Franse stand, corrigeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:19

Janneke2 schreef:
Art_Ificious schreef:
Met welke oefeningen zou dat kunnen?

Morgen komt de osteopaat ook.

Vraag het in eerste instantie aan de osteopaat.
En ik pb twee namen.

Maar dat kun je hier toch ook gewoon vertellen? Er zijn meer mensen met een paard met franse stand, die zou je er misschien mee kunnen helpen...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 02:27

Janneke2 schreef:
Één van de verschillen tussen paard en mens: een paard heeft geen sleutelbeen.
Dez: de voorbenen zijn "slechts" met pezen, spieren en banden verbonden met de romp. En die spieren kun je trainen, ook met een jonkie, gewoon speels, een paar minuten per dag.
Daarmee kun je maken dat de voorbenen netjes recht vanuit het ellebooggewricht naar beneden gaan.
...in combinatie met die oefeningen zou ik een lichte standcorrectie wel aandurven.

En het schouderblad heeft geen beenderige connecties met de rug, ribben of hals. Wij hebben dat wel middels het sleutelbeen (zoals je al zij) echter is het schouderblad (dus niet het schoudergewricht) een glijgewricht dat vasthangt met musculatuur en een ligament. Als er ventraal hypertonie ontstaat (dus bij de buik/borst ontstaat meer spanning in de spieren) dan kan je een adductie van de voorbenen krijgen. Die hals, borst en buikspieren zijn onderdeel van de ventrale spierketen. Als dat uit balans is kan hij de rug ook niet openen of hollen.

Ik zou de stand van deze hoeven niet corrigeren maar kijken waar deze afwijkende stand vandaan komt.
Mensen hebben vaak een 'beenlengteafwijking' maar technisch gezien trekt 1 hypertone spier in de onderrug het bovenbeen naar binnen waardoor hij roteert. Als je je voeten af laat hangen zie je vaak dat voet naar binnen draait. Dan krijgen mensen vaak zooltjes en wordt het van buiten gecorrigeerd terwijl het probleem binnenin zit en doorgaat met de boel verstoren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 13:08

...ik vermoed dat we in dezelfde richting denken - dus ik denk even harop over wat je schrijft
Hutcherson schreef:
En het schouderblad heeft geen beenderige connecties met de rug, ribben of hals. Wij hebben dat wel middels het sleutelbeen (zoals je al zij) echter is het schouderblad (dus niet het schoudergewricht) een glijgewricht dat vasthangt met musculatuur en een ligament.

Vrij vertaald: bij een gezond paard glijdt het schouderblad langs de ribkorf.
Citaat:
Als er ventraal hypertonie ontstaat (dus bij de buik/borst ontstaat meer spanning in de spieren) dan kan je een adductie van de voorbenen krijgen.

...als om één of andere reden te veel spanning in de spieren aan buik/borstzijde is ontstaan
(uiteraard is het interessant om te onderzoeken hoe en wat, maar dat is een volgende stap)
dan krijg je een bodemnauwe stand (adductie).
Citaat:
Die hals, borst en buikspieren zijn onderdeel van de ventrale spierketen. Als dat uit balans is kan hij de rug ook niet openen of hollen.

...ik verwachtte het woord bollen.
Er is een samenwerking tussen "buikzijde" en "rugzijde" en als er dus een reden is voor veel spierspanning aan buik/borstzijde, kan het dier de rugzijde minder bewegen.
Citaat:
Ik zou de stand van deze hoeven niet corrigeren maar kijken waar deze afwijkende stand vandaan komt.
Mensen hebben vaak een 'beenlengteafwijking' maar technisch gezien trekt 1 hypertone spier in de onderrug het bovenbeen naar binnen waardoor hij roteert. Als je je voeten af laat hangen zie je vaak dat voet naar binnen draait. Dan krijgen mensen vaak zooltjes en wordt het van buiten gecorrigeerd terwijl het probleem binnenin zit en doorgaat met de boel verstoren.

Ja, graag eerst een "verhaal met kop en staart", hoezo deze stand? Hoezo zoveel spanning in de buik/borstspieren...?
Dan dit aanpakken - en in die context zou ik een beetje standverandering wel aandurven.
(Bij een dier dat al moeilijk staat - Frans en bodemnauw - alleen maar een hoefsmid zoeken, nee.)

Art_Ificious

Re: Franse stand, corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 14:44

Osteopaat kan mij straks vast zeggen of die spanning in de buik/borstspieren heeft, toch?
Al is Baron véél soepeler en mooier gespierd dan m'n draver was. (en die draver had spierspanningen maar stond dus niet bodemnauw, wel frans maar met achterbenen).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 19:24

@janneke,ja je hebt hem hetzelfde als ik. Typte zelfs eerst ook bollen, maar met een hypertonie ventraal zal paard meer bollen maar niet meer hollen (haha, snappen we hem nog) want dorsaal raakt opgerekt (en daar ontstaat op termijn ook een gamma loop, want rek is activatie alfa motoneuronen en dus een contractie) en daar gaat dus alles in de soep. Hypertonie kan ontstaan door vanalles. Waaronder keer vastliggen in stal, klap op schoft waardoor kleine tik scheefstand van wervels en dus verstoorde efferentie maar bv ook maagproblemen die negatieve afferentie sturen richting schoft. Daar een probleem geven naar alle uitgaande info zoals bv de borst en lage halsmusculatuur die hypertoon raken en dus een adductie/torsie geven.
Wie zal het zeggen. Punt is dat ik denk dat dat winst te behalen is!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 21:42

Thnx duidelijke uitleg zo.

Osteopaat is geweest. Hij had een paar lichte blokkades in de rug en in de kaak. Verder had hij geen problemen, behalve last van patella fixatie (of luxatie?).
Hiervoor zijn beide achterbenen getaped. Zo een paar keer in het jaar heeft Baron dat z'n knieën even haperen bij het wegstappen. Ook als hij 24/24 buiten staat.

Nu moest hij wel op stal zodat de tape goed blijft zitten vannacht.

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 03:35

Oke, even een serieuze vraag, heb je gecheckt waar de osteo is opgeleid. Een patella luxatie/fixatie blijft namelijk hangen op de binnenste condyl (botknobbel) van het bovenbeen. Als je die handmatig wilt unlocken die je druk naar binnen te geven en paard voorwaarts te laten lopen. Dan schiet ie van de condyl af. Vaak is dat met training op te lossen. De tape is aangebracht met tractie naar buiten.....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:43

Er zit een verschil tussen luxatie en fixatie, ik vermoedt dat hier luxatie een rol speelt.

Jij hebt het over fixatie volgens mij Hutcherson.

Overigens is dit helemaal niet raar bij jonge paarden in ontwikkeling, die hebben vaker wat ontwikkelingsproblemen met de knieen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 08:51

Klopt hoor dat jonge paarden er vaker last van hebben.
Harley destijds ook. Maar die had het wel extreem waarbij de knie echt bleef vastzitten, bij Baron komt het wel los (hoef ik hem niet achteruit te zetten, hij maakt dan wel even een rare pas met z'n been omhoog (bijna zoals hanetred) ).
Osteopaat had het bij Baron ook over losse banden/ligamenten die sterker moeten worden.

Waar de osteopaat is opgeleid weet ik niet. Ze volgt wel veel opleidingen bij. Ze gaat binnenkort nog 2 opleidingen volgen. Ze geeft ook les in dubbele longe dus dat wil ik ook nog eens inplannen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-10-24 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 08:53

Dat is ook het verschil tussen luxatie (losse kniebanden) en fixatie (knie op slot).

Dubbele longe is altijd goed, alleen deze nog wat te jong voor veel longeren maar je hebt ook nog de andere paarden he? Alleen maar verstandig om daar les in te nemen. :-)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 08:57

Elisa2 schreef:
Dat is ook het verschil tussen luxatie (losse kniebanden) en fixatie (knie op slot).

Dubbele longe is altijd goed, alleen deze nog wat te jong voor veel longeren maar je hebt ook nog de andere paarden he? Alleen maar verstandig om daar les in te nemen. :-)

Nee voorlopig heb ik alleen Baron. De draver is verkocht omdat hij wedstrijden toch niet fijn vond en heb dus gekozen voor zijn welzijn hij is naar een recreatieruiter gegaan die helemaal verliefd op hem is.

Ik doe wel lange lijnen ook met Baron, ook over balkjes.
En werken aan dz hand.

Hij is ook al zadelmak, maar rijden staat op een laag pitje, heb voorlopig zelf geen passend zadel.

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 09:00

Oke, zolang het niet te intensief en vooral recht uit is kan het wel. Maar pas op met teveel longeren bij een driejarige. Dat is echt niet goed voor ze, dan is rechtuit gaan ohz nog beter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 11:26

Elisa2 schreef:
Oke, zolang het niet te intensief en vooral recht uit is kan het wel. Maar pas op met teveel longeren bij een driejarige. Dat is echt niet goed voor ze, dan is rechtuit gaan ohz nog beter.

Weet ik, zelf ben ik ook geen fan van alleen maar in een cirkel longeren. Ik loop zelf mee bij longeren waardoor het vooral ovalen zijn :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 12:33

Wat een fijn topic om door te lezen fijne vriendelijke leerzame reacties. ( Dat mag ook weleens gezegd worden)

Ts op de tweede foto vind ik hem niet eens zo slecht staan. En de rest van de adviezen is al gegeven en ook door je eigen smid heb je een kundig antwoord gekregen. Mocht hij aantikken kan je nog een peeskap bij hem omdoen tegen het tikken. Dat veranderd niet de stand maar verminderd wel de kans op blessures.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 14:30

StalNollie schreef:
Wat een fijn topic om door te lezen fijne vriendelijke leerzame reacties. ( Dat mag ook weleens gezegd worden)

Ts op de tweede foto vind ik hem niet eens zo slecht staan. En de rest van de adviezen is al gegeven en ook door je eigen smid heb je een kundig antwoord gekregen. Mocht hij aantikken kan je nog een peeskap bij hem omdoen tegen het tikken. Dat veranderd niet de stand maar verminderd wel de kans op blessures.

Thnx.

Soms staat hij idd wel wat rechter en soms ook wel echt heel erg Frans hoor. Vooral dus met linksvoor :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 17:29

Art_Ificious schreef:
Klopt hoor dat jonge paarden er vaker last van hebben.
Harley destijds ook. Maar die had het wel extreem waarbij de knie echt bleef vastzitten, bij Baron komt het wel los (hoef ik hem niet achteruit te zetten, hij maakt dan wel even een rare pas met z'n been omhoog (bijna zoals hanetred) ).
Osteopaat had het bij Baron ook over losse banden/ligamenten die sterker moeten worden.

Waar de osteopaat is opgeleid weet ik niet. Ze volgt wel veel opleidingen bij. Ze gaat binnenkort nog 2 opleidingen volgen. Ze geeft ook les in dubbele longe dus dat wil ik ook nog eens inplannen.

Ligamenten kunnen niet sterker worden. Dat zijn simpelweg de staalkabels die een gewricht op zijn plek houden en laten bewegen zoals het hoort. Er zijn aandoeningen waarbij die ligamenten (bestaan uit bindweefsel) te elastisch zijn en zij dus niet voldoende stug zijn om een gewricht goed te laten functioneren. Dit is vooral aan de hand bij hypermobiliteit. In dit geval zie je vaak dat skeletspieren die functie overnemen.

Het punt is dat de quadriceps van het paard de knieschijf omhoog trekt en de biceps femoris de laterale druk geeft om de knieschijf weer van de condyl af te krijgen. Zo kan een paard ook op rust staan, door die knieschijf achter die condyl te haken. Echter nu er tape op zit wordt dat wat lastiger of oncomfortabel.

Het is vooral zorgen dat de rug vrij is van blokkades (anders krijgt de quadriceps bv geen juiste innervatie/neurologische prikkeling) en verder kun je trainen. Vooral bergop bergaf werkt enorm goed (eigen ervaring) of cavaletties.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 18:51

Osteopaat bedoeld losse kniebanden, zo wordt patella luxatie in de wandelgangen genoemd. Veel jonge paarden hebben dat en die hoeven daarvoor niet hypermobiel te zijn. Of de tape helpt, geen idee. Vaak groeien ze er vanzelf overheen en anders kan gerichte training goed helpen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 19:19

Bergop en bergaf kan ik wel doen in het weekend. Niet ver hier vandaan is een bos met heuvels/holle paden.

Daar ben ik al 1x geweest begin september.
Afbeelding

Indien er nog andere oefeningen aan de hand kunnen gedaan worden hoor ik dat zeker graag :)