Paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, diervriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:10

Hier gaan ze niet onder de overkappingen staan met nat weer. Daarom ook dekentjes om. Maar ik heb wel de mogelijkheid ze een nachtje op stal te zetten, want als het zulk weer is als nu liggen ze namelijk niet en dat vind ik wel belangrijk. Als het de hele nacht guur blijft nu nog, zet ik ze een nachtje binnen.

Dat ze niet gaan schuilen of in een schuilstal niet gaan liggen wilt niet zeggen dat ze het rot weer maar prima vinden.

Als het buien zijn, en ze nog droog kunnen en ook gaan liggen, zou ik zeggen prima. Maar als het zo guur langere tijd is, vind ik het wel belangrijk dat ze er even uit (kunnen) worden gehaald om "bij te komen". Ik merk iig dat die van mij dar wel nodig hebben ondanks hun afdakjes.

Was het zulk weer als de afgelopen weken, dan was het anders geweest en had ik gezegd; prima. Maar zulk weer als nu vind ik het pittig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:11

Een schuilstal is in NL nog steeds níet verplicht. Je mag op grond zonder bouwblok geen schuilstal neerzetten, ook geen verplaatsbare, container-/huurstal.
Kortom: een schuilstal kan in verreweg de meeste gevallen van 'paard staat ergens in een wei' gewoon niet neergezet worden.

Stallen en schuilstallen staan (als ze legaal zijn) op een bouwblok, behorend bij een erf/woning, of hooguit op een bouwblok waar verder (nog) niets staat, waar ook een huis/bedrijfswoning gebouwd mag worden.

Dat even los van de vraag van TS.

In geval als dit lijkt me een goede regendeken geen gek idee. Het is uiteindelijk maar tijdelijk dat de paarden hier staan. Droog kunnen liggen is wel nodig, maar ik kan me voorstellen dat dat onder de bomen mogelijk is.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-11-24 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:11

Miran schreef:
Hier wordt fanatiek gebruik gemaakt van de schuilstallen, eigenlijk door alle paarden.
Ik denk dat het niet alleen aan je paard ligt, maar ook aan je schuilstal hoe vaak ze hem gebruiken.

Ja dit ook.. Vaak is het toch heel smal en klein voor het aantal paarden. Of staat het geheel flink op de tocht. Of er is geen bodembedekking waardoor buiten de natte bodem eigenlijk de enige ligplaats is. Wat ik ook wel eens gezien heb is voernijd in de schuilstal waardoor een deel van de kudde eruit gegooid wordt en niet mag schuilen of dat paarden het geluid van de regen of waaiende takken tegen het dak doodeng vinden en dus niet binnen gaan staan.

Zijn eigenlijk best veel redenen waarom paarden niet gaan schuilen, maar dat zegt dan vaak weinig over het niet willen schuilen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:12

Mijn oude fries had de keuze, binnen staan , onder een overkapping of buiten, 3x raden waar hij het liefste stond, weer of geen weer, buiten. Het hooi voerde ik bewust onder de overkapping maar hij ging zo staan dat hij alsnog voor meer dan de helft buiten stond.... Nu had hij wel de keuze wat ik voor mijzelf een fijner idee vond. Zolang je paarden niet aangeven het koud te hebben en er genoeg te eten is dan lijkt het me prima, jij kent ze het beste en zal vast snel genoeg zien dat ze niet meer happy zijn.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:15

Sassy4barrel schreef:
Je kan tegenwoordig voor iets van 300 -600 euro per jaar een schuilstal huren, dan zou ik dat doen. Schuilstal is volgens mij ook verplicht

Nee is niet verplicht. 2 dieren op een heuvelachtig perceel van 2.2 ha, met gras, daar zijn altijd droge ligplaatsen te vinden. Daarnaast die rij bomen/struiken op de achtergrond zorgen voor voldoende beschutting.
Als je paarden aangeven top in orde te zijn, lekker zo laten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:20

Sassy4barrel schreef:
Je kan tegenwoordig voor iets van 300 -600 euro per jaar een schuilstal huren, dan zou ik dat doen. Schuilstal is volgens mij ook verplicht

Dat is toch niet zomaar overal toegestaan?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:26

1 van mijn paarden staan ook buiten 24/7 zonder schuilstal. Dit gaat nu zo'n 25 jaar al , dus ik kan wel zeggen dat ik een goed winterhard paard heb. Het gaat om een Fjord met een mega dikke wintervacht. Ze staat vaak eerder nog te zweten dan dat ze het koud heeft. Een enkele keer tref ik haar aan dat ze duidelijk tekenen van kou laat zien. Ik ben nu wel aan het rond kijken voor een deken voor het geval dat, maar niet voor standaard.

Ze doet het er erg goed op. Nooit ziek en ik heb het idee dat ze er niet minder gelukkig door is. Er is altijd gras , vriendjes en veel ruimte om te bewegen. Genoeg voeding en water om warm te blijven vind ik dan wel een vereiste.

Schuilstallen zijn ook geen optie denk ik omdat veel grond van staatsbosbeheer is en dat geen optie is ( bijvoeren op bepaalde stukken land mag ook niet) Daarnaast zijn er zoveel weilanden dat het denk ik voor de stalhouder en mij als pensionklant heel veel extra gaat kosten. En met de al flink stijgende tarieven.

Bij extreem nood weer zijn er wel noodstallen aangelegd. Dus mocht het echt extreem worden is er een backup plan.

Nu heeft de stal waar ik sta wel goede weilanden en veel mogelijkheden om te wisselen. Het zijn geen modderweitjes met kleine stukken ruimte. Er is altijd gras aanwezig het hele jaar door.

ElCamino

Re: Paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 14:58

Maar nu denk ik: wat betreft de opmerkingen over "droog kunnen liggen" : iedere opfok heeft van april tot okt/nov de beesten buiten lopen. Dit jaar was echt mega nat.... ook dan kunnen ze niet droog liggen, daar hoor je niemand over.... moeten opfokbedrijven dan ook maar overal schuilstallen bouwen? Dat lukt nooit.
En in de winter kun je ook droge en natte periodes hebben......

Neemt niet weg dat ik een voorstander ben van schuilstallen hoor!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:02

Ik denk je moet kijken of ze er ook echt in gaan om te liggen of te schuilen, als ze het niet gebruiken dan is het ook niet nuttig.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:03

Ik had het probleem zelfs hoogzomer vorig jaar.. Het is maar net hoeveel regen er valt of hoe belachelijk heet het is. Jonge paarden zijn vaak ook nog vrij kwetsbaar toch? Dan wil je toch juist goede schuilmogelijkheden en droge ligplekken. Dat het lastig te realiseren is is weer wat anders.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:16

Dan heb ik echt mazzel met de plek waar ik sta, de 24/7 buiten paarden staan nooit in de modder. Denk dat het ook meetelt dat het gebied waarin ze staan sommige gedeelten hoger liggen dan gemiddeld in Nederland.
Soms alleen wat modder en water voor het poortje. Maar de afwatering is wat dat betreft tip top in orde.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:22

zou voor mij geen optie zijn in de winter moeilijk de grond droog te houden en nu met die wolven al helemaal niet meer

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 15:28

Ik ga straks even naar de ruitersport zaak en ga voor de bonte merrie een 200 grams deken halen met hals. Voor de C pony heb ik een 100 grams deken. Dan hebben ze in ieder geval wat extra. Bedankt voor de vele meningen! Erg fijn!

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 15:30

Mijn paarden staan in een kudde op groot land (ca. 3 hectare) 24/7 buiten. Ze hebben toegang tot een hele grote schuilstal, maar maken er alleen in de zomer gebruik van als bescherming tegen al het vliegend ongedierte. In de winter staan ze altijd buiten. Ook bij storm, regen en temperaturen ver onder nul. Zonder deken, maar met dikke wintervacht. Het interessante, in het land waar ik woon is een schuilstal voor paarden in de winter verplicht, maar niet in de zomer. Wat mij betreft zou het andersom moeten zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:23

Het verschilt heel erg per paard. Ik heb verschillende paarden op mijn stukje gehad (tracksysteem met inloopstal). Ik merk dat de types die oorspronkelijk uit een wat heviger klimaat komen (shire, welsh) de stal in de winter totaal niet opzoeken. Die zijn echt winterhard en zou ik wel aandurven zonder schuilstal (mits het weiland in orde is en ze niet in de blubber staan natuurlijk). De lusitano's daarentegen staan bij ieder buitje binnen en willen ook echt slapen in de inloopstal :')

In de zomer is het een ander verhaal, dan wordt de stal superveel gebruikt voor schaduw en tegen de vliegen (ondanks dat ze ook andere schaduwplekken hebben, is de stal favoriet).

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:36

Ik vind persoonlijk een schuilstal wel een vereiste. Maar ik heb ook zo'n held die bij de eerste druppel regen erin staat :')

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:51

cissy schreef:
Sassy4barrel schreef:

Dat is toch niet zomaar overal toegestaan?

“Het plaatsen van een stal of schuilstal is niet vrijgesteld van vergunning, tenzij aan een aantal strikte voorwaarden wordt voldaan. Een schuilstal kan geplaatst worden zonder vergunning indien aan alle onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

Het hok bestaat enkel uit houten wanden (kunststof is niet toegestaan!)
De maximale hoogte van het hok is 3 meter.
Het hok heeft minstens één volledige open zijde.
Het hok mag niet groter zijn dan 40m² per aaneengesloten groep van percelen in één eigendom.
Het hok wordt niet geplaatst in ruimtelijk kwetsbaar gebied, met uitzondering van parkgebieden.
Enkel wanneer aan al deze voorwaarden wordt voldaan, kan een schuilstal geplaatst worden zonder vergunning. Op de markt zijn echter veel schuilstallen beschikbaar in kunststof, vaak ook met een houtlook. Deze voldoen niet aan de voorwaarden”

Dus wel toegestaan onder bovenstaande voorwaarden en ook verplicht om schuil mogelijkheden te hebben. Bij onze buurvrouw was tijdje terug dierenbescherming omdat een van de buren had gebeld dat er niet gevoeg schuilplaats was en dit kwamen ze dus controleren. Zij heeft wel stallen maar niet alle paarden kunnen vanuit de wei of paddock zelf in de stal .. dit moest ze veranderen als ze dag en nacht buiten wou laten staan. Ze heeft het toen zo gemaakt dat ze allemaal de stal in konden ( doen ze meestal niet maar de mogelijkheid moeten ze wel hebben )
Ze kwamen bij ons ook kijken maar omdat wij ze nachts op stal hebben controleerden ze de wei verder niet

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:47

Buiten dat het hier helemaal niet meer kan om een paard 24/7 buiten te hebben met schuilstal, vind ik het dieronvriendelijk om een dier 24/7 buiten te zetten zonder een vorm van beschutting. Gaan ze er niet in staan, mogen ze dan helemaal zelf weten, ze hebben iig wel de keus.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:51

othelloster schreef:
Goedemorgen Bokkers,

Omdat ik toch wel nieuwsgierig ben naar de mening van jullie.
Momenteel heb ik mijn C pony ruin Sunny en E pony merrie Loulou 24/7 buiten lopen in de weide.

[ Afbeelding ]

De weide is voorzien van schrikdraad en een rij bomen aan de zijkant van de weide. De weide is heuvelachtig en loopt hier en daar dus schuin af.

Loulou draagt een met fleece gevoerde regen deken en Sunny staat zonder deken. Beide dieren tonen tevreden en trekken regelmatig een sprintje.

Verder hebben ze uiteraard de beschikking tot onbeperkt water en een goede hoeveelheid gras. Daar leven ze nu dan ook van, water en gras. Normaliter is dit mijn hooiweide, maar ivm het anders te lang de winter in gaat lopen ze er momenteel. Nog een circa 4 a 5 weken en dan hebben ze de weide kaal (niet helemaal kaal, maar korter afgegeten)
Gisteren met de hoeveelheid regen hadden ze het niet koud en stonden ze gewoon midden in de weide verder zijn ze beide ook goed op gewicht. Niet te dik of te dun.

Toch voelt het ergens een beetje 'zielig', ze tonen helemaal tevreden maar met de hoeveelheid regen van bijvoorbeeld gisteren krijg ik toch mijn twijfels over de diervriendelijkheid.

De weide is in totaal 2.2 hectare groot, dus geen modder of andere dingen.

Ik was aan het denken voor ze beide een goede winter deken op te leggen en wat hooi bij te voeren. Of 'stel' ik mij nu aan en moet ik ze gewoon laten lopen zoals hoe ze nu lopen. Eind december wilde ik ze sowieso naar huis halen en op de paddock met schuilstal neerzetten.

Ze lopen het jaarrond 24/7 buiten, alleen op deze weide mag geen schuilstal worden neergezet. Ze lopen op deze weide sinds begin oktober.

Wat is jullie mening en ervaring?

paarden zeggen genoeg, laat moeder natuur haar gang gaan, paarden genieten ervan, lijkt het, ze kunnen onder de bomenrij schuilen als ze willen, kunnen droog liggen, geef ze een beetje hooi bij, kun je gelijk controleren of ze warm genoeg zijn,
paarden ogen rustig en zijn op gewicht - een te zien - dus hebben ze zich al gewapend tegen de kou
Laatst bijgewerkt door mce op 20-11-24 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 18:56

Je kan ook 2 van die mega pakken hooi of stro in de wei zetten voor wind schut. Die van mij staan graag uit de wind, maar niet graag binnen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 19:05

Ik heb zojuist even een 150 grams deken voor beide gehaald en leg 2 pakjes hooi in de weide. Daarmee kunnen ze wel even mee vooruit.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:09

othelloster schreef:
Ik heb zojuist even een 150 grams deken voor beide gehaald en leg 2 pakjes hooi in de weide. Daarmee kunnen ze wel even mee vooruit.

'n knuffel van beide :knuffel:

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:51

Wintu schreef:
Buiten dat het hier helemaal niet meer kan om een paard 24/7 buiten te hebben met schuilstal, vind ik het dieronvriendelijk om een dier 24/7 buiten te zetten zonder een vorm van beschutting. Gaan ze er niet in staan, mogen ze dan helemaal zelf weten, ze hebben iig wel de keus.

Mee eens. Mijn haflinger kan overdag gewoon zijn stal in en die staat er toch regelmatig hoor met stortbuien of wind.
Maar inderdaad een paard moet de keuze hebben en droog en zacht kunnen liggen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:05

24/7 buiten zonder schuilstal vind ik persoonlijk not done, zeker in de winter.

Ik heb er 2 die deze zomer 24/7 buiten stonden, met schuilstal. De ene maakte er zeer regelmatig gebruik van (zowel bij regen als felle zon), de andere heb ik er eigenlijk nooit zien instaan. Maar, het feit dat ze de keuze hebben vind ik wel belangrijk.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-24 20:18

Afbeelding
Afbeelding

Zo, de dame en de heer hebben beide een goede deken op liggen.
Daarna trokken ze alweer een sprintje en stonden ze tevreden te eten.

Ze staan hier overigs nog maar een korte tijd. De weide begint goed te minderen in gras hoeveelheid en dan komen ze weer mee naar huis.
Daar hebben ze een schuilstal, bestrating en een klein paddock paradijsje.

Voor nu ogen ze gelukkig, hebben het niet koud en zijn ze goed op gewicht.