Schuilstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:14

Brainless schreef:
In Nederland mag je ook geen verplaatsbare (schuil)stallen gebruiken als er niet gebouwd mag worden.

Dit inderdaad een verplaatsbare stal mag ook niet altijd

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:21

s0173957 schreef:
Citaat:
In België mag dit, je mag 40 m² bouwen (tussen de wanden, oversteek van het dak telt niet mee) en die oppervlakte ook verharden.
Je kan deze ook vragen met een oversteek van 80-100 cm.

Klopt niet. Verharding mag NIET!

het moet in principe makkelijk wegneembaar zijn en waterdoorlaatbaar.

Dus een betonplaat gaan ze misschien over vallen. Mudcontrol, klinkers, varkensroosters in principe niet, want die zijn makkelijk wegneembaar.

Mijn gemeente zei dat er voor de oppervlakte tussen de wanden geen probleem was. Wij hebben gekozen om te klinkeren met rubbertegels erbovenop.

Voor de ruiven en oprit heb ik mudcontrol en kunststof parkingtegels.
Dat zal geen problemen opleveren, ook krijg je nooit zomaar een boete maar krijg je altijd eerst een waarschuwing, advies wat je moet doen en tijd om dat te doen. Als je mudcontrols legt kan je die heel gemakkelijk wegnemen.

s0173957

Re: Schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 13:43

Dat dat geen problemen zal opleveren zeg jij, omgevingsvergunningen opmaken en indienen is mijn job en ik verzeker je, ik heb er al meer miserie mee gezien dan dat je je kan indenken.

https://codex.vlaanderen.be/portals/cod ... l#H1050391

In het vrijstellingsbesluit hierboven in de link staat wat niet vergunningsplichtig is. Voor AL de rest heb je vergunning nodig. En daar staat nergens in dat verhardingen mogen, zelfs niet als ze 'makkelijk verwijderbaar zijn'.
Als jouw gemeente er geen probleem van maakt dan is dat hún beleid maar dat mag je echt niet doortrekken over heel Vlaanderen...

Al die mudcontrolplaten en dergelijke zijn allemaal vergunningsplichtig, laat je niks anders wijsmaken.
Dat er op gehandhaafd wordt is een andere zaak, maar als je controle of een klacht zou krijgen ben je sowieso gezien.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 14:36

Dus het beste is gewoon stal uit 3 houten wanden ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 14:40

Klopt, dat is het enige, met een max van 40m², dat écht mag. Of dat haalbaar is om je paarden in de winter daar te laten staan is een ander. Je kan altijd eens je gemeente telefoneren en navragen wat ze vinden van waterdoorlatende, verwijderbare verharding.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 14:57

Enig idee hoe je aan zon construction begint ? 3000 euro voor een bouwpakket zie ik nu wel niet zitten :')
Gemeente zal ik volgend jaar contacteren, want we zitten met de feestdagen dan zijn ze niet blij dat je ze telefoneert :))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 15:09

https://www.houtenplaten.be/p/open-stal-3x6m/
deze is met een 1800 euro klaar, voor een 3*7 is het een stukje meer, maar die meter zal het verschil niet maken.

Deze heeft metalen palen, eigenlijk is het wel relatief simpel plaatsen. Je begint met een hoekpaal, boor, gaatje in de grond, paal erin, gaatje dicht (snelbeton ev) en laten drogen. Je plaatst het eerste schot ertegen, en dan kan je de tweede paal in de grond steken op de correcte afstand, schot vastmaken aan de palen, en vanaf daar ga je rond. Als de eerste laag er staat kan je de tweede laag schotten erbovenop zetten en ook vastbouten. Dan ben je al halfweg.
Doe dit wel als de grond stevig genoeg is, een boor met motor is wel zo fijn, en stroom voor een goede boormachine om door het metaal te boren is ook handig.

Het dak is met een balkenconstructie dat je met houdertjes vastmaakt aan de palen en platen. Is an sich niet super ingewikkeld en alles wordt op maat geleverd.

Zelf bestellen kan ook, maar ik heb het uitgezocht en het scheelt echt amper iets in prijs. Of je moet aan goedkoop hout/tweedehands kunnen raken.

Ga eventueel eens langs bij bovenstaande site, de mensen zijn super vriendelijk en je kan de modellen daar bezichtigen.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:17

Afbeelding

met foto.
Eén van de goedkoopste versies.
Kan kleiner, zonder middenstuk

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 21:55

Wij hebben vorig jaar voor onze paarden een schuilstal gebouwd. We waren aan materiaal rond de 500 euro kwijt.
Maten zijn 5.40 X 2.70 en zo'n 2 m hoog.
Gemaakt van goede schuttingdelen, houten balken en palen en simpele damwandplaten voor het dak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wij hadden er voor gekozen om een kleine opslagruimte erbij te maken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 22:43

De schuilstal van TS moet volledig uit hout bestaan, dus ijzeren palen en damwand is niet toegestaan.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:05

Brainless schreef:
De schuilstal van TS moet volledig uit hout bestaan, dus ijzeren palen en damwand is niet toegestaan.

Onze schuilstal is volledig van hout behalve het dak die is van damwand.
Als TS geen damwand mag zou ze wel betonplexplaten kunnen gebruiken voor het dak.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 23:55

Brainless schreef:

Ijzeren palen is nu wel geen probleem è. Gaat voornamelijk om gevelafwerking.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 09:41

Ja ik denk dat ijzer wel mag voor dak anders regent het gewoon binnen met al die stormen en buien van tegenwoordig. :')

@webster is die ook van de schuilstal website? Dan heb ik daar gewoon overgekeken

@vilheide ziet er netjes uit!

Ik had rap iets getekend van wat ik zou willen. Gewoon puur omdat ik ook graag droog wil voeren. Ik weet wel hoe groter hoe meer geld, maar als je met een zwarte merrie zit die in de zomer opgegeten wordt is dat geen overbodige luxe denk ik dan :D

Negeer mijn berekeningen- dat was nog toen ik dacht om zelf steenschotten te gaan kopen.

2m is opslagplaats. Ik dacht om daarbinnen mss de watercontainer te zetten, en eventueel hooi en hebbedingetjes die je nodig hebt. Zoals draad en wat isolatoren. De andere 6m is open. Maar dan weet ik niet of dat mag. Aamgezien daar geen paarden instaan. Niet dat iemand dat ziet maar liever voorzichting dan nog een boete erbij.

Afbeelding

Zo een witte regen/water container heb ik gelukkig al. Alleen 1 probleem. Door de boeren en hun tractors is het een pure hel om daar te geraken met een gewone personenwagen zonder dat je met de onderkant van je wagen tegen de grond schuurt. Dus zijn die bouwpakketten leverbaar? Je hebt echt wel iets nodig zoals een jeep of een hogere wagen om er te geraken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:02

Ken je één of meerdere boeren en zouden die het laatste stukje met hun tractor kunnen en willen rijden? Want dan is je transportprobleem wel opgelost.
Meeste stallenbouwers komen overigens met een busje plus aanhanger of met een kleine vrachtwagen, dus die hebben op zich wel wat meer bodemruimte. Maar of ze ook door modder en diepe wielsporen kunnen en willen rijden of dat ze zich vastrijden...

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 10:12

Ibbel schreef:
Ken je één of meerdere boeren en zouden die het laatste stukje met hun tractor kunnen en willen rijden? Want dan is je transportprobleem wel opgelost.
Meeste stallenbouwers komen overigens met een busje plus aanhanger of met een kleine vrachtwagen, dus die hebben op zich wel wat meer bodemruimte. Maar of ze ook door modder en diepe wielsporen kunnen en willen rijden of dat ze zich vastrijden...

De buurman die een boer is van een wei is een no go. Gemeen mens :') voor de rest ken ik zelf geen boeren. Modder is het niet echt. Het is goed harder groend. Het is eerder de diepe bandsporen, zoals op een asfaltweg waar veel zwaar verkeer overgaat.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 10:34

Ik woon in Drenthe en heb én een schuilstal aan de schuur vast en een losse weidetent. Gewoon neergezet, staat er al 3 jaar en nooit iets van gehoord. Staat wel in de paddock, misschien maakt dat verschil?
Afbeelding

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 17:17

Ik denk dat eigen terrein ook anders is dan gehuurd. En bouw of agragische grond

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 17:36

Desi_2409 schreef:
Ik woon in Drenthe en heb én een schuilstal aan de schuur vast en een losse weidetent. Gewoon neergezet, staat er al 3 jaar en nooit iets van gehoord. Staat wel in de paddock, misschien maakt dat verschil?
[ Afbeelding ]

Maakt opzich geen verschil maar als niemand klaagt wordt er vaak niet gehandhaafd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 19:54

welmoedz schreef:
https://Www.schuilstal.com

Zijn prima opties en betaalbaar!

Inderdaad, die heb ik ook als schuilhok (eentje in huur), heb er eentje met berghok, kan je al wat hooi in stockeren, netjes afsluitbaar met cilinderslot (sommigen gebruiken dat berghok ook als zadelkamer vertelde de man). Correcte firma en degelijk materiaal. Let op: door de afgeronde achterkant neem je best een voldoende hoge versie, want wordt lager achterin, en extra hoogte is geen meerprijs. Zijn ook heel handig in het opbouwen, één man alleen zette dat hier neer in amper een halve dag.

Als er nu al een stal op stond en de eigenaars hadden geen problemen, zou ik er gewoon een huurstal op (laten) plaatsen en geen slapende honden wakker maken bij de gemeente.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 20:32

TS : daar is geen website van, gewoon bij de houthandel op maar laten zagen.
Ik was ongeveer 800€ kwijt aan materiaal

Succes in ieder geval.