...ik vermoed dat we in dezelfde richting denken - dus ik denk even harop over wat je schrijft Hutcherson schreef:En het schouderblad heeft geen beenderige connecties met de rug, ribben of hals. Wij hebben dat wel middels het sleutelbeen (zoals je al zij) echter is het schouderblad (dus niet het schoudergewricht) een glijgewricht dat vasthangt met musculatuur en een ligament.
Vrij vertaald: bij een gezond paard glijdt het schouderblad langs de ribkorf.
Citaat:
Als er ventraal hypertonie ontstaat (dus bij de buik/borst ontstaat meer spanning in de spieren) dan kan je een adductie van de voorbenen krijgen.
...als om één of andere reden te veel spanning in de spieren aan buik/borstzijde is ontstaan
(uiteraard is het interessant om te onderzoeken hoe en wat, maar dat is een volgende stap)
dan krijg je een bodemnauwe stand (adductie).
Citaat:
Die hals, borst en buikspieren zijn onderdeel van de ventrale spierketen. Als dat uit balans is kan hij de rug ook niet openen of hollen.
...ik verwachtte het woord bollen.
Er is een samenwerking tussen "buikzijde" en "rugzijde" en als er dus een reden is voor veel spierspanning aan buik/borstzijde, kan het dier de rugzijde minder bewegen.
Citaat:
Ik zou de stand van deze hoeven niet corrigeren maar kijken waar deze afwijkende stand vandaan komt.
Mensen hebben vaak een 'beenlengteafwijking' maar technisch gezien trekt 1 hypertone spier in de onderrug het bovenbeen naar binnen waardoor hij roteert. Als je je voeten af laat hangen zie je vaak dat voet naar binnen draait. Dan krijgen mensen vaak zooltjes en wordt het van buiten gecorrigeerd terwijl het probleem binnenin zit en doorgaat met de boel verstoren.
Ja, graag eerst een "verhaal met kop en staart", hoezo deze stand? Hoezo zoveel spanning in de buik/borstspieren...?
Dan dit aanpakken - en in die context zou ik een beetje standverandering wel aandurven.
(Bij een dier dat al moeilijk staat - Frans en bodemnauw - alleen maar een hoefsmid zoeken, nee.)