*CRISIS!!!* welk zadel :P

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welk zadel zou jij nemen?

Kieffer München Extra
21 (40%)
Rossner Amerika vzh
31 (59%)

Totaal aantal stemmen: 52

AnoeskaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:04

De volgorde van zadels aanschaffen ziet er vaak als volgt uit:

1: 2e hands, 2: pagony of ander heel goedkoop merk, 3: kiefer, 4: kwaliteit.

Ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen dat rijtje afwerken omdat ze zo goedkoop mogelijk uit willen zijn, met als gevolg dat ze uiteindelijk veel geld uitgeven voordat ze een echt goedpassend zadel hebben. Kiefer staat bekend als massaproduct en daar is de kwaliteit ook naar. Vooral de boom is vaak scheef. Wat je daarvan ziet of merkt? Niets. Behalve dan dat je paard uiteindelijk last van zijn rug krijgt omdat het gewicht van de ruiter niet goed verdeeld wordt. Scheve mond

Het valt me op dat er veel reacties zijn in de trant van: kijken welk zadel toevallig het beste op je paard past. Terwijl een zadel pas echt goed past als het is aangepast aan de rug van je paard. Elke paardenrug is anders, en als je paard 3 jaar is, is de bespiering van de rug ook anders dan wanneer hij 10 is. Kortom: het zadel moet aan het paard aangepast worden.

Lijkt een duur verhaal maar is het niet. Ik heb ongeveer 12 jaar geleden een KN gekocht bij Kootstra voor 2800 gulden (was nog geen 10 % duurder dan een KN uit voorraad bij Divoza). Deze is voor dat bedrag volledig aan zijn rug aangepast, er zit levenslange garantie op de boom, altijd gratis opvullen en aanpassen aan de rug van het paard. Ik heb in die 12 jaar het zadel een aantal maal laten opvullen en aanpassen (hij komt aan huis om het zadel op het paard te zien) en heb er geen cent voor hoeven te betalen. Ik denk dat er in de rest van Nederland ook wel zadelmakers zijn die volgens een soortgelijke methode werken.

Ik zou zeggen: ga voor kwaliteit, dan ben je uiteindelijk goedkoper uit en het is beter voor je paard. Lachen

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:46

AnoeskaB schreef:
Kiefer staat bekend als massaproduct en daar is de kwaliteit ook naar. Vooral de boom is vaak scheef. Wat je daarvan ziet of merkt? Niets. Behalve dan dat je paard uiteindelijk last van zijn rug krijgt omdat het gewicht van de ruiter niet goed verdeeld wordt. Scheve mond

dit probleem hebben wij dus nu Scheve mond we hebben een kieffer zadel en een paard dat last van zijn rug heeft (word al door fysio behandeld). Van de week zadel aan laten passen, zadelmaker zei dat of het paard scheef is omdat hij rechts wat bespiering mist en dat daardoor het zadel kantelt of dat de boom van het zadel scheef is Scheve mond

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 10:58

Probeer ze alletwee uit. Dan merk je het vanzelf. Persoonlijk gaat mijn voorkeur naar de rossner. Op de kieffer heb ik nog nooit gereden, dus daar kan ik niet over oordelen. Ik vind de rossner er ook een stuk beter uitzien. Ik weet dat dat geen argument is, maar toch.

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:09

Helemaal met AnouskaB eens. Al vind ik aan een KN ook nog wel wat punten die veranderd kunnen worden, maar oke.
Een duurder zadel hoeft niet perse beter te zijn, maar het moet gewoon goed aangepast worden... Dat doet een zadelmaker die kijkt naar jou en je paard! Als je rijdt, en niet als je paard stilstaat. Je ziet en voelt zelf direct het verschil in de bewegingen van je paard. Laat iemand langskomen met een heleboel verschillende zadels, en ga lekker rijden, je paard kan je het beste vertellen wat het lekkerste is!
En tja.. je kunt dansoms beter iets langer sparen, en dan echt iet helemaal goed kopen, als toch maar voor minder kiezen.. Daarkrijg je vaak spijt van.

xxLisaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 15:24

Ik zou ze allebei uitproberen op je paard en kijken welke het beste ligt en welke jij het lekkerst vind zitten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 19:23

Een half jaar geleden heb ik zadelmaker Van Rijs langs laten komen. Hij meet en past vanalles. Kijkt daarbij óók of de ruiter er goed in zit. Hij vult het zadel op naar de rug van je paard.
Binnenkort laat ik hem weer eens langskomen, om te kijken of het misschien opgevuld of veranderd moet worden. Kan hij gelijk kijken naar mijn jonge beestje Haha!

Ik heb overigens een Stubben Scandica...gekocht bij Van Rijs, was 2 maandjes oud. 2de hands maar zo nieuw dat je het eigenlijk geen 2de hands kan noemen, maar wel behoorlijk in prijs verschilde Pling

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 12:21

denk dat ik dan toch maar van Rijs langs laat komen Lachen

siesti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 12:35

Ik zou idd kijken welk zadel het beste bij jou en je paard past, dat is bij iedereen weer anders.

Maar ik heb zelf de Rossner Amerika vzh ook voor mijn paardje en ben er echt super tevreden over qua ligging en kwaliteit Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 13:28

AnoeskaB schreef:
Lijkt een duur verhaal maar is het niet. Ik heb ongeveer 12 jaar geleden een KN gekocht bij Kootstra voor 2800 gulden (was nog geen 10 % duurder dan een KN uit voorraad bij Divoza). Deze is voor dat bedrag volledig aan zijn rug aangepast, er zit levenslange garantie op de boom, altijd gratis opvullen en aanpassen aan de rug van het paard. Ik heb in die 12 jaar het zadel een aantal maal laten opvullen en aanpassen (hij komt aan huis om het zadel op het paard te zien) en heb er geen cent voor hoeven te betalen. Ik denk dat er in de rest van Nederland ook wel zadelmakers zijn die volgens een soortgelijke methode werken.

Ik zou zeggen: ga voor kwaliteit, dan ben je uiteindelijk goedkoper uit en het is beter voor je paard. Lachen

Zelfde verhaal, alleen is mijn zadel nog maar 1,5 jaar oud. Een stubben met extra lange zweetbladen, Siegfried VSS.
Verder heb ik een tweedehands gekocht zadel aan laten passen. Kosten: 350 euro, incl. nog een keer opvullen. Ik had het zadel niet al te duur gekocht, maar al met al was ik nog veel geld kwijt voor een op het paard passend zadel. (nieuwe vulling erin, keil erin laten zetten want dat zat er niet in).
Ben met beide zadels tevreden, vind alleen dat beide zadels te veel wrong hebben, ik denk erover om de wrong te laten verwijderen.

Ik zou als je per se uit een Kieffer of een Rossner wilt kiezen voor de Rossner gaan. Kieffer is te vaak scheef. Maar in een Rossner-zadel zit dezeflfde boom als in een Pagony en die boom is niet al te sterk.
Jc is ook nog een goede B-keus.