1: 2e hands, 2: pagony of ander heel goedkoop merk, 3: kiefer, 4: kwaliteit.
Ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen dat rijtje afwerken omdat ze zo goedkoop mogelijk uit willen zijn, met als gevolg dat ze uiteindelijk veel geld uitgeven voordat ze een echt goedpassend zadel hebben. Kiefer staat bekend als massaproduct en daar is de kwaliteit ook naar. Vooral de boom is vaak scheef. Wat je daarvan ziet of merkt? Niets. Behalve dan dat je paard uiteindelijk last van zijn rug krijgt omdat het gewicht van de ruiter niet goed verdeeld wordt.
Het valt me op dat er veel reacties zijn in de trant van: kijken welk zadel toevallig het beste op je paard past. Terwijl een zadel pas echt goed past als het is aangepast aan de rug van je paard. Elke paardenrug is anders, en als je paard 3 jaar is, is de bespiering van de rug ook anders dan wanneer hij 10 is. Kortom: het zadel moet aan het paard aangepast worden.
Lijkt een duur verhaal maar is het niet. Ik heb ongeveer 12 jaar geleden een KN gekocht bij Kootstra voor 2800 gulden (was nog geen 10 % duurder dan een KN uit voorraad bij Divoza). Deze is voor dat bedrag volledig aan zijn rug aangepast, er zit levenslange garantie op de boom, altijd gratis opvullen en aanpassen aan de rug van het paard. Ik heb in die 12 jaar het zadel een aantal maal laten opvullen en aanpassen (hij komt aan huis om het zadel op het paard te zien) en heb er geen cent voor hoeven te betalen. Ik denk dat er in de rest van Nederland ook wel zadelmakers zijn die volgens een soortgelijke methode werken.
Ik zou zeggen: ga voor kwaliteit, dan ben je uiteindelijk goedkoper uit en het is beter voor je paard.