Rotstraal, wat is het beste middel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 12:40

Rotstraal wordt veroorzaakt door een bacterie, dus alles wat bacteriën dood helpt. Een huismiddeltje is azijn. Hoef dagelijks goed schoon borstelen en aangedane plekken deppen met azijn. Voornaamste is dat je de hoef enkele dagen echt goed schoon maakt, desnoods een keer afspoelt en de straal controleert op kloofjes en kiertjes zodat je echt alle aangedane plekjes behandeld.
Dan ben je er vaak binnen een week vanaf. Wel raadzaam om de hoef dan daarna regelmatig preventief te behandelen met iets wat de straal beschermd. Bijvoorbeeld teer, leem of beschermende spray, of iets dergelijks.

Sintara

Re: Rotstraal, wat is het beste middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:02

Eerst naar de hoefsmid.
En daarna een keer behandelen met Hoof & sole hardener, die met formaldehyde. Natuurlijk moet je wel zorgen dat het niet op je handen of de huid van je paard komt maar meestal is een keer behandelen genoeg

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:05

Hoof & Sole Hardener (met formaldehyde) is niet meer te koop volgens mij.
Wij zijn overgestapt op een eigen mengsel van Formaldehyde verdund met water.
Wordt vooral gebruikt bij de behandeling van klauwrot bij schapen.
Gewoon online te bestellen als je een UBN nummer hebt. (edit: ook zonder lijkt het als ik zo even google)
Werkt echt het allerbeste.
Laatst bijgewerkt door Nexus op 16-01-25 13:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:06

Waarom niet gewoon het advies van je smid volgen?
Verder is het met een vieze bodem dweilen met de kraan open. Daarnaast kun je ook nog eens je voeding onder de loep nemen. Verstoorde darmflora geeft ook klachten als mok, rotstraal, jeuk.
En qua uitwendige middeltjes ben ik fan van de producten van Hoof Solutions.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:55

Gizeppie schreef:
Even een gekke vraag, maar daar worden de voeten toch juist heel zacht van? Doordat spul verloor ik elke keer mijn ijzers :P Sinds ik daarmee gestopt ben, niet meer.

Lijkt me niet. De hoef is gemaakt van keratine, vergelijkbaar met onze nagels. Het gebruik van vet verandert de structuur van de hoef niet.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:56

Mi_Amore schreef:
Unique horn producten! En dan vooral de hoof sticks en HPE.

Ja deze! Of hypozin!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 13:57

Daihyo schreef:
Waarom niet gewoon het advies van je smid volgen?
Verder is het met een vieze bodem dweilen met de kraan open. Daarnaast kun je ook nog eens je voeding onder de loep nemen. Verstoorde darmflora geeft ook klachten als mok, rotstraal, jeuk.
En qua uitwendige middeltjes ben ik fan van de producten van Unique Horn.

Verkeerde merk, even aangepast :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:06

Het is lang niet altijd een vieze stal, ook smalle hoeven met diepe groeven zijn vaak als eerste aan de beurt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:16

Friezenkind schreef:

Ja deze bedoelde ik ook! Heb het al bij meerdere paarden gebruikt en allen kwamen er zo vanaf. Dit waren wel paarden die van een stro box bij ons in een gehakseld koolzaad strooisel box gingen en dus droger stonden.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:22

Mi_Amore schreef:

Dat deed bij de mijne niets, net als de Kevin Bacon-producten. Heb jaren met rotstraal geworsteld. Ook Cavalor Dry Feet, een blauw spulletje van de Kramer en CTC-spray geprobeerd. Die laatste en Hypozin werkten het beste, maar in het natte seizoen nooit afdoende. Stallen werden elke dag gemest en opgestrooid, maar het is nogal een viezerik. Ook gehakseld stro en vlas hielpen niet. Nu staat paard op een drogere paddock, 24u buiten, en is het weg. Dus bodem en beweging (hij stond eerst 's nachts op stal) lijkt de bepalende factor bij ons te zijn geweest.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:25

In dryfeet zit ook echt helemaal niets dat wat tegen bacteriën kan doen %)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:27

Rotstaal is van zoveel factoren afhankelijk... ik denk dat je heel nauwkeurig naar je management moet gaan kijken, buiten alle middeltjes die op de markt zijn. Zoals bodembedekking en hygiëne, paddock ondergrond, interval van de hoefsmid en kwaliteit van het bekappen, stand van de hoeven etc. Oorzaak aanpakken, anders is het dweilen met de kraan open.
Ik ben zelf fan van duohoef en in hele natte omstandigheden gewoon "ouderwets" olie op de stralen, expres om even het vocht buiten te houden en de stralen te laten drogen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:41

BigOne schreef:
Het is lang niet altijd een vieze stal, ook smalle hoeven met diepe groeven zijn vaak als eerste aan de beurt.

Hier is het denk een combi. Vlak voordat de smid komt komen er wat plekjes, geen volgas rotstraal maar wel lelijk. Kleine geur, wat zacht en jullie kennen het wel. Daarna kan ik paar weken gewoon niks doen, want na de smid is alles keurig. Zelfs met die boxrust. En dan komen er 2 a 3 weken waarbij de groeven dieper worden ennstralen meer gegroeid zijn en ik daartussen dus wat moet smeren om ze netjes en hard te houden. Zijn precies de plekken waar vuil en bacteriën dus lekker kunnen broeden. Zou ik er niks aan doen moet de smid meer weghalen daarna.

Maar dus wel én elke dag uitmesten en opstrooien, we mogen 2 keer per week alles leeghalen en volledig vers stro en dan de andere dagen alleen de mest eruit en schoon stro erbij, én op tijd naar de smid én bijhouden qua hoef schoonmaken en behandelen voordat het te ver gaat

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:48

Ik zou eens goed overleggen met de hoefsmid. Een gezonde hoef zou geen rotstraal moeten krijgen. Diepe groeven waar vuil in kan komen zijn eigenlijk niet d ebedoeling. Is de hoef misschien te nauw?
Veel vrije beweging, goede voeding, hoeven goed laten bekappen zijn echt de eerste stappen. Iets smeren moet je echt alleen op een schone, droge hoef doen. Niet alleen na een beetje uitkrabben, dan kan je juist vuil insluiten.

Als er dan toch al rotstraal is, hangt het er vanaf hoe erg en hoe diep wat het beste werkt.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:01

8nnemiek schreef:
Kevin Bacon's hoofsolution, als er aan de vieze stal niks te doen is.
Bij mijn paard ging het volledig over zodra hij 24/7 buiten stond.

Hier eigenlijk ook. Van (te luxe) pensionstal - helaas veel op stal - altijd problemen - bij ieder paard! Nu aan huis en een buitenleven :D nergens last meer van. Soms mijn oude paardje zijn hoeven een keer met Kevin's Bacon, maar echt niet vaak. Zijn hoefjes zijn al 34 jaar oud dus af en toe een beetje ondersteunen hier en daar!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-25 17:33

Coentjuh schreef:
8nnemiek schreef:
Kevin Bacon's hoofsolution, als er aan de vieze stal niks te doen is.
Bij mijn paard ging het volledig over zodra hij 24/7 buiten stond.

Hier eigenlijk ook. Van (te luxe) pensionstal - helaas veel op stal - altijd problemen - bij ieder paard! Nu aan huis en een buitenleven :D nergens last meer van. Soms mijn oude paardje zijn hoeven een keer met Kevin's Bacon, maar echt niet vaak. Zijn hoefjes zijn al 34 jaar oud dus af en toe een beetje ondersteunen hier en daar!

Woow! Dat is idd wel even wat anders.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:46

Heb ook wel eens succes gezien met handenalcoholgel.

Hoef goed schoonmaken en dan terwijl je de hoef vast houdt de gel erin spuiten/smeren tussen de groeven en over de zool en even blijven wachten met weer neerzetten.

Deze bijv
https://www.24pharma.nl/sterillium-med- ... gLOVPD_BwE

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:47

Een kleinere interval in de smid-bezoeken en droge(re) pootjes :+
maar dat is waarschijnlijk niet waar je op doelt.

Wat mijn paard heeft geholpen:
- Hoef GOED schoon en droog maken, met een wattenschijfje even tussen de straal door zodat het ook écht schoon is.
- Hypozin inspuiten (zon witte spuit met pasta)
- met een wattenschijfje goed aan/indrukken en even wachten met de hoef neerzetten

eventueel nog 'dichtsmeren/spuiten' als de hypozin erin zit met teer/teerspray.
Dit laatste heb ik weinig gedaan maar kreeg ik als tip nog.

Ik merk wel dat voor elk paard een behandeling weer anders aanslaat, dus lekker uitproberen

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:15

bij de pips helpt Kevin Bacon's hoofsolution het beste
zit een handig kwastje in t flesje, meurt wel als een malle...

tis online maar ook bij vrielink te koop.
dacht dat Jan er toen ook tevreden over was bij zijn fries

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:20

Zoals hierboven al aangegeven, het management en de stalcondities aanpassen als dat mogelijk is.
De weerstand opkrikken met een goede balancer wil ook nog wel eens helpen.
En anders de goeie ouwe vitrioolzalf. Bestaat al heel lang en doet het nog steeds goed.
https://www.hoofandhorse.nl/product/vitriool-zalf/

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 18:22

Fayyah19 schreef:
Artimud van Red Horse vind ik het beste werken bij rotstraal. Heel fijn spul!

ja dit gebruik ik ook, heel fijn spul

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:14

In de categorie andere tips: Die van mij kreeg op haar oudere dag ineens zonder veranderde omstandigheden (vrije inloopstal met veel rondloop mogelijkheid buiten, ook veel droge plekken, verharding, zand en wei) steeds terugkerende Rotstraal.

Na een paar jaar kwamen er ineens PPID / cushing aanwijzingen en bleek ze dat te hebben.
Achteraf gezien denk ik dat de rotstraal daar ook al een uiting van was, van de verminderde afweer door de PPID zeg maar.

Nadat ze dagelijks een half pilletje Prascend kreeg, heeft ze nooit meer rotstraal gehad dus dat was ook wel opvallend. Hier hielp de door de hoefsmid aanbevolen Hypozin wel goed, alleen tja een paar maanden later was het er dan toch weer. Totdat we de Prascend gingen geven. Dat doorbrak het.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:42

Popstra schreef:
Friezenkind schreef:

Ja deze bedoelde ik ook! Heb het al bij meerdere paarden gebruikt en allen kwamen er zo vanaf. Dit waren wel paarden die van een stro box bij ons in een gehakseld koolzaad strooisel box gingen en dus droger stonden.

Ik heb een schaap met een hele slechte half weggerotte hoef. Al maanden mee aan het sukkelen, blauwspray, teer, formaline niks hielp. Nu 2 x dit spul gebruikt en niet meer open en kreupel. Zo lopen overdag in nat land en dat hinderd de werking dus niet. Superspul wat dus voor rotstraal bij het paard is.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 23:44

nnicolex schreef:
Mi_Amore schreef:

Ja deze! Of hypozin!

Als proffesioneel bekapper raad ik ook deze aan of de producten van Red Horse.

Goed dat je de rotstraal serieus neemt! +:)+
Dat zie ik vaak anders, en je paard kan er echt oncomfortabel van worden.

Dino_xhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 00:25

Dat blauwe spul, klein flesje, van de welkoop is fantastisch! Niet de gebruiksaanwijzing volgen, gewoon elke dag of om de dag erop doen en dan even tien minuten laten intrekken op droge ondergrond. Werkt perfect! Stopt het dieper worden snel, waardoor de hoef snel en gezond uitgeroeit.