Paddockplaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:16

Ir111 schreef:
Ik ben tevreden over de platen die we hier hebben liggen. Je koopt ze per m2. De m2 is in 4 stukken op te breken. Heel handig. Ik ben blij met de goede service die ik krijg, snelle reactie, snelle en nette levering. Ze zijn volledig van gerecycled materiaal (maar dat is misschien altijd zo bij dit soort platen?), ik vind dat wel belangrijk iig.

Welke heb je? De mud control?

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:19

Ik denk dat het belangrijk is om te weten welke soort platen / matten jullie willen maken. De grote, zware zoals bijvoorbeeld Mudcontrol of eerder de platen die meer voorwerk vragen en onder het zand liggen. Nu lijkt het eerder type twee te zijn? Dus niet 1 op 1 te vergelijken met Mudcontrol.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-24 22:22

Klopt Kalea, we hebben nu matten die onder het zand liggen. We leveren ook m3c zand (paardenbakzand) maar we willen ons uitbreiden en daarom ben ik op onderzoek gestuurd.
Laatst bijgewerkt door Storm op 05-11-24 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Re: Paddockplaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:26

Geen mud control maar echt roosters.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:50

Storm schreef:
Dit zijn de matten die wij hebben. We laten ze zelf produceren in Nederland. We gebruiken de matten ook als grasroosters.
Nu verkopen we ze per m2 en per volle pallet.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Maar we willen graag verder ontwikkelen in deze matten en daarom ben ik enorm benieuwd naar wat de paardenmensen zoeken.

https://www.amagard.com/nl/paddockmatte ... KpEALw_wcB.

Dit zijn gewoon grindplaten. Werkt opzich, maar mijn ervaring is dat paard gauw op de rand staat en dan buigt het om of breekt af.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:25

Storm schreef:
Art_Ificious schreef:
Die van u lijken op de witte grindmatten van Hubo, mijn ervaring met die van de hubo is dat het plastiek enorm snel breekt en dus scherpe randen achterlaat en scherpe stukjes op het zand. Ze lijken het gewicht/korte draagvlak van paardenhoeven niet aan te kunnen.

Gelukkig breken ze niet. Hier een testfoto van het onderzoek van TNO. Dit is een foto gemaakt na de druktest van een mat met split erin. Zoals je ziet is het split aan gruzelementen, maar de mat is nog heel. De matten kunnen zelfs het gewicht van trucks en trekkers aan. Uiteraard wel gevuld.

[ Afbeelding ]

Dit is mooi in het midden getest. Maar niet op de randen. Waarvan ik me afvraag of dat ook heel was gebleven na de test.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:29

Storm schreef:
Art_Ificious schreef:
Die van u lijken op de witte grindmatten van Hubo, mijn ervaring met die van de hubo is dat het plastiek enorm snel breekt en dus scherpe randen achterlaat en scherpe stukjes op het zand. Ze lijken het gewicht/korte draagvlak van paardenhoeven niet aan te kunnen.

Gelukkig breken ze niet. Hier een testfoto van het onderzoek van TNO. Dit is een foto gemaakt na de druktest van een mat met split erin. Zoals je ziet is het split aan gruzelementen, maar de mat is nog heel. De matten kunnen zelfs het gewicht van trucks en trekkers aan. Uiteraard wel gevuld.

[ Afbeelding ]

De druk van een paardenhoef in alle gangen is heel anders dan de drukverdeling van een auto of vrachtwagen.

Deze test is dan ook niet interessant als je het verkoopt voor paarden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 09:30

Je legt ze tegen elkaar aan en je gebruikt ze gevuld. Er kan een trekker overheen rijden. We verkopen deze al vele jaren.

Maar ik ben hier niet om iets te verdedigen, ik ben op zoek naar ervaringen om eventueel een nieuw product op de markt te brengen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:31

Ik zou in die zin ook liever een zachter flexibeler materiaal hebben.
De trekker belast mijn inziens minder dan een paardenvoet.

Ik heb een pad in de wei dat ze altijd gebruiken waar we eens een aanhanger zand in gooien.
Zou daar graag verharding zien. Iets waar ijs en sneeuwblub niet opgepropt in blijft zitten of op blijft liggen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:45

Zijn ze ook zo stevig als je ze vult met zand? Ik heb liever geen extra stenen in m´n paddock

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 09:58

Storm, alle vulling die wordt gedaan met een vorm van kalksteen gaat breken en daarna verpulveren en als laatste gaat het materiaal klonteren. Dat is gewoon een eigenschap van kalksteen. Als het eenmaal verpulvert is, ontstaat er een niet water doorlatende laag. Het enige wat hiertegen helpt is of graniet of basalt. Deze gesteente zijn zo hard, dat ze niet verpulveren. Wat van belang is, dat het water ten alle tijden weg kan. De onderbaan in profiel maken, waarbij het water kan aflopen. Platen in een gat leggen heeft gewoon geen zin, ongeacht welke platen. Mudcontrol platen zijn gewoon zware massieve platen, daardoor duurder maar ook effectiever dan de meeste halfverhardingsplaten.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 10:12

Ik ben zelf tevreden van Mudcontrol en denk niet dat de dingen waar we tegenaan lopen opgelost kunnen worden door een ander ontwerp. We zitten op klei en hebben ze op rechtgetrokken grond gelegd en opgevuld met zand. Nu de derde winter in, ze zijn enigszins gezakt en bij echt veel modder ligt er een dun laagje op. Maar dat is denk ik enkel op te lossen met puin eronder. Als we er in toekomst nog zouden bijkopen zou alleen de prijs een reden zijn om te wisselen van merk denk ik..

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 11:24

Bedankt voor de imput. Ik begrijp dat de mudcontrol van hard plastic is gemaakt. Duopenotti, jij schrijft over een flexibeler materiaal, als een soort hard rubber?

Brittneyx, de matten die wij hebben, daar leg je zo'n 10 cm paardenbakzand op. 3,5 cm gaat in de matten, rest ligt er bovenop. Maar ik weet dat er ook mensen zijn die ze vullen met zo'n 6-7 cm lavasplit. Je kunt de matten ook vullen met een mengeling van zand en aarde en daarna inzaaien met graszaad.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:28

Ik bedoel meer als in bijvoorbeeld die flexibele emmers.
https://www.agrishop.nl/flexbag-flexibe ... MMQAvD_BwE

Daar komen nooit scherpe stukken af. Plus dat zal wat buigen voordat het breekt. Als zand wat uit de vakjes is gelopen of misschien wel gespoeld. .

Nu weet ik uiteraard helemaal niet of dat mogelijk is. Of dergelijk materiaal zich goed houd in de grond.
Dus hersenspinsel van mij waar jullie dan over na mogen denken :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:42

Storm schreef:
Je legt ze tegen elkaar aan en je gebruikt ze gevuld. Er kan een trekker overheen rijden. We verkopen deze al vele jaren.

Maar ik ben hier niet om iets te verdedigen, ik ben op zoek naar ervaringen om eventueel een nieuw product op de markt te brengen.

Maar een trekker en een paard zijn echt andere objecten.
Een trekker is dan wel zwaarder maar de verdeling van dat totale gewicht gaat over een groter oppervlakte dan bij een paard.

Een naaldhak zakt zou eenmaal sneller weg dan een gewone schoen. Een naaldhak die op je voet gaat staan doet vele malen meer pijn dan een gewone schoen.
En juiste die grote druk op een klein oppervlakte maakt dat dingen stuk gaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 11:56

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 12:40

DuoPenotti schreef:
Ik bedoel meer als in bijvoorbeeld die flexibele emmers.
https://www.agrishop.nl/flexbag-flexibe ... MMQAvD_BwE

Daar komen nooit scherpe stukken af. Plus dat zal wat buigen voordat het breekt. Als zand wat uit de vakjes is gelopen of misschien wel gespoeld. .

Nu weet ik uiteraard helemaal niet of dat mogelijk is. Of dergelijk materiaal zich goed houd in de grond.
Dus hersenspinsel van mij waar jullie dan over na mogen denken :D

Goed idee vind ik
Zeker als je de grond niet kan afgraven en dus niet 100% egaal is. De harde tegels wippen dan, dit soepele materiaal zal zich beter vormen naar de ondergrond.

Ik heb geen weide meer. Ben naar pensionstalling gegaan. Maar rondom de hooibak en de ingang in de paddock wordt het wel modderig en daar wil ik dan wel verharden. Mudcontrol vind ik te duur.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:08

Ik denk dat flexibel echt niet werkt, of dan moet het heel dik zijn. Bij zachte ondergrond zal het inzakken en verzakken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:12

Je hebt ook je vakjes die je opvult.
Maar wel minder breekbaar.

Keek net bij de link hierboven van brainless.
Heb ongeveer 60 m2 nodig voor wat ik minimaal zou willen...
Kan ik veel zand voor halen...
Wat een prijs.
(ook nog meestal gratis in een weggeef hoek.)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-24 13:37

Lijkt een goed idee Duopenotti, alleen zal het wel heel 'gevult' met product moeten zijn, heel dik dus omdat er anders in weggezakt wordt.

Ik weet dat er rubberen matten zijn. Ik heb die ook op rol gezien op verkoopsites. Die worden nu niet gebruikt als paddockmat of wel? Wat is daar het voor of nadeel van?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:38

Zijn de platen zacht genoeg om op te liggen? Pony's liggen graag in het zand maar zand wordt juist een natte bende in de herfst/winter..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 13:42

Waarom zou er in weggezakt worden?

Jou product ligt met de opening naar boven.
Voor mijn gevoel is dat verkeerd om.
Ik zou het omdraaien, zoals ook de link van brainless. Als je ze dan in het zand drukt is de basis stabiel toch?

Rubber op rol wil ik hier niet omdat die geen water doorlaten.
Of heb jij andere gezien?
En ik dan bang ben voor schuif partijen bij een beetje vorst.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:06

Rubber op rol, dus grote drukkend loeizwaar. Je hebt van die matten die je met pennetjes aan elkaar kan maken maar ook die hebben grondwerk nodig. Daarnaast laten ze geen water door. Qua prijs zal je hetzelfde kwijt zijn als roosters. Daarnaast wil je niet meters oppervlakte met van die dichte rubber matten. Das geen porum.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 14:35

belle boef, als je de veiligheidstegels bedoeld die onder speeltoestellen liggen, zou ik daar absoluut niet aan beginnen. Deze laten geen water door, zijn te flexibel waardoor er snel gaten en kuilen ontstaan en worden glad bij regen, sneeuw etc. De tegels met een dikte van meer dan 5cm1 zijn nieuw helemaal on betaalbaar.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 15:57

nikkel schreef:
belle boef, als je de veiligheidstegels bedoeld die onder speeltoestellen liggen, zou ik daar absoluut niet aan beginnen. Deze laten geen water door, zijn te flexibel waardoor er snel gaten en kuilen ontstaan en worden glad bij regen, sneeuw etc. De tegels met een dikte van meer dan 5cm1 zijn nieuw helemaal on betaalbaar.

Ja die bedoelde ik inderdaad. Dat leggen mensen vaak in de schuilstal. Heb er ook wel eens een paddock van gezien.