Natuurlijke voermogelijkheden op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Natuurlijke voermogelijkheden op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:36

Tip voor het omgooien van een bak met water: stoeptegels onderin.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 11:54

Waarom niet gewoon zoiets? 2 stoeptegels erin, hooi er op en klaar.
Kan 90 liter in. Mocht je er geen 8kg in kunnen, dan kun je altijd nog het hooinet erbij hangen waar hij wel uit eet.
Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 12:43

Als het net met grote mazen leeg js en geen probleem is, waarom niet gewoon nog 1 kopen ipv het andere net?

Of zo'n bak in de hoek idd. Verzwaren met stenen eventueel.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 14:45

Tancreda4 schreef:
Als het net met grote mazen leeg js en geen probleem is, waarom niet gewoon nog 1 kopen ipv het andere net?

Of zo'n bak in de hoek idd. Verzwaren met stenen eventueel.
Net is niet meer leverbaar, kan hem niet vinden. Wil geen geknoopt net want dat beschadigt de tanden.. het gaat volgens mij meer om de eet-houding, dat dat nu een probleem is. Dus liever helemaal geen net, maar of dat werkbaar is weet ik niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 14:53

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:06

Miss_Mii21 schreef:
Wesco schreef:
Zou zo iets niet in de stal kunnen

[ Afbeelding ]

Zolang hij niet te diep met z'n hoofd moet buigen - dat gaat dan niet - is het een idee. Maar dan moet er wel veeel veeel hooi in , misschien een bredere bak met net er overheen.. dan red hij het de nacht wel. Denk dat zo'n ton wellicht snel bovenste uit is, onderste komt hij dan niet bij. Gaten er in maken, dan moet hij weer z'n nek schuin doen en dat doet pijn, dan heb je zelfde probleem als nu. Dat er wel behoefte is aan meer hooi, maar hij haalt het er niet uit en eet wat hij verspilt ook niet vanaf de grond.. staat dus zonder hooi, terwijl er nog in het net hooi zit..

Zou je het net niet hoger kunnen hangen dan?
Om dat te bereiken zou je het net aan de buitenkant van de stal vast maken. Dan gaat het net over de stal heen en hangt het recht voor zijn hoofd/spijlen

Of net aan de spijlen hangen maar dan zijwaarts/horizontaal ophangen Hoeft hij ook niet te bukken

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:46

Ongeveer alles wat hier genoemd word hebben wij getest op stal :D

Mijn Fjord eet nog uit een papieren macdonalds zak als ze daarvoor omhoog tegen de muur moet klimmen.

Mijn Draver zegt als er maar iets niet klopt: kan niet

Weer ook niet of dat perse met pijn te maken heeft overigens.

Die stalen voerbakken zijn te klein en vinden bijna alle paarden bij mij op stal onprettig.

Van die losse hard plastic bakken gaan heel rap kapot en dan zijn ze nog link ook.

Het beste werken de zachte plastic bakken die je in een hoek schroeft.

Dan wel wijd genoeg want als ze er te diep met hun hoofd in moeten willen ze niet meer ;)

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:05

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 07:22

Zou gewoon een dichte plastic pallet kopen en diagonaal in de hoek zetten. Als je niet mag schroeven, vast maken om de spijlen heen of een extra plaatje ertussen maken. Dan heb je wel hooi van de grond, maar lukt de hele stal doorlopen niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:37

Ik gebruik een net aan de wand
Vast gemaakt aan de voorzijde van de stal en laat de boven kant open .
Paarden steken gewoon hun snuit erin en later zowat hun hele hoofd om op een gewone manier te kunnen eten .
In dit gaat gaat de avond portie die vanuit stal verstrekt wordt ( van 4 kg ) eigen hooi steek ik wel in een hooinet maar dat hangt hoger ze eet van van onder uit en t zak naar beneden .
Je hooi uitschudden kan ook helpen om het makkelijker te maken voor je paard .
Er zijn ook natutal feeders een bak voor in de hoek met 3 vakken .
Maar die zijn best groot dus ligt ook aan t formaat box wat je hebt .

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 23:12

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 06:54

Waarom hang je de hooinetten niet scheef? Van linksboven op je foto naar rechtsonder bij de voeropening?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 07:19

Ken je het hooikussen al, van hay play bags? Dat heeft een paar vrij grote gaten aan de bovenkant en is voor de rest dicht (zodat er niets uit valt en ook geen vlas in kan) je kunt het op de grond liggen voor de natuurlijkste verhouding.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:52

En waarom niet gewoon dan toch van de grond ?
Hier staan er 40 op vlas en ze krijgen gewoon hooi op de grond in de box.
En ja, sommigen lopen het door de stal maar goed...dan verspil je wat meer hooi bij 1 paard.
Onze stalhouder heeft daar begrip voor, en vooral wanneer iets medisch is.

en in ergste geval: Desnoods betaal je iets meer voor meer hooi ( en "verloren" hooi wat op de mesthoop beland)

mosimonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:58

ElCamino schreef:
En ja, sommigen lopen het door de stal maar goed...dan verspil je wat meer hooi bij 1 paard.

en in ergste geval: Desnoods betaal je iets meer voor meer hooi ( en "verloren" hooi wat op de mesthoop beland)

Tsja, wellicht gaat het bij jullie goed, maar ze krijgen dan wel wat vlas binnen lijkt me.
Ik zou dat te riskant vinden ivm kans op koliek en uitzetten vlas in de darmen (het neemt ontzettend veel vocht op).

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 12:42

Ze wriemelen alles er redelijk uit, en vlas is niet perse schadelijk.
Veel paarden nemen een mond vol vlas en eten het op na opstrooien. Ze krijgen er niks van.
We staan al járen op vlas hier..... nog nooit iets gebeurt dus hert valt in de praktijk reuze mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 13:39

zo te zien plukt hij dus van bovenaf hooi uit het net, maar als de net leger komt komt die er niet meer bij.
Ik zou dan opteren om een langerwerpiger net te maken (zoals die kolomnetten maar dan horizontaal opgehangen.)
Dus ipv van 1 m hoog 2 meter breed, zou ik opteren voor 50 hoog en vier meter breed zeg maar.
https://agradi.nl/products/kerbl-hooine ... 1FEALw_wcB

Zoiets, en desnoods gewoon aan elke wand van de stal een ophangen, zijn ze niet volledig leeg is dat geen drama.

Als je een envelopnet wat breder maakt dan die hoog is kan je inderdaad ook gewoon de bovenkant openlaten ipv dicht te rijgen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 06:51

ElCamino schreef:

Wat op de grond ligt, wordt niet meer gegeten. Dan klaagt de stal over afvoeren er van en verspilling. Ongeacht dat het mijn eigen hooi is. Bijbetalen willen ze niet, meer voeren ook niet. Ik schep zelf al het verloren hooi op de mesthoop maar wat op de grond ligt eet hij dus niet meer... En hij mag niet zonder staan.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 06:52

Duhelo schreef:
zo te zien plukt hij dus van bovenaf hooi uit het net, maar als de net leger komt komt die er niet meer bij.
Ik zou dan opteren om een langerwerpiger net te maken (zoals die kolomnetten maar dan horizontaal opgehangen.)
Dus ipv van 1 m hoog 2 meter breed, zou ik opteren voor 50 hoog en vier meter breed zeg maar.
https://agradi.nl/products/kerbl-hooine ... 1FEALw_wcB

Zoiets, en desnoods gewoon aan elke wand van de stal een ophangen, zijn ze niet volledig leeg is dat geen drama.

Als je een envelopnet wat breder maakt dan die hoog is kan je inderdaad ook gewoon de bovenkant openlaten ipv dicht te rijgen.

Zoiets kan indd ook maar dan mag hij er niet uit trekken, dus dan liefste 8x8 maas, die heb ik nog niet kunnen vinden.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 07:07

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:20

En gewoon een bak in z'n stal? Ik heb bij alle paarden gewoon een houtenbak in de hoek staan.
De eerste dagen gingen ze er mee aan de haal maar nu staan ze al bijna een half jaar netjes in de hoek.

Bij dit paard heb ik er ook borstels omheen gemaakt omdat ze graag krabt.
Een balk voor de stevigheid..
Deze bakken staan op de grond en zijn ongv 1m bij 70cm ik. Maar je zou hem ook meer op hoogte kunnen zetten.
Afbeelding

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 07:50

Ik heb een haybar in de hoek van mijn (schuil)stal hangen, daar doe ik met slecht weer het hooi in en werkt voor mijn paard heel goed:

Afbeelding

Maar is idd wel aan de wand geboord, dus dat zal jouw stal eigenaar dan ook niet willen, vrees ik.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 10:06

Marije_jiplover schreef:
Ik heb een haybar in de hoek van mijn (schuil)stal hangen, daar doe ik met slecht weer het hooi in en werkt voor mijn paard heel goed:

[ Afbeelding ]

Maar is idd wel aan de wand geboord, dus dat zal jouw stal eigenaar dan ook niet willen, vrees ik.

Ik ken hem inderdaad, mag niets vastboren. Anders was het zeker een optie.