Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
floortjeRein schreef:Ze krijg zeker voldoende hooi van eigen land (waar ze nu staat) Is echt van goeie kwaliteit. ze heeft geen kale plekken, maar nu ruit (?) ze vooral korte haren. Ze heeft helemaal geen lange vacht, bijna een zomervakantie zelf en toch laat ze haar korte haren nogsteeds los. Ze staat ook al echt 2 maanden in de rui, dus niet net pas
Art_Ificious schreef:Andere insteek.
Kan ze voldoende rust nemen? Dus echt slapen ?
Heeft ze misschien stress?
Dit zijn ook factoren waardoor ze kunnen afvallen. Mijn vorige paard, een draver was ook moeilijk op gewicht te krijgen en houden bij 24/7 weidegang.
Snachts op stal deed hem veel beter en kon je 's morgens aan de staart en manen zien dat hij ook languit gelegen had.
Mijn tinkerkruising gaat ook graag binnen' s avonds, die gaat ook elke nacht lekker liggen in zijn stal.
Sommige paarden kunnen niet de rust vinden die ze nodig hebben als ze 24/7 buiten staan.
Of komt ze nu snachts wel binnen?
Tatyana schreef:Maar is ze in dezelfde deken van boxrust naar 24/7 buiten gegaan? Dan zou ik er (zeker met de temperatuur nu) als de sodemieter een 400 grams deken op gooien. Het vriest en je paard is geschoren. 200 grams, zeker als ze dat binnen ook al op had is dan te weinig.
floortjeRein schreef:Wij zaten ook al aan fibre beet te denken inderdaad. Op de wei eet ze prima, ze staat samen met een paardje van 31 samen in de wei waar echt nul concurrentie is, staan altijd samen. Verder staat er paard van 4 waar ze in de zomer wel mee op een hele grote wei van 1,5 hect komt te staan, dus ook ruimte en gras genoeg voor allemaal. Daarom maak ik me ook wat meer zorgen; eten doet ze zeker voldoende daar twijfel ik niet aan en de wei is momenteel wat kaal, maar daarom krijgt ze op de paddock hooi bij. Haar bloeduitslagen waren wel goed en mestonderzoek ook, want daar waren we al mee begonnen. Deze waren 1,5 maand geleden omdat we haar wat mager vonden, de DA dacht toen dat het gewoon door het grote verschil van 24u per dag boxrust naar zoveel buiten komt; het veel meer bewegen, zichzelf weer warm moeten houden en de spanning van alle indrukken. Maar deze mega rui werkt niet mee, helemaal omdat ze gewoon hardstikke dun in haar vachtje zit.
Art_Ificious schreef:Tatyana schreef:Maar is ze in dezelfde deken van boxrust naar 24/7 buiten gegaan? Dan zou ik er (zeker met de temperatuur nu) als de sodemieter een 400 grams deken op gooien. Het vriest en je paard is geschoren. 200 grams, zeker als ze dat binnen ook al op had is dan te weinig.
Zoals ik het lees is ze geschoren toen ze de 8 maanden boxrust in ging. Dan zou ze gedurende die tijd al terug een wintervacht aangemaakt hebben want 8 maand boxrust + 5 maanden geleden terug goed bevonden voor boxrust te beëindigen = 1 jaar en 1 maand.
De geschoren vacht is gedurende die tijd dus al lang weer aangegroeid.
Dan zou 200 gram. Met nek toch voldoende warm moeten zijn lijkt me.
Tatyana schreef:Maar is ze in dezelfde deken van boxrust naar 24/7 buiten gegaan? Dan zou ik er (zeker met de temperatuur nu) als de sodemieter een 400 grams deken op gooien. Het vriest en je paard is geschoren. 200 grams, zeker als ze dat binnen ook al op had is dan te weinig.
MarliesV schreef:Neem je ruwvoer eerst eens beter onder de loep, voordat je focussed op alles aan krachtvoer bij gaan voeren.
Hoeveel hooi krijgt ze in kg's? Simpel te wegen met een bagage weegschaal.
En de kwaliteit? Ruwvoeranalyse er op los laten.
En van 9.00 tot 14.00 uur op de weide, dan krijgt ze dus effectief weinig binnen, want als er nog wat staat aan gras, zal dat geen fatsoenlijke voedingswaarde geven.
Kan ze daardoor geen zand in de darmen hebben? Want dat zou ik zeker laten uitsluiten.
monsera schreef:Een vol net vind ik altijd erg onduidelijkheid.
Als ik een half plakje hooi helemaal uit schud heb ik een vol net.
Stop ik er 2 hele plakken in lijkt het veel minder, maar heb je dus veel meer hooi in een net.
Ik zou toch eens weten wat zo'n net precies weegt.
Als je niet weet hoeveel hooi ze eet per dag. Weet je dus ook niet of ze voldoende krijgt om aan te komen.
Ook zou ik eens vragen wat ze precies bijgevoerd krijgt.
Waarom krijgt ze dat bijgevoerd?
Is dat omdat ze dat voer daar toevallig op die stal voeren of is dat omdat jij dit voer graag wilt? En koop je dit zelf of hoort dit bij het stalgeld?