mijn stal wel een stuk ruimer en opener. De hele lange zijde is een lage wand waar het paard overheen kan kijken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 15:13

er is iemand geweest die stal zoekt voor een pony van 1.42. Ik heb gezegd dat ik het krap vind, maar dat ze zelf mag beslissen of ze dat risico wil nemen.

Nu was er iemand anders die viel over de oppervlaktes van mijn paddock en weide.
Ik wil verhuren aan 2 of 3 pony's. De paddock heeft een afmeting van 20 x 20, dus 400 m2. Het weiland is 40 x 50, dus 2000 m2. Dat vond ze te klein.
note, er wordt sowieso bijgevoerd, dus ze hoeven er niet van te leven. Ik denk dat het voor 2/3 gepensioneerde pony's een prima ruimte is.

Denk ik verkeerd?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:23

Mijn draver - in stokmaat nog net een E-pony - heeft een box van 3.5 * 3.5 en een zandpaddock van 20*60, en dat vind ik al niet heel ruim, al kan hij wel een lekker sprintje trekken. Ik zou het persoonlijk te klein vinden voor meerdere pony's, maar een ander ziet er misschien weer geen probleem in?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:28

Eerlijk? Ik vind 2000m2 weide ook erg krap voor 3 ponies. Dat wordt al snel kaal en een grote zandvlakte.

Hoe zit het met modder?

Ik heb zelf 3 paarden gehad op 5000m2 en eerlijk, dat vond ik al best klein. Het gras was verdeeld in 3 weides. Maar na 1 week was 1 stuk al best kaal gegeten. En echt snel groeide het ook niet aan om goed te kunnen roteren.

Het winterdeel (net iets minder dan de helft) was 1 grote zandvlakte en erg modderig.

Ik zou het niet weer doen.

Heb nu 1HA voor 2 paarden.

Je had 1 stal vrij, maar wil verhuren aan 2 of 3 ponies. Heb je dan nu al 2 andere pensionklanten of nog 2 stallen vrij?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 15:47

Dit is zo een tussenin-geval, vind ik. Zowel jij als de kijker hebben in mijn ogen gelijk. Superveel ruimte is het niet, maar als je dit aan huis hebt liggen, op goede grond die niet (lang) nat blijft en voor twee eigen pony's, dan is er misschien wel een fijne plek van te maken. Als buitenstaander/potentiële pensiongast klinkt het allemaal gewoon erg krap.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 17:00

Tja, het is lastig.

Wij hebben niet mega veel grond, maar wel een track, meerdere hooiplekken etc. Ze staan met 3 quarters en 2 shetjes. Anderen roepen snel over de m2, maar ik kijk ook naar de meters die ze dagelijks afleggen door van ene plek naar andere te lopen.
Maar regelmatig sta ik te kijken, dan staan ze op een hoopje en is de rest vrij. Dan lijkt het allemaal best groot en is er meer dan ruimte zat.

Moeten ze er van leven en eten, dan ga je anders naar de m2 kijken. En als het snel modder is en deels niet begaanbaar bijv, heb je ook sneller dat het stuk is als er meer lopen of veel op dezelfde plekken.

Ik heb de bak vrijwel altijd droog en die blijft bij extremen open. Zit aan een kleiner stukje paddock en schuilstal vast. Die van ons zijn goed samen, maar in het verleden wel gehad dat eentje in een hoek vastgezet werd. Dat hebben we nu niet en normaal door het omlopen en rondlopen ook niet. Maar met alleen een vierkant wel iets om rekening mee te houden.

3 pony's die heel hecht zijn, kunnen vaak prima op een kleiner plekje, waar 2 die elkaar niet zo kunnen vinden meer ruimte nodig kunnen hebben. Het is een kwestie van proberen. Als er mensen komen kijken met commentaar op de plek, hoeven ze natuurlijk niet te komen. Er is denk ik zat vraag.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 17:55

zowel op de wei als op de paddock worden ze bijgevoerd. En ze staan er alleen overdag, de nachten zijn ze op stal. Echt helemaal kaal wordt het aan het einde van de zomer wel. Maar mijn ervaring met te veel gras is helaas ook slecht, hoefbevangenheid is echt geen pretje.

Modder valt mee, want als het te nat wordt gaan ze de paddock in, die is altijd droog. Het is natuurlijk prima als de pensionklant het te klein vindt, er zijn er ook een aantal die het wel goed vinden, dus het zal best lukken om mijn stallen vol te krijgen.

Mijn oudere pony bewoog ook niet zo veel, die had een vast plekje onder een boom waar ze graag stond te dommelen, en af en toe een rondje grazen of wandelen, maar haar favoriete hoekje stond ze heel veel.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 17:57

Art_Ificious schreef:
Je had 1 stal vrij, maar wil verhuren aan 2 of 3 ponies. Heb je dan nu al 2 andere pensionklanten of nog 2 stallen vrij?

ik heb 1 stal gereserveerd. zondag komt iemand voor de andere grote stal.
En over die kleinere stal is nog iemand aan het nadenken, maar ik verwacht eigenlijk dat die het niet gaat doen. Dus daar wacht ik nog even op een wat kleinere pony (zelf iets kopen is serieus een optie).

Het is nu alleen even puzzelen om ze tegelijkertijd vol te krijgen zodat niemand alleen hoeft te staan.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:42

In de winter moeten ze dan met 3 in de 20*20 paddock staan.
Dat zou ik ook veel te klein vinden.

Ik heb niet heel veel meer ruimte in de winter, maar heb 3 kleine stukjes gras over gelaten (zodat ik ze daar kan laten wennen aan het gras voor ze de wei op gaan) en daar omheen en doorheen zandpaden gemaakt, zodat ze toch de hele ruimte kunnen benutten.

In de zomer staan ze op een andere wei.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 18:46

De afmetingen van de paddock zijn echt wel oké voor de 3 pony's.

Je wei is aan de kleine kant, maar je kan er voor kiezen om ze bijvoorbeeld maar een dagdeel te laten grazen (snoepwei) en verder op de paddock / stal te houden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:06

20x20 is een halve rijbak. Afhankelijk van het formaat van de ponies vind ik dat toch krap met 3. Ze kunnen dan niet echt een sprintje trekken.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:08

Niet heel Nederland heeft de mogelijkheid om de paarden een sprint te laten trekken, jammer genoeg.

In 20x20 kunnen ze prima galopperen, zij het op een cirkel. Er is niks paardonwaardig aan.

PS: geen aanvallende / discussiërende toon bedoeld

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:25

Ik vind juist ook de paddock te klein. Voor alleen de nacht prima, voor de hele winter niet.
Volte is leuk maar ik vind dat een sprintje trekken hoort te kunnen.
Dan zou ik eerder die paddock groter maken en de weide kleiner.

En in die paddock voeren dan moeten ze elkaar lief vinden, anders is het hommeles

Maar had je geen maten in de advertentie staan, dat mensen weten waarop ze reageren?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 23:51

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het weiland de voornaamste leefruimte van de pony's zou worden. De paddock liet ik buiten beschouwing. Fijn om op een echt slechte dag toch even beweging te kunnen geven, maar voor de rest stelt 20 bij 20 natuurlijk niet echt iets voor.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 01:34

Dan moet je gewoon ook mazzel hebben dat ze echt goed matchen. Ik heb een hekel aan hoeken en op een paddock is er snel verveling.

Zou het hier met 5 zelfs aandurven, maar dan is er dus nog een loopje naar de schuilstal en meerdere hooibakken. Toch weet ik vrijwel zeker dat ze na enkele dagen gaan lopen klieren, met name naar elkaar. Als we ze hier beperken, los ik dat wel op met extra beweging en werk.

Dat kan je ook vragen; wat doen de mensen daarnaast? Als je 2 pony's hebt staan en eentje gaat vaak mee op pad bijv, is er 1 alleen, maar die op pad krijgt wel beweging naast de kleine paddock.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 15:18

DuoPenotti schreef:
Ik vind juist ook de paddock te klein. Voor alleen de nacht prima, voor de hele winter niet.
Volte is leuk maar ik vind dat een sprintje trekken hoort te kunnen.
Dan zou ik eerder die paddock groter maken en de weide kleiner.

En in die paddock voeren dan moeten ze elkaar lief vinden, anders is het hommeles

Maar had je geen maten in de advertentie staan, dat mensen weten waarop ze reageren?

de nachten staan ze op stal.
wei/paddock is voor overdag, 9 tot 5 ongeveer. Het is zeker de bedoeling dat ze elkaar lief gaan vinden.
3 lijkt me ideaal voor het geval er een tussenuit gehaald wordt, dat de achterblijver niet alleen blijven.

Wei en paddock liggen niet naast elkaar, dus daar kan ik niet mee spelen qua afmetingen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:19

Als paarden 's nachts op stal gaan, en dus binnen- en buiten worden gezet, is een 20x20 paddock echt geen probleem. Zeker als er nog extra afwisseling is met een weitje.

Om ze 24/7 op te zetten begrijp ik wel dat jullie dat te krap vinden, maar dat is niet de bedoeling als ik het goed begrijp.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:24

Waarom is 20*20 wel goed als ze op stal staan in de nacht en niet goed bij 24/7?
Die snap ik even niet. :)

Of ze met elkaar overweg kunnen weet je nooit.
Mijn ruin en merrie staan 10 jaar bij elkaar.
Maar op 20*20 word mijn merrie gesloopt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:26

Waarom is 20*20 wel goed als ze op stal staan in de nacht en niet goed bij 24/7?
Die snap ik even niet. :)

Of ze met elkaar overweg kunnen weet je nooit.
Mijn ruin en merrie staan 10 jaar bij elkaar.
Maar op 20*20 word mijn merrie gesloopt.

Dat weitje is toch geen dagelijkse afwisseling of heb ik het verkeerd onthouden?

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:47

20x20 is leuk als ze even droog kunnen staan,maar dat is toch geen fatsoenlijke leefruimte voor pony,s of je moet van die kleine shetters hebben ? Persoonlijk vind ik 2400m2 leuk voor 3 shetlanders...Maar grote pony's en paarden hebben toch wel meer ruimte nodig.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 16:27

TS, laat je vooral niet gek maken.

De meeste mensen zouden geen paard meer hebben als een pony niet in een 20x20m paddock mocht staan.

Er zijn meer dan genoeg paarden die het met zo'n paddock moeten doen overdag.

Dit doet echt niets af aan het geluk van je paard.

Gewoon doen dus :)

Als mensen het te klein vinden, zoeken ze vanzelf weer verder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:43

Ja en er zijn er ook nog die met nog minder mogen doen.

Met zulke redenatie bestaan stands ook nog... Gelukkig veranderen inzichten. Zij het enorm traag...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 18:06

Het heeft ook helemaal geen zin om met andere pensionstallen te vergelijken. het is wat het is, ik kan het niet (makkelijk) groter maken. Er zijn zeker geïnteresseerden die er prima tevreden mee zijn. De prijs die ik vraag is zeer schappelijk ook.
Pony´s die hier komen wonen krijgen het volgens mij best goed.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:46

Natuurlijk TS +:)+