Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dees schreef:Selecteer op VEP. Je wilt boven de 880 zitten. Daarnaast een hoger eiwitpercentage (boven 10%). Liefst ook nog met een iets hoger Magnesium, maar dat is zoeken.
Dees schreef:VEP is het paardenequivalent van Kilocalorieën bij de mens.
Via deze link meer info [PW] vep, Vrep en EWPA eenheden en grammen? wie helpt?
Maar even serieus... als je niet zo ervaren bent in paardenvoer icm warmbloeden... wat is de weerstand dan op een oerdegelijke paardenbrok?
Voer als Havens Draversbrok is juist voor deze paarden gemaakt en heeft zich al vele jaren bewezen op kwaliteit.
Holis18 schreef:Cioccolato schreef:Ruwvoer is de basis, die moet goed zijn. Ga dat eens testen, dan weet je waar je mee begint
Dat komt van stal, ik kan daar niks aan veranderen.
Dees schreef:Havens draversbrok. Daar doen puberpaarden het goed op. En dan ook echt wat kilo's per dag geven.
Balancer voor schrale opfokdieren zou ik zelf niet doen. Dat is meer voor dikke pownies.
Wildgirl schreef:Dees schreef:Havens draversbrok. Daar doen puberpaarden het goed op. En dan ook echt wat kilo's per dag geven.
Balancer voor schrale opfokdieren zou ik zelf niet doen. Dat is meer voor dikke pownies.
Het domste advies van de dag, zeker voor een quarter![]()
TS, aangezien je aangeeft dat haar ribben zichtbaar zijn zul je wat omhoog moeten in je vetten en eiwitten, hoe minder krachtvoer/brok hoe beter qua belasting van de maag maar soms ontkom je er niet aan
Ik ben wel fan van Havens Slobbermash om aan te komen en ondanks dat er wel wat zetmeel in zit is het licht verteerbaar. Dat zou je kunnen mixen met een schep fibrebeet bijv.
Ook je lucernepellets mogen wel wat omhoog. Een quarter in de groei heeft echt flink wat eiwitten nodig vanwege de verhoogde spiermassa, dat ga je niet redden met 1 schep pd.
Staat ze onder een deken?
Beemsterkaas schreef:Gewoon (voldoende) basisbrok geven naast het ruwvoer en al de rest stoppen. Eventueel wat extra slobber maar met een Quarter lijkt me dat niet eens nodig.
Een paard op gewicht krijgen is in de basis echt heel simpel, mensen zijn tegenwoordig jammer genoeg heel terughoudend van brok geworden.
Dees schreef:2,5 jarigen moet je voeren gelijk ze in de sport lopen.
Ze hebben de voedingstoffen nodig om te groeien.
En ik vind het advies van Wildgirl nogal domNa dik 20 jaar ervaring met het opfokken van warmbloeden weet ik echt wel hoe je jonge paarden voert
Vooral simpel, met goed ruwvoer en goede brok.
Ik wens TS verder veel wijsheid.
Wildgirl schreef:Dees schreef:Havens draversbrok. Daar doen puberpaarden het goed op. En dan ook echt wat kilo's per dag geven.
Het domste advies van de dag, zeker voor een quarter![]()
TS, aangezien je aangeeft dat haar ribben zichtbaar zijn zul je wat omhoog moeten in je vetten en eiwitten, hoe minder krachtvoer/brok hoe beter qua belasting van de maag maar soms ontkom je er niet aan
Ik ben wel fan van Havens Slobbermash om aan te komen en ondanks dat er wel wat zetmeel in zit is het licht verteerbaar. Dat zou je kunnen mixen met een schep fibrebeet bijv.
Ook je lucernepellets mogen wel wat omhoog. Een quarter in de groei heeft echt flink wat eiwitten nodig vanwege de verhoogde spiermassa, dat ga je niet redden met 1 schep pd.
Staat ze onder een deken?
Holis18 schreef:Sorry nog 1 vraag:
Ik had hier eigenlijk niet aan gedacht, maar het komt ineens bij me op dat een paard eigenlijk maximaal 2kg aan voer mag krijgen in 1 keer. Mijn paard is geschat op 370 kg. Dus 2kg lijkt me al te veel.
Ze krijgt nu dus eigenlijk 1 kg lucerne brok en 170 gram balancer. Ik kan dus niet heel veel toevoegen voordat het te veel wordt. Dus wat dan wel…?
scrabbel schreef:Holis18 schreef:Sorry nog 1 vraag:
Ik had hier eigenlijk niet aan gedacht, maar het komt ineens bij me op dat een paard eigenlijk maximaal 2kg aan voer mag krijgen in 1 keer. Mijn paard is geschat op 370 kg. Dus 2kg lijkt me al te veel.
Ze krijgt nu dus eigenlijk 1 kg lucerne brok en 170 gram balancer. Ik kan dus niet heel veel toevoegen voordat het te veel wordt. Dus wat dan wel…?
Het gaat om krachtvoer. De hoeveelheid snelle suikers. Lucerne valt onder ruwvoer en telt dus niet mee. Al vind ik persoonlijk 2 kg erg veel.