Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cioccolato schreef:Sassy4barrel schreef:Mest is geen probleem om af te voeren , word zelfs gratis opgehaald ..
Vlas is wel een probleem qua volume maar ook om kwijt te raken vandaar op zoek naar een alternatief zoals bijv de bio waldboden die wel in de moestuin mag .. maar lees nog weinig erover dus benieuwd naar ervaringen of tips voor andere strooisel voor op te potten
Mest in z'n geheel bedoel ik. Dus alles. Niet alleen de drollen. Gewoon op laten halen. Alles geeft restafval.
Strokorrels aanzienlijk minder dan stro.
Punz schreef:Waarom niet hele jaar door Bio Waldboden.
Vriendin van me heeft het en is er heel erg tevreden over.
( Edit: en dan geen matten er onder)
Puchje schreef:Hoe groot is je stal/zijn je stallen en staan je paarden dan in de winter 14u op stal en in de zomer ongeveer 7u? Klopt dat?
Hoe is hun stalgedrag? zZijn het rommelmakers of houden ze het netjes?
En BWB zou ik niet op een rubber mat leggen, zonde van je matten, want die liggen er nutteloos te zijn
_Nelleke_ schreef:Ik heb al een hoop geprobeerd en bij mij had ik met de volgende combinatie de allerminste mest en het schoonste bed voor de paarden.
- Dikke, urinedoorlatende matten
- Grof zaagsel/houtkrullen over de matten (niet dat fijne spul voor konijnen maar die grovere XL krullen)
- Stro op de toplaag.
De matten zorgen dat het zaagsel niet nat en verzadigd raakt.
Het stro zorgt dat de paarden schoon blijven. Mest valt op het stro en vermengt niet met het zaagsel, dus kon ik met een mestboy en kinderhark van de intratuin heel makkelijk oppakken.
Zonder stro voldeed ook prima maar dan was ik iets langer bezig omdat de mest zich dan toch wat mengt met zaagsel.
Ik heb nu vlas zonder matten en heb spijt dat ik mijn matten heb weggedaan. Heb veel meer afval en verbruik veel meer strooisel.
Sassy4barrel schreef:Celebi schreef:Juist als je het oppot kun je het weken laten liggen en wat eruit gaat is dan nagenoeg alleen mest. Eens in de zoveel tijd moet de onderlaag er (deels) uit maar dat is dan al zover vergaan dat het op de mesthoop ook vrij snel vergaat. Zal een hele hoop volume schelen al en het dagelijks mesten gaat stukken sneller en je kunt het deel alleen mest en alleen vlas beter scheiden.
Ik heb dat met vlas wel eens geprobeerd maar vond het dan zo “ soppig “ worden en stinken .. zijn er ook alternatieven waarbij het oppotten makkelijker gaat als met vlas?