Eikels rapen, fruittoller?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Eikels rapen, fruittoller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:29

Ik heb er ooit een gekocht, maar vond het onhandig. Heel vaak heen en weer rollen om een beetje een behoorlijke "oogst" te hebben. Harken gaat sneller.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:51

Bij wat grotere oppervlakten/grotere hoeveelheden lijkt het me zo bewerkelijk met een roller? Ik denk dat ik dan nog heel erg veel langer bezig zou zijn.

Ik zet hier ook het stuk track langs de eiken tijdelijk af. Dat gaat om zo'n 120 meter. Met zo'n roller zou ik echt dagen bezig zijn denk ik... Ik gebruik zo'n kunststof bladhark of soms als ik even tussendoor een beetje doe de vlasfork die ik dan bij me heb voor het uitmesten.

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 13:54

Ik heb een heel aantal m2 steigernet aangeschaft (een deel tweedehands en later nog een stuk nieuw erbij gekocht).
Gras goed kort maken, doek erop en af en toe leeg maken. We laten het ook liggen tijdens de bladval. Zoveel eik op zo’n klein stukje wei is volgens mij niet zo gunstig voor de bodem.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-24 18:46

Ik heb het nog niet aangeschaft, blijf toch twijfelen over de werkbaarheid en hoop een goedkope op MP tegen te komen :o

Hier is het toch z’n 200 meter en een beetje onhandig stuk track om af te zetten, het is vrij stevig zandgrond, maar wel een heel breed pad. Harken gaat eigenlijk best goed, maar achter zo’n roller aanlopen lijkt me een stuk relaxter :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 19:17

Als die goed zou werken wel, maar ik heb nog steeds zo mijn twijfels. Zeker met de kleinste maat en veel eikels... die blijf je legen.

@hilary: +:)+
Hier ligt het worteldoek nu voor het 2e jaar. Het is even een klus om het neer te leggen en vooral vast te leggen, maar het ruimen straks gaat zó veel sneller.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 22:42

Echt niet kopen. Het is niet relaxed achter een roller aan lopen, maar een roller minnimaal 20 keer over hetzelfde kleine stukje laten rollen om een stuk of 10 eikels in je roller te krijgen/ die er er dan ook nog eens heel onhandig uit moet peuteren om hem leeg te krijgen

Geloof me;
Harken gaat écht beter

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 00:46

Dank je, ik ben overtuigd :D ik blijf harken

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:20

Ik zou de roller willen gebruiken voor de (voor)tuin en oprit dus afzetten, worteldoek en steigernetten zijn bij mij geen oplossing.
En wie nu denkt "oh, maar dan is het wel een mooi vlak oppervlak/gazon". Euhm nee, de laatste 1,5 -2 jaar zijn er zoveel kranen, shovels en trekkers door gereden dat de gemiddelde paddock er een golfbaan bij lijkt :') .

Hieronder een link met een filmpje van zo'n roller in gebruik. Even naar beneden scrollen.
https://tuintipsonline.nl/eikels-opruimen/

Ik denk dat ik maar eens naar zo'n gark ga kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 10:28

Eerst zie je alleen maar grond en vervolgens één eikel waar ze 10+ x overheen moet :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:21

DubbelFun schreef:
Eerst zie je alleen maar grond en vervolgens één eikel waar ze 10+ x overheen moet :)

En dát is een exacte weergave van de werkelijkheid :+ :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:44

Daar was ik al bang voor :D