Stukje afgebroken aan voorhoef

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:01

ChiaraP schreef:
Macs schreef:
Als de hoeven er na 1 jaar al zo uit zien... Ik zou een andere bekapper zoeken!

Hoi Macs,
Ik heb verder in het topic andere foto's geplaatst waarop de stand beter te zien is van alle 4 de hoeven. Vind je haar hierop ook nog zo slecht staan?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Helaas wel. Ik kan me trouwens wel helemaal voorstellen dat je het niet als probleem hebt gezien.
Ben zelf op de manege ook 'opgevoed' met hoeven waar je de straal van moest zoeken en de stukken hoefwand vanaf vlogen. Dat hoorde gewoon bij het paard, zogenaamd.
Toen ik mijn paard kocht die niet normaal op steentjes kon lopen heb ik iemand laten komen voor hoefschoenen. Die heeft me het eea verteld en is mijn paard gaan bekappen. Na 1 beurt liep ze al lekkerder. Na een tijd kriebelde het: ik wilde meer leren. Zij heeft me van alles laten zien, soms laten doen. Heb een cursus bij Hoofwear gevolgd, een dag meegelopen met mijn bekapper en nadat mijn bekapper mij een jaar heeft 'gementord' doe ik het nu zelf bij mijn eigen paard.
Binnenkort weer een cursusdag. Het is bijna verslavend, die hoeven. Maar als je eenmaal weet wat abnormaal is en wat voor problemen en ongemak er kunnen ontstaan dan zie je ineens dan 8/10 paarden niet netjes ofwel echt vreselijk op hun voeten staan.
Ik kan het je echt aanraden om je te verdiepen! Er gaat een wereld voor je open :D
Succes in ieder geval, wat dat betreft ben je er op tijd bij om schade te voorkomen.

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 15:13

Hoi Macs,
Ik heb verder in het topic andere foto's geplaatst waarop de stand beter te zien is van alle 4 de hoeven. Vind je haar hierop ook nog zo slecht staan?

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ][/quote]
Helaas wel. Ik kan me trouwens wel helemaal voorstellen dat je het niet als probleem hebt gezien.
Ben zelf op de manege ook 'opgevoed' met hoeven waar je de straal van moest zoeken en de stukken hoefwand vanaf vlogen. Dat hoorde gewoon bij het paard, zogenaamd.
Toen ik mijn paard kocht die niet normaal op steentjes kon lopen heb ik iemand laten komen voor hoefschoenen. Die heeft me het eea verteld en is mijn paard gaan bekappen. Na 1 beurt liep ze al lekkerder. Na een tijd kriebelde het: ik wilde meer leren. Zij heeft me van alles laten zien, soms laten doen. Heb een cursus bij Hoofwear gevolgd, een dag meegelopen met mijn bekapper en nadat mijn bekapper mij een jaar heeft 'gementord' doe ik het nu zelf bij mijn eigen paard.
Binnenkort weer een cursusdag. Het is bijna verslavend, die hoeven. Maar als je eenmaal weet wat abnormaal is en wat voor problemen en ongemak er kunnen ontstaan dan zie je ineens dan 8/10 paarden niet netjes ofwel echt vreselijk op hun voeten staan.
Ik kan het je echt aanraden om je te verdiepen! Er gaat een wereld voor je open :D
Succes in ieder geval, wat dat betreft ben je er op tijd bij om schade te voorkomen.[/quote]

Bedankt! Het moeilijke aan dit onderwerp, hoeven, vind ik dat je op dit vlak vaak tegengestelde meningen en adviezen krijgt, waardoor het soms moeilijk is om door het bos de bomen nog te zien...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:21

ChiaraP schreef:
Bedankt voor je reactie hageslag! Ik vertrouw momenteel volledig op de smid omdat mijn kennis van standen etc. niet zo goed is eerlijk gezegd... dus alle feedback is zeker welkom. Het is een gewone hoefsmid. Hij heeft vorige keer niets vande straal afgehaald

Maar goed dat ik niet direct mijn hormonenbuik heb laten reageren _O-

Niets van de straat af halen zegt niks.
Het spleetje wat je ziet in de straal zou voor het mooie er niet moeten zitten.
De hele hoef is eigenlijk net iets te lang.
Er is nog een topic op bokt te vinden waar je voor en na foto's ziet van hoeven wat best leerzaam kan zijn.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:24

ChiaraP schreef:
Hoi Macs,

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Succes in ieder geval, wat dat betreft ben je er op tijd bij om schade te voorkomen.[/quote]

Bedankt! Het moeilijke aan dit onderwerp, hoeven, vind ik dat je op dit vlak vaak tegengestelde meningen en adviezen krijgt, waardoor het soms moeilijk is om door het bos de bomen nog te zien...[/quote]
Absoluut!! En mijn paard heeft ook wel eens een chipje of steunsels wat te lang. Maar ze loopt goed, ik weet hoe het hoort en de basis is goed. Dus kan ik dat chipje er direct afhalen zodat er geen schimmel in komt bv.
Rotstraal kan ik direct wegsnijden en behandelen, zodat de straalgroeves niet diep worden en ze geen pijn eraan krijgt.
Welke methode je gebruikt maakt niet zo heel veel uit denk ik, zolang je maar weet wat je ziet en problemen kunt voorkomen (en je paard er geen last van heeft, al is dat nogal subjectief..)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:25

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 15:26

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:40

De hoeven zijn inderdaad aan een goede bekapbeurt toe.
Heleen geeft weer curussen, wellicht zit er iets bij je in de buurt.
Dan kun je het zelf bijhouden, want zo moeilijk is het niet en je leert de hoeven van je paardjes heel goed kennen.
https://paardenhoeven.info/blog/2024/05 ... enda-2023/

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:08

Ik denk niet dat dit probleem in 6 weken is ontstaan waardoor het stuk hoef is afgebroken. Ook niet tezamen met je verhaal dat er normaal niks wordt afgehaald omdat “er niks af te halen valt”. Alle 4 de hoeven zien er niet uit zoals je graag zou willen. Vraag me toch af hoe de andere paarden erbij lopen als men in jouw omgeving zegt dat dit een goede bekapper is. Aai niet fraai dit. Ik zou op zoek gaan naar een andere bekapper.

ChiaraP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 17:26

Hannanas schreef:
Ik denk niet dat dit probleem in 6 weken is ontstaan waardoor het stuk hoef is afgebroken. Ook niet tezamen met je verhaal dat er normaal niks wordt afgehaald omdat “er niks af te halen valt”. Alle 4 de hoeven zien er niet uit zoals je graag zou willen. Vraag me toch af hoe de andere paarden erbij lopen als men in jouw omgeving zegt dat dit een goede bekapper is. Aai niet fraai dit. Ik zou op zoek gaan naar een andere bekapper.

Bedankt voor je reactie Hannanes.Toen de smid afgelopen keren geweest is, kon hij er volgens hem telkens weinig afhalen omdat de hoef niet veel gegroeid was. Dit was de reden voor zijn advies om wat langer tussen de kapbeurten te laten.

Kan je mij zeggen wat jij er juist fout aan vind? Ik zou graag concrete opmerkingen kunnen voorleggen bij mijn aankomende afspraak. Tegen mijn hoefsmid zeggen 'mensen zeggen dat ze alle 4 de hoeven er niet uit zien zoals je graag zou willen', en dan niet kunnen zeggen wat er dan fout is volgens mij/omstaanders, is wat moeilijk natuurlijk

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 20:22

Afbrokkelen komt inderdaad alleen voor als het te lang is. Ik dacht eerst ook altijd dat het kwam door droogte ( wat de smid dan wel eens zei , ik ben inmiddels al jaren heel blij met een andere smid) , maar nu weet ik gelukkig ook beter en heb ik een strakker schema voor het bekappen.

Vooral bij jonge paarden adviseer ik echt wel dat ze goed bekapt worden. Ik had voor mijn destijdse opfok paardje ook een smid waar ik achteraf niet tevreden over ben. Maar omdat het een smid was die in de wei bekapte , wat voor de opfok ideaal was. Ik dacht destijds dat het wel goed was wat hij deed.

Mijn jonge paard is inmiddels 6 en heeft met één hoef wat blijvende problemen. Dit had ze al toen ik overstapte van de vorige naar de huidige smid. Mijn smid heeft ook aan dat er een bacterie inzit die eigenlijk steeds weer terugkomt. Omdat ik er nooit wat over gehoord heb , vermoed ik dat het over het hoofd is gezien. Ik had wel de verwachting van een smid dat eventueel problemen wel gezien moeten worden. Met name met jonge paarden wil je gewoon dat zover het kan en lukt er correct bekapt gaat worden. Ook zodat je daar later profijt van hebt.

Ook wel interessant , op school heb ik les gehad in beengebreken ect. Als voorbeeld dit plaatje zodat je kunt zien wat het verschil is tussen steil en 'normaal'

Afbeelding