Cioccolato schreef:Dan verander je een contract.. so be it.
Dat is dus wat ik ook zeg, wil je geen contract veranderen, dan kun je het niet doorvoeren.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
koeke schreef:tamary schreef:De verhoging op voer van dit jaar is een agrarische, dus voor al het vee. De verhoging van 2026 gaat over verhoging BTW op sport.
De BTW verhoging op voer per 1/1/2025 raakte een pensionklant niet, tenzij die klant zelf voer inkocht of op een kleine stal stond die onder de KOR viel.
De BTW verhoging op sport is nog niet definitief, zie o.a. https://www.taxlive.nl/nl/documenten/op ... -pijnpunt/ Voor een pensionklant zal de BTW verhoging overigens om max. 3.65% gaan (uitgaande van stal met binnenbak).
Als de BTW verhoging op sport doorgaat zal dat m.i. vooral gevolgen hebben voor manegebedrijven; les wordt dan ruim 11% duurder. Geldt ook als je op de accommodatie van je instructeur lest, dus dat kan best aantikken. Duimen dat Tjebbe van Oostenbrugge iets beters uit de hoge hoed tovert dan deze verhoging!
Blacky94 schreef:koeke schreef:De BTW verhoging op voer per 1/1/2025 raakte een pensionklant niet, tenzij die klant zelf voer inkocht of op een kleine stal stond die onder de KOR viel.
De BTW verhoging op sport is nog niet definitief, zie o.a. https://www.taxlive.nl/nl/documenten/op ... -pijnpunt/ Voor een pensionklant zal de BTW verhoging overigens om max. 3.65% gaan (uitgaande van stal met binnenbak).
Als de BTW verhoging op sport doorgaat zal dat m.i. vooral gevolgen hebben voor manegebedrijven; les wordt dan ruim 11% duurder. Geldt ook als je op de accommodatie van je instructeur lest, dus dat kan best aantikken. Duimen dat Tjebbe van Oostenbrugge iets beters uit de hoge hoed tovert dan deze verhoging!
Wil je mij uitleggen hoe je aan die 3,65% komt? Op mijn huidige/oude stal (met binnenbak) wordt 1/3e onder 0%, 1/3e onder 9% en 1/3e onder 21% belast. Dat is ook mooi uitgesplitst op de factuur. Als zowel de 0% als 9% naar 21% zouden gaan kom je toch op een veel hoger percentage uit? Of is dat dan toch niet hoe dat werkt?
germie schreef:Cioccolato schreef:Dat kan 'gewoon' en wisseling van aangeboden diensten zijn. Als het een klant niet aanstaat gaat die verhuizen.
Kijk naar een manege, die bakken zijn vaak ook bezet mt les of wedstrijden en ze bieden soms ook nog stalling aan..
Net zoals dat je voor je klanten mest, dus vol pension. Maa je gaat naar half pension met dezelfde prijs. Geld blijft t zelfd maar de dienst verandert.
Dan verandert een contract ook. En je kunt geen stiefkindjes maken zeg maar. Dus de 1 wel en de andere niet. En ik heb dus meegemaakt dat het contract niet veranderde, maar men wel vond dat de 1 het wel kon en de andere niet. Daar kun je als pensionhouder wel echt problemen mee krijgen. Rechtsbijstand er op en de klant heeft gelijk. Dus als je wat wilt veranderen moet je echt eerst uitzoeken hoe het kan. De pensionklant verwerft immers ook rechten door stalgeld te betalen.
Dus je moet er wel over nadenken of het past in je bedrijfsvoering zeg maar.
Lieser schreef:karrij schreef:Goede vragen , ik mis er 1, namelijk:
Denk je dat het runnen van een pensionstal nog wel rendabel is voor de pensionhouder?
Of misschien anders geformuleerd, denk je dat de pensionhouder een fatsoenlijk salaris overhoud met het runnen van een paardenpension?
Dat staat toch los van de BTW-verhoging?
koeke schreef:Blacky94 schreef:Wil je mij uitleggen hoe je aan die 3,65% komt? Op mijn huidige/oude stal (met binnenbak) wordt 1/3e onder 0%, 1/3e onder 9% en 1/3e onder 21% belast. Dat is ook mooi uitgesplitst op de factuur. Als zowel de 0% als 9% naar 21% zouden gaan kom je toch op een veel hoger percentage uit? Of is dat dan toch niet hoe dat werkt?
Stel dat je nu € 495 per maand betaalt, dan is dat 150 huur (onbelast, dus 150 incl.), 150 gelegenheid geven tot sportbeoefening (9% dus 163.5 incl.) en 150 dienstverlening: verzorging, voer, uitmesten etc. (21% dus 181.5 incl.).
Als de BTW verhoging op sport doorgaat wordt het dan is dat 150 huur (onbelast, dus 150 incl.), 150 gelegenheid geven tot sportbeoefening (21% dus 181.5 incl.) en 150 dienstverlening: verzorging, voer, uitmesten etc. (21% dus 181.5 incl.). Huur blijft onbelast, alleen het sportdeel (1/3 dus) gaat naar 21%. Totaal kom je dan op € 513, een verschil van € 18 (3.6364% hoger).
Heb je ook regelmatig les van de 'huisinstructeur' voor bijvoorbeeld € 200 per maand, dan gaat dat straks naar ruim € 221 incl. BTW, een verschil van ruim € 21. Dat tikt dus veel harder aan.
Hoop dat de berekening helder is, anders laat maar weten!
koeke schreef:Stel dat je nu € 495 per maand betaalt, dan is dat 150 huur (onbelast, dus 150 incl.), 150 gelegenheid geven tot sportbeoefening (9% dus 163.5 incl.) en 150 dienstverlening: verzorging, voer, uitmesten etc. (21% dus 181.5 incl.).
Als de BTW verhoging op sport doorgaat wordt het dan is dat 150 huur (onbelast, dus 150 incl.), 150 gelegenheid geven tot sportbeoefening (21% dus 181.5 incl.) en 150 dienstverlening: verzorging, voer, uitmesten etc. (21% dus 181.5 incl.). Huur blijft onbelast, alleen het sportdeel (1/3 dus) gaat naar 21%. Totaal kom je dan op € 513, een verschil van € 18 (3.6364% hoger).
Heb je ook regelmatig les van de 'huisinstructeur' voor bijvoorbeeld € 200 per maand, dan gaat dat straks naar ruim € 221 incl. BTW, een verschil van ruim € 21. Dat tikt dus veel harder aan.
Hoop dat de berekening helder is, anders laat maar weten!