Wat zouden jullie vragen of betalen per maand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:56

Wat Kabayo zegt is hier regio Limburg/Brabant ook de prijs.
Je kan wel meer vragen en is betreft uren misschien wel terecht, maar dat krijg je niet vol.

Dat heb ik ook gezien toen iemand uit de randstad hier om de hoek kwam wonen, die vroeg een prijs waarvan ik dacht >;) dit is geen randstad, ben benieuwd....
En zag steeds maar haar eigen paarden lopen en niks anders erbij en elke paar maanden de mp advertentie zakken in prijs.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 09:59

Wij hebben in het verleden een pensionklant gehad en vroegen toen €265, zelf uitmesten. Wij beschikken ook alleen over een buitenbak maar wel met eb en vloedbodem en ledverlichting. Die is altijd goed te rijden tenzij het hard vriest. Regio Twente/Salland.

Als je ook nog uitmest voor je klant, zou ik rond de 300 gaan zitten. Op een privé stal staan is in mijn ogen ook luxe, je hebt geen last van andere pensionklanten en er is vaak veel meer te regelen wat betreft soorten voer en andere wensen.

LaDonna75

Re: Wat zouden jullie vragen of betalen per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:07

Ik heb tot voor kort ook paarden in pension gehad, inmiddels niet meer. Ik vroeg €225 per maand inclusief hooi en vlas, met zelf uitmesten en hulp bij buiten- en binnenzetten. Met enkel weidegang, jaarrond, maar in de winter een paar uur en s zomers zo lang als het kan. Ik kan je vertellen dat het eigenlijk niet uit kan met deze prijs, ik speelde net quitte omdat ik het hooi goedkoop inkocht bij mijn vader. Had ik de volle mep moeten betalen dan kon het al niet uit. Behalve de directe kosten van voer en stalbedekking zou je ook afschrijving en onderhoud moeten doorberekenen. Dat vergeten veel mensen, maar kost wel degelijk (veel) geld.
TS: Mijn advies aan jouw vriendin: laat haar de werkelijke kosten van alles op een rij zetten en de geschatte afschrijving en arbeidsloon erbij, en dan een prijs daaruit berekenen. Dan heb je reëel wat je zou moeten vragen; of ze dan dat gaat doen is aan haar.
Oh nog een tip, werk met contracten met opzegtermijn. Ik heb 1x iemand op stal gehad, dat was zodanig geen succes dat ik blij was haar na een maand kwijt te zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:15

Afschrijving en onderhoud heb je ook voor je eigen paarden, de hypotheek ook
Zou anders zijn als je speciaal je boeltje koopt voor paarden van een ander.

Lint wat hier kapot is gegaan is kapot gegaan door de wind, dat had/heb ik ook gehad met alleen mijn eigen paarden.

De reden voor mij om geen pensioneren meer te willen is het gezeik van de mensen en het missen van een stuk privacy en dat is mijn inziens niet te betalen :o

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:47

Maakt het de pensionklant uit of de pensionhouder er van leven moet of dat een deel van de inkomsten uit paardenpension de hypotheeklasten moet dekken?

Ik denk het niet.

Het gaat er om wat een realistische prijs is voor hetgeen aangeboden wordt.
Om in herhaling te vervallen, dit is regio afhankelijk.
Hier regio de Liemers in Gelderland zou dit rond de eur 300,00 zijn.

Persoonlijk zou ik er niet willen staan. Mij te weinig weidegang en zo te lezen geen paddock paradise.
Inderdaad of je er van moet leven of niet, het hoeft geen vrijwilligerswerk te zijn. Bovendien zijn inkoopsprijzen bij kleinschaligheid vaak hoger.

Hier wordt regelmatig om Pensionstalling gevraagd. We willen dit niet ivm inleveren privacy en meerwerk.
Zou ik er in de toekomst anders over denken dan zou ik ivm locatie, kwaliteit van voer en eb en vloedbak eur 350,00 vragen.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 14:56

Afhankelijk van de regio en de grootte terrein zit ik al gauw op minimaal 350,- incl. btw

Belangrijk om je uren te berekenen+ je vaste/variabele kosten mee te nemen (en dan alles; g/w/l, mestafvoer, verzekering, weidebeheer, machine onderhoud, terrein onderhoud en natuurlijk voer en bodembedekking). Aan de hand van je kostprijs kun je dan kijken wat je kwijt bent per paard. Vergeet niet om als ze het zakelijk gaat doen er dan ook nog BTW in de prijs zit.

Ik zit zelf onder Rotterdam, iets landelijk, maar als je kwalitatief goed voer wilt kunnen (blijven) geven en er zelf niet achteruit van wilt lopen moet je zeker niet te laag gaan zitten.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:00

Wij hebben ook paarden aan huis en heb in het verleden ook pension aangeboden.
Wat ik nooit zo goed begrijp is de beredenering dat je vaste kosten etc niet doorberekend mogen worden aan de klant.
Dus als jij bij iemand een garage of kamer huurt betaal je ook alleen je boodschappen?
Want ja die hypotheek kosten zou de eigenaar ook hebben als jij de garage of kamer niet zou gebruiken.
Hoop dat iedereen zelf ook inziet dat dat belachelijk is.
Koop dan vooral je eigen huis met stallen zou ik zeggen.
En gaat dat niet dan is het heel normaal dat je iemand gewoon netjes huur betaald voor gebruik van de stal en accomodatie.
Voor mij wel een reden om ons plekje lekker voor onszelf te houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 15:12

ik zou er gerust vanaf 350/maand vragen mits alles netjes is met goed kwaliteit kracht en ruwvoer, goed begaanbare rijbak en droge paddock
je moet met de markt mee gaan en stal prijzen gaan flink omhoog. Zou banketstaaf zijn je veel te weining rekent en de mensen in ene een flinke verhoging moet door voeren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:20

Popstra schreef:
ik zou er gerust vanaf 350/maand vragen mits alles netjes is met goed kwaliteit kracht en ruwvoer, goed begaanbare rijbak en droge paddock
je moet met de markt mee gaan en stal prijzen gaan flink omhoog. Zou banketstaaf zijn je veel te weining rekent en de mensen in ene een flinke verhoging moet door voeren.

Maar er is geen binnenbak en de paarden moeten allemaal samen staan- dat gaat niet altijd goed, en zoals iemand boven al schreef, wat als er een geblesseerd is en niet opgejaagd mag worden? Is daar accomodatie voor dan? Overigens, iemand schreef ook dat ze vond dat ze te vroeg\veel op stal zouden staan. I.v.m. de oprukkende wolven zou ik de mijne zeker in de schemering en donker op stal willen! Qua prijs zou je kunnen informeren wat gelijkwaardige stallingen daar in de buurt kosten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:01

Albert schreef:
Paddock moet ook uitgemest en onderhouden worden...

Ja dat begrijp ik. Maar voor een stal die veel aan paddock doet, vind ik minder interessant en daarom zou ik er ook niet veel voor willen betalen.

Een stal die aan weidegang doet. Zou ik zo 150 pm meer willen betalen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:21

Kabayo schreef:
[
Ik heb ze aan huis en ik heb zelf ook enkele jaren pensionstalling aangeboden. Dus ja. Dat weet ik wel degelijk ;)

En een pensioklant hoeft uiteraard niet je huis terug te betalen. Die had je als het goed is al gekocht voor je klanten wou. Ken persoonlijk niemand die een boedderij koopt voor een pensionklant. Net als onderhoudskosten. Die zijn echt niet meer omdat je je terrein gaat delen met iemand. Dat onderhoud heb je sowieso al. (Tenzij je alles houtje touwtje doet en elke dag iets moet repareren. Soms is er wel eens iets stuk, maar vaak is de paal dan bijvoorbeeld al rot. Dit heeft niks met een klant te maken) Vind ik altijd zo'n dooddoener :o

Verder meld ik gewoon wat ik ervoor zou vragen, en betalen. Hoger dan dat zou ik er nooit voor neerleggen. Ik ben dan ook de oude prijzen gewent van 175 voor een pony en 200 voor een paard. (En dan had je zelfs een binnenbak)

Juist een dooddoener om het niet ergens door te berekenen. Als je iets gebruikt; betaal je er voor. Dus ja, onderhoud en alles bereken je door. Niet volledig, maar je neemt het wel degelijk deels mee als je een goeie kostprijs maakt. Als je particulier maar wat doet, dan heb je er eigenlijk niet alle verstand van en maakt dat natuurlijk ook veel minder uit. Je hoeft namelijk geen winst te maken. Als bedrijf zijnde verdiep je je iets verder.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 17:53

Mee eens Cioccolato. Ik betwijfel alleen of je wel kunt leven van 6 stallen. Dan moet je prijs wel heel hoog zijn. Zelfs als je 500 per paard per maand vraagt zit je op 3000 euro waarvan 1/3 naar de belasting gaat, 1/3 je loon is en 1/3 in het bedrijf steekt (stro, hooi, voer halen, onderhoud. Etc)
Dan heb je 500 euro stalgeld en 6 boxen net 1000 euro verdiend
En niemand gaat er 500 euro voor betalen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:05

Nee snap ik idd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:11

Van leven kun je inderdaad niet.
Maar toen ik nog 2-3 stallen verhuurde hield ik na de vaste kosten van voer, bodembedekking, water geld over.
En nee ik telde niet dat het lint onderhouden moest worden, of de rijbak, want dat was ook voor alleen mijn paarden zo.
Zou ik uurtje factuurtje doen, ja dan ging ik er in.

Maar hier begon het met een vriendin in nood. Haar paard zou overal vervelend zijn. Bij particulieren gestald.
Nee dat paard was niet vervelend, maar van die particulieren die alleen maar pony'tjes waren gewend dan was hij met 172 en een heel flink verticaal front best imponerend. En dat wist hij }>
Dan ga je niet elk uur tellen. En ja was ook heel gezellig samen buiten rijden.
Dan heeft de bijrijder van je paard een pony en vond het handig deze ook hier te stallen...
En zo gaat het dan lopen.

Vriendin vertrekt omdat ze een vriend krijgt ver weg, ja dan ook maar weer opvullen maar dat is dan een vreemd persoon....

En dan ga je merken dat het niet opweegt tegen de privacy en de vanzelfsprekendheid van sommige mensen. Vast mijn schuld in het te vriendschappelijk willen houden.

Maar ben er nooit mee gestopt omdat het niet uitkwam.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 18:51

Zonder binnenbak in NL niet boven de 250. Regio midden Twente. Net een rondje gemaakt, all-in stal, modern, binnenbak,buitenbak,incl. mesten, crosterrein, stapmolen,enzenz, 405 all in dus de leegstand is begonnen.Iets verderop zelfde echter excl.mesten 305 euro dus wachtlijst van 12 paarden, nadeel geen mooie buiten ritten en daarom zegt hij prijs gaat NIET omhoog

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 05:57

Cioccolato schreef:
Kabayo schreef:
[
Ik heb ze aan huis en ik heb zelf ook enkele jaren pensionstalling aangeboden. Dus ja. Dat weet ik wel degelijk ;)

En een pensioklant hoeft uiteraard niet je huis terug te betalen. Die had je als het goed is al gekocht voor je klanten wou. Ken persoonlijk niemand die een boedderij koopt voor een pensionklant. Net als onderhoudskosten. Die zijn echt niet meer omdat je je terrein gaat delen met iemand. Dat onderhoud heb je sowieso al. (Tenzij je alles houtje touwtje doet en elke dag iets moet repareren. Soms is er wel eens iets stuk, maar vaak is de paal dan bijvoorbeeld al rot. Dit heeft niks met een klant te maken) Vind ik altijd zo'n dooddoener :o

Verder meld ik gewoon wat ik ervoor zou vragen, en betalen. Hoger dan dat zou ik er nooit voor neerleggen. Ik ben dan ook de oude prijzen gewent van 175 voor een pony en 200 voor een paard. (En dan had je zelfs een binnenbak)

Juist een dooddoener om het niet ergens door te berekenen. Als je iets gebruikt; betaal je er voor. Dus ja, onderhoud en alles bereken je door. Niet volledig, maar je neemt het wel degelijk deels mee als je een goeie kostprijs maakt. Als je particulier maar wat doet, dan heb je er eigenlijk niet alle verstand van en maakt dat natuurlijk ook veel minder uit. Je hoeft namelijk geen winst te maken. Als bedrijf zijnde verdiep je je iets verder.

Precies dit! Alleen het hooi/kuil/stro/voer rekenen, dan kom je alsnog niet uit, er gaat mega veel tijd in zitten, die mag, die moet je zelfs, wel doorberekenen! Op een andere manier is de staleigenaar de hobby van zijn klanten aan het bekostigen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:05

Regio Utrechtse Heuvelrug betaal je hier wel 350,- of meer voor. Ben ook wel benieuwd naar de afmetingen van paddock en weide en de groepsgrootte.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:23

Mooie situatie, zo op het eerste gezicht.
Ik denk dat de omgeving/plek inderdaad ook heel bepalend is.

Maar wat ik mij afvraag: hoe weet je nu al dat de paddock altijd begaanbaar is? Woont ze er al? Of neemt ze een (bestaande) stal over? Ik vind dit een grote uitspraak namelijk, als je niet zelf daar hebt gestaan met je paard.

En ik neem aan dat ze de stal zelf wilt gaan draaien. Maar hoe doet ze het bij ziekte? Of vakantie? Ook dat moet een beetje berekend worden toch? 7 dagen in de week werken, is pittig. Een dag vrij (of twee) is belangrijk om op te laden. Wie vangt dat op?

Als ik haar was, zou ik in de omgeving eens onderzoek doen. Welke stallen zijn er? Wat bieden zij aan? Etc. Etc.
Dan krijgt ze denk ik een realistischer beeld over de prijs van haar pensionstal.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:35

Zo in het aanbod en als ik alleen maar hoef te komen om leuke dingen te doen met mijn paard (en dus ook af en toe een dagje niet) vind ik 300 - 350 euro een redelijk bedrag. Ik verwacht dan wel mooie accomodatie, dus geen houtje touwtje werk maar lekker de ruimte en goed materiaal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:20

Cioccolato schreef:
Kabayo schreef:
[

Precies. Even een vergelijking: mijn buren hebben een grote boerderij, groot genoeg om met twee gezinnen te wonen. Zij verhuren een deel en gebruiken de opbrengsten om hun eigen woonlasten te drukken (o.a. hypotheek).
Als je de stelling van Kabayo door zou voeren zouden mijn buren alleen GWE mogen doorberekenen, want zij hadden het huis immers toch al gekocht, dus de kosten zijn voor hen.
Maar waarom zouden ze het dan gaan verhuren?
Nee, zij kunnen er niet van leven, maar hebben er wel een extra zakcent door, prima toch?

Zelf heb ik hier op zich ruimte genoeg om een stel paarden meer in de wei te zetten. Maar dat betekent wel een extra schuilstal bouwen en minder gras voor mijn eigen paarden (dus ook meer hooi inkopen voor mijn eigen paarden). Daarmee word ik op kosten gejaagd, krijg extra werk (meer uitmesten, bak vaker slepen, meer voeren, gesprekjes met klanten) én lever mijn privacy in.
Daar mag in mijn ogen best iets tegenover staan, dus ik zou echt wel meer doorberekenen dan de kosten die je in eerste instantie ziet aan voer/bodembedekking etc. Ik zou er dan bijvoorbeeld de kosten voor mijn eigen paarden mee willen kunnen dragen.
Maar goed, ik heb geen pensionklanten en dat bevalt me prima :j

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:24

Verhuurder huis of stal kun je niet vergelijken.

Citaat:
Nee, zij kunnen er niet van leven, maar hebben er wel een extra zakcent door, prima toch?

Wat is dat dan anders dan wat Kabayo en ik zeggen?
Ik hield er ook aan over.
En of ik dat nu stopte in onderhoud van mijn paarden of ik betaalde daar iets anders van was aan mij

En dat jij een extra schuilstal moet bouwen kan...dat was hier niet
In de tijd dat er paarden stonden van andere was het hetzelfde als toen ze kwamen en weer vertrokken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:32

DuoPenotti schreef:
Verhuurder huis of stal kun je niet vergelijken.

Citaat:

Wat is dat dan anders dan wat Kabayo en ik zeggen?
Ik hield er ook aan over.
En of ik dat nu stopte in onderhoud van mijn paarden of ik betaalde daar iets anders van was aan mij

En dat jij een extra schuilstal moet bouwen kan...dat was hier niet
In de tijd dat er paarden stonden van andere was het hetzelfde als toen ze kwamen en weer vertrokken

Nee,je kunt het prima vergelijken. Het is gewoon allebei een zakelijk verhaal. Het punt van die extra schuilstal is juist niet relevant :D
Laatst bijgewerkt door Achterom op 04-09-24 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:35

Stel he je verhuurt als particulier wat stalletjes en een pensionpaard slaat je kapot, wat dan?
Denkt daar wel is iemand over na? De consequenties. De verantwoordelijkheid. Dat je zomaar eens een tijd uit de running kan zijn of zelfs nog erger.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:38

Ja wel die schuilstal is wel relevant, want jij moet kosten maken die je anders niet had. Dat je die terug wilt snap ik.
Voor mij zijn geen extra kosten gekomen door paarden van andere.
De (schuil) stallen stonden er, de omheining was er. De bak was er.

betreft vaste lasten als hooi, voer enz waren betaald en dan had ik ook nog over. zo'n 80-100 per maand per paard.

Zou ik de uren gaan tellen zou ik niet over houden.
Maar in de tijd dat bijvoorbeeld mijn vriendin er stond stonden er ook fijne dingen tegenover.
Samen buiten rijden.
Een afspreken dat zij ze binnen zette en ik op een feestje kon blijven zitten, dat soort dingen.
Het is hier pas gaan schuren na een paar niet fijne mensen waarvan 1 de kroon spande en ik er klaar mee was.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:40

Popstra schreef:
Stel he je verhuurt als particulier wat stalletjes en een pensionpaard slaat je kapot, wat dan?
Denkt daar wel is iemand over na? De consequenties. De verantwoordelijkheid. Dat je zomaar eens een tijd uit de running kan zijn of zelfs nog erger.

Ik ben uit de running geraakt door mijn eigen paard.
Had beter die van een ander kunnen zijn als ik zo het topic van de manege lees..... :o