Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marije_jiplover schreef:Dat het om 3 waterbuffels van 14 totaal ging, was vrijdagmiddag al bekend. De kalveren die sinds 1 december zijn geëxporteerd vanuit de regio Brandenburg zijn "gewoon" (stier)kalveren uit de reguliere melkveehouderij, geen waterbuffels. Dat is ook nooit zo gecommuniceerd.
Dus misschien wat minder impulsief beginnen met roepen, als je niet goed geïnformeerd bent.
xYaartje schreef:Inmiddels is er meer nieuws naar buiten gekomen lees ik net op de NOS. Tot zover gelukkig nog geen MKZ in Nederland:
https://nos.nl/artikel/2551865-minister ... ns-besteld
Ik denk dat ik zaterdag nog steeds niet naar stal 1 ga. Tenzij bericht geving op vrijdag zegt dat er geen MKZ is in NL. Wil eerst 100% zekerheid hebben dat er daadwerkelijk geen MKZ heerst in NL.
Oehlala schreef:tienus63 schreef:Er werd tot ‘92 gewoon gevaccineerd tegen mkz.
Maar afnemers van Nederlandse producten willen dat niet. Daarom is het vaccinatieprogramma gestopt.
Wat ergens ook wel weer apart is, want de grootste leverancier van rundvlees is Zuid- Amerika en die vaccineren wel.
anjali schreef:xYaartje schreef:Inmiddels is er meer nieuws naar buiten gekomen lees ik net op de NOS. Tot zover gelukkig nog geen MKZ in Nederland:
https://nos.nl/artikel/2551865-minister ... ns-besteld
Ik denk dat ik zaterdag nog steeds niet naar stal 1 ga. Tenzij bericht geving op vrijdag zegt dat er geen MKZ is in NL. Wil eerst 100% zekerheid hebben dat er daadwerkelijk geen MKZ heerst in NL.
Ik vind het heel verstandig dat je het zekere voor het onzekere neemt en nu even wegblijft van locaties waar je mogelijk besmettingen zou verspreiden. Want ook voor de dieren is het heel erg als het uitbreekt, ook omdat dan vaak geheel gezonde dieren verplicht gedood worden. Ik herinner me de vorige uitbraak nog heel goed, wat een ellende. Ik stond toen op een stalling met alleen paarden. Op een gegeven moment komt er over de weg aan een touwtje te voet een vrouw met haar paard van een andere stalling, die ze daar had weggehaald omdat ze niet meer naar haar paard mocht daar. Het bedrijf waar ik stond is nooit gesloten geweest, waarschijnlijk omdat er geen "evenhoevigen" aanwezig waren. Ik las vandaag trouwens dat er nu wel vaccins beschikbaar zijn.
Benzz schreef:Het is toen enkele jaren echt verschrikkelijk geweest. Eerst de varkenspest, toen MKZ en toen nog een hele lijst.
Janine1990 schreef:Benzz schreef:Het is toen enkele jaren echt verschrikkelijk geweest. Eerst de varkenspest, toen MKZ en toen nog een hele lijst.
Vergeet BSE midden jaren 90 niet... Waar in Engeland gewoon runderen in massagraven werden gegooid. Merken ze zelf niets van, maar lijkt me verschrikkelijk om bij betrokken te moeten zijn.
Kinke schreef:hier ook melkveebedrijven die gewoon al preventief niemand toelaten op het erf.
Wij zijn er ook nog niet gerust op, wij kopen geen kalveren en hebben vleesvee maar hier binnen een cirkel van 1 kilometer zit wel een kalvermester