Snelgroeiende haag naast paardenweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Re: Snelgroeiende haag naast paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:21

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:43

Oscar schreef:
Voordat je bloemetjes ziet, zijn het eerst besjes.
Kijk maar eens op Google, daar zijn deze afbeeldingen te zien.

Mijn glansmispel heeft geen bloemetjes? Ik zie net op Google wel plaatjes inderdaad maar die van mij krijgt alleen nieuwe rode bladeren maar geen besjes of bloemetjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:55

Oscar schreef:
Voordat je bloemetjes ziet, zijn het eerst besjes.

Dat kannie :+ Besjes zijn het gevolg van bevruchte bloemetjes.

Maar Photinia heeft idd witte bloemschermen en - als de bijen hun werk hebben gedaan - na een paar maanden bessen.

TS: ik zou een gemengde inheemse haag aanplanten. Met een beetje geluk kun je daar nog subsidie voor krijgen ook.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 20:23

Bij ons kan je het zelfs gratis krijgen via erven plus projecten via de gemeente. Is de moeite waard om uit te zoeken. In november is hier weer nieuwe uitgifte

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 00:35

Oscar schreef:
Hutcherson schreef:
Ik heb viertig meter glansmispel (red robin) naast mn bak staan. Blijft groen in de winter, groeit snel en is niet giftig.

Weet je dat zeker?
Bij mijn weten is een Photinia wel giftig. De bladeren niet, maar de bessen wel.

Enkel de besjes zijn giftig maar die heb ik nog nooit aan red robins gezien. De bladeren is voor niemand giftig.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 10:30

Annemeik schreef:
Liguster, dan zijn de musjes ook weer blij.

hebben wij idd ook, niet kapot te krijgen en groeit best hard

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 11:25

Ik ga vanavond naar een bijeenkomst over een groenplan hier in de regio, waarbij gesubsidieerd allerlei hagen enz kunnen worden geplant. Dus ik lees mee voor tips, ik zou graag mijn hele landgoed (bijna 5 ha) voorzien van een haag buitenom en ook nog (snack)hagen als afscheiding tussen de weides. Mocht iemand tips hebben voor goede (haag- en snack-)planten dan hou ik me aanbevolen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 14:02

Ik weet niet of jullie veel snoeiafval hebben, maar je zou ook nog (deels?) een takkenhaag kunnen aanleggen. Ben je ook meteen van je gesnoeide takken af.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-25 19:57

LaDonna75 schreef:
Ik ga vanavond naar een bijeenkomst over een groenplan hier in de regio, waarbij gesubsidieerd allerlei hagen enz kunnen worden geplant. Dus ik lees mee voor tips, ik zou graag mijn hele landgoed (bijna 5 ha) voorzien van een haag buitenom en ook nog (snack)hagen als afscheiding tussen de weides. Mocht iemand tips hebben voor goede (haag- en snack-)planten dan hou ik me aanbevolen.

Op paard en plant kun je best wat info vinden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-25 18:38

Al jullie reacties mee genomen en veel te late reactie excuus!
Het deel waar de pony’s niet vaak komen wordt laurier. Een hele partij kunnen kopen voor een scherpe prijs. Helaas niet genoeg. Maar dat kwam goed uit eigenlijk. Twijfelde ook al over dat deel naast de paddock met wegwaaiende blaadjes. En het moet echt een flinke haag zijn wil je privé kunnen zitten. Iets met grote trekkers etc.
Na het idee van pampasgras. Die helaas niet heel hoog wordt (over de 2,5 meter) gekozen voor niet woekerende bamboe! Pony’s kunnen het niet onbeperkt eten maar het is niet giftig. Groeit naar ik hoop hard.
Ik heb het deel over subsidie ook uitgeplozen maar vooral wat betreft groenblijvend in de winter is dat een heel lastige.

In het nu verleden ook een takkenhaag gehad. Wat helaas toen schuilplaats werd voor ongedierte als muizen en ratten. Daar zijn we net van af ;)