Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cioccolato schreef:Er bestaan paarden die absoluuf ongelukkig worden van veel op stal of buiten maar over t algemeen passen paarden zich aan en kunnen ze prima functioneren en een prima leven hebben als ze meer op stal staan
Komt goed!
superpony schreef:Cioccolato schreef:Er bestaan paarden die absoluuf ongelukkig worden van veel op stal of buiten maar over t algemeen passen paarden zich aan en kunnen ze prima functioneren en een prima leven hebben als ze meer op stal staan
Komt goed!
Het is niet alsof ze echt keus hebben als je een deur dicht doet. Paarden zijn vaak veel te makkelijk. Ze laten zich tot van alles dwingen door mensen. Zegt bij lange na niet of ze dan ook echt gelukkig zijn. Er zijn maar weinig mensen die dat echt goed kunnen zien.
Als een paard redelijk functioneert en glimt is men snel tevreden. En het verschil in de zomer en winter qua gedrag wijdt men vaak aan de temperatuur......Tja.
De mens houdt dieren. Ze zijn afhankelijk en wij moeten het beste doen wat we kunnen. Dat dingen jaren geaccepteerd waren of simpelweg makkelijker zijn voor de mens, praat echt niet alles goed.
Zelfs mensen die beweren alles voor hun dieren te doen, doen dat doorgaans toch grotendeels voor zichzelf. Het is hun genot, hun goed voelen en plezier dat ze eraan willen beleven. De dieren moeten zich inderdaad vaak maar aanpassen. En dat maken we goed met een hapje eten en een knuffel......
Sherivey schreef:Dat flink vies worden valt ook wel mee. Die van mij hebben altijd gewoon een schone laag bovenop liggen.
En sinds ze op deze stal staan, hebben ze geen last meer gehad van mok, dus dat zegt ook wel iets.
Babootje schreef:Sherivey schreef:Dat flink vies worden valt ook wel mee. Die van mij hebben altijd gewoon een schone laag bovenop liggen.
En sinds ze op deze stal staan, hebben ze geen last meer gehad van mok, dus dat zegt ook wel iets.
We mesten elke dag uit; mest eruit. De echt natte plekken. Niet de hele laag. Droge laag erover heen. Dan blijft t goed.
Babootje schreef:Cioccolato schreef:Er bestaan paarden die absoluuf ongelukkig worden van veel op stal of buiten maar over t algemeen passen paarden zich aan en kunnen ze prima functioneren en een prima leven hebben als ze meer op stal staan
Komt goed!
Eens. Er is voor alles wat te zeggen. Een paard dat ongelukkig is op stal - ook al zijn paarden geneigd om zich aan te passen - geeft dat echt wel aan.
Ik heb paarden die veel op stal staan, maar er wel 2 x per dag goed uitkomen in de paddock/molen en rijden/longeren in de winter en in de zomer een dagdeel op de wei en rijden/longeren. Alles in een vast ritme. Dus een ochtendprogramma en een einde dag programma. Dus 's morgens eruit, dan weer op stal, ligt er een berg hooi om te eten klaar, dan krachtvoer, dan tukkie doen. En dan s avonds aan het werk.En als je het dan eens waagt om te vroeg te komen dan liggen ze er zo bij. Diep in slaap, vaak luid snurkend.
Ik kan me ook gewoon echt niet voorstellen, dat paarden in de kou, modder en regen ook al hebben ze voldoende vacht het nu enorm naar de zin hebben in de winter. Zomers zijn natuurlijk fijn, maar winters zijn door de klimaatverandering nu ook wel heel erg nat. Te nat, naar mijn idee. Met mok en allerlei andere ellende als gevolg. Ik zet ze ook wel buiten in de paddock met een regendeken, maar als het dan hoost staan ze er erg triest bij en zijn ze blij als je ze weer binnen haalt.
Dus wie weet, TS hebben je paarden het zo naar hun zin dat je niet meer weg wilt![]()
[ Afbeelding ]
Daihyo schreef:Ik word altijd zo moe van de vergelijking lekker droog op stal of zielig in de kou en modder. Alsof dat de enige opties zijn.
Er is nog een tussenweg he. 24/7 buiten met droge ondergrond en een goede inloopstal bijvoorbeeld.
In geval van TS snap ik de keuze heel goed en had ik hetzelfde gedaan. Met name de veiligheid. Maar voor mij zou het een tijdelijke oplossing zijn omdat ik er 1 heb die niet gelukkig wordt op stal. Ja een korte periode is prima. Maar hij staat het liefst buiten. Maakt ook nauwelijks gebruik van de schuilstal.
Dus ik zou het ook doen, maar als tijdelijke oplossing en op zoek gaan naar een plek waar ze zomer en winter veel meer buiten staan.
Daihyo schreef:Ik word altijd zo moe van de vergelijking lekker droog op stal of zielig in de kou en modder. Alsof dat de enige opties zijn.
Er is nog een tussenweg he. 24/7 buiten met droge ondergrond en een goede inloopstal bijvoorbeeld.
In geval van TS snap ik de keuze heel goed en had ik hetzelfde gedaan. Met name de veiligheid. Maar voor mij zou het een tijdelijke oplossing zijn omdat ik er 1 heb die niet gelukkig wordt op stal. Ja een korte periode is prima. Maar hij staat het liefst buiten. Maakt ook nauwelijks gebruik van de schuilstal.
Dus ik zou het ook doen, maar als tijdelijke oplossing en op zoek gaan naar een plek waar ze zomer en winter veel meer buiten staan.
BigOne schreef:Je hebt groot gelijk, beter voor drie maanden wat langer op stal dan een plat paard of kapotte voeten van de mest.
_suus19_ schreef:Sommige paarden lopen bij ons weg om te mesten, maar veel ook niet dus dat ligt allemaal rondom de voerplekken. Daaromheen liggen matten en geen strooisel, dus het wordt door niets opgevangen. En die matten worden steeds viezer en viezer.
Maar goed, ik moet gaan kijken of het straks beter wordt of niet. Ben er ook een beetje angstig voor hoor.. maar dan is het iig m’n eigen zooi wat ik op moet ruimen en niet elke keer dat van stalgenoten. Dat irriteert na een tijdje toch wel flink.