Zomers matten , winters waldbodem?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 00:13

Waarom niet hele jaar door Bio Waldboden.
Vriendin van me heeft het en is er heel erg tevreden over.

( Edit: en dan geen matten er onder)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 08:11

Cioccolato schreef:
Sassy4barrel schreef:
Mest is geen probleem om af te voeren , word zelfs gratis opgehaald ..
Vlas is wel een probleem qua volume maar ook om kwijt te raken vandaar op zoek naar een alternatief zoals bijv de bio waldboden die wel in de moestuin mag .. maar lees nog weinig erover dus benieuwd naar ervaringen of tips voor andere strooisel voor op te potten

Mest in z'n geheel bedoel ik. Dus alles. Niet alleen de drollen. Gewoon op laten halen. Alles geeft restafval.
Strokorrels aanzienlijk minder dan stro.

Dan moeten we het iedere week op laten halen omdat onze mest opslag plek te klein is voor grote opslag en uitbreiding daarvan is geen optie

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-25 10:34

Punz schreef:
Waarom niet hele jaar door Bio Waldboden.
Vriendin van me heeft het en is er heel erg tevreden over.

( Edit: en dan geen matten er onder)

Lijkt me wel een goed plan maar ik las net dat het winters moeilijk zijn met drogen van de boden. Dus daarom twijfel ik
Het is wel handig spul voor de moestuin

Punz

Re: Zomers matten , winters waldbodem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 00:16

Heb mijn vriendin daar niet over gehoord. Haar stallen zijn wel echt binnen stallen, misschien dat dat helpt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 07:43

We hebben ook binnenstallen , wel met hoofd/ luik naar buiten. Ik ga even verdere ervaringen zoeken ook met binnen stallen ; bedankt :)

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 09:26

Wij gebruiken gehakselt stro, ideaal! Als je het bed eerst mooi vol maakt en dan alleen de mest eruit schept en alleen waneer nodig het natte scheelt het veel!

Het word opgehaald door een boer, onze mesthoop kan langer mee en verteert snel.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 09:41

RanjaRietje schreef:
Wij gebruiken gehakselt stro, ideaal! Als je het bed eerst mooi vol maakt en dan alleen de mest eruit schept en alleen waneer nodig het natte scheelt het veel!

Het word opgehaald door een boer, onze mesthoop kan langer mee en verteert snel.

Hoe vaak schep je dan het nat eruit?

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 11:36

1x per week een deel daarvan

Toevoeging, wij hebben A pony's, scheelt wel in hoeveelheid maar dat stro verteert snel en neemt goed op

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:13

Ik liet dat natte onderop dus echt wekenlang liggen onder meerdere lagen gehakseld stro (een deel was dan een beetje viezig en een deel daarboven was nagenoeg helemaal schoon vaak). Wat er dan uiteindelijk uit ging was echt al ver heen en op de mesthoop sneller gecomposteerd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 15:07

Ik vond gehakseld stro echt heel veel minder vocht opnemen dan vlas.
Ik had dus een veel hoger verbruik en moest ook veel vaker de natte plek uit het midden scheppen in de winter dat mijn stalling gehakseld stro had omdat het vlas moeilijk aan te komen was.
Was heel blij toen we weer gewoon vlas kregen, daarmee bleef de box van mijn ruin vele malen netter en droger.

Had ook veel vaker een nieuw pak nodig dan met vlas.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:31

Hoe groot is je stal/zijn je stallen en staan je paarden dan in de winter 14u op stal en in de zomer ongeveer 7u? Klopt dat?
Hoe is hun stalgedrag? zZijn het rommelmakers of houden ze het netjes?

En BWB zou ik niet op een rubber mat leggen, zonde van je matten, want die liggen er nutteloos te zijn :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 16:39

Ik heb al een hoop geprobeerd en bij mij had ik met de volgende combinatie de allerminste mest en het schoonste bed voor de paarden.

- Dikke, urinedoorlatende matten
- Grof zaagsel/houtkrullen over de matten (niet dat fijne spul voor konijnen maar die grovere XL krullen)
- Stro op de toplaag.

De matten zorgen dat het zaagsel niet nat en verzadigd raakt.
Het stro zorgt dat de paarden schoon blijven. Mest valt op het stro en vermengt niet met het zaagsel, dus kon ik met een mestboy en kinderhark van de intratuin heel makkelijk oppakken.

Zonder stro voldeed ook prima maar dan was ik iets langer bezig omdat de mest zich dan toch wat mengt met zaagsel.

Ik heb nu vlas zonder matten en heb spijt dat ik mijn matten heb weggedaan. Heb veel meer afval en verbruik veel meer strooisel.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 18:15

Puchje schreef:
Hoe groot is je stal/zijn je stallen en staan je paarden dan in de winter 14u op stal en in de zomer ongeveer 7u? Klopt dat?
Hoe is hun stalgedrag? zZijn het rommelmakers of houden ze het netjes?

En BWB zou ik niet op een rubber mat leggen, zonde van je matten, want die liggen er nutteloos te zijn :)

Vier bij drieënhalf ongeveer
Ze zijn best netjes op stal maar de stallen zijn al best oud en trekken best veel vocht op winters.
Ze staan zomers eigenlijk buiten tot het donke word en winters staan ze wat meer op stal ik denk wel bijna 14 uur klopt :)
2 quarter Horses en een Cpony

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 18:17

_Nelleke_ schreef:
Ik heb al een hoop geprobeerd en bij mij had ik met de volgende combinatie de allerminste mest en het schoonste bed voor de paarden.

- Dikke, urinedoorlatende matten
- Grof zaagsel/houtkrullen over de matten (niet dat fijne spul voor konijnen maar die grovere XL krullen)
- Stro op de toplaag.

De matten zorgen dat het zaagsel niet nat en verzadigd raakt.
Het stro zorgt dat de paarden schoon blijven. Mest valt op het stro en vermengt niet met het zaagsel, dus kon ik met een mestboy en kinderhark van de intratuin heel makkelijk oppakken.

Zonder stro voldeed ook prima maar dan was ik iets langer bezig omdat de mest zich dan toch wat mengt met zaagsel.

Ik heb nu vlas zonder matten en heb spijt dat ik mijn matten heb weggedaan. Heb veel meer afval en verbruik veel meer strooisel.

Dat klinkt idd als een goed systeem

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 08:01

Ik vond houtkorrel op rubber tegels het fijnst. Strokorrel is ook wel okee. Maar zeker voor ouder wordende paardjes is een relatief zachte laag wel echt de key om ze goed te houden.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:07

Bij optrekkend vocht zou ik de BWB niet doen, zeker niet als ze toch best lang op stal staan. Ik denk dat het voor jouw stallen dan niet geschikt is. BWB kan bij optrekkend vocht niet goed regenereren en dan krijg je natte plekken en stank omdat de microorganismen het ammoniak niet goed kunnen afbreken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:31

Sassy4barrel schreef:
Celebi schreef:
Juist als je het oppot kun je het weken laten liggen en wat eruit gaat is dan nagenoeg alleen mest. Eens in de zoveel tijd moet de onderlaag er (deels) uit maar dat is dan al zover vergaan dat het op de mesthoop ook vrij snel vergaat. Zal een hele hoop volume schelen al en het dagelijks mesten gaat stukken sneller en je kunt het deel alleen mest en alleen vlas beter scheiden.

Ik heb dat met vlas wel eens geprobeerd maar vond het dan zo “ soppig “ worden en stinken .. zijn er ook alternatieven waarbij het oppotten makkelijker gaat als met vlas?

Dan had je er te weinig vlas in of jouw paarden zijn te 'druk' op stal, dat wil zeggen dat ze de bodem omploegen.

Als er genoeg vlas ligt en je hebt geen paard die gaat omploegen wordt het juist absoluut niet soppig. Pas na maanden als je dus de stal eens leeg zou moeten halen.

De mijne kan dus niet op vlas, want die ploegt om. Die is niet druk op stal, maar op de een of andere manier haalt ze dus wel de hele bodem overhoop. Mijn buurvrouw staat al jaren op vlas, in een buitenbox met ook optrekkend vocht en zelfs soms regen naar binnen als de deur overdag niet dicht gedaan is. Die haalt de box 2 keer per jaar volledig leeg en nog ongeveer 2 keer tussendoor de natte plek. Elke dag mest eruit en die box is echt niet soppig en gaat pas stinken als je aan de natte plek komt. Maar dan moet je dus wel met flinke laag beginnen en dat gaat vaak fout.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 15:35

bij ons gaat het zomers goed met de vlas maar winters niet. Ik denk niet dat het door de paarden komt want ploegen niet om maar we hebben oude stallen en zijn heel vochtig /optrekkend vocht in de winter. Dus wat Puchje zegt klopt denk ik wel dat BWB niet gaat werken
daarom dacht ik ook aan matten. Maar er iets over wat ook in de moestuin kan bijv stro korrels is dan denk ik het handigste of houtkorrels zoals pmarena zegt ; maar mag dat ook in de tuin?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:39

Ja waarom niet....? Maar er kunnen natuurlijk altijd mensen zijn die welke stalbedekking dan ook om welke reden dan ook niet in hun tuin willen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:41

Maar ook bij al die opties geldt dat je een goede laag moet doen en dat je dat dus te weinig had in de winter als je zegt dat de paarden het niet omploegen. Want je moet dus rekening houden dat en de paarden er een stuk langer in staan als 's zomers, dat er meer vocht is door optrekkende vocht maar dus ook door de paarden en dat drogen in de winter altijd lastiger is door het weer, ook vochtiger. Met elke bodembedekking kom je in de problemen als je niet genoeg gebruikt in zo'n situatie. Dan kunnen ze allemaal soppig worden.

Maar vlas vind ik sowieso niet geschikt om te gebruiken als je niet wilt potten, dan is het inderdaad duur en veel 'afval'. Maar alleen matten vind ik ook niets in een box.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-25 15:45

Als ik dan toch matten kies zonder op te potten zou gehakseld stro, stro korrels of houtkorrels dan fijner zijn over de matten heen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:53

Geen idee. Hier hadden we het in een eenvoudige houten stal van 3,5 x 3,5 met de deur altijd open. Eerder vochtig dan droog denk ik, want er kwam geen zon in en de stal ligt iets dieper dan omliggende klei. Altijd vrije in- en uitloop.

De houtkorrel beviel het best. Gewoon beginnen met dikke laag. Steeds de kak er uithalen. Af en toe de pisvlek verwijderen als het te erg werd, en dan weer nieuwe korrels erbij en goed dichtharken. Ik harkte de nieuwe korrels altijd onder het al losse spul zodat een zeker Fjord en / of mini niet zo snel toch wat zouden "proeven".

Houtkorrel beviel beter want dat bleef een mooiere losse, veerkrachtige laag. Strokorrel had wat meer neiging om een plakkaat te vormen. Maar dat is per soort strokorrel verschillend heb ik het idee.

Ze ginger er graag in liggen en het zag er comfortabel uit, weinig troep ook omdat het snel verteerd op de composthoop :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 15:59

Zelfs als je paard wel alles omploegt vond ik gehakseld stro oppotten echt 100 keer fijner dan stro. Juist met een stevige natte koek als bodem trekken ze dat niet zomaar meer open. Dan halen ze hooguit de schone laag enorm overhoop en is het drollen zoeken. De mijne draaide elke nacht het midden wat open, maar was nooit meer vies en lag nooit op het beton. Met stro was dat wel anders, dat draaide hij volledig weg en lag hij in zijn eigen urine op de kale bodem. Vond dat echt helemaal niks.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 17:09

Ik gebruik olifanten gras net als vlas composteerd dat heel snel, alleen matten wordt echt vies.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 19:34

Watte....? Ik loop achter of jij hebt iets heel speciaals := Koop je dat gewoon in pakken in de winkel als strooisel...?