Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mist schreef:Ik heb hier (in Zweden) voor de vijfde keer stallen gebouwd ik heb mijn paarden altijd een eigen beheer gehad. Ik heb even in je profiel gekeken en jij hebt dus sportpaardendat vraagt zeker in Zweden een net iets andere aanpak dan dat je een paar IJslanders hebt
. Ik lees het niet in je openings post maar ik vermoed dat je een prefab stal gebouw wil neerzetten? Ik woon eigenlijk op een punt waar drie provincies samenkomen Skåne, Halland en Kronoberg en hoewel dit een zeer vreemde winter is heb ik vorig jaar toch -25 gehad, dus ik zou zeker voor een geïsoleerd gebouw gaan. Verder hoe gaat het water binnenkomen zul je daar een eigen pomp hebben in het gebouw zelf of komt er water via een aansluiting binnen?
Je bent zeker welkom om hier te komen kijken, of als je mijn privébericht stuurt dan zouden we via WhatsApp kunnen videobellen dan kan ik laten zien wat ik hier allemaal gedaan heb.
Ik heb een oude koeienstal omgetoverd naar luxe paardenstal, 29x9m.
[ Afbeelding ]
Wat mooi! Heerlijk zo zonder tralies en betrekkelijk veel uitkijkruimte.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Edit; nu lees ik dat je idd geen geschikt gebouw voor een stal hebt...
Duhelo schreef:Als er voldoende land is, waarom een stalgebouw van "maar" 10*10? ivm kosten?
oji schreef:Met alle stalbranden die ik de afgelopen tijd heb gelezen/gezien, zou ik bij nieuwbouw vooral willen dat de boxen altijd een uitgang direct naar buiten hebben vanuit de box. Dus niet dat de paarden om te kunnen ontsnappen, eerst door een brandend gangpad of hal oid zouden moeten (wat ze dus vaak niet doen en dan in de box blijven staan), maar direct vanuit de box buiten in de veiligheid staan.
Fudge schreef:Het ligt er ook maar net aan hoe je alles wil gaan gebruiken:
- komen de paarden (veel)op stal te staan?
- hoeveel paarden komen er?
- gebruik je graag een binnenpoetsplaats?
- is dat gangpad ook voor de paarden bedoeld of gaan die buitenom eruit?
- moet er hooiopslag binnen komen?
MarliesV schreef:Waar ga je voeren? Als ze buiten staan, heb je de stallen dan open? Anders zou ik voorzien in een fijn slowfeeder systeem buiten onder je afdak, met voorkeur minimaal 2 plekken, zodat ze elkaar niet de keet uit knokken om het eten.
pol013 schreef:En ruimte voor je gereedschap.
Voor je het weet heb je een (mini) tractor en spullen voor daar achter en moet je dat ook weer ergens neer zetten.
Maar zelf zonder tractor trekken paarden best wat (klus) gereedschap aan.
Hevonen schreef:Nog een tip: zorg voor voldoende veilige stopcontacten (hoog) in en bij de stal. Ik heb in de stal een wifi camera hangen en ook eentje bij de inloopdeur, maar dan buiten. Heel fijn als je 's nachts even wilt kijken, of als je weg bent.
En ook een hittemelder is handig om op te hangen, die gaat af wanneer de temperatuur snel stijgt en hoog wordt. Een rookmelder in een stal gaat steeds af door het stof.
Mist schreef:Ik woon eigenlijk op een punt waar drie provincies samenkomen Skåne, Halland en Kronoberg en hoewel dit een zeer vreemde winter is heb ik vorig jaar toch -25 gehad, dus ik zou zeker voor een geïsoleerd gebouw gaan. Verder hoe gaat het water binnenkomen zul je daar een eigen pomp hebben in het gebouw zelf of komt er water via een aansluiting binnen?