Help, paard is niet lief tegen ander paard op nieuwe stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-24 22:33

Ficky schreef:

Ja zoiets ,en dan bij de bak weer een poort naar de wei ,

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:55

Als ik naar de foto's van de plek kijk zie ik dit.
Maar waar kunnen ze dan in de bak komen? Ik neem aan dat ze via het tussenstuk in de bak kunnen komen?
Staat dat altijd open?
Kunnen ze 24 uur per dag in de bak lopen?

Afbeelding

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:01

Het verharde stuk waar gevoerd wordt (is dat de enige locatie met hooi?) is voor het stalletje veel te krap voor zoveel pony's. Ik begrijp wel dat er hekken staan maar die staan nu wel erg in de weg met dit aantal pony's die op die kleine verharding allemaal samen moeten eten. Dan moeten ze het wel goed met elkaar kunnen vinden, want 1 onderdeurtje erbij en die krijgt niets, ook al zijn er meerdere hooiplekken. Het is te dicht op elkaar. Oplossing kan zijn de hekken deels weg te halen of te laten scharnieren zodat de doorgangen breder worden.

Meer voerplekken op de track, of daar wat hooizakken op te hangen zodat er ver van elkaar meer eetplekken zijn scheelt enorm met problemen op een beperkte ruimte.

Zelfs door links en rechts van het voorste dwarse hek aan de buitenzijde 2 hooizakken op te hangen in de hoeken kan het al schelen, alleen dan even controleren of de beide doorgangen niet geblokkeerd worden. Anders elders op de track de zakken ophangen.

Ook de stalletjes zijn niet ideaal, want ze gaan elkaar de doorgang blokkeren zodat er waarschijnlijk altijd wel een paar noodgedwongen buiten blijven staan omdat ze er niet in mogen. Een volledig open voorzijde of bredere doorgangen zijn beter.

superpony

Re: Help, paard is niet lief tegen ander paard op nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:29

Heb je niet meer foto's van de rest?

Als er een track is moeten mensen juist zorgen voor doorloop en niet dat het doodloopt. Zeker op zo een plein met eten is dat vragen om ellende.

Het grote voordeel van een pp en track is juist dat paarden goed van elkaar weg kunnen en op diverse plekken kunnen gaan staan eten.

Je kan er niks aan veranderen als het niet van jezelf is en de eigenaar het zo een prima indeling vindt.

Hoelang staat de kudde die er al stond al samen? Dat is lange tijd goed gegaan?

Staat je paard nu wel apart van de rest? Een ander paard vastzetten en trappen wil je echt niet. Er kan altijd iets gebeuren, maar als je het ziet ga je niet doelbewust dat risico nemen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 15:23

Ik ken een paard die doet dit ook en bij hem is het nooit over gegaan, geprobeerd met verschillende paarden.

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 18:00

monsera schreef:
Maar waar kunnen ze dan in de bak komen? Ik neem aan dat ze via het tussenstuk in de bak kunnen komen?
Staat dat altijd open?

Bak staat dag en nacht open,via de zeikant kunnen ze daarin

[ Afbeelding ]

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:46

Nadeel zijn de kleine ruimtes die gecreëerd worden door de afscheidingen.
Ze kunnen er door in rust.
Maar staat er 1 in de hoek kan die niet meer weg. Want daar staat de afscheiding.
Dus aan de ene kant hebben ze een mooie ruimte zoals de bak. Maar bij problemen komen ze daar niet.

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:32

superpony schreef:
Heb je niet meer foto's van de rest?

Als er een track is moeten mensen juist zorgen voor doorloop en niet dat het doodloopt. Zeker op zo een plein met eten is dat vragen om ellende.

Het grote voordeel van een pp en track is juist dat paarden goed van elkaar weg kunnen en op diverse plekken kunnen gaan staan eten.

Je kan er niks aan veranderen als het niet van jezelf is en de eigenaar het zo een prima indeling vindt.

Hoelang staat de kudde die er al stond al samen? Dat is lange tijd goed gegaan?

Staat je paard nu wel apart van de rest? Een ander paard vastzetten en trappen wil je echt niet. Er kan altijd iets gebeuren, maar als je het ziet ga je niet doelbewust dat risico nemen.
ja is indd iets dat fout kan gaan ,is allemaal zeer mooi op gezet maar niet doordacht,dat heeft me wel wakker gemaakt met de antwoorden die ik krijg ,ik kende haar gedrag ook niet hoor ,natuurlijk is missy pittig maar heeft al zoveel in kuddes gestaan in haar 26 jaar ,dat ze dat wel helemaal instinctief weet ,ik heb er van wakker gelegen,omdat ik haar gedrag niet herken ,ze is 26 en heb er al vanaf haar geboorte,ik ga is wat foto’s verzamelen

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:34

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:34

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:35

Beetje teveel verstuurd,ging niet helemaal zoals het moet ,ik hoop dat jullie een idee hebben

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:36

DuoPenotti schreef:
Maar staat er 1 in de hoek kan die niet meer weg. Want daar staat de afscheiding.
Dus aan de ene kant hebben ze een mooie ruimte zoals de bak. Maar bij problemen komen ze daar niet.

Precies ,het is een pittige dame hoor ook nu nog met haar 26 jaar ,maar ik herken haar hier totaal niet in ,

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:37

Afbeelding
monsera schreef:
Staat dat altijd open?

[ Afbeelding ]

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:40

DuoPenotti schreef:
nee indd ,teveel hoeken ,

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:47

Ficky schreef:
[ Afbeelding ]
monsera schreef:
Staat dat altijd open?

Staat altijd open en is aan de zijkant zeg maar

[ Afbeelding ]

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 20:52

[quote="Ficky"]
[quote="Ficky"]
[ Afbeelding ]
[quote="monsera"]
Staat dat altijd open?

Staat altijd open en is aan de zijkant zeg maar ,maar het is in de hoeken dat het gebeurd,of bij de drinkbak helemaal achter in de bak ,dat is er 1 en automatisch,ze is zichzelf ook aan het zoeken even ,ze staat nog naar 2 mnd daar,

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:55

Hmm als ik goed heb herken ik deze plek en is het niet geschikt voor dominante paarden. Een paard apart zetten is daar ook niet heel makkelijk.

De voerplek is wel verdeeld in meerdere bakken, maar voor een dominant paard is het wel “makkelijk” te verdedigen zonder al te veel moeite moeite.
Dat maakt het erg lastig met dit probleem.

Gaat het misschien beter als ze minder honger heeft dus apart bix en dan ook echt rust en dat ze apart kunnen eten?

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 21:14

Ineke2 schreef:
Hmm als ik goed heb herken ik deze plek en is het niet geschikt voor dominante paarden. Een paard apart zetten is daar ook niet heel makkelijk.

De voerplek is wel verdeeld in meerdere bakken, maar voor een dominant paard is het wel “makkelijk” te verdedigen zonder al te veel moeite moeite.
Dat maakt het erg lastig met dit probleem.

Gaat het misschien beter als ze minder honger heeft dus apart bix en dan ook echt rust en dat ze apart kunnen eten?
,is ook misschien een punt ,zijn allemaal koudbloeden en zei is een half bloed Arabier,misschien nog tijd geven ,omdat ze er pas 2 maanden staat ,het is niet de bedoeling dat dat constant gebeurt natuurlijk,

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 21:17

Ik heb vandaag niks gehoord ,mrg ga ik weer bij haar kijken ,en dan hoor ik het wel ,weet je paarden zijn zo bijzonder,en we kunnen niet alles zien qua communicatie,is het de ruimte?is het nog wennen van veel op stal naar buiten 24 uur ?dat vond ik bij de vorige stal niks zoveel binnen .echt 23 uur in de winter ,is het de rangorde ,ik moet het aankijken,maar hoop niet het verdict te krijgen dat ik nu weg moet ,is winter ,en zoiets doe ik niet graag ,zeker niet met haar leeftijd,

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 21:04

Het verdict is gevallen,ik ga aan het eind van de maand verhuizen met missy naar een paarden rusthuis ,tja ik janken eigenaar maarja wat niet gaat ,gaat niet ,ik doe zoiets liever in de zomer ipv winter maar we gaan het doen ,

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:35

Jammer, maar waarschijnlijk wel beter.
Hopelijk heeft ze het daar meer naar haar zin en geen gekke streken meer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:37

Ach wat jammer.

Gelukkig nog geen echt winter nu. Tijd genoeg om te wennen

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 22:47

monsera schreef:
meer ruimte ,dan hebben we het over hectares,en ‘s nachts haar eigen plekje op stal ,ik denk dat ze haar eigen plekje ook heeft gemist ,ff met zichzelf,doe ik het graag haar weer op zo een korte tijd verplaatsen?nee !! Maar ik kan niet anders ,

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 22:48

Ficky schreef:
monsera schreef:
meer ruimte ,dan hebben we het over hectares,en ‘s nachts haar eigen plekje op stal ,ik denk dat ze haar eigen plekje ook heeft gemist ,ff met zichzelf,doe ik het graag haar weer op zo een korte tijd verplaatsen?nee !! Maar ik kan niet anders ,
ze moet gelukkig zijn ❤️

Ficky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 22:49

DuoPenotti schreef:
Ach wat jammer.

Gelukkig nog geen echt winter nu. Tijd genoeg om te wennen