Verplicht langer blijven na opzeggen stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:08

DuoPenotti schreef:
Cinnepin schreef:
Geen contract is ook geen opzeg termijn. Ik zou gaan, krijg je de paspoorten niet, politie bellen.

dit is niet waar....

Maar zoals ik lees heeft ts het gewoon goed gedaan.

De 6 weken zou ik betalen, maar de paarden gingen vandaag nog mee.
Allemaal tegelijk.
Licht desnoods van te voren de wijkagent in met de mededeling wat er speelt.
Maar met genoeg mensen aanwezig zijn en paarden en spullen in 1 keer mee.

In het verleden waar ik gestaan heb met paarden waar ik geen contract heb getekend kon ik zo gaan hoor.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:08

Tja, toch denk ik niet dat hij je veel kan maken zonder contract. Ik ben nooit gebleven in de laatste maand, ja dubbele kosten, maar die sfeer is het gewoon niet waard. Vooral in jouw geval ts; echt wegwezen, zo snel mogelijk. Jij wilde netjes blijven, dat is staleigenaar niet geweest, dan zou het voor mij ook klaar zijn. Jouw paarden, ik zou mijzelf dan ook zorgen maken over hun bij een persoon zoals dit. Succes, hopelijk is je nieuwe plek een heel stuk fijner.

Duhelo

Re: Verplicht langer blijven na opzeggen stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:15

een maand opzegtermijn is normaal, in jouw geval dus 6 weken want de opzeg gaat in de eerste van de volgende maand, dus je moet nog betalen tot eind oktober.

Ik zou dus gewoon de overschrijving al reeds doen tot eind oktober (stalhouder heeft dan zijn geld binnen), nadat je de aangetekende brief gestuurd hebt met de opzeg erin. Geen datum geven van ophalen. Je hebt betaald tot eind oktober dus je kan blijven, of je kan vroeger weggaan, dat is zijn probleem niet. (vroeger weggaan is zelfs in zijn voordeel gezien je geen hooi en stro mee verbruikt als het een all in prijs is.).

En dan haal je gewoon je paarden weg wanneer je wil.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:18

noviceh schreef:
Lizenlotte schreef:
Anjali waar lees jij dat het om 6 paarden gaat?
Volgens mij ging het om 6 weken, niet om 6 paarden :D

Vervelende situatie! Als je elders terecht kan en je op de huidige stal niet veilig voelt, dan is de keuze toch snel gemaakt? Netjes de resterende stalling betalen, hij heeft niets over jouw paarden te zeggen. En inderdaad wat mensen meenemen die sterk in hun schoenen staan.

@Noviceh, ik denk dat jij gelijk hebt dat ik dat dacht, 6=6paarden.... :+ Maar misschien heeft ts er wel 6 want er is sprake van paardEN. Hoe dan ook, de stalhouder zal zijn inkomsten niet willen zien vertrekken. Dit gebeurt wel vaker, dat ze vervelend gaan doen als je weg wilt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:19

Cinnepin schreef:
In het verleden waar ik gestaan heb met paarden waar ik geen contract heb getekend kon ik zo gaan hoor.

Heb je mazzel... want dat contract maakt daar niets aan uit als je per maand betaald

overigens toen ik nog mensen op pension had en ze wilde gaan hield ik ze ook niet tegen, of dat nu in goed overleg ging of niet.
Mensen kiezen met een reden voor een andere plek.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:22

Cinnepin schreef:
[

Dat kan. Maar ala de stalhouder een opzegtermijn van een maand vraagt, dan is dat heel normaal en moet je dat betalen.
Vraagt hij dit niet, heb je geluk :j :)

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:23

Ik denk niet dat er veel ruis is. Die stalhouder klinkt echt als een bullebak.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:26

Enige reden waarom ik het logisch zou vinden dat de stalhouder je wil vragen om te blijven is als je plots wil vertrekken en daarbij één paard achterlaat. Dat geeft toch zorgen en stress.

Maar verder: zolang je netjes betaald mag je ook gewoon eerder weg. Zeker als de sfeer slecht is kun je beter gewoon gaan. Zou ook zonde zijn als je nieuwe plek vergeven wordt. Of je moet daar vast een maand (kale)huur gaan betalen om de stal te reserveren.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:31

Je mag altijd weg!! Laat je niks wijsmaken. Zolang je geen dwingende van rechtswege maatregelen zijn opgelegd mag je gaan en staan met je dieren waar je wilt. Betalen, paspoorten opeisen en wegwezen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:36

Wat vervelend ts. Ik ben wel benieuwd waarom je niet eerder weg mag? Is het om de inkomsten van de stalhouder of omdat er dan paarden alleen komen te staan?
In het eerste geval zou ik gewoon zsm je paarden ophalen met vrienden en evt al de politie op de hoogte stellen van de bedreigingen en laten weten wanneer je er heen gaat.
In het 2 de geval zou ik ze de 6 weken die jij redelijk vindt laten staan. Dan heeft de stalhouder echt wel genoeg tijd gehad om nieuwe paarden de vinden en dan alsnog ophalen op dezelfde wijze als in het eerste geval is.

Ben ook wel benieuwd over welke stal dit gaat. Een vriendin van mij heeft ook zoiets aan de hand gehad bij een paddock paradise.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:44

Celebi schreef:
Enige reden waarom ik het logisch zou vinden dat de stalhouder je wil vragen om te blijven is als je plots wil vertrekken en daarbij één paard achterlaat. Dat geeft toch zorgen en stress.
Dat zeker, maar dan nog kan de stalhouder dat op een volwassen manier bespreken met ts ipv dreigen door de paspoorten niet af te willen geven. En daarbij als ts haar paarden morgen wilt verhuizen, dan is het toch het probleem van de stalbaas dat zijn paard alleen achter blijft.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:51

Het maakt niets uit wat de reden van de stalhouder ook is. Als ze aan haar fin. Verplichtingen heeft voldaan is ze vrij om te gaan. Is er geen contract? Dan ook geen opzegtermijn, is wettelijk niets over bepaald. Geeft hij de paspoorten niet af? Melding maken bij de politie en gewoon de dieren inladen en vertrekken. Eerst de dieren in veiligheid en dan pas de regeltjes. Leg alle voortkomende kosten, boetes vooraf heel duidelijk uit aan de stalhouder. Hij blijft in gebreke dus allekosten zullen op hem worden verhaald.

Laat je niet overbluffen gewoon gaan.

Hij speelt in op emotie en angst.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:53

Jeetje wat een toestand zeg, je mag niet weg omdat hij geen nieuwe paarden in de stal heeft? Dan moet hij een advertentie zetten, dan is de kans groot dat er snel weer een paard in de stal staat. Als hij jou echt bedreigt, dan zou ik zo snel mogelijk de paarden weghalen en eventueel met wat extra mensen of de politie inschakelen als hij echt gevaarlijk doet. Wat een ellende zeg, ik hoop dat je daar snel weg bent!

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 10:57

als jij gewoon voor die 6 weken betaald hebt dan zou je bij wijze van nu al gewoon je spullen kunnen pakken en weg kunnen gaan. Of er dan een paard op stal staat of niet die inkomsten hebben ze toch al binnen, als iemand zo tegen mij doet zou ik mijn paarden daar ook direct weghalen, voor hetzelfde geld mesten/voeren ze de paarden helemaal niet meer met zo'n instelling.

Zou idd even contact opnemen met het juridisch loket en evt de politie om het uit te leggen zodat het wel al bekend is bij ze mocht het wel escaleren als je ze op wilt halen dat ze er weet van hebben.

Tis idd niet jouw probleem om nieuwe paarden te vinden, jij hebt alle recht om je stalling op te zeggen en 6 weken is idd nog ruim genomen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:08

Ik zou ook maken dat ik wegkwam. Het is niet helemaal duidelijk wanneer je opgezegd hebt, of je de 6 weken al betaald hebt en wanneer die 6 weken dan voorbij zijn? En wat het probleem van de stalhouder precies is?

Als hij zelf 1 paard heeft dat alleen achter blijft dan snap ik wel dat diegene niet blij is. Of als er iets speelt van dat er speciaal voor jou allerlei aanpassingen / investeringen zijn gedaan. Of dat je een rotzooi achterlaat of iets waardoor hij zoiets heeft van ho even ga je nu ineens vertrekken en laat je mij met de onkosten zitten.

Maar op zich: als je weg wilt dan moet je kunnen gaan. Dat je je nu niet veilig meer voelt is genoeg reden om direct je paarden te halen zodra je op de nieuwe stal terecht kunt. Desnoods neem je ze aan de hand mee het erf af :j

Persoonlijk zou ik geneigd zijn om vandaag nog je spullen en paarden weg te halen en veilig te stellen. En die paspoorten die zie je later dan wel. Eventueel die laatste maand (als opzegtermijn) pas betalen als je de paspoorten terug hebt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:45

pmarena schreef:
En die paspoorten die zie je later dan wel. Eventueel die laatste maand (als opzegtermijn) pas betalen als je de paspoorten terug hebt.
Zo zou ik het niet spelen, ts heeft het recht om de paspoorten op verzoek terug te krijgen. Dit moet niet worden afgedwongen, zoals de stalbaas nu ook bij ts doet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 11:53

Ja dat recht heeft ze uiteraard. Maar mocht de stalhouder de paspoorten niet vrijwillig teruggeven, dan is het wel fijn om na het verhuizen van de paarden nog de troef achter de hand te hebben dat stalhouder óók nog iets van TS nodig heeft en niet alleen andersom.

Harry01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 16:10

Er blijft inderdaad 1 paard achter, wat ik ook erg vervelend vind, vandaar ook (mijns inziens) op tijd aangegeven dat ik een andere plek heb gevonden. Als ze normaal gereageerd had op dit bericht, of op zijn minst respectvol, had ik zelfs nog willen overwegen langer te blijven, er was nog geen datum vam verhuizen afgesproken ik heb alleen gezegd dat ik geen half jaar meer kan/ wil wachten. Dit ook uit financieel oogpunt, het scheelt me bijna 350 euro per maand wat il straks goedkoper uit ben.
Ik snap echtwel dat ze teleurgesteld en wellicht boos is, maar deze reactie is echt bizar geweest en ik voel me hierdoor niet meer veilig om naar mijn eigen paarden te gaan.
Ondanks dat heb ik wel besloten de 6 weken "uit te zitten" puur omdat ik haar paard niet in de steek wil laten. Mijns inziens zou ze zelf haar verantwoordelijkheid moeten nemen en er een eigen paard bij halen zodat ze zeker niet meer in deze situatie komt, aangezien het een kleinschalige plek is. Die verantwoordelijkheid kan je nooit bij je klant leggen, of je moet dit van tevoren op papier vastleggen. Dat is dus nooit gebeurd. Daarnaast is er al enkele maanden een plek vrij en is daar nooit iemand voor in de plaats gekomen. Dat zij daar geen haast mee heeft gemaakt is nu ineens mijn probleem, want ik mag niet weg voordat er nieuwe paarden zijn.
Nogmaals: als zij hier op een normale manier mee om was gegaan was ik bereid geweest mee te zoeken naar een oplossing. Maar iemand helemaal verrot schelden en weigeren te laten gaan gaat mij echt veel te ver!
Ik heb verzocht de paspoorten in mijn kast te leggen, anderen houden een oogje in het zeil en zullen dit checken of ze dat gedaan heeft. Ik weet dat de paspoorten bij de paarden gehouden moeten worden, maar ik wil er ten alle tijde bij kunnen. Mocht ze degenen die bij mijn paarden komen ook op deze manier toespreken danwel tegen mij opzetten dan is voor mij de maat echt vol en ben ik weg. Ik heb haar vriendelijk verzocht hen met rust te laten.
Uiteraard betaal ik de volgende maand nog vooruit.
Ik ben echt doodziek van deze situatie maar gezien het niet de eerste keer is dat ik voor rotte vis wordt uitgemaakt had ik deze reactie wel voorzien. Het blijft alleen jammer als het dan ook daadwerkelijk zo gebeurd....

Harry01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 16:12

Dank jullie wel voor alle reacties, dat vergeet ik helemaal!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:18

Voor je eigen bestwil en gemoedsrust; haal die paarden daar weg. Ook al blijft die van haar alleen achter, dat is echt helemaal haar probleem en gaat het paard ook niet dood aan. Als ze wil staat er morgen nog een nieuwe bij van marktplaats, dus daarvoor hoef je echt geen 6 weken uit te zingen als je zelf niet eens meer heen durft.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:28

Het is echt haar eigen probleem én verantwoordelijkheid als haar paard alleen achterblijft. Dit is NIET jouw verantwoordelijkheid.
Wegwezen daar, desnoods in etappes je spullen daar al weghalen.
En neem jezelf serieus en luister naar wat JIJ wil. Je laat volledig over je grenzen gaan nu.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:29

Haal je paarden gewoon weg. Dat haar paard alleen achter blijft is NIET jou probleem. Dat probleem heeft de persoon zelf veroorzaakt met zijn/haar eigen gedrag. De komende 6 weken gaan echt niet leuk voor je worden en ik spreek uit ervaring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:30

Ik zou gewoon het risiko niet willen lopen dat mijn paarden er de dupe van zouden worden... op welke manier dan ook!

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:40

Wij hadden recent ook een akkefietje op stal, paard werd terug verkocht aan de vorige eigenaar door de ouders van een 18 jarige, deze was niet de eigenaar, dat waren beide ouders (paard was enkele jaren geleden gekocht, toen was ze minderjarig).
18 jarige belt de politie en die komen netjes. Aangezien ze een koopcontract op naam konden overleggen mochten ze het paard meenemen.
Stalhouder wilde paspoort niet meegeven want hij stond aan de kant van de 18 jarige. Politie heeft hem daartoe 'gedwongen', of er dan een boete of iets dergelijks aan zat te komen, weet ik niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 16:41

Het is ook niet fair van haar te verwachten tot je net zo lang blijft tot ze wat nieuws heeft. Je nieuwe stalling houdt normaliter het ook niet gratis voor je vrij tot je eindelijk eens gaat komen.