Smotz schreef:Gehakseld stro!
Dikkere bodem/meer volume als vlas, neemt nog meer vocht op, is wel eetbaar en ook stofarm plus wat goedkoper als vlas.
Ik vond gehakseld stro zeker niet meer vocht opnemen dan vlas.
Het gebruik van gehakseld stro lag bij ons vele malen hoger dan van vlas.
Ik was blij toen we weer terug waren op vlas, dat vind ik echt heel veel fijner werken.
@TS: Ik heb jarenlang uitgemest op een manege waar stro gebruikt werd, op zich werkte dat prima, boxen lekker makkelijk leeg trekken, maar je hebt wel altijd veel volume op de mesthoop. Voordeel is wel dat er naast hooi altijd wat anders te knabbelen overblijft, al hadden wij ook een manegepony die continu haar box leeg vrat, dat was minder handig.
Op mijn huidige pensionstal waar ik 5 jaar lang een box gehad heb, wordt doorgaans vlas gebruikt, alleen een keer in de winter was er een periode geen vlas beschikbaar bij de leverancier. Toen hadden we gehakseld stro.
Ik vond vlas voor mijn paard super werken, ik haalde dagelijks de drollen eruit (die hij keurig achterin de stal in een hoek deponeerde) en ik trok het bed recht.
Gemiddeld 1x per week een nieuw pak vlas erbij, altijd gelijk een heel pak, uiteraard wel begonnen met een goede basislaag van 15 cm.
Ik kwam pas aan de bodem als de plasplek erdoorheen kwam, dan groef ik die uit, gooide de ontstane kuil dicht met "schoon" vlas wat er omheen lag en dan dus een heel nieuw pak vlas erbij.
In de periode dat het buiten vroeg donker was en veel regende, zat ik op 1 pak vlas in de 5 dagen, maar richting langere dagen en beter weer 1 pak vlas per 8-9 dagen.
In de zomer stond die van mij het liefst 24/7 buiten, dan maakte ik de stal weer een keer grondig schoon en startte dan weer opnieuw op met een nieuwe bodem.
Ik zou met dit paard in een stro stal denk ik veel meer werk hebben aan het uitmesten dan ik met vlas had en bovendien blijft de mesthoop veel kleiner met vlas.
Overigens gaat hier de mest over het eigen land van stal en met stro zou de opslag veel te klein zijn, met vlas redden ze het wel.
Ik zie hier eigenlijk nooit paarden van het vlas eten.
Toen die van mij geopereerd was en een wond aan de koker had, mocht ik wel een toplaag van stro op het vlas leggen, zodat de vlas deeltjes niet aan de wond gingen plakken.
Verder echt super tevreden over vlas en zou dat zelf eerder kiezen dan stro, mocht ik ooit paarden in eigen beheer hebben.