Paard aan huis, afmetingen paddock/cirkel in één?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:54

Kun je die wel alleen achter laten? En kan jouw paard alleen achter blijven als de pensionado een keer gaat wandelen of naar de kliniek moet?

Voor je het weet moet je alsnog denken aan een tweede paard om als derde te gaan fungeren. Dat zijn de dingen die mij bezig houden met hopelijk toekomstplannen met paarden aan huis. Mijn pensionado kan echt niet alleen blijven. Dus als ik een nieuw rijpaard zou kopen moet ik alsnog nadenken over een maatje voor hem.

En nog een dingetje die interessant kan zijn: stel je paard mag (tijdelijk) niet meer op gras. Is het jaarrond dan nog voldoende ruimte? Verkijk je er niet op hoe belangrijk nu het eventjes uitrazen in de bak op je pensionstal kan zijn. Dat moet je paard straks allemaal onder het zadel gaan wegwerken.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 10:56

Celebi schreef:
Kun je die wel alleen achter laten? En kan jouw paard alleen achter blijven als de pensionado een keer gaat wandelen of naar de kliniek moet?

Voor je het weet moet je alsnog denken aan een tweede paard om als derde te gaan fungeren. Dat zijn de dingen die mij bezig houden met hopelijk toekomstplannen met paarden aan huis. Mijn pensionado kan echt niet alleen blijven. Dus als ik een nieuw rijpaard zou kopen moet ik alsnog nadenken over een maatje voor hem.

Beide paarden kunnen goed alleen staan voor een (korte) tijd gelukkig! Dus dat scheelt.

Amber_anne

Re: Paard aan huis, afmetingen paddock/cirkel in één?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:59

Jij maakt de opoffering om een uur verder weg te verhuizen naar het huis van je vriend. Daarvoor moet je je paard meenemen van zijn vertrouwde stal.
Dan moet je samen toch gaan zitten en bekijken wat de paarden nodig hebben. Niet welke (kleine) ruimte je vriend bereid is om op te offeren. Ik zou dit nog een keer bespreken samen met je vriend en duidelijk maken dat paarden meer nodig hebben dan een paar vierkante meters zand

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:17

Waarom geen 20x40 bak die je kunt gebruiken voor rijden en als dagelijkse paddock. Mits goed mestruimen en geen hooi in de bak voeten zou dat moeten gaan. Tussen bak en stal een bestraat gedeelte waar je ze kunt opsluiten. Voor samen een ruime inloopstal waar je hooi voert. Dan heb je voor bak en bestraat 20x 50 m nofig en dan de stal zelf nog. Zoek een plek op het terrein waar drainage makkelijk te realiseren is.
Is je vriend koeienboer of akkerbouwer? Ik denk het eerste?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:26

liberia schreef:

Dat denk ik eigenlijk ook. En dat je een paard op dezelfde manier kunt houden als een melkkoe.

Kijk uit met gras. Als die wei vol koeiengras staat zou ik daar geen enkel paard op willen :o

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:31

Ik zou ook met je vriend om de tafel gaan. Als je straks wil rijden is die postzegel te klein en dan kan je weer bakkelijen met hem over weer wat meters extra.

Ik zou inzetten op een 60/30 bak en daarnaast een stuk bestrating van dat postzegel formaat wat je nu wil.

Dan beter nu wat meer strijd zodat je niet over 1,5 jaar nog een keer moet.

En die ruime meters kan je dan nog aanpassen naar een 20/40 bak en stukken paddock als je dat wil

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:05

Kun je wellicht voor de zomer in de buurt een weiland pachten?

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:12

carika schreef:

Voor de zomer is genoeg land, dat is niet het probleem!

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 12:12

liberia schreef:
Waarom geen 20x40 bak die je kunt gebruiken voor rijden en als dagelijkse paddock. Mits goed mestruimen en geen hooi in de bak voeten zou dat moeten gaan. Tussen bak en stal een bestraat gedeelte waar je ze kunt opsluiten. Voor samen een ruime inloopstal waar je hooi voert. Dan heb je voor bak en bestraat 20x 50 m nofig en dan de stal zelf nog. Zoek een plek op het terrein waar drainage makkelijk te realiseren is.

Melkvee ja, biologisch.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:16

Dino_xhi schreef:
carika schreef:

Voor de zomer is genoeg land, dat is niet het probleem!

Oh daar had ik overheen gelezen.
Probeer er 20x40 van te maken en zorg dat je een sleep hebt om af en toe glad te trekken dan kun je er ook nog in rijden.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:08

capopjekop schreef:
Ik denk dat ze het losgooien bedoelt. Dat is niet perse goed voor je bodem. Ik ken genoeg bakken waar dat verboden is.

Dit dus. Losgooien en longeren kan echt funest zijn voor je bodem, plus dat ik inderdaad niet denk dat ze er op zitten te wachten dat ze dan elke keer kunnen gaan slepen etc. Zelfs tegen betaling.

Zou of op pension blijven staan, of meer ruimte maken om het goed te doen. Maar vraag dan ook offertes aan om te kijken of wat jij allemaal wilt wel in het budget past, drainage, zand, schuilstal is allemaal niet goedkoop!
Je zal ook ruimte nodig hebben voor hooi en voer opslag (je zult je eigen hooi moeten voeren want koeienhooi werkt niet voor paarden) en ik weet niet of de paarden mest ook apart moet worden opgeslagen? Ruimte om trailer te parkeren?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:15

belle_boef schreef:
Ik zou ook met je vriend om de tafel gaan. Als je straks wil rijden is die postzegel te klein en dan kan je weer bakkelijen met hem over weer wat meters extra.

Ik zou inzetten op een 60/30 bak en daarnaast een stuk bestrating van dat postzegel formaat wat je nu wil.

Dan beter nu wat meer strijd zodat je niet over 1,5 jaar nog een keer moet.

En die ruime meters kan je dan nog aanpassen naar een 20/40 bak en stukken paddock als je dat wil

Dit lijkt me een heel goed idee. 20*40 Bak, er rond een pad in zand met aansluitend een stuk bestrating waar je kan voeren en een inloopstal. Paarden kunnen lekker een rondje rennen, rollen, slapen, verhard en droog eten. En als je gaat uitmesten zet je de bak open en kan je op je gemak alles opruimen. De bak blijft goed van kwaliteit en je kan altijd direct rijden/longeren want er ligt geen mest dat je eerst moet opruimen!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:37

DuoPenotti schreef:
Ik zou zelf 20x40 drainage leggen.
En daar aanvast een betegeld stuk naar de stal.

Dan heb je je eigen bak en de paarden een fatsoenlijk stuk om te lopen.

Ruimte is er zo te lezen voldoende maar je vriend niet meer opgeven.

En in geen 100 jaar dat ik een ander zijn paard in mijn bak uit zou laten razen omdat ze zelf te beroerd zijn het te maken.

Dit zou voor mij (ook) het absolute minimum zijn. Echt niet dat ik 2 paarden op minder ga zetten voor de helft van het jaar. En dat zou ik vriendlief ook héél duidelijk maken.