hoeveel pony's op weiland van 2000m2?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: hoeveel pony's op weiland van 2000m2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 15:19

Zoals je nu rekent is het aan de hoeveelheid gras die ze dan opeten. Niet wat ze nodig hebben qua bewegen.

Wat ook wel verschil kan maken is de vorm van je grond. Wij hebben naar huizen gekeken die bijv een lang stuk grond hebben, maar wat smaller waren. Dan zouden ze wel een stuk rechtuit kunnen rennen.

Wij hebben meer grond, maar ook meer paarden en wel een pp aangelegd met paden, heuvel, bult, poel, wadi en beplanting, maar ook een schuilstal en individuele stallen.
Er lopen 3 quarters en 2 shets met nu op max 14 plekken hooi. Die vullen we niet allemaal elke dag en laten we ook van het weer afhangen.

Als wij hier 5 paddocks zouden maken hebben ze per paard minder. Maar omdat ze samen lopen hebben ze allemaal de zelfde ruimte, bijna halve ha om te bewegen.
Toch zien we dat ze veelal bij elkaar staan.

Het lange pad is ong 100 meter. Aan de andere kant is het langste pad door de stal iets korter. De bochten zijn schuin en op sommige tussendoor plekken met een slinger. Bij ons staat wel de 20*40 bak open. Al 5jr en die blijft prima. Ook omdat het geen hangplek is.

Als het echt te nat is, sluiten we weleens wat af. En in de stal nu een grote ruimte afgezet waar ze droog kunnen liggen op vlas met houtkrullen.

We hebben 4 kleinere weitjes waar ze ongeveer van Mei tm Okt +/- 2 uurtjes per dag op lopen. Het kan tussendoor rusten en we hebben nog een strook naast ons huis.

Is het een optie om een leuke paddock te maken met een kleiner stuk gras bij huis en dan bijv iets te huren als je ze meer op gras wil?
Hoewel met pony's een pp een goede oplossing kan zijn om ze veel te laten bewegen en hb te voorkomen.

Als je een rijpony koopt om ook vaak op pad te gaan, zou ik er 2 shetjes bij zetten zodat die niet alleen achterblijven. Kan echt prima op 2000m2.
En ja, het is een dooddoener, maar de meeste paarden hebben dat echt niet aan ruimte, zeker in de winter niet.
En als alleen mensen met 10ha paarden zouden mogen houden, kunnen er veel paarden naar de slager.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 16:37

Ik heb een klein paard en een shet op ongeveer zo'n stuk, ik moet wel jaarrond bijvoeren. Optimaal is het niet hoor, ik zou er zelf persoonlijk niet aan beginnen als ik de paarden nog aan moest schaffen maarja het paard is er al 12 jaar en het huis niet dus het paard verhuist altijd maar mee want met verkopen weet je ook niet waar ze uiteindelijk terecht komf. Ik ben er laatste jaren wel anders naar gaan kijken, de paardensport en het paarden houden, 23 uur per dag in een stal is geen optie meer voor me dus eigenlijk alle pensionstallen hier in de omgeving vallen af maar aan alle andere opties zitten ook weer haken en ogen. Maar het kan dus wel hoor maar veel werk gaat het wel worden.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 17:15

Imo prima te doen, heb zo'n stuk gehad, zelfs met 2 paarden en een shetlander. Ging echt prima. Nu met een half hectare tot beschikking wil ik niet meer terug, maar het is zeker te doen. En veel werk, dat zie ik niet helemaal(of ik ben eraan gewend), ook met gras zou je moeten mesten, een hooinet vullen is echt 10 minuten werk. Daarvoor zou ik geen kleine paddock afzetten zodat ze wel geteld een week kunnen grazen in de zomer. Verder onderhoud, het is nou niet alsof je dagelijks een nieuwe paal erin moet slaan. Maar, ja, het is wel elke dag even 30 min bezig zijn.
Voor de schuilstal betegelen zodat ze altijd droog kunnen staan en zorgen dat de hooibak dichtbij de hooiopslag is. Imo is het 10x beter dan een 10x10 paddock wat menig pensionstal heeft.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 18:29

Hier een haflinger en een rijpaard appaloosa jaarling op 2000 m2.
Ze hebben genoeg ruimte, staan jaarrond 24/7 buiten met hooi.
De jaarling staat zomers overdag op het kleine weitje.
Je moet alleen niet denken dat je jaarrond gras hebt.
Op menig pension stal hebben ze het slechter.
Tuurlijk had ik ook graag 5000 m2 of meer gehad, maar het is echt prima te doen.

Leenram

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 21:06

Ik gok zomaar dat je in dit geval moet denken aan bewegingsruimte, niet aan voer.
Als je dat laatste kan betalen, is de oppervlakte prima.

ejkge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 00:30

Nog bedankt voor al jullie reacties. Niet helemaal wat ik hoopte te horen, maar jullie zijn het er eigenlijk allemaal over eens dat het stuk alleen gras laten geen optie is. Dat is duidelijk.

Het stuk is 96 meter lang. Aan de kant van de stal is het 27 meter breed. Aan het eind is het smal.
Ik zou dus goed een paddock aan de kant van de stallen kunnen doen en eventueel een track rondom naar achteren. Dan is er ruimte genoeg om de benen te strekken, maar is er weinig gras over.

De PP optie had ik al bedacht maar lijkt mij meer werk. Dat zie ik op het moment niet zitten naast werk en gezin. Ik kan dan beter een paar jaar wachten tot mijn dochter wat ouder is en kan meehelpen. Gemeente moet wel vergunning gaan geven, anders kan het dus ook niet.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:24

Jouw idee van een paddock met track is niet gek hoor. Dat geeft ze veel bewegingsruimte. In het midden zou je het stukje gras in 2en kunnen delen. Dan is gras echt voor de lekker en in de zomer. En dan kan je om en om het draadje naar het gras open doen.
Ik zou eerder investeren in een goed 'hoofdverblijf' (paddock, track, stal) en het gras als extra zien. Helemaal voor een shet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:27

Ik weet niet hoe smal het achterste stukje is, of je daar een fatsoenlijke track kan maken en dan ook no een prettig (breed genoeg) stukje wei in het midden hebt? Anders zou je kunnen kiezen voor aan de voorkant een paddock maken. Aan de achterkant een paddockje maken. En dan aan 1 of beide kanten een pad maken om die 2 met elkaar te verbinden.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 10:50

Ik heb op 2000m² 2 ijslanders, een veulen en een shetlander gehad. Helaas sinds kort enkel de 2 ijslanders en het veulen.
Ik zit op zandgrond.

Gaat prima. Ik heb er een paddock paradise van gemaakt en ze kunnen op de lange track ook aardig rennen. Ik voer wel gedurende het gehele jaar door hooi. Ze hebben geen gras (de shet was HB gevoelig dus ik wou absoluut geen gras) dus dat was voor mij net een uitkomst.

Toen ik enkel één ijslander en de shetlander had, was er niets van modder, nu wel. Maar ook niet overal. Enkel op de drukstbegane paden en die ga ik op termijn verharden.

Dus jawel dat gaat, maar heb niet de illusie dat je gras gaat hebben. Je zal moeten bijvoeren.
Maar in mijn ogen is 2000m² nog altijd veel beter dan de hele dag op stal en maar een paar uurtjes buiten mogen.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 11:04

Wij hebben jarenlang 2 shetlanders gehad op ongeveer dezelfde grootte van terrein. Alleen was bij ons een deel rijbak (dus zand/paddock) van 20x40 dus 800 m2. De rest weiland wat we in 2 delen hadden opgedeeld zodat we konden wisselen. 's Winters stonden ze vaak op het zandgedeelte. Voor 2 shetjes echt ruim voldoende om lekker te rennen.
Qua gras is het zeker niet genoeg. Ze vreten het echt kaal tot op de bodem, dus je moet dan ook nog uitkijken voor andere problemen (zandkoliek). De looppaden waren ook echt zwart. Nou is dat niet erg, maar bijvoeren is dus wel echt noodzakelijk. Daarbij wil je shetlanders denk ik niet 24/7 op gras hebben.
Ook moet je wel goed onderhoud aan je weiland plegen. De grond wordt ontzettend arm na een paar jaar en dan groeit er nauwelijks nog gras, alleen onkruid.

Dus; wat ruimte betreft kan het zeker. Qua voer en onderhoud moet je wel echt een plan hebben voor de langere termijn.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:00

Ik heb 3 paarden gehad op een perceel van 2500 m2 incl huis, tuin en stallen. Dat was wel alleen voor de winterperiode, omdat we verderop ook een zomerweiland (2 hectare) hadden met schuilstal.

Het perceel thuis was veel te smal voor een rijbak, wel lang. De paarden konden 175 m rechtuit rennen in de paddockwei op zandgrond (nooit echt nat). We zaten aan het bos en tussen twee rijbakken van de vereniging in (bereikbaar via ruiterpad). We hadden natuurlijk binnen de kortste keren geen gras meer, maar het kon herstellen als ze in de zomerwei stonden.

Afbeelding

Met twee pony's lijkt het me te doen als ze voldoende gelegenheid hebben om de benen goed te strekken en je er rekening mee houdt dat je altijd hooi moet bijvoeren (en eventueel verbeteringen moet doen aan de bodem).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:10

Dat is wel een mooi stuk Lorette.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:14

Het ligt ook aan de verkaveling. Je kan het splitsen in 2x 1000. Het zal voor je houdbaarheid van je gras lastig worden in de winter met deze natte periodes.

Mensen die zeggen het is te klein ivm beweging nou dan zullen we alle paddocks af moeten schaffen en veel mensen hebben maar een kleine wei.

Wij hebben 3 hectare maar zetten ook elke keer kleinere weides af ivm te dik worden, kapot lopen etc.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 12:35

ejkge schreef:
Nog bedankt voor al jullie reacties. Niet helemaal wat ik hoopte te horen, maar jullie zijn het er eigenlijk allemaal over eens dat het stuk alleen gras laten geen optie is. Dat is duidelijk.

Het stuk is 96 meter lang. Aan de kant van de stal is het 27 meter breed. Aan het eind is het smal.
Ik zou dus goed een paddock aan de kant van de stallen kunnen doen en eventueel een track rondom naar achteren. Dan is er ruimte genoeg om de benen te strekken, maar is er weinig gras over.

De PP optie had ik al bedacht maar lijkt mij meer werk. Dat zie ik op het moment niet zitten naast werk en gezin. Ik kan dan beter een paar jaar wachten tot mijn dochter wat ouder is en kan meehelpen. Gemeente moet wel vergunning gaan geven, anders kan het dus ook niet.

Gemeente en vergunning wordt wellicht een dingetje.
Op wat voor grondsoort zit je?

Vulpes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-24 21:28

Ik volg even!

ejkge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-24 23:52

We zitten op hoge zandgrond, greppeltje naast de wei staat altijd droog.