Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:07

Selecteer op VEP. Je wilt boven de 880 zitten. Daarnaast een hoger eiwitpercentage (boven 10%). Liefst ook nog met een iets hoger Magnesium, maar dat is zoeken.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 20:12

Dees schreef:
Selecteer op VEP. Je wilt boven de 880 zitten. Daarnaast een hoger eiwitpercentage (boven 10%). Liefst ook nog met een iets hoger Magnesium, maar dat is zoeken.

Wat is VEP?

Of is juist iets simpels als fibrebeet een oplossing? Ik weet echt niet zoveel over paarden voeren... Ik heb eigenlijk alleen ervaring met sobere rassen, waar je eerder het probleem hebt dat ze te dik zijn. Dit is mijn eerste niet-koudbloed :)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:14

Wij hebben goede ervaringen met Weightlift van Pavo.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:37

VEP is het paardenequivalent van Kilocalorieën bij de mens.

Via deze link meer info [PW] vep, Vrep en EWPA eenheden en grammen? wie helpt?

Maar even serieus... als je niet zo ervaren bent in paardenvoer icm warmbloeden... wat is de weerstand dan op een oerdegelijke paardenbrok?
Voer als Havens Draversbrok is juist voor deze paarden gemaakt en heeft zich al vele jaren bewezen op kwaliteit.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 20:44

Dees schreef:
VEP is het paardenequivalent van Kilocalorieën bij de mens.

Via deze link meer info [PW] vep, Vrep en EWPA eenheden en grammen? wie helpt?

Maar even serieus... als je niet zo ervaren bent in paardenvoer icm warmbloeden... wat is de weerstand dan op een oerdegelijke paardenbrok?
Voer als Havens Draversbrok is juist voor deze paarden gemaakt en heeft zich al vele jaren bewezen op kwaliteit.

Voor zover ik kan vinden is die voer juist gemaakt voor sportpaarden die hard worden getraind en fris moeten zijn? Misschien heb ik het verkeerd begrepen (kan zeker!) maar dat is precies niet wat ik wil…

Ik ben nu alles wat in dit topic is opgenoemd aan het opzoeken, en vergelijken!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:55

Holis18 schreef:
Cioccolato schreef:
Ruwvoer is de basis, die moet goed zijn. Ga dat eens testen, dan weet je waar je mee begint

Dat komt van stal, ik kan daar niks aan veranderen.

Als je zelf van een paar plukken hooi een analyse laat maken dan weet je in elk geval wat er aangevuld moet worden.
Het kan ook zijn dat hij aan het wisselen is en dat hij daarom even wat minder oogt.

Vitalbix heeft Breed & Grow. En een grasbrok, geweekt, is ook nog een optie.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 20:57

Hoeveel eiwit zit er in je luzernebrok? Evt dat verhogen icm zemelen of een schepje bietenpulp.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:13

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 21:25

Dees schreef:
Havens draversbrok. Daar doen puberpaarden het goed op. En dan ook echt wat kilo's per dag geven.

Balancer voor schrale opfokdieren zou ik zelf niet doen. Dat is meer voor dikke pownies.

Het domste advies van de dag, zeker voor een quarter }:0

TS, aangezien je aangeeft dat haar ribben zichtbaar zijn zul je wat omhoog moeten in je vetten en eiwitten, hoe minder krachtvoer/brok hoe beter qua belasting van de maag maar soms ontkom je er niet aan ;)
Ik ben wel fan van Havens Slobbermash om aan te komen en ondanks dat er wel wat zetmeel in zit is het licht verteerbaar. Dat zou je kunnen mixen met een schep fibrebeet bijv.
Ook je lucernepellets mogen wel wat omhoog. Een quarter in de groei heeft echt flink wat eiwitten nodig vanwege de verhoogde spiermassa, dat ga je niet redden met 1 schep pd.
Staat ze onder een deken?

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 21:33

Wildgirl schreef:
Dees schreef:
Havens draversbrok. Daar doen puberpaarden het goed op. En dan ook echt wat kilo's per dag geven.

Balancer voor schrale opfokdieren zou ik zelf niet doen. Dat is meer voor dikke pownies.

TS, aangezien je aangeeft dat haar ribben zichtbaar zijn zul je wat omhoog moeten in je vetten en eiwitten, hoe minder krachtvoer/brok hoe beter qua belasting van de maag maar soms ontkom je er niet aan ;)
Ik ben wel fan van Havens Slobbermash om aan te komen en ondanks dat er wel wat zetmeel in zit is het licht verteerbaar. Dat zou je kunnen mixen met een schep fibrebeet bijv.
Ook je lucernepellets mogen wel wat omhoog. Een quarter in de groei heeft echt flink wat eiwitten nodig vanwege de verhoogde spiermassa, dat ga je niet redden met 1 schep pd.

Dankje!

Hoeveel zou je aanraden van die slobber?
En hoeveel fibrebeet?

En dat in combinatie met wat ze nu krijgt, of in de plaats van?

Hoeveel moet ze dan krijgen aan lucernbrok? Ik vind het toch wel veel om haar opeens 3 of meer kilo aan brok te geven elke dag

Sorry voor alle vragen :)

Nee nu nog geen deken, aangezien ik dat niet echt nodig vind. Ze houd zichzelf prima warm. Als ze met ander voer echt niet aankomt dan wil het wel overwegen, maar eigenlijk vind ik dekens niet zo fijn

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-24 22:17

Sorry nog 1 vraag:

Ik had hier eigenlijk niet aan gedacht, maar het komt ineens bij me op dat een paard eigenlijk maximaal 2kg aan voer mag krijgen in 1 keer. Mijn paard is geschat op 370 kg. Dus 2kg lijkt me al te veel.

Ze krijgt nu dus eigenlijk 1 kg lucerne brok en 170 gram balancer. Ik kan dus niet heel veel toevoegen voordat het te veel wordt. Dus wat dan wel…?

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:58

onze 2,5 jarige hengst en zijn 4 jarige broer (ruin) (beide quarters en breed type) krijgen beide genoeg hooi aangeboden en daarnaast 2x daags een halve schep basis/sportbrok van Havens. tot de jongste ongeveer 1,5 was hebben ze beide op de Havens Opti-grow gestaan, en dat voer ik ook mochten ze nu met trainen/rijden echt te schraal worden.

de paarden gaan nu de winter in met een prima gewicht (net geen ribben zien)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 00:17

Gewoon (voldoende) basisbrok geven naast het ruwvoer en al de rest stoppen. Eventueel wat extra slobber maar met een Quarter lijkt me dat niet eens nodig.

Een paard op gewicht krijgen is in de basis echt heel simpel, mensen zijn tegenwoordig jammer genoeg heel terughoudend van brok geworden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 00:20

Beemsterkaas schreef:
Gewoon (voldoende) basisbrok geven naast het ruwvoer en al de rest stoppen. Eventueel wat extra slobber maar met een Quarter lijkt me dat niet eens nodig.

Een paard op gewicht krijgen is in de basis echt heel simpel, mensen zijn tegenwoordig jammer genoeg heel terughoudend van brok geworden.

En voeren veel te arm ruwvoer.
En krachtvoer waar net niks in zit zoals vitalbix, breed en grow. Super voor sobere rassen, dat zeker. Maar voor de rest...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 01:00

Hoe is ze gefokt? En hoe is ze tot nu toe gehouden en gevoerd? Er zijn verschillende type quarters en je moet een pleasure gericht paard niet vergelijken met een reiner. En dan verschilt het ook weer heel erg qua bloedlijnen.

Het mooiste zou natuurlijk zijn als je een paar goede foto's hebt, maar dat moet je dan ook maar op Bokt willen plaatsen......

Onze 2,5 jarige quarter is eerder net iets te vol dan te schraal. Hij is van jongs af aan wel bijgevoerd met eerst veulen brok en krijgt nu nog steeds opfok brok.

We voeren dit 's ochtends en 's avonds met een flinke hand ruwvoermix. Dat is nu de pavo senior, maar is ook weleens Hartog Senior geweest of de soft and fibre van Vitalstyle. Laatste werd ook goed gegeten. De stuggere soorten werden altijd slecht gegeten, dus probeer ik niet eens meer.

Ik doe er een handje muesli door wat we dan hebben, afhankelijk van seizoen, omdat meneer echt een lastige eter is en zo wat went aan meer soorten en smaken.

Vanaf September geven wij op de dag wiesencobs en daar doen we een klein bekertje sojaschroot door en handje muesli.

Tijdens de verhaar periodes voeren we lijnzaad bij.

Ze staan 24/7 op een pp aan huis en hebben onbeperkt hooi op diverse plekken. Kwaliteit en partij wisselt weleens, maar we hebben meestal 2 soorten hooi. Verder kunnen ze nog wat takken, blad etc eten langs het pad.

Voor jonge paarden moet je gewoon het ontworm schema aanhouden en daar werken zover ik weet de veeartsen ook prima aan mee zonder de mestonderzoeken vooraf.

Ik doe nog niks met hem qua werk. Wel wat basis oefeningen en die duren dan 15 min, maar dat is eerder eens in de 2/3 weken dan 2/3x pw. Maar hij beweegt dus wel veel en heeft een heuvel, poel etc.

Ik ben eigenlijk wel tegen dekens op deze leeftijd, maar hij heeft nu voor de nacht toch een deken op. Dat was eigenlijk vanwege een blessure, ;ang verhaal. Maar dan laten we het maar deze winter zo. Hij vindt het prima.

We hebben ook een shet van 2,5, ook niet schraal, maar wel mega vacht. Krijgt natuurlijk veel minder, maar wel zelfde dieet.

Er zijn veel verschillende meningen, maar je kan paarden niet met elkaar vergelijken. We hebben meer dan 25jr quarters en het is toch een ander type paard.
Doorgaans zijn ze niet schraal, ook tijdens het opgroeien niet, dus ik zou me niet te snel laten wijsmaken dat dat er een beetje bij hoort. Het zou mooi zijn als je meer mensen met quarters om je heen hebt en daar wat vergelijk hebt en ook ervaringen kan uitwisselen.

Die van mij was wel een periode wat overbouwd, maar trekt nu opeens wel snel recht. Dat zou in de groei ook energie kunnen kosten, maar valt daar echt niks van in.

Je weet ook dat er al heel veel van deze leeftijd onder het zadel zijn en wat werken. Die zijn toch ook doorgaans niet schraal. Maar er lopen er ook rond die ergens een achterstand hebben opgelopen en dan wat later aan het werk gaan.

Als een dergelijke type paard opeens schraal toont, moet er iets zijn. En eerlijk voer je best veel bij, dus dan zou je geen schraal paard verwachten op die leeftijd.
Tekorten bij quarters zie je vaak bij bewegen, de spieren en het herstel. Dan ga je vaak kijken naar VitE, magnesium etc.

Als je alles kan uitsluiten, kan je het dieet opnieuw goed bekijken. Goed en genoeg hooi, opfok brok/voldoende eiwitten. En dan bijv een extra slobber met olie ( opbouwen ) Sommigen geven rijstolie, daar zouden ze nog wat meer van aanzetten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 01:00

Mijn paint is er anders behoorlijk goed groot op geworden. Onbeperkt ruwvoer (getest), balancer, breed & grow of luzernebrok en is een buffel van een paard. Maar door goed ruwvoer had ze ook niet meer nodig.

Zolang je niets weet van je ruwvoer, kun je ook niet passend bijvoeren. Dat is stap 1: hooi analyseren. Bijvoeren kun je met van alles doen, maar eiwit en vet lijkt me het belangrijkste op basis van je berichten. Een product als Coolstance copra of (op basis van) lijnzaad. Beiden bevatten vetten en eiwitten.
En krijgt je paard echt een kg luzerne (afgewogen) of een volle voerschep?
Aan ruwvoer mag je overigens meer voeren dan die 2kg. Alleen krachtvoer bij voorkeur over meer voerbeurten verdelen als het meer dan 2kg wordt. Ik zou dus starten met meer luzerne geven. Kom je boven de 2kg uit, dan lijnzaad of zemelen bijgeven om de verhouding calcium:fosfor weer recht te trekken.

Verder ontwormen. Jonge paarden hebben nog niet genoeg weerstand tegen de wormen, dus een schema is tot hun 3e jaar is noodzakelijk, met mestonderzoek als extra check.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 01:03

2,5 jarigen moet je voeren gelijk ze in de sport lopen.
Ze hebben de voedingstoffen nodig om te groeien.

En ik vind het advies van Wildgirl nogal dom := Na dik 20 jaar ervaring met het opfokken van warmbloeden weet ik echt wel hoe je jonge paarden voert ;) Vooral simpel, met goed ruwvoer en goede brok.
Ik wens TS verder veel wijsheid.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 01:08

Ik geef mijn 2 jarige quarters junior mix van cavalor.
2 volle scheppen per dag. Sommigen 3 Daarbij onbeperkt hooi en een emmer waver ( geperste luzerne)
Ze hebben veel eiwit nodig.

Als je aan verse alvalfa of luzerne hooi kunt komen zou mooi zijn. Daar worden ze lekker vol van.
Maar gewoon veel voordroog van hollandse bodem ook!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 01:14

Dees schreef:
2,5 jarigen moet je voeren gelijk ze in de sport lopen.
Ze hebben de voedingstoffen nodig om te groeien.

En ik vind het advies van Wildgirl nogal dom := Na dik 20 jaar ervaring met het opfokken van warmbloeden weet ik echt wel hoe je jonge paarden voert ;) Vooral simpel, met goed ruwvoer en goede brok.
Ik wens TS verder veel wijsheid.

Ze groeien al 2,5 jaar natuurlijk.........

Je kan quarters toch echt niet zo 1 op 1 met andere rassen vergelijken. Daar gaat het echt vaak mis. Ook bij veeartsen al vaker dan 1x tegenaan gelopen.

Ze slaan vaak ook de slungelfase wel over. Met name de reiners die doorgaans wat kleiner blijven maar wel snel body krijgen.
Het is niet voor niks dat ze met 2 vaak als "af" worden gezien en dan opgepakt worden.

Als je er nog niet mee werkt zijn de opfok brokken nog prima. En de rest kan je aanvullen met de genoemde ruwvoerders en olie.

Maar zoals ook al geschreven, zit er wel ook binnen de quarters verschil.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 01:16

Wildgirl schreef:
Dees schreef:

Zo dom is dat advies over die draversbrok niet!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 01:42

Wel als ze nog niet werken. Mensen vergeten dat er ook quarters zijn van 2-3jr die nog niet gereden worden. Die hoeven nog geen extra energie bijvoorbeeld.

En dan nog; een 2,5 jarige zou niet schraal moeten zijn op een gewone opfok brok of basis brok met de extra lucerne/eiwit bron naast voldoende goed ruwvoer.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 02:51

Superpony, de fase tussen 2 en 3 jaar heeft verreweg de grootste voerbehoefte. Veel meer dan jongere veulens en 4 jarigen.
Dat heeft niets te maken met gereden worden of niet.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 06:23

Holis18 schreef:
Sorry nog 1 vraag:

Ik had hier eigenlijk niet aan gedacht, maar het komt ineens bij me op dat een paard eigenlijk maximaal 2kg aan voer mag krijgen in 1 keer. Mijn paard is geschat op 370 kg. Dus 2kg lijkt me al te veel.

Ze krijgt nu dus eigenlijk 1 kg lucerne brok en 170 gram balancer. Ik kan dus niet heel veel toevoegen voordat het te veel wordt. Dus wat dan wel…?

Het gaat om krachtvoer. De hoeveelheid snelle suikers. Lucerne valt onder ruwvoer en telt dus niet mee. Al vind ik persoonlijk 2 kg erg veel.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 08:07

scrabbel schreef:
Holis18 schreef:
Sorry nog 1 vraag:

Het gaat om krachtvoer. De hoeveelheid snelle suikers. Lucerne valt onder ruwvoer en telt dus niet mee. Al vind ik persoonlijk 2 kg erg veel.

Ook als de lucerne die ik voer ik brokjes vorm is?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:15

Kilo's draversbrok in een quarter gooien die geen energie nodig heeft maar vetten en eiwitten is gewoon niet slim.
Draversbrok is prima wanneer je piekbelasting bij je paard vraagt(vandaar de naam draversbrok ;-) )
Hoeveel voer momenten heb je TS?
Even uitgaande van 2 zou ik eerst eens langzaam de lucernebrok opvoeren naar max 2x 2kg pd.
En, een deken omdoen.
Warm houden kost je paard een boel energie, die gaat niet naar waar de energie naartoe gaat(nl aankomen en sterker worden).
Met een deken kun je dat mooi opvangen, ik ken geen quarter(en ik ken er een boel) die een vergelijkbare vacht aanmaakt zoals bijvoorbeeld een tinker of shetlander.
Komt je paard daar niet van bij dan kun je altijd nog overwegen meer vetten toe te voegen, er is een fijne lijnzaadbrok(merk even kwijt) die je daarvoor kunt gebruiken.
Omdat je ook een balancer voert is iedere andere soort brok eigenlijk overbodig qua vitamines/mineralen en alleen maar nodeloos geld weggooien en zetmeel toevoegen waar je paard niet op gebouwd is!

@Dees, jouw voerbeleid stel ik bij sportpaarden/kwpn'ers ook niet ter discussie(al ben ik zelf geen fan van kilo's brok in paarden) maar dit is een quarter die een andere voerbehoefte heeft, mede omdat ze van nature al zo'n 30 tot 40% meer spiermassa hebben. Die voer je dus anders, wanneer je hier kilo's draversbrok in gooit krijg je een onhandelbaar schraal paard.