Jaarling ligt elke keer vast

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Jaarling ligt elke keer vast

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:39

Goh wij hadden ook zoiets bij ons op stal, een jaarling die wel bijna elke dag vast lag in haar box. Wij (het personeel en de eigenaren) gingen om 4 uur naar huis en dan was er niemand meer tot half zeven de volgende ochtend. Vond 't altijd dood eng dat ze er met gemak een hele nacht zo bij kon liggen - met alle gevolgen tot dien, maar ze rolde zich 'gelukkig' altijd vast als wij er waren. Ze rolde zich overigens ook vast in het weiland door bijv in een poel of tegen een richeltje aan te rollen. Ze was niet de aller slimste :+ Ze heeft zich een week of twee regelmatig vastgerold en daarna van de een op de andere dag nooit meer gedaan, simpelweg overheen gegroeid gok ik.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:43

Sommige zijn gewoon niet de snuggerste inderdaad.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 19:46

Mijn nu twenter heeft dat als enter ook best wel vaak gedaan. 1x had ik haar echt net 3 tellen op stal, staldeur dicht, ze gaat liggen en rolt zich gelijk vast. Dat was al de zoveelste keer. Ik stond alweer met m’n handen in het haar, maar was het ook wel een klein beetje zat, ik heb keihard te stal dicht gegooid en toen ineens kon ze wel zelf opstaan.
Misschien niet de meest onderbouwde manier, maar volgens mij heeft de het sinds die tijd niet meer gedaan :) nu echt al heel erg lang niet meer in ieder geval.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:26

De stal is te klein. Hoe hij ook gaat liggen, bij omrollen komt ie de muur tegen. Is er geen grotere stal?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:28

Lindsey_99 schreef:
De stal is te klein. Hoe hij ook gaat liggen, bij omrollen komt ie de muur tegen. Is er geen grotere stal?

Sommige gaan ook in een grotere stal langs de rand rollen. Een grotere stal helpt wel maar is geen garantie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:30

Lindsey_99 schreef:

Ik had mijn enter in een stal van 3,5x6,5. Ik vind dat best wel groot.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:35

Nee, garanties zitten er nooit bij maar 10,5 m2 is niet heel erg royaal. 3,5 x 6,5 is meer dan het dubbele; nl. 22,75 m2.
Hoe meer ruimte, hoe kleiner de kans dat hij zich gelijk tegen een muur rolt. Wellicht kan er een tussenschot uit gehaald worden ergens bij 2 andere stallen. Met wat geluk is het een tijdelijk issue.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 20:57

YvonneV schreef:
[ [url=m/3dnKw0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik zie hoe vrolijk hij kijkt en ook hoe makkelijk hij zich laat helpen, denk ik dat hij het ook wel een leuk verzetje vindt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 21:47

Er zijn ook keren dat hij zichzelf wel los werkt. Vanacht was hij op de camera redelijk in paniek. Toen we op stal kwamen was hij gelijk rustig en is dan blij dat we er zijn. Ik kan de box niet groter maken. Zijn vaste tussenwanden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:50

Kan hij echt niet buiten blijven? Want vastliggen kan echt hele nare gevolgen hebben, dus dan is het kiezen tussen twee risico's.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:10

Hier een enthousiaste drie jarige hengst die ook heel graag mag rollen in zijn stal. Zeker als ik in zijn stal helemaal volledige nieuwe strooisel heb gedaan, dan moet ik snel te stal uit, anders rolt ie over mij heen.

Iedere dag weer, rollen: een hels kabaal komt uit de stal, het klinkt als een verbouwing. Soms ligt hij onmogelijk en even doodstil. Eerste keer wou ik hem helpen maar dat werd levensgevaarlijk met zijn gespartel. Ben toen weggegaan en 5 minuten later weer gekeken. Hij stond toen weer rechtop rustig te knabbelen.

Kantjes ophoog met strooisel en soms is het ook even tijd geven of ze het zelf kunnen oplossen. Verder kun je het maar lastig voorkomen dat ze gaan rollen denk ik.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-24 22:16

Hutcherson schreef:
Kan hij echt niet buiten blijven? Want vastliggen kan echt hele nare gevolgen hebben, dus dan is het kiezen tussen twee risico's.

Nee ik laat hem niet buiten. De gevolgen van vastliggen zijn kleiner als de gevolgen van een wolvenaanval.

troetjoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:24

Ohh dat doet me denken aan iemand op tiktok

Zij heet invitedinred

Hij heet taz :') ik ga altijd stuk om die filmpjes

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 23:40

Meer stalbedekking en dan de zijkanten flink omhoog gooien, en die ook hoog laten en overslaan bij het uitmesten zodat ze wat indikken en harder worden. Ik heb een inloopstal voor mijn ponys, de Welsh mag er graag uitgebreid in rollen en daarbij zwaaien er ook wel benen tegen de wand, maar hij komt nooit echt vast te liggen omdat hij tegen de verhoogde zijkanten oprolt en dan zijn lijf in de dikke bedding weer makkelijker terug kan rollen, en omdat zijn lichaam/schouders/kont/whatever nooit tegen de wand ligt maar tegen de schuine randen. Hier een foto van mijn inloopstal, hier pas net uitgemest en opnieuw opgestrooid, maar onder de stroranden die ook al extra ophoging geven, zit een hardere ingedroogde schuine vlasrand. Afbeelding

Dapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:13

Hutcherson schreef:

Inderdaad en een anti rolsingel is zo gekocht.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:10

In de opfok liggen ze ook wel eens zo vast. Bij deze manier van vastliggen kunnen ze wel leren hoe ze los moeten komen. Anders blijf je aan de gang in een opfokbedrijf.
Personeel gaat wel altijd kijken hóe ze liggen, en kijken het aan. Als ze niet loskomen worden ze uiteraard geholpen .
En wanneer ze compleet omgerold liggen met 4 pootjes gevouwen kunnen ze niet loskomen en worden ze geholpen.

Rolsingels zijn geen optie in een opfok bedrijf.

En dat de stal te klein is is onzin..... vroeger stonden alle paarden in een box van 3x3 en die gingen ook gewoon slapen en liggen..... die leren ook dat écht rollen niet kan in zo'n stal. Di gaan liggen, schuiven een beetje heen en weer, staan op en doen de andere kant.

En sommigen zijn gewoon een beetje dom.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:37

Van de winter lag mijn oude ruin een keer zo vast 's nachts. Hels kabaal, neefje van 2jr ernaast over de zeik en hij lag ons zielig aan te staren toen we erbij waren. Omrollen ging moeizaam, maar hij lag tegen een zijdeur van de schuur en die trapte hij er op een gegeven moment uit.

Ze staan op vlas met houtkrullen en ik deed ook altijd alles naar het midden. Sindsdien trek ik alles recht en hou de randen juist goed vol.

In principe rollen ze hier nooit in de stal. Zou wel kijken of hij buiten genoeg kan, wil en durft te rollen. Hier zijn ze aan mn 2jr ei gewend, maar die gaat vaak klieren als er eentje ligt te rollen. Hier trekken ze zich daar niks van aan, maar het is een hele hechte kudde. Dat wordt echt niet overal gewaardeerd.

Mijn ruin staat overigens als ze op stal staan in 3x5 en is zelf een quarter, dus geen groot paard.
Laatst bijgewerkt door superpony op 13-08-24 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:43

Mij is vroeger geleerd dat juist een grote stal meer risico geeft omdat ze dan eerder omrollen Ipv alleen maar liggen.
Kennissen van me hadden paarden aan huis met stallen 4x5 en 1 lag altijd vast. Toen zei iemand die staat te groot. Ze hadden ook 3x3 stallen. Paard daar in en het was over.
Dat vond ik logisch klinken en zo ook onthouden.