Extreem verharen en vermageren ondanks dun vachtje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 22:23

En hoe eerlijk is je pensionhouder? krijgt ze wel alles wat je noemt? is een lelijke gedachte, maar ik heb eerder gelezen dan een pensionhouder, van alles uit de stal haalde (hooi/stro) wanneer de eigenaar vertrokken was... :(

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 01:11

Ik vind het apart dat ze zo afvalt met het voer wat ze krijgt. Of ze krijgt te weinig binnen of er is iets anders aan de hand. Wanneer is ze voor het laatst ontwormt, dus geen mestonderzoek, maar daadwerkelijk ontwormt? Is het andere paard netjes op gewicht of ook aan de magere kant? Vraag eerst eens aan de stalhouder hoeveel kg hooi ze krijgt en hoeveel kg slobber ze krijgt. Om echt aan te komen moet je wel flink voeren en is 1 emmer niet echt voldoende. Dan moeten ze meerdere keren per dag een emmer vol hebben. Van fibrebeet kwam mijn paard heel goed aan, maar die kreeg 3 keer per dag een emmer toen hij mager werd. Daarmee had ik hem heel snel weer op gewicht, naast onbeperkt hooi en weidegang.

floortjeRein

Re: Extreem verharen en vermageren ondanks dun vachtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 01:18

Ze krijgt nu al 2 keer per dag slobber. 3 maanden geleden heeft ze voor het laatste een sterke wormenkur gehad uit belgië van equest en ze is 1,5 maand geleden ook geprikt op bloedwormen en andere parasieten: Ze had verder ook geen tekorten of bloedarmoede, wat vaak wel het geval is bij wormen

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 07:16

Maar is ze in dezelfde deken van boxrust naar 24/7 buiten gegaan? Dan zou ik er (zeker met de temperatuur nu) als de sodemieter een 400 grams deken op gooien. Het vriest en je paard is geschoren. 200 grams, zeker als ze dat binnen ook al op had is dan te weinig.

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 07:45

Cushing was uitgesloten toch? Ken je de waardes? Zat ze er net onder? Als dat het geval is zou je een nieuwe test kunnen overwegen.
En heeft ze de Equest Pramox na de eerste vorst ook gehad?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:53

Andere insteek.

Kan ze voldoende rust nemen? Dus echt slapen ?
Heeft ze misschien stress?

Dit zijn ook factoren waardoor ze kunnen afvallen. Mijn vorige paard, een draver was ook moeilijk op gewicht te krijgen en houden bij 24/7 weidegang.
Snachts op stal deed hem veel beter en kon je 's morgens aan de staart en manen zien dat hij ook languit gelegen had.

Mijn tinkerkruising gaat ook graag binnen' s avonds, die gaat ook elke nacht lekker liggen in zijn stal.

Sommige paarden kunnen niet de rust vinden die ze nodig hebben als ze 24/7 buiten staan.

Of komt ze nu snachts wel binnen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 10:54

floortjeRein schreef:
Ze krijg zeker voldoende hooi van eigen land (waar ze nu staat) Is echt van goeie kwaliteit. ze heeft geen kale plekken, maar nu ruit (?) ze vooral korte haren. Ze heeft helemaal geen lange vacht, bijna een zomervakantie zelf en toch laat ze haar korte haren nogsteeds los. Ze staat ook al echt 2 maanden in de rui, dus niet net pas

is het hooi getest? het hooi van vorig jaar is vaak van mindere kwaliteit vanwege het heel natte voorjaar.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:13

Tegenwoordig zijn er talloze topics als deze. In al deze topics is het voerbeleid hetzelfde:

Gemiddeld tot arm hooi
Luzerne
Wat slobber
Supplementen

Als je paard er slecht uitziet, is het voor dit paard een slecht voerbeleid. Ik zou het dus niet verder zoeken.

Je hebt er verder ook geen zicht op of het paard daadwerkelijk de juiste hoeveelheden krijgt, sommige staluitbaters durven weleens bezuinigen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:17

Het verharen ken ik wel. Veel paarden gingen klokslag 1 januari al in de rui, terwijl de echte kou nog moest komen. Ik rijd ook een Fjord die zijn winterjas al uit heeft getrokken (zonder deken).

Art_Ificious schreef:
Andere insteek.

Dit zijn ook factoren waardoor ze kunnen afvallen. Mijn vorige paard, een draver was ook moeilijk op gewicht te krijgen en houden bij 24/7 weidegang.
Snachts op stal deed hem veel beter en kon je 's morgens aan de staart en manen zien dat hij ook languit gelegen had.

Mijn tinkerkruising gaat ook graag binnen' s avonds, die gaat ook elke nacht lekker liggen in zijn stal.

Sommige paarden kunnen niet de rust vinden die ze nodig hebben als ze 24/7 buiten staan.

Of komt ze nu snachts wel binnen?

Dit wilde ik ook toevoegen. Als er echt voldoende brandstof (voeding) is voor het paard, dan kan het zijn dat er te weinig rust is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 11:23

Laat je rantsoen eens narekenen door een dierenarts die ook voedingsconsulent is. Ik durf mijn hand er wel voor in het vuur te steken dat je eiwit en energie te kort voert. En eens een mestonderzoek lijkt me ook een goed plan, op wormen en (meerdere keren) op zand.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:34

Tatyana schreef:
Maar is ze in dezelfde deken van boxrust naar 24/7 buiten gegaan? Dan zou ik er (zeker met de temperatuur nu) als de sodemieter een 400 grams deken op gooien. Het vriest en je paard is geschoren. 200 grams, zeker als ze dat binnen ook al op had is dan te weinig.

Zoals ik het lees is ze geschoren toen ze de 8 maanden boxrust in ging. Dan zou ze gedurende die tijd al terug een wintervacht aangemaakt hebben want 8 maand boxrust + 5 maanden geleden terug goed bevonden voor boxrust te beëindigen = 1 jaar en 1 maand.
De geschoren vacht is gedurende die tijd dus al lang weer aangegroeid.

Dan zou 200 gram. Met nek toch voldoende warm moeten zijn lijkt me.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:38

floortjeRein schreef:
Wij zaten ook al aan fibre beet te denken inderdaad. Op de wei eet ze prima, ze staat samen met een paardje van 31 samen in de wei waar echt nul concurrentie is, staan altijd samen. Verder staat er paard van 4 waar ze in de zomer wel mee op een hele grote wei van 1,5 hect komt te staan, dus ook ruimte en gras genoeg voor allemaal. Daarom maak ik me ook wat meer zorgen; eten doet ze zeker voldoende daar twijfel ik niet aan en de wei is momenteel wat kaal, maar daarom krijgt ze op de paddock hooi bij. Haar bloeduitslagen waren wel goed en mestonderzoek ook, want daar waren we al mee begonnen. Deze waren 1,5 maand geleden omdat we haar wat mager vonden, de DA dacht toen dat het gewoon door het grote verschil van 24u per dag boxrust naar zoveel buiten komt; het veel meer bewegen, zichzelf weer warm moeten houden en de spanning van alle indrukken. Maar deze mega rui werkt niet mee, helemaal omdat ze gewoon hardstikke dun in haar vachtje zit.

Het vetgedrukte... Dat is 5 maanden geleden toch?
Dat zou nu echt geen parten meer mogen spelen na zoveel tijd.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 12:58

Er kunnen meerdere zaken spelen: stress (ik heb heel rustige paarden in een groep toch veel stress zien hebben incl maagzweren bij 24/7 hooi), voldoende rust en mogelijkheid om te slapen, te weinig voerinname, te weinig dekens, zand, wormen. Aankomen in de winterperiode in een groep-systeem is gewoon lastig.

Mijn merrie had ook wat moeite, ze staat op de koude dagen dan ook onder 2 dekens: 50-100gr+200gr. Op matige dagen onder de 200gr. Krijgt 2x op een dag voer:

1 schep merriebrok
0.5 schep wiesencobs
0.5 schep bietenpulp
wat supplementen en hormoonbalancer

0.75 schep merriebrok
0.5 schep haver
0.75 schep bietenpulp
2 scheppen luzerne (los)
Gekookte lijnzaad (olie)

Eten kost dus echt veel tijd. Nu is ze weer prima op gewicht en hoop in voorjaar/zomer wat te kunnen afbouwen met hoger gras. Toen ze mager stond gaf ik haar nog meer verdeeld over 3x pd.
Haver en luzerne ben ik nu aan het toevoegen en opbouwen om te zien of het wat verschil maakt. Ondanks dat het voor velen geen ideaal voer is heb ik anderen er goede resultaten mee zien te behalen. Vooral stress is een factor waardoor ze snel afvalt (hier heb je 2x per jaar vuurwerk dat een grote boosdoener is), maar dan magnesium laat goede snelle resultaten zien.

Mbt verharen: na 2 jaar in winter buiten kwam ze deze winter wel met een lange vacht. Vroeger had ze amper vacht. Het is nog niet dik genoeg om te minderen in dekens, maar tesamen wel voldoende om haar lekker warm te houden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:09

Neem je ruwvoer eerst eens beter onder de loep, voordat je focussed op alles aan krachtvoer bij gaan voeren.

Hoeveel hooi krijgt ze in kg's? Simpel te wegen met een bagage weegschaal.

En de kwaliteit? Ruwvoeranalyse er op los laten.

En van 9.00 tot 14.00 uur op de weide, dan krijgt ze dus effectief weinig binnen, want als er nog wat staat aan gras, zal dat geen fatsoenlijke voedingswaarde geven.
Kan ze daardoor geen zand in de darmen hebben? Want dat zou ik zeker laten uitsluiten.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 13:13

Art_Ificious schreef:
Tatyana schreef:

Zoals ik het lees is ze geschoren toen ze de 8 maanden boxrust in ging. Dan zou ze gedurende die tijd al terug een wintervacht aangemaakt hebben want 8 maand boxrust + 5 maanden geleden terug goed bevonden voor boxrust te beëindigen = 1 jaar en 1 maand.
De geschoren vacht is gedurende die tijd dus al lang weer aangegroeid.

Dan zou 200 gram. Met nek toch voldoende warm moeten zijn lijkt me.

Als ze op stal geen deken droeg, ja. Maar zoals ik het lees hebben ze haar geschoren toen ze terug kwam van de PP, dan heb je daarna neem ik aan een deken opgedaan. Als dat dezelfde 200 grams is als nu, dan heeft het paard het echt wel koud. Zeker als ze nu druk aan het verharen is. Ik zou dus zeker willen kijken of ze het niet koud heeft, energie naar het warmhouden toe laten gaan is nu natuurlijk zonde als ze al zo moeilijk op gewicht te krijgen en houden is.

Daarnaast eens dat 24/7 buiten niet voor elk paard geschikt is. Mijn vorige paard rustte niet en die viel na een paar weken bijna om. Dat geeft ook vermageren. Nadat ze weer in de nachten op stal stond ging het een heel stuk beter.

*edit: ik lees nu inderdaad ruim een jaar geleden geschoren, dat is dan niet meer van invloed. Ze heeft dus gewoon voldoende wintervacht kunnen aanmaken voor dit jaar.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 20:03

Tatyana schreef:

Ik denk niet dat je het goed hebt gelezen. Ze is vorig jaar geschoten toen de boxrust begon. Nu is ze al 5 maanden op pensioen elke dag buiten. Ze stond eerst zonder deken want toen was het juli en 30 graden. Nu staat ze al weer 3 maanden met deken; eerst nul gram, toen 100 nu al even 200 gram. Dus nee ze is niet geschoren en niet met dezelfde deken ineens buiten gegooid…

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 20:05

[quote="Art_Ificious"]Andere insteek.

Dat hoop en denk ik van wel! Eerst stond ze 24/7 buitje en een paddock paradise en dat beviel haar echt niet. ‘s nachts bleef ze in de schuilstal staan zonder eten en at ze soms van 20:00-9:00 niks meer. Nu staat ze vanaf 17:00 binnen in haar eigen stal met hooinet en onbeperkt stro. Dus volgensmij kan ze daar veel beter rusten !!

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 20:09

MarliesV schreef:
Neem je ruwvoer eerst eens beter onder de loep, voordat je focussed op alles aan krachtvoer bij gaan voeren.

Hoeveel hooi krijgt ze in kg's? Simpel te wegen met een bagage weegschaal.

En de kwaliteit? Ruwvoeranalyse er op los laten.

En van 9.00 tot 14.00 uur op de weide, dan krijgt ze dus effectief weinig binnen, want als er nog wat staat aan gras, zal dat geen fatsoenlijke voedingswaarde geven.
Kan ze daardoor geen zand in de darmen hebben? Want dat zou ik zeker laten uitsluiten.

Ik wil juist GEEN krachtvoer bij gaan geven, ze staat op pensioen en ik wil haar niet onrustig maken in het koppie. Ik zal inderdaad even het hooi beter onder de loep nemen. Overdag eet ze inderdaad wat te weinig hooi tussen die tijden, de weides zijn niet heel erg kaal want ze hebben wissel weides. Verder krijgt ze wel echt 4 volle hooinetten per dag en dan wat in de paddock. Maar ik denk inderdaad dat daar ook wel winst te behalen is. Verder wisselt het heel erg, twee weken gelden dacht ik; jeej er zit echt wel wat meer gewicht op, en deze week was dat er weer helemaal af om te zien ;(

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 20:52

Energie halen ze ook uit vetrijk voer. Dus of je krachtvoer geeft of vetrijk voer. Energie halen ze er sowieso uit.

Vetrijk voer zal misschien eerder trage energie zijn waar krachtvoer snelle energie brengt, al is dat niet bij elk krachtvoer zo. Er is ook krachtvoer voor senioren he speciaal voor paarden die op pensioen zijn of speciaal krachtvoer voor paarden die niks doen (de recreatiepaarden).

Vetrijk is bijvoorbeeld olie, maar ik hoor bijvoorbeeld ook veel positief over Coolstance Copra bij magere paarden. Dit is van kokosnoten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:29

Een vol net vind ik altijd erg onduidelijkheid.
Als ik een half plakje hooi helemaal uit schud heb ik een vol net.
Stop ik er 2 hele plakken in lijkt het veel minder, maar heb je dus veel meer hooi in een net.

Ik zou toch eens weten wat zo'n net precies weegt.
Als je niet weet hoeveel hooi ze eet per dag. Weet je dus ook niet of ze voldoende krijgt om aan te komen.

Ook zou ik eens vragen wat ze precies bijgevoerd krijgt.
Waarom krijgt ze dat bijgevoerd?
Is dat omdat ze dat voer daar toevallig op die stal voeren of is dat omdat jij dit voer graag wilt? En koop je dit zelf of hoort dit bij het stalgeld?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:07

Ik sluit me helemaal aan bij monsera.
Je nu precies niks ;)

Niet hoeveel kg hooi. Niet hoeveel eiwit en suiker in het hooi.
Je weet niet hoeveel slobber.

Pas als je dat echt weet kun je nagaan of er meer aan de hand is of dat ze gewoon te weinig krijgt.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-25 23:11

monsera schreef:
Een vol net vind ik altijd erg onduidelijkheid.
Als ik een half plakje hooi helemaal uit schud heb ik een vol net.
Stop ik er 2 hele plakken in lijkt het veel minder, maar heb je dus veel meer hooi in een net.

Ik zou toch eens weten wat zo'n net precies weegt.
Als je niet weet hoeveel hooi ze eet per dag. Weet je dus ook niet of ze voldoende krijgt om aan te komen.

Ook zou ik eens vragen wat ze precies bijgevoerd krijgt.
Waarom krijgt ze dat bijgevoerd?
Is dat omdat ze dat voer daar toevallig op die stal voeren of is dat omdat jij dit voer graag wilt? En koop je dit zelf of hoort dit bij het stalgeld?

Ze krijgt seniores priores bij omdat we haar wat extra wilde ondersteunen toen ze van boxrust naar buiten ging zodat ze niet zoveel zou afvallen, want een beetje gewichtsverlies hadden we veracht. We kopen dit ook zelf. Eerst kreeg ze twee keer een kilo als onderhoudsdosis en nu wat meer. Ik zal eens vragen precies hoeveel.
Hoeveel kg hooi weet ik niet precies, het hooi is wel getest toen het van het land kwam en dit is volgens de DA zeker geschikt en voldoende rijk

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 07:05

AdemoJoey schreef:
Cushing was uitgesloten toch? Ken je de waardes? Zat ze er net onder? Als dat het geval is zou je een nieuwe test kunnen overwegen.
En heeft ze de Equest Pramox na de eerste vorst ook gehad?

Ik herhaal mijzelf nog even, het zou de moeite waard kunnen zijn.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 07:54

Twee keer een kilo of twee keer een voerschep? Een voerschep staat vaak niet gelijk aan een kilo dus dan kan het zomaar al zijn dat je minder geeft.

Zou toch echt een weegschaaltje meenemen (zo'n haak koop je al voor een paar euro maar je kunt ook met en zonder net op een normale weegschaal gaan staan) om te zien ook hoeveel kilo een net is.

Bij een paard dat afvalt zou onbeperkt ruwvoer aanbieden eigenlijk stap één zijn. Vervolgens de voedingswaarde ervan weten is toch ook echt heel belangrijk dus ik blijf bij mijn advies om even een ruwvoer analyse aan te vragen. Eentje die ook daadwerkelijk cijfers terug geeft.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:11

Ik heb meer paarden gezien die vreemd verharen na een verhuizing en wat terugvallen in conditie. Is ze echt mager of mist ze bespiering?

Op mijn huidige stal vallen juist de paarden die niet werken in in de winter. Alsof ze de voedingsstoffen minder efficiënt gebruiken dan de paarden die in het werk staan. Door het stilstaan zou het ook goed kunnen dat ze nu wat kaal wordt in bespiering. Extra eiwitten bijvoeren zou dan een goede optie zijn. Mijn dierenarts kan rantsoen doorrekenen en daarin adviseren. Je moet dan wel precies weten wat er gevoerd wordt dus even met een weegschaal in de weer en het hooi laten analyseren. Dan weet je zeker of je alles voldoende voert.