Paarden 24/7 buiten in de winter; wat heb je nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:41

Super_Moos schreef:
Wintu schreef:
TS is 14 dus ik neem aan dat vader en moeder hier uiteindelijk over gaan.

Ja, dat klopt idd

Als je in wolvengebied woont, dan zou ik de paarden gewoon fijn op stal zetten in de nacht en de stal goed schoon houden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:41

Als de paddock/wei modderig zijn en daar staan ze de hele dag in heb je grotere kans op rotstraal dan enkel de nacht op stal in een stal die dagelijks wordt gemest en niet te zuinig gestrooid.

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 19:48

Cioccolato schreef:
Als de paddock/wei modderig zijn en daar staan ze de hele dag in heb je grotere kans op rotstraal dan enkel de nacht op stal in een stal die dagelijks wordt gemest en niet te zuinig gestrooid.

Wij hebben juist onze stallen ruim bedekt, is dat wel goed?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:53

Super_Moos schreef:
Cioccolato schreef:

Wij hebben juist onze stallen ruim bedekt, is dat wel goed?

Heel fijn voor de paarden, als je het maar netjes schoon houdt, dan is dat helemaal prima :D

Celebi

Re: Paarden 24/7 buiten in de winter; wat heb je nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:32

Op zich heerlijk toch dat die beestjes fijn buiten kunnen blijven. Wolven zijn natuurlijk wel een dingetje..

Wat ik gemerkt heb is dat paarden allemaal een andere verdeling van de basisbehoeften hebben, maar voor 24/7 is het in ieder geval belangrijk dat ze voldoende ruimte hebben. Twee rustige beessies die elkaar goed kennen zet je gemakkelijker zonder problemen op een klein stukje. Voldoende (onbeperkt) ruwvoer is ook fijn en het liefste aangeboden op een manier dat alle paarden kunnen eten. Verder is een droge schuil en ligplek gewoon heel belangrijk. Sommige paarden slapen graag in zand, maar dat is niet altijd droog. Een schuilstal met daarin een dikke laag (gehakseld) stro of vlas geeft een warme zachte ligplek voor de waar ze net als in stal in kunnen slapen. En uiteindelijk is het afhankelijk van hoe je bovenstaande realiseert en jouw paarden onderling zijn of ze zich veilig genoeg voelen om lekker te slapen, eten en tot rust te kunnen komen.

Als ze elke avond naar stal gewend zijn duurt het ook gewoon even voordat ze weer gewend zijn aan buiten blijven.

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 20:49

superpony schreef:
Paarden zijn echt gewoonte dieren, dus je moet een beetje naar je ritme kijken. Als ze gewend zijn naar stal te gaan, blijven ze dat aangeven.
En hoe zijn ze samen? Samen slapen gaat vaak alleen als ze goed met elkaar zijn. Maar meeste paarden die langer samen staan, vooral 24/7 samen leven, gaan dat wel regelen.

Wij zetten ze bijv 's ochtends en 's avonds op stal om te eten. 's Avonds staan ze dan echt naar binnen te kijken vanaf ongeveer 21:30/22:00. Ze weten dat we dan komen. Als we niet naar buiten komen, lopen ze wel weer een rondje.
Als ze klaar zijn met eten, staan ze vaak even rustig, maar mn merrie gaat echt weer klaar staan om eruit te mogen.

Nu voeren we ook overdag een keer bij.

Zolang het droog is blijven ze ook buiten. Normaal slapen ze in het zand en dicht bij elkaar. Maar omdat het vreselijk vochtig is hebben we op 2 plekken in de schuilstal vlas/houtkrullen. Daar liggen ze nu ook graag. 3 Hebben een deken op.

Als het wel echt slecht is, gaan ze voor de nacht wel op stal en laat ik ze overdag ook ongeveer 2 uurtjes op stal om te zien of ze even willen liggen. Ik vind goed, liggend slapen belangrijk en hou dat wel als graadmeter.
En als het echt slecht slecht is en ze gaan uren op een hoopje staan schuilen, zet ik ze wel op stal, maar haal ze er nog 2x uit om even de benen te strekken in de bak en uit te mesten.
Maar onze nachten op stal zijn normaal dan van 22/23uur tot 7.

Op vrij bewegen en samen zijn doen ze het hier wel echt beter. Ondanks dat ze op stal ook contact met elkaar hebben omdat het half open is.

Ik zou dus echt kijken naar bestrating en dan bodembedekking erop en of dekens.

De paardjes gaan erg goed samen <3

Toen ik ze die week buiten had staan lagen ze veel tegen elkaar aan, op stal liggen ze ook altijd maar wel meer volgens mij. Bedankt voor dit uitgebreide beticht! :o

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 20:50

Als je de stal schoon houdt is er niks aan de hand toch? Eerder een natte ondergrond is slecht (wat je in de winter sowieso gaat krijgen). Dan staan ze in de schuilstal alsnog op stro (of wat je ook als bodembedekking wilt gaan gebruiken).

Ik zou het risico te groot vinden in wolvengebied. Weet je dat er helaas echt al veel kleine ponies zijn gepakt?
Ik ben wel erg benieuwd naar hoe jouw wolfwerende omheining eruit ziet, zou je een foto willen delen? Voor paarden is dat zo enorm lastig dus misschien kan ik nog inspiratie op doen bij jouw omheining.

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:07

Celebi schreef:
Op zich heerlijk toch dat die beestjes fijn buiten kunnen blijven. Wolven zijn natuurlijk wel een dingetje..

Wat ik gemerkt heb is dat paarden allemaal een andere verdeling van de basisbehoeften hebben, maar voor 24/7 is het in ieder geval belangrijk dat ze voldoende ruimte hebben. Twee rustige beessies die elkaar goed kennen zet je gemakkelijker zonder problemen op een klein stukje. Voldoende (onbeperkt) ruwvoer is ook fijn en het liefste aangeboden op een manier dat alle paarden kunnen eten. Verder is een droge schuil en ligplek gewoon heel belangrijk. Sommige paarden slapen graag in zand, maar dat is niet altijd droog. Een schuilstal met daarin een dikke laag (gehakseld) stro of vlas geeft een warme zachte ligplek voor de waar ze net als in stal in kunnen slapen. En uiteindelijk is het afhankelijk van hoe je bovenstaande realiseert en jouw paarden onderling zijn of ze zich veilig genoeg voelen om lekker te slapen, eten en tot rust te kunnen komen.

Als ze elke avond naar stal gewend zijn duurt het ook gewoon even voordat ze weer gewend zijn aan buiten blijven.

Ze gaan goed met elkaar om, maar ja ze hebben natuurlijk niet z’n groot stuk.. als het aan mij lag had ik heel het verblijf van de paarden “wolfwerend” gemaakt (het is nu een tijdelijk hek trouwens, maar in de toekomst zou ik graag een echt goed hek willen alleen moet dat wel mogen van mijn ouders) ze gaan nu waarschijnlijk de rest van de winter toch niet meer buiten slapen hoor.. dat willen we graag in de lente gaan doen, maar daarvoor moeten we wel goed voorbereid zijn :o

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:21

jowien schreef:
Of een schuilstal fijn is ligt ook aan de wind, ingangen, uitzicht, ligging in de rest van de ruimte. En daarbij een zachte schone plek om te liggen.

Hier heb ik een foto van de schuil stal, de foto is alleen wel van een tijdje geleden dus hier heb ik nog geen wolfwerend hek en heb ik nog geen 2e hooi punt, maar goed het gaat nu even over de schuil stal.
Afbeelding

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:25

marleen_usar schreef:
T’s waarom wil je ze liever buiten laten slapen?

Hoeven en bewegingsruimte ruimte

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:27

pluisje88 schreef:
Niet elk paard went eraan. De mijne vonden het in de zomer wel fijn maar in de winter willen ze toch echt liever op stal. Nu met de komst van de wolven staan ze het hele jaar door ‘s nachts weer binnen. Ik wil zelf ook graag rustig slapen

Oooh ja snap ik, daar heb je een punt

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 21:32

xYaartje schreef:
Ook hier een ervaringsdeskundige. Mijn 11 jarige shet heeft 9.5 jaar lang 24/7 buiten gestaan tot dat ik hem vorig jaar vanwege HB moest verhuizen naar de huidige stal.
Hoewel ik hem in de periode van 24/7 buiten echt wel heb zien liggen pakte hij de rust pas echt goed toen ik hem op stal had staan 's nachts.
In voorjaar/zomer kan ik hem prima 's nachts buiten laten mits ik hem tussendoor zo nu en dan eens een nachtje op stal zet.
De afgelopen weken hebben mijn twee pony's nog altijd 24/7 buiten gestaan ivm castratie van mijn jaarling mini.
Gisterochtend zag ik dat mijn Shet moe oogde en sindsdien staan mijn beide pony's weer 's nachts binnen op stal.
Ze delen een stal en tegen de tijd dat ik weg ga zie ik ze beiden op rust staan.
Mijn shet geeft ook altijd heel goed aan of die 's nachts liever op stal of de paddock wilt (blijft dan bij de paddock staan als die daar heen wilt wanneer ik ze van de wei haal), maar die paddock word sinds gisteren volledig genegeerd en hij loopt direct door mee naar stal.
Als je paarden aangeven liever naar binnen te willen, zeker nu met de kou zou ik zeggen: luister daar naar.
Paarden weten heel goed wat ze zelf het fijnst vinden.

Als je ze echt liever 24/7 buiten wilt hebben zou ik inderdaad ook aanraden om dat pas van het voorjaar toe te passen en op te bouwen wanneer de temperaturen warmer en beter zijn dan nu en van daaruit goed in de gaten houden dat elk paard hun rust pakt.

Ze staan sinds eergisteren weer lekker op stal <3 , volgens mij zijn ze daar erg blij mee! Maar als ze laten merken liever een nacht buiten te slapen, zou ik dat dan moeten doen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:38

Met een goede schuilstal hoef je in principe niet perse op de lente te wachten hoor. Het is nog goed droog, alleen wat koud. Een warme dikke laag bodembedekker in de schuilstal en eventueel een dekentje en dan kunnen paarden op zich fijn buiten blijven hoor. Maar je moet vooral doen wat goed voelt en past bij jouw dieren.

Als paarden buiten niet voldoende kunnen eten of niet droog kunnen liggen en ze kunnen dat binnen wel dan willen ze vaak graag naar stal. Maar dat zegt niet perse iets over dat ze daar echt gelukkiger zijn als de omstandigheden buiten ook fijn zijn. Mijn oudje staat 24/7 buiten op een niet zo'n grote paddock maar hij beweegt zelf toch niet zo heel veel meer en is er tevreden en blij. Hij doet het daar zoveel beter dan op stal waar hij toch de hele nacht stil moest staan. Zijn artrose is afgelopen winter rap verergerd en toevallig bedacht ik me vanmiddag dat op stal staan die winter daar vast niet bij geholpen heeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:41

Ik zou ze zelf echt absoluut niet s,nachts buiten laten lopen in wolvengebied.

Als ze gewoon tevreden zijn op stal en je houdt de stallen goed schoon en buiten staan ze niet in de nattigheid dan komt het met de hoeven ook wel goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 21:55

Ik woon in wolvengebied en heb ze ook het liefste 24/7 in beweging.
Jij hebt ook een fijn plekje zo te zien.
Natuurlijk is een afgesloten stal veiliger, maar voor mijn gevoel is het leven van mijn paarden dan minder prettig.
Ik vind het vooral fijn voor hun gezondheid dat ze altijd kunnen lopen wanneer ze dat willen.
Ze zijn eigenlijk altijd in beweging, dag en nacht. Dat wil ik ze niet afnemen.
Ik baal er eerlijk gezegd al enorm van dat ik voor de nacht hun stuk kleiner heb gemaakt om het goed te kunnen beveiligen.

Veiligheid is denk ik het grootste argument om het niet te doen.
Verder heeft het alleen maar voordelen. Wanneer ze willen kunnen ze immers schuilen en droog liggen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:27

Ik heb die van mij bij koude in de nacht een deken aangedaan. Ik merk dat ze met deken om hun gebruikelijke tijd op het zand liggen in de paddock. Stal heeft geen bodembedekking (want dan wordt het gebruikt als toilet) dus wil wel dat ze kunnen liggen. Zonder deken om bleven ze staan.

Verder hebben ze hier inloopstal, hooi onbeperkt, liksteen, verwarmde drinkbak (vlotter) en dus dekens. En ze gaan hier wanneer mogelijk nog ff de weide op paar uurtjes.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:07

Marije_jiplover schreef:
@SP: Maar effectief kan 10x10 buiten plus 10x10 onder afdak wel minder veilig voelen voor een paard dan op 3x3 zijn eigen stekkie.
Dat het overdag op de weide goed gaat, wil niet zeggen dat het in een veel beperktere ruimte goed gaat met voldoende rust pakken en voldoende vreet tijd bij het hooi.

Jij het het al over een paddock en de bak, alleen de bak is dan effectief al 4x zo groot als het stuk van TS.
Dan is er ruimte om daadwerkelijk de benen te strekken, op 10x10 is benen strekken in 1,5 galop sprong alweer voorbij.

In een stabiele kudde zouden paarden zich niet onveilig moeten voelen. En daar zit echt geen verschil in qua dag of nacht.
We zetten paarden voor de nacht op stal omdat het past in ons ritme en veel paarden passen zich aan. Maar paarden slapen kort en meerdere keren, dan wel staand of liggend. Het is belangrijk dat ze goed slapen en in een kudde is eigenlijk het meest veilig voor ze.

Er zijn ook voorbeelden bekend dat paarden juist niet in individuele stallen goed tot rust komen of slapen, omdat ze alleen staan en geen zicht hebben op de omgeving als ze gaan liggen.

Verhoudingen zijn ook bij ons per plek, situatie en moment ook weleens anders. Maar doorgaans kiezen ze ervoor samen te staan. Ik kan echt de bak wel dichtgooien, want daar maken ze 's nachts vrij weinig gebruik van nu. Met beter weer liggen ze daar graag samen. Het is nog steeds droog, maar de nachten zijn wel vochtig.

Wij hebben de L-vormige schuilstal in 2 delen gemaakt en stuk aan paddock, bak en pad van 3X6 nu dicht met vlas/houtkrullen en daar staan/liggen ze nu as we speak samen te pauzeren, middagdutjes te doen. Er ligt er vrijwel nooit eentje alleen.
Bijna altijd wordt er gewaakt en bij uitzondering liggen ze bij mooi, helder weer ook allemaal samen. Dat is ook wat paarden normaal zouden moeten doen. Maar er zijn ook veel oaarden die dat (weer) moeten leren na lang individueel staan.

Daarbij vergeten mensen te vaak dat bij paarden buiten en binnen zetten, ze geen kudde vormen zoals paarden die 24/7 samen zijn. Of zoals op stallen waar veel wisseling is, paarden naast elkaar staan die nooit goed aan elkaar gematcht zijn.

10x10 is niet veel, maar geeft elk paard nog steeds 10 meter om te lopen ipv op 3 meter te draaien, dus wel een verbetering daar.

We hebben echt veel natte zooi gehad, maar hier hebben ze echt nooit mok of rotstraal, nooit gehad ook.

Het enige is dat wij dus wel voor 3 hebben gekozen voor dekens. Niet omdat ze niet tegen kou of regen kunnen, maar ze zich anders gedragen en meer blijven bewegen als ze wel dekens op hebben. Maar in dit geval dus vanwege de vochtige nachten ook droog kunnen liggen als ze er wel voor kiezen om op zand te gaan liggen.

In het geval van TS zijn er stallen, dus ze kan altijd weer de paarden op stal zetten of als het slechter/kouder wordt. Het is nu al fris, maar nog niet zo koud dat paarden aan de grond vastvriezen :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:17

Elisa2 schreef:
Ik zou ze zelf echt absoluut niet s,nachts buiten laten lopen in wolvengebied.

Als ze gewoon tevreden zijn op stal en je houdt de stallen goed schoon en buiten staan ze niet in de nattigheid dan komt het met de hoeven ook wel goed.

Maar wat dan? Wij hebben ze toen hier wolven gezien waren ook steeds een periode op stal gezet met luiken en alles dicht.

Maar we zetten ze rond 7uur buiten. Dan komen er ook wolven. Gaan mensen tegen het werk zeggen; ik kom even paar uur later?
En mag je ook eerder naar huis?

Dan kunnen paarden dus helemaal niet meer naar buiten of bizar kort. Maar als de wolf dan langskomt, begin je ook niks.

En ik snap het allemaal heel goed, ben echt tegen de wolf. Maar nu paarden ophokken omdat er een ( tot nu toe nog ) kleine kans is dat de wolf komt, is niet echt geweldig voor het welzijn.

Ik baal ook echt wel van de maatregelen die we hebben genomen en het is echt veel extra werk, maar ophokken is niet per se een oplossing. Hier zou dat dus sws resulteren in andere problemen. Er is een kans dat de wolf komt, maar de problemen zijn gegarandeerd.

En als ze op stal zouden staan en de wolf komt voorbij, heb je ook veel onrust op stal. Ook dat gebeurt al her en der en veroorzaakt de nodige problemen.

Mok of rotstraal komt niet alleen door vocht. Het is een slechte weerstand, slecht bekappen en dan kan viezigheid zijn slag slaan. Zowel buiten als op stal.
Als wij ze wel op stal zetten is dat ergens rond 22/23 uur en gaan ze er om 7uur uit. Nou.........Dan mag ik 's nachts wel 2x uitmesten om de stallen schoon te houden. Samenleven met varkens heeft nogal zijn effect zeg maar.

Waar trouwens paarden met voldoende ruimte ook vaak duidelijk mestplekken creëren en niet in hun eigen mest gaan staan of liggen. Het ligt nooit bij hooiplekken of bij water bijv, een enkele uitzondering af en toe daargelaten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:04

Nou, ik weet niet waar je zit, maar misschien is bij jou de kans klein, hier lopen ze volop. Ponies, schapen, kalveren, volwassen runderen, het wordt allemaal gepakt en gedood. Persoonlijk zet ik mijn paard dus liever voor de nacht naar binnen, dan neem ik al een hele kap tijd weg, waarin een wolf kan grijpen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:05

Superpony: tuurlijk is 24/7 (voor de meeste paarden) het beste.
Maar blijkbaar zijn deze paarden net zo tevreden met een nachtje op stal.
TS zit al met wolven in de buurt, dan zou ik er niet voor kiezen om ze nu nog te laten switchen naar 'snachts buiten.
Ja om 7u is het ook nog donker en om 11u kan de wolf ook nog aanvallen. Maar in iedergeval in de nacht op stal is vele male veiliger.

Zijn de paarden al gewend om altijd 24/7 buiten te staan, snap ik dat je niet zo snel kiest voor 'snachts opsluiten. Maar om ze nu bewust buiten te gaan zetten terwijl er al tig pony's opgevreten zijn en je paarden het oké vinden om snachts lekker op staan te gaan.. Waarom extra risico lopen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:18

De kans dat een wolf je pony pakt is nog steeds kleiner dan dat je pony koliek krijgt.

Het gaat er niet om waar wij zitten, want ze liepen hier ook en wij hebben een buurtapp omdat iedereen in de straat paarden heeft.

Maar het is heel naïef om te denken dat ze veilig zijn als ze op stal staan voor de nacht.

Het 's nachts op stal zetten is ons ritme en geeft ons een gevoel van veiligheid. Als de wolf op je erf komt en aan de stal snuffelt, is er binnen paniek. Dat is ook al meer dan eens gebeurt nu.

Wij laten ze daarom ook niet op de track en hebben maatregelen genomen.

TS vraagt ook naar opties en kan die 10X10 dus aardig wolfproof maken. Dat zijn meer mensen aan het doen om een kleinere ruimte veilig te maken.

Al onze huidige en overleden paarden waren stalpaarden en snel en goed gewend aan 24/7 buiten. Er is er maar 1 die echt niet meer op stal wil.

*edit* Maar goed TS, je moet het zelf weten. Je hebt je tips en anders wordt het weer dezelfde eeuwige discussie over 24/7 buiten etc. Die kennen we nu wel.

Succes

Super_Moos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 00:53

Ik laat de paarden voor nu dan nog even binnen, dan denk ik er over na of ik ze binnen of buiten laat slapen... nog bedankt voor iedereen die tips/ kennis/ ervaringen hebben gedeeld <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 08:55

Nou hier is inmiddels de kans groter dat ze door een wolf gepakt worden dan dat ze koliek krijgen..en in Drenthe is het ook heel erg qua wolven aanvallen.

Verstandig TS! Je kunt altijd in het voorjaar/ de zomer verder kijken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 09:11

Hutcherson schreef:
Ik heb die van mij bij koude in de nacht een deken aangedaan. Ik merk dat ze met deken om hun gebruikelijke tijd op het zand liggen in de paddock. Stal heeft geen bodembedekking (want dan wordt het gebruikt als toilet) dus wil wel dat ze kunnen liggen. Zonder deken om bleven ze staan.

Verder hebben ze hier inloopstal, hooi onbeperkt, liksteen, verwarmde drinkbak (vlotter) en dus dekens. En ze gaan hier wanneer mogelijk nog ff de weide op paar uurtjes.

Wij hebben wel bodembedekking in de inloopstallen waar stalmatten liggen van november totdat ze weer terug 24/7 op de weide staan. Meestal is dat april/mei ergens. Dan gaat 1 week de stallen 24/7 dicht, helemaal leeg, helemaal schoon, ontsmetten, stalmatten terug en dan hebben ze enkel stalmatten tm ongeveer november. Idd op de stalmatten schoon en met stro wordt het gebruikt om te poepen, plassen en slapen maar daar mesten we voor uit. Hier potstallen een deel van het jaar.

Bedoel mijn post absoluut niet als kritiek op degene die ik quote maar als andere optie bij ook dezelfde manier van houden qua inloopstallen. Extra verschil is hier vast dat in de wintermaanden ze enkel de verharde paddock hebben. Trekpaarden op kleigrond is in de winter geen succes.

Overigens bij langdurige vorst en goed bevroren grond krijgen ze wel de winterweide erbij en slapen ze vrijwillig buiten op de weide ipv in stal. Hier nooit dekens het zijn teddyberen in deze maanden <3

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 11:44

Wat hebben ze nodig?

Een zachte droge ligpkek onder dak waar ze zich veilig genoeg voelen om languit te gaan slapen

Een droge zandaddock

Een verhard stuk om te voeren en waar ze bij slecht weer ook nog droog kunnen staan. Dat ontlast de zandpaddock en je inloopstal blijft ook schoner en droger als dat verharde stuk voor je stal ligt.

Voldoende voerplekken.

In wolvengebied een veilige omheining bieden wordt erg lastig. Ze kunnen hoog springen, ze kunnen klimmen in gaashekwerk als er geen stroom met +/- contact aan of in de hekken zit, en ze kunnen goed graven.

Daarbij duiken ze ook tussen de stroomdraden door als ze honger hebben en ontdekt hebben dat de prooi de korte tik stroom wel waard is.

Ik woon zelf in wolvengebied.
Hier lopen ze alleen 2x per dag overdag paar uurtjes in de wei als er mensen zijn die ze in de gaten houden. Daarbuiten lopen ze op de track met redelijk aan de eisen voldoenende wolfwerende omheining en vanaf dat het donker is gaan ze nu ook de paddock in met extra "ring" wolfwerende omheining. We hebben nu in 1 maand tijd 3 wolvenaanvallen gehad binnen straal van ongeveer 2km
van ons huis.

In de nachten staan ze nu al sibss januari op stal met luiken en deuren dicht vanwege een aanval op 1km afstand. Ik sliep niet meer door, had raam open zodat ik wakker zou worden bij onrust.

Nu staan ze in de nacht in elk geval echt veilig, met wolfwerende omheining nog rond de paddock en track. Dus die beesten moeten eerst daar doorheen "inbreken" voor ze rond de stal vervelend kunnen doen en onrust kunnen veroorzaken.