Ik denk niet dat BE perse achterloopt maar er is gewoon (nog!!) niks geregeld in NL voor mest. Je kunt het overal kwijt, in BE moet je die rompslomp papieren hebben en das pas rendabel vanaf 8 paarden.
Qua regelgeving loopt Nederland denk ik achter idd. Niet voor niks dat het in Nederland op dit moment een enorm probleem is waar we met alle mest heen moeten. Al jaren hebben we uitstel gekregen vanuit Europa over het mestprobleem. Wat ik alleen wel weer in België merk is dat ze gaten hebben in de wet waarvan letterlijk niemand weet hoe die opgelost moeten worden. Zoals bij ts op dit moment bijvoorbeeld.
Wel jammer dat je weinig bomen en struiken hebt dan gaat het idd langzamer. Heb je al eens effective micro organismen geprobeerd? Voorheen had ik ook alleen mest en wat gemorst hooi, met die EM was het vrij snel verteerd en kon het makkelijk in de tuin ed gestrooid. En echt de geur wordt er een stuk minder van. Eventueel koop je en pak stro om er af en toe een plak door te gooien.
Ik zet een zoekertje op 2dehands en krijg binnen de paar dagen een tiental reacties van mensen die willen ophalen. Is wel pure mest zonder stro/vlas/.. De oudste mest gebruiken we zelf op de wei.
Enige wat je moet hebben in België om officieel op te laten halen is een landbouwnummer/mestbanknummer. Jaarlijkse aangifte kan je vrijstelling van vragen dus geen extra werk aan. Als je een bedrijf als LanMeCo laat komen, regelen zij alles voor je indien je dat wenst qua aanvraag mestbanknummer/landbouwnummer en heb je er zelf geen omkijken naar.
Zelf heb ik het wel zelf aangevraagd en dat was echt maar 2 minuten werk, gewoon online iets invullen en hups, je hebt je nummer. Houdt helemaal niks in en kost niks en zijn geen voorwaarden aan verbonden.
Ikzelf laat het officieel ophalen door LanMeCo, kost wat, maar geen gedoe met zelf afvoeren, opscheppen enz. Hele vlotte service en heel netjes gedaan.
Ik geloof 65 euro per uur, een km kost en dan nog eens 25 euro per kubiek. Ik woon op 60 km afstand, dus km vergoeding + 1 uur werk kost me al 158 euro, stel een container van 10 ton= 250 euro = 400 euro per ophaling. Ik heb ongeveer 1000 kilo mest per week . Dus een container heb ik in 10 weken vol? Kost me minstens 40 euro per week om mest af te voeren.
Ik zit ook in België, O-vl. Ik ben langsgegaan bij een landbouwer in de buurt, die was er blij mee (5paarden). Wij brengen het naar een door hem bepaald land en kiepen het daar af. Het kan wel alleen maar tijdens bepaalde periodes, aangezien het maar een bepaalde tijd op het land mag liggen voor het wordt opengereden. Wij gaan nu kijken om zelf een soort container te plaatsen (gesloten & overdekt) om mest in te stockeren om dan tijdens de mogelijke momenten weg te brengen. Wij hebben natuurlijk wel de optie om het zelf met een eigen vrachtwagen met containersysteem op te laden en weg te brengen...