Pensionstalling op dit moment

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 18:15

Het lastige is dat het per regio anders is. En dat we niet weten welk type pensionstalling TS zoekt. Doe-het-zelf, bij een boer, grote dressuurstal, professionele springstal, westernstal, bij een bos of juist zonder buitenrit-mogelijkheden ...?

joyce B

Re: Pensionstalling op dit moment

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:20

Vraag rond in de eigen omgeving is de beste tip.

Hetvis sowieso al lastig om een goede plek te vinden en die moet dan ook nog passen bij je paard en jouw eigen wensen, in de buurt zijn en het moet qua werk en tijden ook nog te doen zijn bij doe het zelf of doe het samen met roosters. En binnen budget passen.

Een hele puzzel!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:51

West Brabant is ook al niet veel beter. Hier stoppen 2 grote stallen ermee door hoge kosten. Dus ook hier loopt iedereen te zoeken.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:35

Eigen omgeving navragen o.a. Facebook. Er zijn soms mensen die prive enkele stallen hebben bij hen thuis met kleine paddock/piste om in te rijden.

Een stalling vinden die aansljit bij het management van je paard en jezelf is zeer moeilijk. Veel wachtlijsten of volzet, of ze stoppen na enkele jaren en je moet noodgedwongen een andere plek zoeken. Het is niet makkelijk, maar op meerdere platforming vragen kan helpen! Zoals marktplaats, daar staan soms enkele kleinschalige stallen die boxen vrij hebben!

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:44

Sinds een week paardeneigenaar en doordat ik er achter ben gekomen dat de stalhouder waar we nu staan zich niet aan de afspraken houdt ben ik nu noodgedwongen met enige spoed opzoek naar een nieuwe, fijne plek. Ben absoluut niet veeleisend en sta voor veel open maar het is helaas heel moeilijk. -O-

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:05

Pensionstalling is ook erg lastig in mijn regio (Deventer). Ik ben lang opzoek geweest en een paar keer verhuisd en sta hopelijk nu op de goede plek. De stallen die vrijkwamen op mijn huidige plek zitten allemaal vol en er is een grote wachtlijst meteen. Ik heb mijn paard nu 4 jaar. Als ik nu nog geen paard had zou ik er ook geen één kopen met de kennis van nu. Het is gewoon erg lastig om een fijne stal te vinden en het word allemaal ook wel erg duur.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 08:21

Dank jullie wel voor jullie antwoorden mensen. Wat ik hier lees daar had ik al een vermoeden van, het is de afgelopen jaren echt moeilijker geworden op allerlei vlakken. Het is mij duidelijk geworden, ik ga er niet aan beginnen, nogmaals dank.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:54

hildemenna schreef:
Sinds een week paardeneigenaar en doordat ik er achter ben gekomen dat de stalhouder waar we nu staan zich niet aan de afspraken houdt ben ik nu noodgedwongen met enige spoed opzoek naar een nieuwe, fijne plek. Ben absoluut niet veeleisend en sta voor veel open maar het is helaas heel moeilijk. -O-

Zijn het dingen die je zelf kunt compenseren? Dan zou je er voor kunnen kiezen om dat te doen (desnoods tot je een betere stal hebt gevonden).

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:57

boemel schreef:
Regio Achterhoek nog wel wat aanbod.
We hebben ze sinds een paar jaar aan huis.

Nou dat valt vies tegen hoor. Afgelopen najaar moest ik twee paarden verhuizen vanaf een particuliere plek maar er was letterlijk 1 plek waar ik terecht kon en dat sluit niet bepaald aan bij wat ik of mijn paarden nodig hebben. Voor mijn gevoel vraag ik niet zo veel (hele dag buiten achter een deugdelijke omheining, nacht binnen in een goed op gestrooide stal en veel hooi) maar blijkbaar is het te veel gevraagd. Geld cashen willen ze overal wel maar de paarden dan ook een goed leven bieden hoort daar dan weer niet bij helaas. Als mijn paarden gaan hemelen komt er geen andere meer tenzij ik ze aan huis kan hebben en ze alles kan geven waarvan ik vind dat ze dat nodig hebben.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 03-03-25 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:13

Wat mij wel opvalt is dat sommige eigenaren het beste willen voor hun paard,maar er weinig voor willen betalen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:28

Ruim 1/3e van mijn fulltime salaris gaat op aan twee bejaarde paarden. Ik weet niet maar persoonlijk vind ik dat best een klap geld elke maand hoor. Dure grasmaaiers.

Ik ben zonder meer bereid om te betalen voor ze. Dat is echt geen probleem. Maar het voelt wel heel zuur om veel geld te betalen terwijl ze niet krijgen wat deze specifieke paarden nodig hebben en je met de dag verder ziet aftakelen daardoor. Dat heeft op een gegeven moment niet te maken met wel of niet willen betalen maar het voelt gewoon wrang en als onmacht.

En ja een dure sportstal hoeft van mij niet. De paarden zijn met pensioen dus die willen gewoon lekker de hele dag buiten rondscharrelen, hun buik rond eten en lekker in hun stal liggen. Meer vraag ik niet. Op de gemiddelde sportstal kan dit ook niet geboden worden dus in zoverre heeft het ook niet altijd met geld of niet willen betalen te maken maar met de specifieke behoefte van paard en eigenaar.
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 03-03-25 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:29

Britta31 schreef:
Wat mij wel opvalt is dat sommige eigenaren het beste willen voor hun paard,maar er weinig voor willen betalen.

Wie dan?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:37

Nouja ik vind het ook ontzettend duur. :+ Kostbare hobby. Ik betaal het uiteraard graag voor hem, en zal altijd zijn welzijn voorop zetten. Ook als dat meer kost.
Maar te duur om nog eens aan te gaan. Dus een tweede of een nieuwe mocht hij er over 20+ jaar niet meer zijn komt er niet, tenzij de situatie enorm verandert.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:49

Hier regio Utrecht

Opzich stallen genoeg alleen veel staan gewoon vol. Ook zijn er wel wat stallen gestopt,

En diegene die er wel zijn staan paarden amper buiten of buiten zonder hooi. Ik sta nu op een super stal!! Weg gaan doe ik er niet.. hoop dat ze niet gaan stoppen en gewoon nog lekker door gaan..

Anders wordt t lastig zoeken naar een alternatief niet omdat er weinig stallen zijn ze voldoen gewoon niet aan mijn eisen

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:55

ik heb al een paar weken mijn stallen op mp en fb (en bokt) staan. 2 ruime boxen, volpension. Heel schappelijke prijs. overdag buiten, nacht binnen. Incl hooi en stro. Alleen geen goede rij mogelijkheden, dus voor de pensioenpaarden van pluisje ideaal denk ik.
maar ik krijg maar heeel weinig reacties.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:04

Regio achterhoek/veluwezoom ben ik gestopt met paarden destijds bij gebrek aan fatsoenlijke stalling waar ze nog buiten komen meer dan drie uurtjes per dagen fatsoenlijk voeren. De laatste periode had ik ze noodgedwongen doe het zelf staan op meer dan 20 km afstand. -O- dat is niet bepaald ideaal bij vorst, bevroren water, bloedhitte, stortregens enz

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:06

Hier in de regio is het ook lastig, zeker als he ze meer buiten wilt in de winter. En waar ze dan ook nog eens gewoon hooi bijgevoerd krijgen.

Wat je hier vaak ziet is:
Dagelijks buiten op kale weide zonder hooi.
Max 2 uurtjes per dag buiten.
Of 4-6 uur buiten zonder hooi/water.
Oke dit is dan wel met de winter

Zomer sommige wel 24/7 buiten.
Maar er zijn er ook waar ze rond 10/11 naar buiten gaan en rond 16.00 op stal. Ook als het stralend mooi weer is.
Maar ook stallen waar ze met de zomer absoluut niet op stal mogen, al komt het al weken met bakken regen naar beneden en alles verzopen is.

Gelukkig een plekje in eigen beheer bij mensen aan huis.
Maar weet wel, ze is mijn laatste paardje. Ze is al 13 jaar mijn maatje maar alles is echt bizar duur geworden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:21

Sky_As schreef:
Een beetje spul kost 1.000.000 tot 2.500.000 dan heb je een hypotheek van ergens tussen de 7000-15.000 per maand?
Dat moet je eens terug zien te verdienen aan stalhuur.

Er ook nog rekening mee houdende dat als je meer dan 20 paarden hebt staan, je ook nog personeel moet betalen.

1 miljoen hypotheek is ca 4800 bruto is 3700 netto per maand.
Omdat er minder stallen zijn liggen (gratis) stagiaires voor het oprapen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:43

Britta31 schreef:

Valt mij ook altijd op. Het ligt ook altijd aan de pension houder. Nooit aan de klant zelf.
Je ziet nooit iemand schrijven ,ik ben een zeikerd,
En dat zijn er velen wel.

Hierboven staat ook zo een typische reactie als in; de pension eigenaren willen enkel veel cashen maar goede zorg geven ho maar.
Net of alle pensionhouders klootzakjes zijn

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:50

Heb je mijn berichten hierboven wel gelezen? Er gaat elke maand een aanzienlijk deel van mijn fulltime salaris naar de paarden. Daarvoor wil ik dat hun basisbehoeften zijn gedekt (overdag buiten achter een deugdelijke omheining, ‘s nachts binnen in een goed op gestrooide stal en met genoeg hooi) en dat blijkt te veel gevraagd. Het gaat niet zo zeer om die klap geld die ik moet overmaken maar de combinatie van een klap geld overmaken en zien dat je paarden in rap tempo aftakelen omdat er niet in hun basisbehoeften wordt voorzien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:53

Het is maar net wat jij onder ,veel, verstaat.
Ik kan vanaf hier niet ruiken wat jou stalling kost.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:55

Regio Utrechtse heuvelrug ook drama. Ik sta zelf op een dhz stal en vind dat helemaal prima. Maar ik hoor veel mensen die een stal zoeken ook, en een stal in Leersum is ook al gestopt. En de stallen die er nog zijn hebben een wachtlijst van jaren.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:56

juval schreef:
ik heb al een paar weken mijn stallen op mp en fb (en bokt) staan. 2 ruime boxen, volpension. Heel schappelijke prijs. overdag buiten, nacht binnen. Incl hooi en stro. Alleen geen goede rij mogelijkheden, dus voor de pensioenpaarden van pluisje ideaal denk ik.
maar ik krijg maar heeel weinig reacties.

Ik heb het bekeken en het ziet er netjes uit maar het probleem is dat bijna iedereen stalling zoekt voor een paard, en geen pony.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:58

groot gelijk, ik heb nu nog een pony op pensioen staan, maar ik begin om onder andere deze reden niet aan een nieuw paard/pony.
Maandelijkse prijs voor zijn pensioen plekje is hoger dan wat ik betaal voor mijn eigen huur huisje.
Dus grootste deel van mijn salaris gaat naar mijn paard waar ik niks meer mee doe, maar die ik het gewoon gun het goed te hebben.
Eet nog eerder zelf wat minder dan dat ik hem dat laat doen.
Maar zelfs tegen die prijs, zou ik nog wel wat verbeter punten weten.
Neemt niet weg dat ze vanuit de stalling hun best doen hoor.
Maar het zijn gewoon andere omstandigheden, voer dat duurder wordt, verplichte inkrimping (ivm natura 2000 gebied dat groter moet worden, de wolf, het is een totaal ontmoedigingsbeleid momenteel!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:15

Popstra schreef:
Ik kan vanaf hier niet ruiken wat jou stalling kost.

Hoe weet je dan dat ze niks wil betalen?