Help!! Wie leert mij uitmesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 22:38

KarinLog schreef:
@belle_boef: Ik zal eens kijken of het me lukt een filmpje te maken. Ik denk dat ik wel van je aanbod gebruik wil maken. Mag ik je een pb sturen?

Tuurlijk mag dat

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 08:47

belle_boef schreef:
[ Video ]

Ik kan iig wel laten zien hoe ik uitmest.
Ze staan op gehakkeld stro, dikke laag (15/20cm) beetje potstal maar niet extreem.

Op vlas hanteer ik hetzelfde principe.

Er staan een Tinker in en de stal is 3/4,5 m

Ik mest savonds bij de laatste ronde uit en dan ‘s ochtends weer. In de ochtend liggen er dan zo’n 5/6 drollen

https://agradi.nl/products/waldhausen-m ... b0QAvD_BwE
Deze mestboy zou voor jou super handig zijn, door de gleufjes kan je nog even shaken en valt het schone vlas eruit.

Rizette

Re: Help!! Wie leert mij uitmesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:24

Stro mesten doe ik met een grote aluminiumschep en met een riek. De schop gebruiken om de drollen er uit te vissen je leert vanzelf wel handig daarmee worden. Ik gebruik de schop bijna voor alles maar er zijn ook mensen die de riek meer gebruiken. Zwaar vindt ik het niet echt. Is denk ik een kwestie van wennen, wel elke dag goed mesten en paarden veel naar buiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 09:30

Stro mesten vond ik niet zwaar, dat went denk ik vanzelf. Wel is het (als je een draaier of graver hebt) soms snel een smeerboel. Soms helpt het om dan een onderlaag te hebben van vlas of zaagsel en daarbovenop stro. Dan zakt de urine naar beneden en komt vast te zitten. Denk er wel aan dat als je die laag dan een keer weg wilt halen, dat dat dan wel echt zwaar is.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:03

KarinLog schreef:
@wildgirl: Dat valt enorm mee in de kosten. Ik gebruik grote balen stro, die kosten tussen de 150 en 180 euro. Bij mijn tinkers moet er eigenlijk elke dag zowat een plak in. Ik denk dat ik voor 3 stallen 2 balen gebruik per maand. Dat is flink prijzig.

Ik denk dat wat ik dan ook aan bodem ga gebruiken, ik goedkoper uit ben dan met stro op deze manier.

Dan zit je dus sowieso al op 300 aan strooisel per maand, dat is idd veel!
De bio waldbodem is mooi maar in mijn ervaring bij vieze paarden/ paarden die veel lopen op stal ongeschikt. Naast dat het enorm prijzig is.
Ik ben ook geen fan van vlas en heb ze op zaagsel ivm longen. Nou zijn mijn beide merries relatief schoon, ik haal er gemiddeld per dag een dikke halve kruiwagen uit bij 1x mesten. Neem dan ook de plasplek mee.
Ik heb ook strokorrels overwogen maar dat wordt me, zoals Ayasha ook zegt, te zwaar. Gehakseld stro is ook prima maar hier lastiger en duurder te verkrijgen dan allspan houtkrul. Mocht je toch richting zaagsel gaan... ga dan niet voor de xl krul. Die absorbeert duidelijk minder goed en heeft een hoger verbruik dan de normale krul.
Bij aanvang gaan er hier 2 resp 3(verschillende formaten pony) in de stal en dan dus 1 resp 0.5 baal per week erbij. Ik heb een quarter van 145 die ook nog wel eens wat loopt en een shetlander van 102 cm die staat en eet :D

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:06

Ik zou ook een andere plek zoeken om stro te halen, want volgens mij betaal je toch veel te veel….
Hoeveel kilo weegt je baal?
De huidige stroprijs is ergens 150 euro/ton.
Een grote baal stro weegt niet zo veel, Max 200kg zou ik denken, en dan moet het al een hele zware zijn, dus geen idee hoe jij aan die giga prijs komt van je stro?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:11

Duhelo schreef:
belle_boef schreef:
[ Video ]

Ik kan iig wel laten zien hoe ik uitmest.
Ze staan op gehakkeld stro, dikke laag (15/20cm) beetje potstal maar niet extreem.

Op vlas hanteer ik hetzelfde principe.

Er staan een Tinker in en de stal is 3/4,5 m

Ik mest savonds bij de laatste ronde uit en dan ‘s ochtends weer. In de ochtend liggen er dan zo’n 5/6 drollen

https://agradi.nl/products/waldhausen-m ... b0QAvD_BwE
Deze mestboy zou voor jou super handig zijn, door de gleufjes kan je nog even shaken en valt het schone vlas eruit.

Die mestboy is zeker nice. Thanks voor de tip

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:29

Ik dacht dat tinkers van stro juist mijt konden krijgen (stro mijt).

Ik gebruik gehakseld stro. Maar ik doe niet die standaard oppotmanier waarbij ze met 4 pakken starten.

Ik doe gewoon 1 pak in de stal en mest elke dag uit. Heb wel het geluk dat mijn paard erg proper is en vanachter in de stal mest.
Als ik hooi los op de grond geef spreid hij het minder lekkere door de stal waardoor zijn laag gehakseld stro een dikkere laag wordt.
Als ik de plasplek weghaal (niet dagelijks) dan doe ik weer een half pak erbij maar het oude wordt eerst recht getrokken en het schone bovenop.

1x per 2 weken haal ik de stal helemaal leeg. De laag stro is dan ook echt vuil.
Ik verbruik max 3 zakken gehakseld stro per 2 weken.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:34

Misschien een andere optie om bij de UK engelse paarden mensen kijken. Social media, een prive berichtje sturen. Het valt me op dat hun hun paarden vaak op vlas, houtsnippers hebben staan etc en de paarden met grote sloffen zijn daar ook heel populair. (Cob)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:36

Art_Ificious schreef:

Ik gebruik gehakseld stro. Maar ik doe niet die standaard oppotmanier waarbij ze met 4 pakken starten.

Ik doe gewoon 1 pak in de stal en mest elke dag uit. Heb wel het geluk dat mijn paard erg proper is en vanachter in de stal mest.
Als ik hooi los op de grond geef spreid hij het minder lekkere door de stal waardoor zijn laag gehakseld stro een dikkere laag wordt.
Als ik de plasplek weghaal (niet dagelijks) dan doe ik weer een half pak erbij maar het oude wordt eerst recht getrokken en het schone bovenop.

1x per 2 weken haal ik de stal helemaal leeg. De laag stro is dan ook echt vuil.

Maar als jij 3 zakken stro verbruikt dan verbruik jij meer dan ik per 2 weken. Ik begin dus wel met die basislaag van 4 maar heb daarna een verbruik van 1 pak per week (per box, in mijn geval 2). 1 keer per jaar haal ik alles uit de box en begin ik weer met een verse startlaag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:41

Mijn paard staat op vlas en wordt 1 keer per week uitgemest. Niet scherp, de stal blijft droog in tegenstelling tot stro. Ik gooi er gemiddeld 1 pak per week bij.
En soms is zelfs het 1 keer per 6 weken geheel leeghalen en dan 2 pakken als basislaag in de stal helemaal niet nodig. Ik heb nog nooit 4 pakken als basislaag nodig gehad. 2 is echt genoeg voor een dikke laag in de stal (stal van 3 bij 3).

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 10:45

germie schreef:
Mijn paard staat op vlas en wordt 1 keer per week uitgemest. Niet scherp, de stal blijft droog in tegenstelling tot stro. Ik gooi er gemiddeld 1 pak per week bij.
En soms is zelfs het 1 keer per 6 weken geheel leeghalen en dan 2 pakken als basislaag in de stal helemaal niet nodig. Ik heb nog nooit 4 pakken als basislaag nodig gehad. 2 is echt genoeg voor een dikke laag in de stal (stal van 3 bij 3).

Haal je ook tussendoor geen drollen uit de stal?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 11:00

carika schreef:
germie schreef:

Haal je ook tussendoor geen drollen uit de stal?

Die worden er wel uitgehaald, maar niets nats. Wordt ook hele week niets aangeharkt of rechtgetrokken.
Het is dat ik elke week uitmest, want de stalhouder heeft het liefst een potstal, maar dan wordt het wel vies vind ik.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:03

Mss investeren in een andere bodembedekking? In mijn vorige stal stonden de paarden op een soort rubberen matten/matras en werd er enkel achteraan wat vlas gelegd. Heb mijn paarden nooit zo proper gehad. Mesten deden ze op het vlas, urine ging door de bodem en ze stonden droog. En ik had eentje die echt vuil was in een stro stal. Met die bodem ook nooit last gehad van rotstraak, wondjes van opstaan etc.

Ben de naam kwijt, maar op al die jaren was dit het beste voor de paarden als ze op stal stonden. En ook naar kosten en tijd enorm besparend.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:19

melanie0906 schreef:
Wat ik met stro altijd deed ik gebruikte een mestboy en wipte dan de drollen eraf. Zo had ik altijd heel weinig verspeeld stro!

Zo doen wij het ook.
Rand van de schep tegen de drol, harkje achter de drol en dan wip je de drol zo in de schep.
Je moet er een soort "hupje" mee maken.

KarinLog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 12:35

tengeltje11 schreef:
Ik zou ook een andere plek zoeken om stro te halen, want volgens mij betaal je toch veel te veel….
Hoeveel kilo weegt je baal?
De huidige stroprijs is ergens 150 euro/ton.
Een grote baal stro weegt niet zo veel, Max 200kg zou ik denken, en dan moet het al een hele zware zijn, dus geen idee hoe jij aan die giga prijs komt van je stro?

Ik heb het nog eens nagezocht. Onze balen zijn rond de 400 kilo en kosten idd zo tussen de 150 en 180 euro per ton, niet per baal. Maar met mijn huidige gebruik (ook nog eens bekeken) kom ik nog op rond de 80 euro per maand per stal. Als tenminste het stro van goede kwaliteit is. We hebben af en toe ook stro er tussen zitten dat compleet uit elkaar valt als je er maar naar kijkt, zucht.

Kijk ik naar de prijzen kijk van de goedkoopste gehakseld stro leverancier die ik online kan vinden (Souman) dan kom ik op prijzen van 43 tot 60 euro per stal. Dan heb ik de afvoer nog niet meegerekend, alleen de inkoop prijs van het strooisel. Dat vind ik nogal een verschil.

KarinLog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 12:37

bulck schreef:
Mss investeren in een andere bodembedekking? In mijn vorige stal stonden de paarden op een soort rubberen matten/matras en werd er enkel achteraan wat vlas gelegd. Heb mijn paarden nooit zo proper gehad. Mesten deden ze op het vlas, urine ging door de bodem en ze stonden droog. En ik had eentje die echt vuil was in een stro stal. Met die bodem ook nooit last gehad van rotstraak, wondjes van opstaan etc.

Ben de naam kwijt, maar op al die jaren was dit het beste voor de paarden als ze op stal stonden. En ook naar kosten en tijd enorm besparend.

Wij hebben een betonvloer. Er is geen afvoer per box dus ik denk dat de rubbermatten niet gaan werken bij ons. Ik heb er wel over gedacht. Heeft iemand anders daar nog ideeen over?

KarinLog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 12:40

Art_Ificious schreef:

Daar heb ik dus ook last van. Dat is een van de redenen waarom ik van het stro af wil. Gehakseld stro schijnt hitte behandeling te hebben gehad en dus veeeeel minder kans op mijt. Het is nu constant behandelen en echt dweilen met de kraan open. Ik vind het echt heel vervelend dat de paardjes zo veel jeuk hebben dus vandaar toch maar mijn hulpvraag hier op het forum :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:46

Ik haalde vorig jaar voor 7 euro de baal gehakseld stro hier bij de fouragehandel. Deed 1 baal per week dus ongeveer 28 euro per maand was ik daaraan kwijt. Was echt prima te doen naast mijn stalgeld (normaal stro was inbegrepen maar vond hem dus veel te nat blijven ondanks dat ik bij betaalde voor extra stro). Hij stond daarmee wel een uurtje of 10-12 per dag buiten, maar alsnog was hij met stro vreselijk nat (PPIDer) en dat was dus met dit gehakselde spul nagenoeg niet merkbaar. Vlak voor de verhuizing is de stal over gegaan op kleine baaltjes stro inbegrepen in de stal prijs dus toen heb ik de laatste maand een mengsel gemaakt van stro en gehakseld stro. Dat werkte ook wel redelijk, maar oppotten kon ik niet meer. Wilde ik ook niet meer de laatste weken voordat ik hem ging verhuizen. Dan zou ik op de laatste dag veel te veel schoon spul overhouden en dat vond ik zonde en niet nodig.

En in reactie op de bovenstaand bericht: heb inderdaad wel eens gehad na een plak stro vast gehouden te hebben dat mijn armen onder de mini beestjes zaten. Waren ook een soort mijten, maar geen idee wat het daadwerkelijk voor beestjes waren. Die dingen zitten inderdaad regelmatig in stro werd me toen verteld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 12:56

Wow heftig hoor, 2 grote balen per maand! Hier doen we met 1 grote baal wel anderhalve maand. Voor 8 paarden

En dat gedoe met mestboys, scheppen (?) en andere attributen. Wat een werk. Hoe lang ben je dan met 1 box bezig? Een uur? Ik doe 4 minuten over een vieze stal, 1 kruiwagen vol. Gewoon met deze, een korte riek
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:23

KarinLog schreef:
bulck schreef:

Wij hebben een betonvloer. Er is geen afvoer per box dus ik denk dat de rubbermatten niet gaan werken bij ons. Ik heb er wel over gedacht. Heeft iemand anders daar nog ideeen over?

Hier ook beton zonder afvoer. Wel met matten, werkt prima. Eronder wordt het er niet nat of vochtig doordat er bodembedekking opligt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:27

Oh ja hier had ik ook matten op beton. Werd er vreselijk vies onder. Urine liep eronder en ook resten mest/gehakseld stro gingen mee. Stonk enorm. Had het liggen omdat hij bij de deur nog wel eens flink wilde schrapen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:28

Kabayo schreef:
Wow heftig hoor, 2 grote balen per maand! Hier doen we met 1 grote baal wel anderhalve maand. Voor 8 paarden

En dat gedoe met mestboys, scheppen (?) en andere attributen. Wat een werk. Hoe lang ben je dan met 1 box bezig? Een uur? Ik doe 4 minuten over een vieze stal, 1 kruiwagen vol. Gewoon met deze, een korte riek
[ Afbeelding ]

Ik heb dus gehakseld stro en mest uit met de mestboy (tenzij natte plek eruit gaat, dan met de riek). Ben 10 minuutjes bezig (3 tot 4x per dag) om de drollen eruit te halen en heb dagelijks dan maximaal 2 kruiwagens vol. Weinig verspilling/verbruik dus van strooisel. Met 1 pallet van 48 balen strooisel doe ik een klein halfjaar.

KarinLog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 13:39

Kabayo schreef:

[ Afbeelding ]

Ja dat vond ik dus ook. Die twee balen is wel voor 3 paarden, maar dan nog is het enorm veel.

Ik ben nu met uitmesten ongeveer een kwartier per box bezig. Dit is wel inclusief paard uit de box, en naar de mesthoop lopen, nieuw stro pakken etc. Helemaal klaar dus kwartier/20 minuten per box. Ik mest uit met een riek met 5 tanden.

Maar ik merk dat de mest niet super droog is. Het is ook zeker geen natte flats of zo, maar het valt niet elke dag als ballen uit elkaar. Ik denk dat er toch te veel stro wordt gegeten. Als ik op stal kom en de stal is niet leeggegeten is, zijn de mestballen ook een stuk steviger.

Er zijn zo veel redenen waarom ik dus van stro af wil, dat die keuze echt wel gemaakt is. De vraag is dus nu alleen welke andere bodem.

Ik moet zeggen dat ik wel erg trek naar het gehakselde (tarwe) stro, maar ben een beetje bang voor het op het beton komen te staan.

Alvast bedankt voor alle reacties. Ik ben blij dat er veel meer mensen zijn die niet dol zijn op stro.
Ook denk ik dat, net als bij mensen, het een beter werkt bij de een en het ander bij de ander.

Toch denk ik dat ik graag de verschillende situaties zou willen zien....

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 13:40

Kabayo schreef:

[ Afbeelding ]

Deze gebruik ik ook voor de strostallen.