KarinLog schreef:@belle_boef: Ik zal eens kijken of het me lukt een filmpje te maken. Ik denk dat ik wel van je aanbod gebruik wil maken. Mag ik je een pb sturen?
Tuurlijk mag dat
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
belle_boef schreef:[ Video ]
Ik kan iig wel laten zien hoe ik uitmest.
Ze staan op gehakkeld stro, dikke laag (15/20cm) beetje potstal maar niet extreem.
Op vlas hanteer ik hetzelfde principe.
Er staan een Tinker in en de stal is 3/4,5 m
Ik mest savonds bij de laatste ronde uit en dan ‘s ochtends weer. In de ochtend liggen er dan zo’n 5/6 drollen
KarinLog schreef:@wildgirl: Dat valt enorm mee in de kosten. Ik gebruik grote balen stro, die kosten tussen de 150 en 180 euro. Bij mijn tinkers moet er eigenlijk elke dag zowat een plak in. Ik denk dat ik voor 3 stallen 2 balen gebruik per maand. Dat is flink prijzig.
Ik denk dat wat ik dan ook aan bodem ga gebruiken, ik goedkoper uit ben dan met stro op deze manier.
Duhelo schreef:belle_boef schreef:[ Video ]
Ik kan iig wel laten zien hoe ik uitmest.
Ze staan op gehakkeld stro, dikke laag (15/20cm) beetje potstal maar niet extreem.
Op vlas hanteer ik hetzelfde principe.
Er staan een Tinker in en de stal is 3/4,5 m
Ik mest savonds bij de laatste ronde uit en dan ‘s ochtends weer. In de ochtend liggen er dan zo’n 5/6 drollen
https://agradi.nl/products/waldhausen-m ... b0QAvD_BwE
Deze mestboy zou voor jou super handig zijn, door de gleufjes kan je nog even shaken en valt het schone vlas eruit.
Art_Ificious schreef:Ik dacht dat tinkers van stro juist mijt konden krijgen (stro mijt).
Ik gebruik gehakseld stro. Maar ik doe niet die standaard oppotmanier waarbij ze met 4 pakken starten.
Ik doe gewoon 1 pak in de stal en mest elke dag uit. Heb wel het geluk dat mijn paard erg proper is en vanachter in de stal mest.
Als ik hooi los op de grond geef spreid hij het minder lekkere door de stal waardoor zijn laag gehakseld stro een dikkere laag wordt.
Als ik de plasplek weghaal (niet dagelijks) dan doe ik weer een half pak erbij maar het oude wordt eerst recht getrokken en het schone bovenop.
1x per 2 weken haal ik de stal helemaal leeg. De laag stro is dan ook echt vuil.
Ik verbruik max 3 zakken gehakseld stro per 2 weken.
germie schreef:Mijn paard staat op vlas en wordt 1 keer per week uitgemest. Niet scherp, de stal blijft droog in tegenstelling tot stro. Ik gooi er gemiddeld 1 pak per week bij.
En soms is zelfs het 1 keer per 6 weken geheel leeghalen en dan 2 pakken als basislaag in de stal helemaal niet nodig. Ik heb nog nooit 4 pakken als basislaag nodig gehad. 2 is echt genoeg voor een dikke laag in de stal (stal van 3 bij 3).
carika schreef:germie schreef:Mijn paard staat op vlas en wordt 1 keer per week uitgemest. Niet scherp, de stal blijft droog in tegenstelling tot stro. Ik gooi er gemiddeld 1 pak per week bij.
En soms is zelfs het 1 keer per 6 weken geheel leeghalen en dan 2 pakken als basislaag in de stal helemaal niet nodig. Ik heb nog nooit 4 pakken als basislaag nodig gehad. 2 is echt genoeg voor een dikke laag in de stal (stal van 3 bij 3).
Haal je ook tussendoor geen drollen uit de stal?
tengeltje11 schreef:Ik zou ook een andere plek zoeken om stro te halen, want volgens mij betaal je toch veel te veel….
Hoeveel kilo weegt je baal?
De huidige stroprijs is ergens 150 euro/ton.
Een grote baal stro weegt niet zo veel, Max 200kg zou ik denken, en dan moet het al een hele zware zijn, dus geen idee hoe jij aan die giga prijs komt van je stro?
bulck schreef:Mss investeren in een andere bodembedekking? In mijn vorige stal stonden de paarden op een soort rubberen matten/matras en werd er enkel achteraan wat vlas gelegd. Heb mijn paarden nooit zo proper gehad. Mesten deden ze op het vlas, urine ging door de bodem en ze stonden droog. En ik had eentje die echt vuil was in een stro stal. Met die bodem ook nooit last gehad van rotstraak, wondjes van opstaan etc.
Ben de naam kwijt, maar op al die jaren was dit het beste voor de paarden als ze op stal stonden. En ook naar kosten en tijd enorm besparend.
Art_Ificious schreef:Ik dacht dat tinkers van stro juist mijt konden krijgen (stro mijt).
Ik gebruik gehakseld stro. Maar ik doe niet die standaard oppotmanier waarbij ze met 4 pakken starten.
Ik doe gewoon 1 pak in de stal en mest elke dag uit. Heb wel het geluk dat mijn paard erg proper is en vanachter in de stal mest.
Als ik hooi los op de grond geef spreid hij het minder lekkere door de stal waardoor zijn laag gehakseld stro een dikkere laag wordt.
Als ik de plasplek weghaal (niet dagelijks) dan doe ik weer een half pak erbij maar het oude wordt eerst recht getrokken en het schone bovenop.
1x per 2 weken haal ik de stal helemaal leeg. De laag stro is dan ook echt vuil.
Ik verbruik max 3 zakken gehakseld stro per 2 weken.
KarinLog schreef:bulck schreef:Mss investeren in een andere bodembedekking? In mijn vorige stal stonden de paarden op een soort rubberen matten/matras en werd er enkel achteraan wat vlas gelegd. Heb mijn paarden nooit zo proper gehad. Mesten deden ze op het vlas, urine ging door de bodem en ze stonden droog. En ik had eentje die echt vuil was in een stro stal. Met die bodem ook nooit last gehad van rotstraak, wondjes van opstaan etc.
Ben de naam kwijt, maar op al die jaren was dit het beste voor de paarden als ze op stal stonden. En ook naar kosten en tijd enorm besparend.
Wij hebben een betonvloer. Er is geen afvoer per box dus ik denk dat de rubbermatten niet gaan werken bij ons. Ik heb er wel over gedacht. Heeft iemand anders daar nog ideeen over?
Kabayo schreef:Wow heftig hoor, 2 grote balen per maand! Hier doen we met 1 grote baal wel anderhalve maand. Voor 8 paarden
En dat gedoe met mestboys, scheppen (?) en andere attributen. Wat een werk. Hoe lang ben je dan met 1 box bezig? Een uur? Ik doe 4 minuten over een vieze stal, 1 kruiwagen vol. Gewoon met deze, een korte riek
[ Afbeelding ]
Kabayo schreef:Wow heftig hoor, 2 grote balen per maand! Hier doen we met 1 grote baal wel anderhalve maand. Voor 8 paarden
En dat gedoe met mestboys, scheppen (?) en andere attributen. Wat een werk. Hoe lang ben je dan met 1 box bezig? Een uur? Ik doe 4 minuten over een vieze stal, 1 kruiwagen vol. Gewoon met deze, een korte riek
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]