MKZ uitbraak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wolken

Re: MKZ uitbraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:46

Wij hebben onze melkveehouderij nu gesloten voor iedereen behalve noodzakelijke bezoekers. Ik zie om mij heen dat er veel melkveehouders al uit zichzelf de erven sluiten om 2001 niet nog een keer mee te gaan maken. Ik moet er niet aan denken dat onze koeien geruimd moeten worden.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-25 21:50

Ik vind het toch altijd weer bijzonder dat zo'n virus ineens weer kan opdagen. Je zou zeggen waar komt het ineens vandaan he. Mijn man heeft een gemengd bedrijf pluimvee en melkvee. Ben blij dat we niet op het bedrijf wonen en ook strikte huwelijkse voorwaarden hebben opgesteld zodat ik nergens wat mee te maken heb. Ben er wel klaar mee na 1 keer ruimen door vogelgriep, 1 keer fipronil alles ruimen en een keer vogelgriep in de buurt waardoor alles op slot moest.

MysterionX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:33

Ik heb het idee dat ze alweer veel te laat zijn. Vele waterbuffels in NL lopen in natuurgebieden. Die zijn ook afgesloten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 09:44

Er is nog niet bekend hoe het bedrijf in Duitsland aan de besmetting gekomen is.

Er waren dieren ziek en men dacht aan blauwtong (wat niet onlogisch is in de huidige situatie, MKZ is normaal gezien niet waar je als eerste aan denkt, als er een blauwtong virus door Europas rondgaat).
Pas nadat dat het niet bleek te zijn, zijn ze ook op MKZ gaan testen en toen dat positief bleek, is er in Duitsland onmiddellijk opgeschaald.
Het seroptye van het virus is bekend. Maar de routing hoe het op dit specifieke bedrijf terecht is gekomen, voor zover nu bekend, nog niet.

Dus om nu te stellen dat we natuurlijk alweer veel te laat zijn in Nederland, vind ik wel een bijzondere conclusie?
Dit is vrijdag bekend geworden en er is van het weekend direct begonnen met bedrijven screenen (bloedtappen) die sinds 1 december kalveren uit de deelstaat Brandenburg hebben aangevoerd.
De normale contactroute is via diercontacten of via de mens (via kleding/schoeisel).

Overigens zijn alle evenhoevigen vatbaar voor MKZ, ook de varkens, om maar eens een diersoort te noemen, niet alleen runderen en schapen en geiten.

In Duitsland zijn ze ook aan het screenen, in cirkels om het getroffen bedrijf met waterbuffels heen.
Vanuit de hele deelstaat Brandenburg is een exportverbod, dus nieuwe dieren kunnen uit die regio niet worden aangevoerd.

Ben wel benieuwd wat je voor snellere maatregelen in gedachten hebt?

MysterionX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:31

Inmiddels ben ik erachter dat het om 3 buffels op een bedrijf met in totaal 14 dieren gaat. Tja, toen ik er eerder over las, ging het om enkele 100en kalveren die naar Nederland geexporteerd zouden zijn vanaf dat bedrijf... Lijkt dus "mee te vallen", behalve voor de paar 100 varkens van de buren dan. Vanuit dat laatste oogpunt was mijn reactie ook geplaatst. Als de uitbraak grootschaliger geweest was, had ik toch wel de nu geldende adviezen wbt hygiene verplicht gesteld, ipv geadviseerd. En dan niet alleen voor bedrijven met runderen, maar ook idd geiten, schapen, varkens enz. Want als er idd zoveel kalveren van een besmet bedrijf naar Nederland waren gekomen, had je er donder op kunnen zeggen dat die kalveren ook in natuurgebieden waren beland. Waterbuffels zijn daar blijkbaar de laatste 10 jaar nogal populair geworden. Maar goed, natuurgebieden, wandelaars, kruisbesmetting etc. Dat had een heel snel brandend vuurtje kunnen worden. In het licht van wat ik nu weet, was mijn reactie nogal overdreven idd.

Maar ik zie me in 2001 nog zo staan, met mijn paarden die weken de schuur niet uit mochten, waar ik eigenlijk niet eens bij ze mocht komen en waar ik me moest verstoppen voor een inspecteur. Toen alle kleine grensovergangen hier, gewoon waren dichtgestort met bulten geel zand door de duitsers. Alle dieren die "geruimd" zijn vanwege een ziekte waar de meesten niet eens dood aan zouden zijn gegaan als ze het kregen en die voor ons ook ongevaarlijk is.
Laatst bijgewerkt door MysterionX op 14-01-25 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:37

Dat het om 3 waterbuffels van 14 totaal ging, was vrijdagmiddag al bekend. De kalveren die sinds 1 december zijn geëxporteerd vanuit de regio Brandenburg zijn "gewoon" (stier)kalveren uit de reguliere melkveehouderij, geen waterbuffels. Dat is ook nooit zo gecommuniceerd.
Dus misschien wat minder impulsief beginnen met roepen, als je niet goed geïnformeerd bent.

MysterionX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-25 20:39

Marije_jiplover schreef:
Dat het om 3 waterbuffels van 14 totaal ging, was vrijdagmiddag al bekend. De kalveren die sinds 1 december zijn geëxporteerd vanuit de regio Brandenburg zijn "gewoon" (stier)kalveren uit de reguliere melkveehouderij, geen waterbuffels. Dat is ook nooit zo gecommuniceerd.
Dus misschien wat minder impulsief beginnen met roepen, als je niet goed geïnformeerd bent.

Zo ernstig was "ik heb het idee dat" nou ook weer niet hoor. :D
En ik zeg ook helemaal niet dat dat zo gecommuniceerd was. :n

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 15:54

Inmiddels is er meer nieuws naar buiten gekomen lees ik net op de NOS. Tot zover gelukkig nog geen MKZ in Nederland:
https://nos.nl/artikel/2551865-minister ... ns-besteld

Ik denk dat ik zaterdag nog steeds niet naar stal 1 ga. Tenzij bericht geving op vrijdag zegt dat er geen MKZ is in NL. Wil eerst 100% zekerheid hebben dat er daadwerkelijk geen MKZ heerst in NL.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 16:15

xYaartje schreef:
Inmiddels is er meer nieuws naar buiten gekomen lees ik net op de NOS. Tot zover gelukkig nog geen MKZ in Nederland:

Ik denk dat ik zaterdag nog steeds niet naar stal 1 ga. Tenzij bericht geving op vrijdag zegt dat er geen MKZ is in NL. Wil eerst 100% zekerheid hebben dat er daadwerkelijk geen MKZ heerst in NL.

Ik vind het heel verstandig dat je het zekere voor het onzekere neemt en nu even wegblijft van locaties waar je mogelijk besmettingen zou verspreiden. Want ook voor de dieren is het heel erg als het uitbreekt, ook omdat dan vaak geheel gezonde dieren verplicht gedood worden. Ik herinner me de vorige uitbraak nog heel goed, wat een ellende. Ik stond toen op een stalling met alleen paarden. Op een gegeven moment komt er over de weg aan een touwtje te voet een vrouw met haar paard van een andere stalling, die ze daar had weggehaald omdat ze niet meer naar haar paard mocht daar. Het bedrijf waar ik stond is nooit gesloten geweest, waarschijnlijk omdat er geen "evenhoevigen" aanwezig waren. Ik las vandaag trouwens dat er nu wel vaccins beschikbaar zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:34

Er werd tot ‘92 gewoon gevaccineerd tegen mkz.
Maar afnemers van Nederlandse producten willen dat niet. Daarom is het vaccinatieprogramma gestopt.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:45

tienus63 schreef:
Maar afnemers van Nederlandse producten willen dat niet. Daarom is het vaccinatieprogramma gestopt.

Wat ergens ook wel weer apart is, want de grootste leverancier van rundvlees is Zuid- Amerika en die vaccineren wel.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 16:54

Het was destijds vanuit economisch oogpunt dat er niet gevaccineerd werd en gekozen werd voor ruimen. Wat overigens geloof ik nog steeds het beleid is. Tot zover diervriendelijkheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:02

Weten ze al hoe die waterbuffels in Duitsland het gekregen hebben?

Met geiten wilde de boeren ook al lang vaccineren maar mochten niet van de overheid.

Hopelijk blijft het bij die 3.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 17:04

Oehlala schreef:
tienus63 schreef:

Wat ergens ook wel weer apart is, want de grootste leverancier van rundvlees is Zuid- Amerika en die vaccineren wel.

Plus al de andere zaken die ze in Noord en Zuid-Amerika spuiten en voeren.
De consument wil goedkoop eten…. En alle
Groente en fruit jaarrond ‘vers’ in de supermarkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-25 17:23

@Tienus: groente en fruit heeft hier toch niets mee te maken. Ik ben van 1953 en in die tijd hadden we s'winters vrijwel alleen boerenkool, spruitjes en verrimpelde appeltjes. Ik ben blij dat er nu meer keuze is al wordt dat ingevlogen- de mensen vliegen nu ook voor hun plezier de wereld rond. Daardoor is er geen mkz veroorzaakt volgens mij. Dat vaccineren mogelijk was maar niet mocht dat vind ik een schande.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 18:55

anjali schreef:
xYaartje schreef:

Ik vind het heel verstandig dat je het zekere voor het onzekere neemt en nu even wegblijft van locaties waar je mogelijk besmettingen zou verspreiden. Want ook voor de dieren is het heel erg als het uitbreekt, ook omdat dan vaak geheel gezonde dieren verplicht gedood worden. Ik herinner me de vorige uitbraak nog heel goed, wat een ellende. Ik stond toen op een stalling met alleen paarden. Op een gegeven moment komt er over de weg aan een touwtje te voet een vrouw met haar paard van een andere stalling, die ze daar had weggehaald omdat ze niet meer naar haar paard mocht daar. Het bedrijf waar ik stond is nooit gesloten geweest, waarschijnlijk omdat er geen "evenhoevigen" aanwezig waren. Ik las vandaag trouwens dat er nu wel vaccins beschikbaar zijn.

Dank je! Op stal hebben we 2 Geiten en we hebben Alpaca's (al weet ik niet in hoeverre Alpaca's vatbaar zijn voor MKZ) en ik kom ook bij een kudde pony's waar 2 koeien naast lopen. Die koeien verzorg ik ook. Als in ik geef ze dagelijks water.
Ik moet er niet aan denken dat ze ziek worden...
De 4 adressen die mijn prioriteit hebben daarvan weet ik voor de volle 100% dat er geen wisseling is aan dieren en het stabiel is. Daar durf ik gerust te komen. Ik weet daar ook precies hoe of wat.
Dan liever altijd zekere voor het onzekere.

Wat heftig zeg trouwens dat de vrouw vanwege de mkz haar paard dan ook nog eens moest verhuizen naar een stal waar ze hem wel kon zien en verzorgen.
Ik was toen 10 jaar met de heftige uitbraak. Herinner mij nog vaag iets van die tijd dat er MKZ was, maar als kind krijg je natuurlijk niet alles mee.
Later leerde ik natuurlijk pas echt hoe of wat.
Ook voor jou heftig om mee te maken natuurlijk!

Ik blijf duimen voor alle boeren dat een uitbraak uitblijft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:02

Het is toen enkele jaren echt verschrikkelijk geweest. Eerst de varkenspest, toen MKZ en toen nog een hele lijst.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:17

Benzz schreef:
Het is toen enkele jaren echt verschrikkelijk geweest. Eerst de varkenspest, toen MKZ en toen nog een hele lijst.

Vergeet BSE midden jaren 90 niet... Waar in Engeland gewoon runderen in massagraven werden gegooid. Merken ze zelf niets van, maar lijkt me verschrikkelijk om bij betrokken te moeten zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:20

hier ook melkveebedrijven die gewoon al preventief niemand toelaten op het erf.
Wij zijn er ook nog niet gerust op, wij kopen geen kalveren en hebben vleesvee maar hier binnen een cirkel van 1 kilometer zit wel een kalvermester

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-25 19:29

Janine1990 schreef:
Benzz schreef:

Vergeet BSE midden jaren 90 niet... Waar in Engeland gewoon runderen in massagraven werden gegooid. Merken ze zelf niets van, maar lijkt me verschrikkelijk om bij betrokken te moeten zijn.

Die stond inderdaad niet meer op mijn netvlies, maar die was ook verschrikkelijk.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 01:05

Alpaca's en lama's zijn ook gevoelig voor mkz.

Vanmiddag had GD een webinar met informatie over mkz en de acties tot nu toe.
Ook wat je er zelf aan kunt doen. Vooral letten op hygiëne op een bedrijf.
Ze verwachten vanuit wbvr begin volgende week de eerste uitslagen van de dieren getapt in NL.
Helaas weet men dat bij deze test 3% vals positieve uitslagen zullen zitten. Deze vals positieven worden dan opnieuw getest en zo ben je weer 1 week verder voor zover ik begreep.
Dus als je nu een bedrijf nog niet bezoekt omdat de uitslagen er nog niet zijn. Wil dit niet zeggen dat je na de eerste uitslag ronde wel al heen kunt.

Wellicht is de webinar nog terug te zien.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 01:10

Kinke schreef:
hier ook melkveebedrijven die gewoon al preventief niemand toelaten op het erf.
Wij zijn er ook nog niet gerust op, wij kopen geen kalveren en hebben vleesvee maar hier binnen een cirkel van 1 kilometer zit wel een kalvermester

Is denk ik een heel slim advies.
Even geen risico nemen en pas op de plaats.

Verschrikkelijk die mkz. In 2001 heb ik de uitbraak vol meegemaakt.
Mijn paard stond in de driehoek.
Gelukkig mochten we wel naar stal omdat er geen evenhoevigen op stal stonden.

Door mijn werk in de agrarische sector heb ik hier ook de volle laag meegekregen. Echt te triest destijds.

Laten we hopen dat het niet naar NL gaat.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:09

Wat gebeurt er met paarden bij een MKZ uitbraak? En een vervoersverbod?

Worden paarden in geval van ruiming op een bedrijf met evenhoevigen ook geruimd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:12

Alleen evenhoevigen worden geruimd.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 14:16

@wicky zie draaiboek.
Bij volledige standstill wordt alle vervoer van alle dieren verboden.

Binnen cirkel van een besmetting mogen paarden die op een bedrijf met evenhoevigen staan niet vervoerd worden of het terrein verlaten.

Paarden op besmet bedrijf worden niet geruimd.