Van 24/7 buiten naar 20/7 op stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:41

Sterkte TS. Ik zou het verschrikkelijk vinden, maar ik zou dezelfde keuze maken. Stug vergeten hekken te sluiten naast een 80 klm weg is een hele grote no-go. Dat is wachten tot er een paard op een auto klapt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:44

Cioccolato schreef:
Er bestaan paarden die absoluuf ongelukkig worden van veel op stal of buiten maar over t algemeen passen paarden zich aan en kunnen ze prima functioneren en een prima leven hebben als ze meer op stal staan :j

Komt goed!

Eens. Er is voor alles wat te zeggen. Een paard dat ongelukkig is op stal - ook al zijn paarden geneigd om zich aan te passen - geeft dat echt wel aan.

Ik heb paarden die veel op stal staan, maar er wel 2 x per dag goed uitkomen in de paddock/molen en rijden/longeren in de winter en in de zomer een dagdeel op de wei en rijden/longeren. Alles in een vast ritme. Dus een ochtendprogramma en een einde dag programma. Dus 's morgens eruit, dan weer op stal, ligt er een berg hooi om te eten klaar, dan krachtvoer, dan tukkie doen. En dan s avonds aan het werk. :+ En als je het dan eens waagt om te vroeg te komen dan liggen ze er zo bij. Diep in slaap, vaak luid snurkend.
Ik kan me ook gewoon echt niet voorstellen, dat paarden in de kou, modder en regen ook al hebben ze voldoende vacht het nu enorm naar de zin hebben in de winter. Zomers zijn natuurlijk fijn, maar winters zijn door de klimaatverandering nu ook wel heel erg nat. Te nat, naar mijn idee. Met mok en allerlei andere ellende als gevolg. Ik zet ze ook wel buiten in de paddock met een regendeken, maar als het dan hoost staan ze er erg triest bij en zijn ze blij als je ze weer binnen haalt.

Dus wie weet, TS hebben je paarden het zo naar hun zin dat je niet meer weg wilt :D :D

Afbeelding

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:25

Voor nood kan dat wel, al zou ik proberen om beters te vinden. De stal zal flink vies worden met 20u op stal, ik weet niet of ze twee keer per dag uitmesten?

Maarja dat gezegd hebbende: ze op de weg laten lopen zo dat is gewoon een absolute never nooit niet.. Je moet wat.

Ik heb laatst ook mijn paarden drie dagen in de schuilstal opgesloten gehad samen omdat een opeens uitbrak, en het was niet 123 opgelost. Tja ze dealen er dan maar even mee...

Ik moet wel zeggen dat ik met mijn volbloed niks kan qua rijden als zij op stal staat, want zij is dan het best te omschrijven als een heel boze tornado :+ maarja als ze dan weer buiten kan is dat met een dag ook weer over..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 19:42

superpony schreef:
Cioccolato schreef:
Er bestaan paarden die absoluuf ongelukkig worden van veel op stal of buiten maar over t algemeen passen paarden zich aan en kunnen ze prima functioneren en een prima leven hebben als ze meer op stal staan :j

Komt goed!

Het is niet alsof ze echt keus hebben als je een deur dicht doet. Paarden zijn vaak veel te makkelijk. Ze laten zich tot van alles dwingen door mensen. Zegt bij lange na niet of ze dan ook echt gelukkig zijn. Er zijn maar weinig mensen die dat echt goed kunnen zien.

Als een paard redelijk functioneert en glimt is men snel tevreden. En het verschil in de zomer en winter qua gedrag wijdt men vaak aan de temperatuur......Tja.

De mens houdt dieren. Ze zijn afhankelijk en wij moeten het beste doen wat we kunnen. Dat dingen jaren geaccepteerd waren of simpelweg makkelijker zijn voor de mens, praat echt niet alles goed.

Zelfs mensen die beweren alles voor hun dieren te doen, doen dat doorgaans toch grotendeels voor zichzelf. Het is hun genot, hun goed voelen en plezier dat ze eraan willen beleven. De dieren moeten zich inderdaad vaak maar aanpassen. En dat maken we goed met een hapje eten en een knuffel......

Ieder staat er anders in. Als het paard gelukkig en gezond is; er zijn meerdere wegen naar Rome

Sherivey

Re: Van 24/7 buiten naar 20/7 op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:12

Dat flink vies worden valt ook wel mee. Die van mij hebben altijd gewoon een schone laag bovenop liggen.
En sinds ze op deze stal staan, hebben ze geen last meer gehad van mok, dus dat zegt ook wel iets.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:35

Sherivey schreef:
Dat flink vies worden valt ook wel mee. Die van mij hebben altijd gewoon een schone laag bovenop liggen.
En sinds ze op deze stal staan, hebben ze geen last meer gehad van mok, dus dat zegt ook wel iets.

We mesten elke dag uit; mest eruit. De echt natte plekken. Niet de hele laag. Droge laag erover heen. Dan blijft t goed.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 21:40

Toen die van mij op stal stonden deed ik het wel twee keer per dag, met een echt flinke laag stro erin anders stond mel na 12u op het beton.
Maarja, zoals ik al zei zij staat niet fijn in een stal (overleefd het wel)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 22:37

Babootje schreef:
Sherivey schreef:

We mesten elke dag uit; mest eruit. De echt natte plekken. Niet de hele laag. Droge laag erover heen. Dan blijft t goed.

Ja precies.
Hier ook elke dag uitmesten. Drollen en pies eruit, goede laag erin en dan blijft het goed.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:35

Ik ben ook noodgedwongen van 24/7 buiten naar 20 uur op stal gegaan en mijn paard werd er doodongelukkig van. Ik ook, want ik was continu bezig met ervoor zorgen dat hij zoveel mogelijk zijn stal uit kwam. Inmiddels gelukkig weer 24/7 buiten. Ik zou ondertussen heel hard doorzoeken tot je iets hebt gevonden wat meer aan de behoeftes van een paard voldoet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:41

Je hebt groot gelijk, beter voor drie maanden wat langer op stal dan een plat paard of kapotte voeten van de mest.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 00:42

Ken genoeg stallen waar paarden 4 uur buiten komen. Vind het zelf veel te weinig, maar de meeste paarden daar doen het er toch wel aardig op.

Weet je, dat je je er zelf zo'n zorgen over maakt geeft aan hoe je met het welzijn van je paard bezig bent en dat is echt top. Je doet je uiterste best en helaas pakte de verhuizing naar je huidige plek niet goed uit en moet je nu wat. Samen met bijrijders klinkt het alsof je paarden nog best aardig uit hun stalletje kunnen komen en 3 maanden is ook zo voorbij.

Gewoon doorzoeken naar jullie ideale plekje en aankijken hoe het op deze stal gaat zijn. Blijven staan in jullie situatie wordt niemand vrolijk van met weinig eten en een onveilige locatie. Dan maar kiezen voor even wat minder beweging maar wel veiligheid en correcte voeding.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 01:46

Het is nog een groot verschil of de paarden 4 uur achtereen buiten komen en daarna weer 20u op stal staan, of zoals TS het gaat doen een aantal keer verdeeld eruit over de dag. Dat laatste lijkt me in dit geval een prima oplossing en kan me dan niet voorstellen dat je hele ongelukkige paarden krijgt.

Een zwaargewond paard door een ongeval met een auto of een paard vol met maagzweren door te weinig ruwvoer is veel zieliger dan een aantal maanden voor de eigen veiligheid 20 u per dag op stal staan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 02:20

Je hebt volledig gelijk dat je daar met spoed weg wilt. En als de optie zoals je vindt dat het moet, er dan niet is, moet je maar gaan voor de optie zoals het kan. Het komt vast wel goed, aan jouw doordachte management zal het niet liggen, top! Terug gaan naar eigen beheer samen met je verzorgsters (en mogelijk nog een paarden eigenaar om mee te delen) is geen optie?

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:

Komt goed!

Eens. Er is voor alles wat te zeggen. Een paard dat ongelukkig is op stal - ook al zijn paarden geneigd om zich aan te passen - geeft dat echt wel aan.

Ik heb paarden die veel op stal staan, maar er wel 2 x per dag goed uitkomen in de paddock/molen en rijden/longeren in de winter en in de zomer een dagdeel op de wei en rijden/longeren. Alles in een vast ritme. Dus een ochtendprogramma en een einde dag programma. Dus 's morgens eruit, dan weer op stal, ligt er een berg hooi om te eten klaar, dan krachtvoer, dan tukkie doen. En dan s avonds aan het werk. :+ En als je het dan eens waagt om te vroeg te komen dan liggen ze er zo bij. Diep in slaap, vaak luid snurkend.
Ik kan me ook gewoon echt niet voorstellen, dat paarden in de kou, modder en regen ook al hebben ze voldoende vacht het nu enorm naar de zin hebben in de winter. Zomers zijn natuurlijk fijn, maar winters zijn door de klimaatverandering nu ook wel heel erg nat. Te nat, naar mijn idee. Met mok en allerlei andere ellende als gevolg. Ik zet ze ook wel buiten in de paddock met een regendeken, maar als het dan hoost staan ze er erg triest bij en zijn ze blij als je ze weer binnen haalt.

Dus wie weet, TS hebben je paarden het zo naar hun zin dat je niet meer weg wilt :D :D

[ Afbeelding ]

Afbeelding

Overal valt wat voor te zeggen. Deze slaapkop is 24, foto is 2 weken geleden genomen. Net buiten beeld stonden zijn kuddegenootjes te waken, waar hij graag mee speelt, samen eet en kroelt. Meneer is nog topfit en gaat 3 keer per week mee op rit.

Hij heeft door de jaren heen op plekken 24/7 binnen gestaan, maar voornamelijk 24/7 buiten. Buiten leeft hij op, binnen teert wat meer hij weg. Maar elk paard is anders, en alles valt of staat met het management er omheen.

elineAbby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:09

Vieze stal valt echt wel mee! Die van mij staat 16-18 u op stal. Haal dagelijks vies eruit en schoon erin maar nooit last van hoeven o.i.d.
Ook "begraaft" zij haar mest dus je ziet voor het oog zelfs niks als je 24u later wee gaat mesten. Lijkt gewoon een mooi schoon stalletje. Met een schoon oppervlak om te knabbelen/liggen/staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 09:21

Ik word altijd zo moe van de vergelijking lekker droog op stal of zielig in de kou en modder. Alsof dat de enige opties zijn.
Er is nog een tussenweg he. 24/7 buiten met droge ondergrond en een goede inloopstal bijvoorbeeld.

In geval van TS snap ik de keuze heel goed en had ik hetzelfde gedaan. Met name de veiligheid. Maar voor mij zou het een tijdelijke oplossing zijn omdat ik er 1 heb die niet gelukkig wordt op stal. Ja een korte periode is prima. Maar hij staat het liefst buiten. Maakt ook nauwelijks gebruik van de schuilstal.
Dus ik zou het ook doen, maar als tijdelijke oplossing en op zoek gaan naar een plek waar ze zomer en winter veel meer buiten staan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:08

Daihyo schreef:
Ik word altijd zo moe van de vergelijking lekker droog op stal of zielig in de kou en modder. Alsof dat de enige opties zijn.
Er is nog een tussenweg he. 24/7 buiten met droge ondergrond en een goede inloopstal bijvoorbeeld.

In geval van TS snap ik de keuze heel goed en had ik hetzelfde gedaan. Met name de veiligheid. Maar voor mij zou het een tijdelijke oplossing zijn omdat ik er 1 heb die niet gelukkig wordt op stal. Ja een korte periode is prima. Maar hij staat het liefst buiten. Maakt ook nauwelijks gebruik van de schuilstal.
Dus ik zou het ook doen, maar als tijdelijke oplossing en op zoek gaan naar een plek waar ze zomer en winter veel meer buiten staan.

Maar de verwachting dat je dat in nl. in deze tijd van het jaar hebt/kunt vinden is vrij zeldzaam. Klimaat en de grondsoorten, plus waterbeheer zijn nou niet de ideaalste omgevingen. Die zijn maar heel plaatselijk en schaars. Dat er paarden zijn die zich niet lekker voelen bij 24/7 in de modder in weer in wind te verblijven zijn er zat van.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:11

Ja eens met bovenstaande. Mijn paarden staan ook 24/7 buiten maar dan wel met beschikking over een grote inloopstal en de bodem van de paddock is áltijd droog, ook met wekenlang regen. In de winter staan ze dus niet zielig in een hoop modder.

Maar TS, ik snap je keuze. Ook ik heb ooit een soortgelijke keus moeten maken. Paard ging tijdelijk naar een stal waar ze 23/7 binnen stonden. Gelukkig een goede bijrijder erbij gehad en ik probeerde te zorgen dat hij altijd beschikking had over ruwvoer.

Hopelijk vind je snel weer een plekje waar jullie allemaal gelukkig van worden. :knuffel:

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:22

Daihyo schreef:

Dit.

Ik snap de keuze van TS absoluut, maar moet er niet aan denken bij mijn twee paarden. Die staan héérlijk op een fijne paddock met goede schuilstal in alle rust op privé terrein. En heb gisteren mijn paddock nog staan harken, die is gewoon helemaal droog, hoor (goed onderhoud plegen jaarlijks, dat scheelt al enorm).

Mijn paarden opsluiten op stal, nee, daar doe ik ze écht geen plezier mee. Gebeurt alleen bij bv ziekte of wellicht extreme situaties (al heb ik dat in al die jaren nog nooit mee gemaakt). Vooral eigen keuze dus, daar doen zij het het beste op.

En... heel eerlijk, ik lees dat op haar huidige stalling iedereen te lui en te beroerd is... Alleen al dáárom zo blij dat ik uit heel die pensionstalellende ben ;) !!!!

Sterkte TS!! Een echt goede, fijne plek vinden is al lastig genoeg.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 10:36

Ik snap je keuze helemaal ts! Je zou nog wat verrijking kunnen geven zoals takken om aan te knabbelen als je paarden dat leuk vinden. Je merkt indd snel genoeg of ze er oké mee zijn en zich aanpassen. Mijn ruin sloeg altijd in stal aan gort als hij een dagje niet naar buiten kon....

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-24 15:53

Celebi en Caily bedankt voor de lieve woorden. Doet me goed :)

Ik ga inderdaad op zoek naar iets beters in de tussentijd. Ben het ermee eens dat 24/7 buiten niet gelijk hoeft te staan aan continue modder. Er zijn echt goede plekken, maar ze liggen helaas niet voor het oprapen.
Plekken in eigen beheer zijn lastig te vinden. Oud stalgenootje is al een hele tijd op zoek naar zoiets, als ze iets vindt kan ik daar wel bij gaan staan. Maar tegelijkertijd zal ik mijn paarden op verschillende wachtlijsten zetten op andere stallen.

Hoe vies de stal gaat worden moet ik aankijken. Het is te lang geleden dat mijn paarden op stal gestaan hebben, ik weet niet meer goed hoe dat was. De stal strooit in de ochtend op en in de avond zal ik uitmesten en bijstrooien. Hopelijk is dat voldoende om het netjes te houden. We verhuizen 29 januari dus daarna kan ik een update geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:43

BigOne schreef:
Je hebt groot gelijk, beter voor drie maanden wat langer op stal dan een plat paard of kapotte voeten van de mest.

En op stal staan ze niet in de mest?

Ik zie heel duidelijk dat de paarden buiten echt weglopen van hun eetplek om ergens te mesten. Dat kan al in een stal niet.

Die van ons gaan ergens tussen 22:00 en 00:00 op stal en komen er doordeweeks om 7:00 uit. Als ik zie hoeveel ze dan al hebben gemest op stal.
En dan heb ik gister nog de eerste drollen er tijdens het eten weer uitgehaald.

Wij hebben met extreem weer echt wel even flink water, maar dat is ook heel snel weg. Die paar dagen dan afzien is maar kort tegenover 20 uur op stal rondjes draaien in de eigen mest en urine.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-24 13:46

Sommige paarden lopen bij ons weg om te mesten, maar veel ook niet dus dat ligt allemaal rondom de voerplekken. Daaromheen liggen matten en geen strooisel, dus het wordt door niets opgevangen. En die matten worden steeds viezer en viezer.

Maar goed, ik moet gaan kijken of het straks beter wordt of niet. Ben er ook een beetje angstig voor hoor.. maar dan is het iig m’n eigen zooi wat ik op moet ruimen en niet elke keer dat van stalgenoten. Dat irriteert na een tijdje toch wel flink.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 13:58

Nee, ze doen het niet altijd 100% perfect. Het prinsje hier laat ook wel makkelijk wat vallen waar hij op dat moment is.

Maar hij is buckskin/valk en eigenlijk nooit vies. Mensen zeggen snel dat buiten paarden vies zijn, maar er zit hooguit wat zand aan van het rollen/liggen.

Ik zie om me heen vooral mensen met stalpaarden vaak wassen, want die hebben vaak mestplekken.

En wij hebben ook echt nooit mok of rotstraal en dergelijke.

Op een stal moet je het inderdaad wel treffen met de rest.

Wat ik al zei, toen wij zo in pension stonden, hadden we wel afspraken. Paarden in de ochtend ploeg naar buiten. Dan haalden wij ze er niet uit en ging dat niet van hun vrije beweging af.
Als je er dan bent, wat doen en overleggen of je paard na het rijden nog even op de paddock mag. Netjes mest er daarna uit en je hebt al weer extra vrije beweging.

Samen doen met anderen kan goed uitpakken, maar je kan ook de klos zijn. Wij hebbem meer dan eens zulke afspraken gehad. Ben jij er, pak jij ze eruit, zijn wij er, pakken wij ze eruit........Tja, dan deed je alles voor de ander, maar kwam je op stal en zag je diegene aan de bar hangen en de paarden gewoon op stal.
Maar het kan ook wel goed gaan en dan scheelt het, ook als je bijv een keer laat bent, ziek of niet kan.

Helaas kom je op stallen waar paarden 20uur op stal staan, wel veel mensen tegen die er gewoon minder om geven.
En mensen zoeken elkaar op. Veel vriendinnen die op 1 lijn zitten en het fijn vinden als hun paard in een veilig, warm stalletje staat.........Dat is echt vaak het gevoel van en voor de mens. Maar paarden zijn vaak te makkelijk. Anders zouden we ook niet zoveel met ze kunnen doen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 18:26

_suus19_ schreef:
Sommige paarden lopen bij ons weg om te mesten, maar veel ook niet dus dat ligt allemaal rondom de voerplekken. Daaromheen liggen matten en geen strooisel, dus het wordt door niets opgevangen. En die matten worden steeds viezer en viezer.

Maar goed, ik moet gaan kijken of het straks beter wordt of niet. Ben er ook een beetje angstig voor hoor.. maar dan is het iig m’n eigen zooi wat ik op moet ruimen en niet elke keer dat van stalgenoten. Dat irriteert na een tijdje toch wel flink.

Dát herken ik. Stalgenoten die zich er makkelijk van afmaken en dat je dan eigenlijk alles alleen staat te doen.... Zó blij dat ik daarvan af ben. Want uiteindelijk is het een kwestie van tijdig opruimen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-25 20:14

We zijn vandaag verhuisd!
De paarden stonden er vrij rustig bij op stal en hebben nog even de paddock verkend en lekker gerold. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding