Stalgebouw ontwerpen: jouw do's en dont's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Stalgebouw ontwerpen: jouw do's en dont's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 19:52

Qua deuren en misschien aansluitende paddocks o.i.d: houd goed rekening met de nz richting van de bouw.
Oost en Noord kant is vaak kouder, Zuid West warmer maar ook natter.(tenminste in Nederland) Ook de plaatselijke omstandigheden kunnen verschil maken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:14

Ik heb hier (in Zweden) voor de vijfde keer stallen gebouwd ik heb mijn paarden altijd een eigen beheer gehad. Ik heb even in je profiel gekeken en jij hebt dus sportpaarden :D dat vraagt zeker in Zweden een net iets andere aanpak dan dat je een paar IJslanders hebt :+ . Ik lees het niet in je openings post maar ik vermoed dat je een prefab stal gebouw wil neerzetten? Ik woon eigenlijk op een punt waar drie provincies samenkomen Skåne, Halland en Kronoberg en hoewel dit een zeer vreemde winter is heb ik vorig jaar toch -25 gehad, dus ik zou zeker voor een geïsoleerd gebouw gaan. Verder hoe gaat het water binnenkomen zul je daar een eigen pomp hebben in het gebouw zelf of komt er water via een aansluiting binnen?
Je bent zeker welkom om hier te komen kijken, of als je mijn privébericht stuurt dan zouden we via WhatsApp kunnen videobellen dan kan ik laten zien wat ik hier allemaal gedaan heb.

Ik heb een oude koeienstal omgetoverd naar luxe paardenstal, 29x9m.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit; nu lees ik dat je idd geen geschikt gebouw voor een stal hebt...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 12:16

@Mist; ik meen ergens gelezen te hebben dat er regels zijn voor het houden van paarden in Zweden (of mss ergens anders in Scandinavie?). Dus dat je verplicht bent een geïsoleerde stal te hebben oid? Heb ik dat goed onthouden of heb ik dat zelf verzonnen? :D

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 13:49

Nee dat heb je goed onthouden, maar geldt vanaf 5 stallen.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 01:31

Mist schreef:
Nee dat heb je goed onthouden, maar geldt vanaf 5 stallen.

Dat is een bijzonder bedachte regel. Want 5 paarden kunnen het koud krijgen, maar 4 niet? :')

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 08:39

Er zijn meer regels zoals minimale box grootte en hoogte, "D" markering van de lampen. Paarden moeten minimaal een dagdeel buiten staan per dag en mogen niet alleen gehouden worden.etc

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:57

Mist schreef:
Ik heb hier (in Zweden) voor de vijfde keer stallen gebouwd ik heb mijn paarden altijd een eigen beheer gehad. Ik heb even in je profiel gekeken en jij hebt dus sportpaarden :D dat vraagt zeker in Zweden een net iets andere aanpak dan dat je een paar IJslanders hebt :+ . Ik lees het niet in je openings post maar ik vermoed dat je een prefab stal gebouw wil neerzetten? Ik woon eigenlijk op een punt waar drie provincies samenkomen Skåne, Halland en Kronoberg en hoewel dit een zeer vreemde winter is heb ik vorig jaar toch -25 gehad, dus ik zou zeker voor een geïsoleerd gebouw gaan. Verder hoe gaat het water binnenkomen zul je daar een eigen pomp hebben in het gebouw zelf of komt er water via een aansluiting binnen?
Je bent zeker welkom om hier te komen kijken, of als je mijn privébericht stuurt dan zouden we via WhatsApp kunnen videobellen dan kan ik laten zien wat ik hier allemaal gedaan heb.

Ik heb een oude koeienstal omgetoverd naar luxe paardenstal, 29x9m.

[ Afbeelding ]

Wat mooi! Heerlijk zo zonder tralies en betrekkelijk veel uitkijkruimte.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Edit; nu lees ik dat je idd geen geschikt gebouw voor een stal hebt...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:36

@Hevonen,ze hebben allemaal een raam dat open kan, staat alleen niet op deze fotos

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-25 17:39

Jeetje, wat een hoop leuke en nuttige input al zeg! :D Heel erg bedankt daarvoor allemaal! Ik zal even een paar reacties specifiek beantwoorden en wat meer informatie geven, zodat jullie wat meer een beeld hebben.

Duhelo schreef:
Als er voldoende land is, waarom een stalgebouw van "maar" 10*10? ivm kosten?

Kosten is daar inderdaad een reden van. Een andere reden is dat ons huis relatief klein is en we willen het "bijgebouw" (het zal zeer waarschijnlijk groter worden dan ons huis :') ) wel enigszins in verhouding houden met het woonhuis. Het gebouw zal niet alleen een deel stallen bevatten, maar ook een deel van ongeveer dezelfde afmeting als garage voor mijn vriend. Ook hebben we al redelijk een idee waar we het gebouw willen hebben op ons terrein en dat "beperkt" ook. Uiteraard is dat enigszins maakbaar, maar we zouden het bijvoorbeeld zonde vinden om daarvoor veel bomen te moeten kappen. Dat maakt ook de voorkeur voor stallen tegenover elkaar ipv alles naast elkaar, omdat je dan al op 16 meter lengte komt voor alleen de stallen (als je 4 x 4 aan wil houden).

oji schreef:
Met alle stalbranden die ik de afgelopen tijd heb gelezen/gezien, zou ik bij nieuwbouw vooral willen dat de boxen altijd een uitgang direct naar buiten hebben vanuit de box. Dus niet dat de paarden om te kunnen ontsnappen, eerst door een brandend gangpad of hal oid zouden moeten (wat ze dus vaak niet doen en dan in de box blijven staan), maar direct vanuit de box buiten in de veiligheid staan.

Hier had ik zelf nog niet over nagedacht, maar dat is een heel goed punt! Nu wilde ik dus sowieso al graag directe uitgangen naar buiten, maar dit is daar wel nog een extra motivatie voor :j

Fudge schreef:
Het ligt er ook maar net aan hoe je alles wil gaan gebruiken:
- komen de paarden (veel)op stal te staan?
- hoeveel paarden komen er?
- gebruik je graag een binnenpoetsplaats?
- is dat gangpad ook voor de paarden bedoeld of gaan die buitenom eruit?
- moet er hooiopslag binnen komen?

Even deze eruit gepikt, omdat ik zag dat soortgelijke vragen veel terugkwamen. Ik wil mijn paarden zoveel mogelijk buiten houden, maar ik vind het wel prettig om (ruime) stallen te hebben om op terug te kunnen vallen. In eerste instantie zullen er 2 paarden komen, maar het lijkt me verstandig om een bouwvergunning aan te vragen voor 4 stallen. Stel dat ik dan wel meer paarden wil, dan staat het er maar vast :Y) Binnenpoetsplaats vind ik zelf niet zo heel erg noodzakelijk, dat mag ook buiten zijn of het kan ook in een stal of eventueel in het gangpad. Hooiopslag hoeft niet in z'n geheel binnen te komen, net als strooisel. Het lijkt me praktisch om wat in het gebouw te hebben staan om zo te kunnen pakken, maar de grotere opslag zal ergens anders zijn. We zullen iets van een quad/trekkertje/oid aanschaffen om bijv. balen ergens neer te kunnen zetten.

MarliesV schreef:
Waar ga je voeren? Als ze buiten staan, heb je de stallen dan open? Anders zou ik voorzien in een fijn slowfeeder systeem buiten onder je afdak, met voorkeur minimaal 2 plekken, zodat ze elkaar niet de keet uit knokken om het eten.

Voeren zal inderdaad op (veel) verschillende plekken zijn. We hebben wel genoeg grond (>1 hectare), maar een deel daarvan is bos. Dat vind ik fantastisch, want zo kan ik mooi een natuurlijke en speelse omgeving voor ze maken en is er ook direct beschutting. Maar het zal dus een soort paddock paradise worden.

pol013 schreef:
En ruimte voor je gereedschap.

Voor je het weet heb je een (mini) tractor en spullen voor daar achter en moet je dat ook weer ergens neer zetten.
Maar zelf zonder tractor trekken paarden best wat (klus) gereedschap aan.

Qua ruimte voor spullen/gereedschap maak ik me niet zoveel zorgen. Er komt dus sowieso nog een garage voor mijn vriend en daarnaast hebben we nog een ander schuurtje op ons terrein staan, waar we ook het nodige kwijt kunnen aan gereedschap. Het lijkt me mooi en handig om het afdak voor de paarden door te laten lopen aan de garage, zodat we ook een deel kunnen gebruiken als carport voor bijv. de trailer en een trekkertje oid.

Hevonen schreef:
Nog een tip: zorg voor voldoende veilige stopcontacten (hoog) in en bij de stal. Ik heb in de stal een wifi camera hangen en ook eentje bij de inloopdeur, maar dan buiten. Heel fijn als je 's nachts even wilt kijken, of als je weg bent.

En ook een hittemelder is handig om op te hangen, die gaat af wanneer de temperatuur snel stijgt en hoog wordt. Een rookmelder in een stal gaat steeds af door het stof.

Dit zijn ook goede punten! :j
Mist schreef:
Ik woon eigenlijk op een punt waar drie provincies samenkomen Skåne, Halland en Kronoberg en hoewel dit een zeer vreemde winter is heb ik vorig jaar toch -25 gehad, dus ik zou zeker voor een geïsoleerd gebouw gaan. Verder hoe gaat het water binnenkomen zul je daar een eigen pomp hebben in het gebouw zelf of komt er water via een aansluiting binnen?

Het zal inderdaad geïsoleerd worden en de zadelkamer ook verwarmd. Water komt via een aansluiting binnen.

Dan nog wat algemene dingetjes:
Windrichting etc. is een goede om rekening mee te houden, al waait het hier over het algemeen veel minder dan in Nederland. Daarnaast wonen we behoorlijk beschut (bomen/bos aan 3 kanten), dat scheelt ook veel. De 'natte periode' is ook iets waar ik een beetje moet aankijken hoe dat gaat. Ik kan de boel wel gaan bestraten, maar dat wordt denk ik ook een enorm gladde boel als er sneeuw ligt. Wat dat betreft zal het natuurlijk ook gewoon een vallen en opstaan-proces worden en dat geeft helemaal niks, dat is alleen maar leerzaam! De breedte van het gangpad vind ik ook wel een interessante. 2 meter leek mij wel breed genoeg, ik heb eigenlijk altijd op stallen gestaan met smallere gangpaden en daar nooit problemen mee gehad eigenlijk. Maar het is wel een goede om nog eens over na te denken!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 17:52

Wat voor mij echt een must was, is dat ik langs buiten de boxen open kon maken. Ik ben panisch voor brand en wil niet de stal in hoeven om de deuren open te moeten zetten, dus ik heb zowel binnendeuren als buitendeuren. Voordeel is dat ze op deze manier ook buiten kunnen kijken. Bij goed weer dan, let dus ook op hoe de wind normaal gesproken staat. Bij ons regent het langs de voorkant binnen. De stal kon niet op een andere manier neergezet worden, maar het is wel irritant. Met het koude weer van nu en de zure wind, is het net een vriescel als de voorste deur openstaat. Oh, wat ook handig is, wij kunnen langs voor naar achter en vice versa met de trekker door de stal rijden. Hebben aan beide kanten een schuifdeur zitten.

Als je geld over hebt een warmwateraansluiting. Geen must, maar die mis ik soms wel.