Is dit JKK in hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:26

Little_Gift schreef:
Knoopkruid is niet altijd paars qua bloem!
Er bestaat ook oa de bighead knoopkruid en deze is wél geel van bloem!

Is er niet ergens een labo waar je dit kan laten testen?
Dan weet je het gelijk én sta je sterk om te eisen dat leverancier alles komt ophalen en crediteren...

maar als dan de bloeiwijze niet overeenkomt en de plant geen paarse stengel heeft is het nog steeds geen enkele reden om deze voor zo'n determinatie in te sturen..

Dat er aan de stengels geen bladeren zitten is overigens wel weer typisch JKK.
Die plant heeft zo'n ''idioot lange bloemstengel maak fase'' en de bladeren zitten dan netjes in een rozetje op de grond. Die lelijke gelobde slabladeren.

Ik heb hier in de omgeving ook echt al zo vaak gehoord ''nee hoor gegarandeerd JKK vrij'' en dan zie je het perceel waar het gras vanaf komt en denk je .. }:0 mwa..
Ik zou vragen of ze eens willen vertellen van welk perceel het af komt. Het zal al wel weer aangegroeid zijn na het hooien, dan kun je vast zó naar al dat gele knoopkruid met paarse stengels toe lopen?

Contemplate

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:46

Akshay schreef:
Little_Gift schreef:
Knoopkruid is niet altijd paars qua bloem!
Er bestaat ook oa de bighead knoopkruid en deze is wél geel van bloem!

Is er niet ergens een labo waar je dit kan laten testen?
Dan weet je het gelijk én sta je sterk om te eisen dat leverancier alles komt ophalen en crediteren...

maar als dan de bloeiwijze niet overeenkomt en de plant geen paarse stengel heeft is het nog steeds geen enkele reden om deze voor zo'n determinatie in te sturen..

Dat er aan de stengels geen bladeren zitten is overigens wel weer typisch JKK.
Die plant heeft zo'n ''idioot lange bloemstengel maak fase'' en de bladeren zitten dan netjes in een rozetje op de grond. Die lelijke gelobde slabladeren.

Ik heb hier in de omgeving ook echt al zo vaak gehoord ''nee hoor gegarandeerd JKK vrij'' en dan zie je het perceel waar het gras vanaf komt en denk je .. }:0 mwa..
Ik zou vragen of ze eens willen vertellen van welk perceel het af komt. Het zal al wel weer aangegroeid zijn na het hooien, dan kun je vast zó naar al dat gele knoopkruid met paarse stengels toe lopen?

Helemaal met jouw redenering eens! En ik herken het, lijkt alsof die planten aan het einde van het seizoen nog eens all in gaan om zo hoog mogelijke stengels te groeien. Evolutionair gezien erg logisch, want hogere bloemen betekent verdere verspreiding van het zaad door de wind.
De leverancier kan anders toch minstens even een foto sturen van dat knoopkruid wat het volgens hen is? Want als ik google lijkt de bloeiwijze toch echt wel anders dan JKK. Op basis daarvan sluit ik knoopkruid uit, maar wellicht hebben ze een of andere ondersoort staan die ik zo niet op google kan vinden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:46

Akshay schreef:

Net wel want pas als je het zwart op wit bevestigd staan hebt dat het JKK is, kan je vorderingen eisen jegens de leverancier.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 16:47

Contemplate schreef:
De leverancier kan anders toch minstens even een foto sturen van dat knoopkruid wat het volgens hen is? Want als ik google lijkt de bloeiwijze toch echt wel anders dan JKK. Op basis daarvan sluit ik knoopkruid uit, maar wellicht hebben ze een of andere ondersoort staan die ik zo niet op google kan vinden.

Het komt niet van de gronden van de leverancier, ze hebben het zelf ook ingekocht zegt TS.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:15

Als je knoopkruid in gedroogde vorm googled (Centaurea macrocephala = geel knoopkruid en Centaurea jacea = paars) zie je dat ze echt zo’n bolletje onder hun bloemkroon hebben. Zo’n soort ananasje als het ware. Dat heeft jouw bloemetje niet.
Ik zou idd toch heel terughoudend zijn.

Kan je bij een hooianalyse (die dus eigenlijk bedoeld zijn om de voedingswaarde te checken) dit evt vragen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 17:17

Ik ben inderdaad aan het zoeken waar ik dit eventueel kan laten onderzoeken. Maar de baal zit nu in de ruif. En ik heb niks anders liggen nu. Dus nu heb ik wel een probleem. Er lopen ook jonge veulens bij.
Ik heb dit nu verkopers gelegd, dan moeten ze maar wat anders brengen, maar of ze dat nu komen doen…

Ik kan ook niet vinden dat knoopkruid een paarse stengel heeft.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:22

In het verleden weet ik dat GD (gezondheidsdienst voor dieren) dit ook wel eens heeft gecheckt. Je kunt het daar ook navragen. Of ze dat op verzoek nog kunnen doen gezien je twijfel.

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:24

Laatst bijgewerkt door Nienkje_H op 23-08-24 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:25

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:26

Laatste foto doet mij niet denken aan jkk. Kan er even niet op komen wat wel. Ik ga even mijn brein laten kraken

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-24 17:41

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 17:42

Knoopskruid kan wel een paarse stengel hebben. Maar knoopskruid heeft geen gele bloemen (alleen paars of wit), dus dat is het sowieso niet.
Ik denk ook JKK, zou het niet voeren.

edit; Chatgpt denkt hetzelfde;

Afbeelding

Femke_Tweety

Re: Is dit JKK in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:02

Chat gpt maakt daar met de naamgeving in ieder geval een fout.

Sint jacobskruiskruid bestaat niet.

Jacobskruiskruid bestaat, of Sint-janskruid.

Die laatste is de plant van TS overigens níet.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:29

lies schreef:
Knoopskruid kan wel een paarse stengel hebben. Maar knoopskruid heeft geen gele bloemen (alleen paars of wit), dus dat is het sowieso niet.
Ik denk ook JKK, zou het niet voeren.

edit; Chatgpt denkt hetzelfde;

[ Afbeelding ]

Fout!
Er bestaat ook een gele bloemen variant!
Bighead Knoopskruid

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:35

Femke_Tweety schreef:

Oh echt? Ik ken het als sint Jacobs Kruiskruid :?

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 19:49

Bezemkruiskruid? Sowieso ook giftig als het dat is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 20:19

har166 schreef:
Femke_Tweety schreef:

Oh echt? Ik ken het als sint Jacobs Kruiskruid :?

Veel gemaakt foutje, dus op zich niet gek ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:19

Toen ik JKK uit de wei aan het halen was zag ik ook een soort die er heel erg op leek (gele bloemen, paarse lange stengels), het duurde even voordat ik door had dat de bloem nét wat verschilde en het echt geen JKK was. Ik heb niet opgezocht wat het wel is, maar het is dus een mogelijkheid dat jij nu dezelfde plant hebt, alleen heb je daar niet heel veel aan zo lang je geen naam hebt.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:26

GDG schreef:
Toen ik JKK uit de wei aan het halen was zag ik ook een soort die er heel erg op leek (gele bloemen, paarse lange stengels), het duurde even voordat ik door had dat de bloem nét wat verschilde en het echt geen JKK was. Ik heb niet opgezocht wat het wel is, maar het is dus een mogelijkheid dat jij nu dezelfde plant hebt, alleen heb je daar niet heel veel aan zo lang je geen naam hebt.

Zeer wsch. Boerenwormkruid.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:30

Sjaco schreef:
GDG schreef:

Nee joh :') . BWK lijkt niet eens op JKK als je er ook maar een beetje verstand van hebt. En ik zei dat het bloemetje maar nét wat verschilde, dus nee, uiteraard geen BWK.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:31

Die bloem is toch wel heel anders hoor. Ja geel, maar verder heel anders.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:32

Sjaco schreef:
GDG schreef:

Die heeft geen bloemblaadjes en veel bladeren.
Ik vind het ook op JKK lijken. Ons land heeft ook allerlei 'look-a-likes' maar dit lijkt toch echt op JKK.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:34

Boerenwormkruid is het niet. Die is makkelijk te herkennen

Maar je hebt ook soorten als streepjes kruid enz. Dat lijkt er voor mij als leek ook op.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:35

Suzanne F. schreef:
Die bloem is toch wel heel anders hoor. Ja geel, maar verder heel anders.

De enige overeenkomst is de bloemkleur inderdaad :D .

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 21:41

Voor mijn is dit jkk ook de lengte van de stengel. Er is weinig onkruid wat geel is paarse stengel vormt en ook nog eens zo'n grote stengels heeft. Hier ging ik geen hooi halen en de pakken gingen retour.