Super_Moos schreef:Wintu schreef:TS is 14 dus ik neem aan dat vader en moeder hier uiteindelijk over gaan.
Ja, dat klopt idd
Als je in wolvengebied woont, dan zou ik de paarden gewoon fijn op stal zetten in de nacht en de stal goed schoon houden.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Super_Moos schreef:Cioccolato schreef:Als de paddock/wei modderig zijn en daar staan ze de hele dag in heb je grotere kans op rotstraal dan enkel de nacht op stal in een stal die dagelijks wordt gemest en niet te zuinig gestrooid.
Wij hebben juist onze stallen ruim bedekt, is dat wel goed?
superpony schreef:Paarden zijn echt gewoonte dieren, dus je moet een beetje naar je ritme kijken. Als ze gewend zijn naar stal te gaan, blijven ze dat aangeven.
En hoe zijn ze samen? Samen slapen gaat vaak alleen als ze goed met elkaar zijn. Maar meeste paarden die langer samen staan, vooral 24/7 samen leven, gaan dat wel regelen.
Wij zetten ze bijv 's ochtends en 's avonds op stal om te eten. 's Avonds staan ze dan echt naar binnen te kijken vanaf ongeveer 21:30/22:00. Ze weten dat we dan komen. Als we niet naar buiten komen, lopen ze wel weer een rondje.
Als ze klaar zijn met eten, staan ze vaak even rustig, maar mn merrie gaat echt weer klaar staan om eruit te mogen.
Nu voeren we ook overdag een keer bij.
Zolang het droog is blijven ze ook buiten. Normaal slapen ze in het zand en dicht bij elkaar. Maar omdat het vreselijk vochtig is hebben we op 2 plekken in de schuilstal vlas/houtkrullen. Daar liggen ze nu ook graag. 3 Hebben een deken op.
Als het wel echt slecht is, gaan ze voor de nacht wel op stal en laat ik ze overdag ook ongeveer 2 uurtjes op stal om te zien of ze even willen liggen. Ik vind goed, liggend slapen belangrijk en hou dat wel als graadmeter.
En als het echt slecht slecht is en ze gaan uren op een hoopje staan schuilen, zet ik ze wel op stal, maar haal ze er nog 2x uit om even de benen te strekken in de bak en uit te mesten.
Maar onze nachten op stal zijn normaal dan van 22/23uur tot 7.
Op vrij bewegen en samen zijn doen ze het hier wel echt beter. Ondanks dat ze op stal ook contact met elkaar hebben omdat het half open is.
Ik zou dus echt kijken naar bestrating en dan bodembedekking erop en of dekens.
Celebi schreef:Op zich heerlijk toch dat die beestjes fijn buiten kunnen blijven. Wolven zijn natuurlijk wel een dingetje..
Wat ik gemerkt heb is dat paarden allemaal een andere verdeling van de basisbehoeften hebben, maar voor 24/7 is het in ieder geval belangrijk dat ze voldoende ruimte hebben. Twee rustige beessies die elkaar goed kennen zet je gemakkelijker zonder problemen op een klein stukje. Voldoende (onbeperkt) ruwvoer is ook fijn en het liefste aangeboden op een manier dat alle paarden kunnen eten. Verder is een droge schuil en ligplek gewoon heel belangrijk. Sommige paarden slapen graag in zand, maar dat is niet altijd droog. Een schuilstal met daarin een dikke laag (gehakseld) stro of vlas geeft een warme zachte ligplek voor de waar ze net als in stal in kunnen slapen. En uiteindelijk is het afhankelijk van hoe je bovenstaande realiseert en jouw paarden onderling zijn of ze zich veilig genoeg voelen om lekker te slapen, eten en tot rust te kunnen komen.
Als ze elke avond naar stal gewend zijn duurt het ook gewoon even voordat ze weer gewend zijn aan buiten blijven.
jowien schreef:Of een schuilstal fijn is ligt ook aan de wind, ingangen, uitzicht, ligging in de rest van de ruimte. En daarbij een zachte schone plek om te liggen.
xYaartje schreef:Ook hier een ervaringsdeskundige. Mijn 11 jarige shet heeft 9.5 jaar lang 24/7 buiten gestaan tot dat ik hem vorig jaar vanwege HB moest verhuizen naar de huidige stal.
Hoewel ik hem in de periode van 24/7 buiten echt wel heb zien liggen pakte hij de rust pas echt goed toen ik hem op stal had staan 's nachts.
In voorjaar/zomer kan ik hem prima 's nachts buiten laten mits ik hem tussendoor zo nu en dan eens een nachtje op stal zet.
De afgelopen weken hebben mijn twee pony's nog altijd 24/7 buiten gestaan ivm castratie van mijn jaarling mini.
Gisterochtend zag ik dat mijn Shet moe oogde en sindsdien staan mijn beide pony's weer 's nachts binnen op stal.
Ze delen een stal en tegen de tijd dat ik weg ga zie ik ze beiden op rust staan.
Mijn shet geeft ook altijd heel goed aan of die 's nachts liever op stal of de paddock wilt (blijft dan bij de paddock staan als die daar heen wilt wanneer ik ze van de wei haal), maar die paddock word sinds gisteren volledig genegeerd en hij loopt direct door mee naar stal.
Als je paarden aangeven liever naar binnen te willen, zeker nu met de kou zou ik zeggen: luister daar naar.
Paarden weten heel goed wat ze zelf het fijnst vinden.
Als je ze echt liever 24/7 buiten wilt hebben zou ik inderdaad ook aanraden om dat pas van het voorjaar toe te passen en op te bouwen wanneer de temperaturen warmer en beter zijn dan nu en van daaruit goed in de gaten houden dat elk paard hun rust pakt.
Marije_jiplover schreef:@SP: Maar effectief kan 10x10 buiten plus 10x10 onder afdak wel minder veilig voelen voor een paard dan op 3x3 zijn eigen stekkie.
Dat het overdag op de weide goed gaat, wil niet zeggen dat het in een veel beperktere ruimte goed gaat met voldoende rust pakken en voldoende vreet tijd bij het hooi.
Jij het het al over een paddock en de bak, alleen de bak is dan effectief al 4x zo groot als het stuk van TS.
Dan is er ruimte om daadwerkelijk de benen te strekken, op 10x10 is benen strekken in 1,5 galop sprong alweer voorbij.
Elisa2 schreef:Ik zou ze zelf echt absoluut niet s,nachts buiten laten lopen in wolvengebied.
Als ze gewoon tevreden zijn op stal en je houdt de stallen goed schoon en buiten staan ze niet in de nattigheid dan komt het met de hoeven ook wel goed.
Hutcherson schreef:Ik heb die van mij bij koude in de nacht een deken aangedaan. Ik merk dat ze met deken om hun gebruikelijke tijd op het zand liggen in de paddock. Stal heeft geen bodembedekking (want dan wordt het gebruikt als toilet) dus wil wel dat ze kunnen liggen. Zonder deken om bleven ze staan.
Verder hebben ze hier inloopstal, hooi onbeperkt, liksteen, verwarmde drinkbak (vlotter) en dus dekens. En ze gaan hier wanneer mogelijk nog ff de weide op paar uurtjes.