joyce B schreef:Klinkt als een fijne plek.
Belangrijkste is om te zorgen dat je met een oud paard op tijd begint met goed bijvoeren van geweekt en gehakseld voer als ze afvallen. En een (regen)deken op met slecht weer.
Zich warm houden kost veel energie en ruwvoer houdt het kacheltje brandende.
Bij mijn oudje begon het met in de wintertijd 1x per dag bijvoeren, dat werd in de winter 2x per dag flinke bak bijvoeren als ze niet op de wei konden en in de zomer 1x per dag, toen 3x per dag in de winter en 2x per dag in de zomer en nu hij amper nog hooi kan eten staat hij ook in de zomer 3x per dag apart met flinke bak voer en merk dst hij dan nog trek heeft en er best nog een 4e bak bij zou moeten. Dat ik best een opgave om dat te regelen in een paddock paradise. Als er al bijgevoerd wordt is dst vaak maar 1x per dag. De mijn doet ongeveer een half uur over zijn bak eten. En staat dan apart. Hopelijk gaat dat lukken.
Reken in elk geval op redelijk hoog bedrag aan extra kosten. Ik zit denk ik op ongeveer €100,- per maand bij 3x per dag voeren en dan koop ik 25kg zakken grasbrok direct bij een grasdrogerij.
Dat doen wij ook. Zodra het sneller donker is en ook als ze weinig gras hebben, begin ik al met wiesencobs in de avond.
Mijn ruin heeft afgelopen weken nog regelmatig een dun dekentje voor de nacht op gehad. Maar dat is wel omdat hij dat nodig heeft en hij het zo goed doet.
Mn merrie van 24 heeft nooit dekens, alleen vliegendekens.
Als het overdag ook minder wordt geef ik ze op de dag wat bij. Wiesencobs gemengd met bietenpulp of een senioren mix, afhankelijk van het weer, de temperatuur en hoeveel ik hem zie bewegen, hooi eten etc.
Ficky schreef:weet je ik ben eigenlijk al een tijdje bezig met ,wat kan ik verbeteren,eerst een voer check gedaan en daaruit kwam veel tekort vit mineralen,nu speciaal een brok voor haar afgestemd en een supplement,moet ook helemaal afgewogen worden ,ennworf over 2 weken weer gecontroleerd,toen een andere hoefsmid,bare feet bekapping ,1 x in de 4 weken ,en nu dag en nacht buiten ,en toen ging het beter met haar stralen ,maar straks de wintertijd weer ,2 paddocks en 19 paarden en regelemend,dan is het een half uur buiten ,en derest op stal ,of soms heel de dag ,dat gaat hem niet meer worden natuurlijk,maar dat betekent wel een verandering,als ik haar langer wil houden is die plek daar niet goed en holt ze achteruit,het is spannend,ik zit er wel mee maar ik moet en de plek is zo mooi ,stallen kunnen ook dicht gelukkig en de eigenaar zegt dat ze het heel rustig aan gaan pakken ,en is een lieve kudde ,dekentje heeft ze nog nooit gehad maar ik ga er indd wel 1 aanschaffen,en ik hou haar in de gaten natuurlijk ,nu langzaam afscheid nemen van haar weide maatje ,die al 36 is ,ook moeilijk ,en dan de trailer op en naar haar pp,
Niet elk paard heeft een deken nodig. Maar het kan wel enorm schelen, als ze bijv snel invallen, stijf worden etc etc.
Ik heb mn paarden jaren zonder dekens gehouden, maar het werkt gewoon echt niet altijd of je moet dan de nadelen accepteren dat ze zonder staan.
Voor dat maatje van 36 wel echt heel rot. Maar ja, als die daar goed staat en de mensen zijn zo tevreden, kan je daar niks aan doen.
Overigens is het mooi om voer uit te laten rekenen. Heb zelf jaren in het voer gezeten en van alles uitgerekend en samengesteld. Maar heel veel rekenen met standaard tabellen en oudere paarden zijn gewoon een ander verhaal.
Het bijvoeren wat bedoeld wordt is ook niet met kilo's biks, maar met ruwvoervervangers/aanvullers. Grasbrok, lucernebrok, grasmix, senior lucerne van Hartog. fibrebeet, wiesencobs/nuggets, bietenpulp, etc
Veel paarden gaan toch iets slechter kauwen en opnemen, dus dan moet er wat extra's in. Het kan ook zijn dat je vooral extra eiwitten wil aanbieden en dan kan je daar eerst naar kijken.
Nu is je paard nog vrij jong en fit, maar er komt ook een moment als ze echt oud oud zijn, dat je alles aanbiedt als ze maar wat eten en analyseren niet meer belangrijk is. En ja, het zou altijd belangrijk moeten zijn, maar dan wil je gewoon dat je paard wat binnen krijgt en gaat het niet meer om het effect over jaren, maar over het nu.