Bodembedekking stal voor extreeeem vieze paarden???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Re: Bodembedekking stal voor extreeeem vieze paarden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 23:58

Je mest water is natuurlijk ook een probleem mijn oude paard had het met weersomslach nog wel maar tijdig warm"te" hielp bij haar aardig en die dagen ook op weerbericht psylliumzaad gevoerd.. ( weet het ideaal is anders maar werkte wel) tot ik eigenlijk elke avond bietenpulp ging voeren niet veel maar ikea beker droog dat was voor ons de beste oplossing toen bijna altijd mest water vrij

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 00:18

Art_Ificious schreef:
Niet als je een proper paard hebt.

Geloof mij, de mijne is echt niet schoon. :') Zijn buik en benen zaten altijd onder de urine toen hij op stro stond. En ik strooide niet zuinig op en mestte dagelijks goed uit, maar toch dweilde hij er in. Maar met goed oppotten kreeg ik echt een hele fijne zachte bodem die hij ook niet meer open liep. Stonk nooit (behalve bij helemaal leeghalen eens in de zoveel tijd) en hij was nooit meer smerig van de urine. Maar het duurde wel even een paar weken voordat de onderlaag goed opgebouwd was. De eerste tijd heb je namelijk een losse viezige onderlaag en die smeren ze nog uit. Op een bepaald punt gaat die laag samenklonteren en heb je een hele goede stevige bodem met vies vies spul, dan een laagje met viezig spul maar wat nog lang niet verzadigd is en daarna een dikke laag schoon.

Ik was er met mijn smeerlap echt heel blij mee. Opeens altijd een schone droge buik en hij lag niet meer op de kale bodem omdat hij het stro opzij bleef lopen.

Maar goed ieder zijn ding hoor en voor elk paard zo de eigen methodes. Maar merkte dus wel echt dat als ik de hele stal had gedaan dat het echt weer even duurde voordat de bodem weer optimaal was, dus ik vroeg me vooral af of je niet gewoon nog in die 'onhandige' opstart fase zat.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 09:45

Hier een groot fan van houtpellets. Het is qua schoonmaken een beetje het zelfde principe als vlas, je laat het natte liggen, haalt de mest er uit en als het te nat wordt strooi je er extra pellets overheen. 1x in de zoveel tijd haal je de hele stal leeg.

Ik vind het echt ideaal spul en het wordt hier op heel veel maneges en pensions gebruikt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:04

Hier ook een varken. Inloopstallen 24/7 de ruimte. In de zomer enkel stalmatten en stallen keurig schoom hoewel ze dan uit zichzelf ook veel binnen staan. In de winter 1 groot drama. Wij doen wel potstallen op stro. Hij doet niets buiten en alles binnen. Ook niet aan de kant maar zelfs voorkant buiten en binnen schijten. Wij scheren niet dus je snapt zo wel hoe hij er in februari uit ziet en hoe blij ik ben met de zomervacht....enige wat ik nu extra doe is hem 3 a 4x per week inspuiten met anti klit. Hopelijk krijg ik zo niet een half stront plakaat paard. Hij krijgt dat namelijk al 2 jaar voor elkaar. Tot in december gaat het goed dan zoveel nattigheid en troep dat het niet meer te borstelen is en gaat het klitten/vilten in de vacht. We hebben er 2 en die andere blijft gewoon een schone fluffy beer zonder iets van stront in z'n vacht. Dat paard is hoger en langer dus het ligt echt 100% aan de mijne dat hij varken is...

Eigenlijk erg want we hebben ook varkens en die zijn super zindelijk dus de benaming varken klopt van geen meter als je het letterlijk neemt!!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 10:45

Dino_xhi schreef:
smurffie schreef:
Doe jezelf een plezier en doe dat niet tenzij je een echt grote box hebt. Mijn 3.5 bij 4 boxen met altijd vrije uitloop zijn al lastig om goed te houden op bio-wald, mijn dubbele box van 3.5 bij 8 is het top spul in.

Vaak als een paard er zo'n zooi van maakt, is de box toch wat klein of is er iets medisch. Want in 2 weken een vlas box volledig doorweekt rood en bruin, dat hoort ook bij een viezer paard zeker niet.

Stal is wel wat klein voor hem aan het worden, een 3x3 en is een groot paard. Maar is op dit moment geen grotere vrij. Dus dat helpt qua viezigheid niet mee. Hij heeft ook wat last van mestwater, al jaren, ga nu de probiotica van iris van gulik proberen.

Maar dan kan je dus doen wat je wil, die stal krijg je nooit schoon tenzij je je paard vastbind in stal.

Het is te krap waardoor met iedere draai hij alles overhoop haalt en waterdunne mest is ook niet goed. Daar zou ik me meer zorgen over maken dan je vieze stal.