Onkruid natuurvriendelijk bestrijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:00

Popstra schreef:
Hoe ze kauwen maakt niks uit, gif komt toch binnen en stapelt zich op in de lever.

Ze hebben een hele andere pensflora, en enzymen in het maagdarmkanaal die de alkaloïden onschadelijk maken.
Maar goed, wij hebben ook schapen maar hier wordt alles ook uitgestoken.
Het blijft rotzooi.

Rongyos

Re: Onkruid natuurvriendelijk bestrijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 16:16

Na 2 jaar heel veel uitsteken is het echt al veel minder geworden, maar dit jaar kom ik in tijdnood om alles uit te steken. De buur'boer' komt het deze week compleet afmaaien en afvoeren. Mijn wei, ongeveer 1 hectare had ik in 2 stukken verdeeld; 1 stuk bemest en daar staat nu het hoge jkk icm hoog gras. Het andere stuk moet nog bemest worden; daar heb ik dus nagenoeg alles uitgestoken. Het gras is nu ook 'op' op dat stuk, dus ik wil de paarden graag overzetten op het andere stuk. Bemesten tegen JKK heeft naar mijn idee dus niet echt geholpen. Heb gevraagd aan de boer hoe zij dat met hun koeiengras doen, want ik zie nauwelijks onkruid in het perceel tegenover mij. Omdat het dus regelmatig gemaaid worden krijgt onkruid geen kans. Tegen JKK is ook niet te spuiten heb ik al van meerdere mensen gehoord.
Vorig najaar heeft hij schapen op zijn weides gehad, dat heeft ook goed geholpen. De schapenherder wilde zijn schapen (zwangere dames) niet op mijn preceel laten grazen ivm het JKK, blijkbaar kunnen ze er niet goed tegen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:17

PaulSimonFan schreef:
Citaat:
Jkk zal verder uitbloeien en zaad vormen, ook al maai je de bloemen die nog niet in het zaad staan, dus dat zou ik echt niet doen, je zaait het rond dan.

Volgens mij zei ik in mijn eerste post heel duidelijk een maaier die het opzuigt.

Onze maaier heeft een zuigfunctie, laat niks achter.

De inhoud lossen we in de container

Had ik over gelezen, maar enkel loonwerkers of grote boeren hebben dat, de kleinere man heeft enkel een maaier(of bloter), en dan maak je dus beter voor iets in bloei staat.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 17:29

tengeltje11 schreef:
PaulSimonFan schreef:

Volgens mij zei ik in mijn eerste post heel duidelijk een maaier die het opzuigt.

Onze maaier heeft een zuigfunctie, laat niks achter.

De inhoud lossen we in de container

Had ik over gelezen, maar enkel loonwerkers of grote boeren hebben dat, de kleinere man heeft enkel een maaier(of bloter), en dan maak je dus beter voor iets in bloei staat.

Ik werk inderdaad voor een wat groter bedrijf :j
Wij hebben een gigantisch lelijke maaier. Is net een klein darwagentje :+

Inderdaad enkel maaien indien je een goede maaier hebt die goed opzuigt. Maar dat geld ook voor het blad, niet enkel voor de bloem. Al wat blijft liggen herkennen de paarden niet meer als het gedroogd is. Het verliest zijn bittere smaak, en zodoende herkenbaarheid.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:32

PaulSimonFan schreef:
tengeltje11 schreef:

Ik werk inderdaad voor een wat groter bedrijf :j
Wij hebben een gigantisch lelijke maaier. Is net een klein darwagentje :+

Inderdaad enkel maaien indien je een goede maaier hebt die goed opzuigt. Maar dat geld ook voor het blad, niet enkel voor de bloem. Al wat blijft liggen herkennen de paarden niet meer als het gedroogd is. Het verliest zijn bittere smaak, en zodoende herkenbaarheid.

Inderdaad. Daarom snap ik ook niet dat hier mensen zijn die het dus gaan maaien (zonder afvoeren), zo maak je de kans alleen maar groter dat de paarden de giftige JKK gaan eten. Dan kun je het beter laten staan en enkel de stengels afknippen en afvoeren. Maar ook dan sterft de plant uiteindelijk af en kunnen je paarden zo dus alsnog het giftige JKK eten.

Ik steek het dus altijd helemaal uit.
Laatst bijgewerkt door GDG op 30-07-24 18:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:33

@ popstra: Ik heb even een stukje voor je geciteerd van (in dit geval) Natuurmonumenten, maar het is onder de boeren algemeen bekend dat schapen juist beter bestand zijn voor de giftige stoffen. Ook wordt er al zo lang als ik mij kan heugen schapen ingezet op plaatsen waar paarden en runderen hebben gelopen, om het worm"systeem" te onderbreken.

Schapen zijn veel beter bestand tegen de giftige stoffen van het jakobskruiskruid. Ze hebben enzymen in hun maagdarmkanaal die de alkaloïden gedeeltelijk onschadelijk maken. Daarom kunnen zij er wel van eten zonder ziek te worden. De lammeren zogen nog bij de moeder en zullen nagenoeg niets van deze plant binnenkrijgen. In het buitenland zijn goede resultaten bekend van winterbeweiding met schapen om zo uitbreiding van het kruid tegen te gaan. Ze knabbelen aan de bladrozetten, waardoor de plant niet verder kan uitgroeien. Door hun manier van grazen zorgen schapen ook dat de grasmat heel dicht wordt en zaden van het Jacobskruiskruid veel moeilijker kunnen ontkiemen.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:39

Ik ken zelfs iemand (oudere man) met 2 paardjes, die de jkk afmaait met de bosmaaier, en dit gewoon laat liggen in de wei... vreselijk..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 18:59

Mijn achterbuur heeft het jaren gewoon laten staan in zijn weide met ezeltjes. Ik begrijp nog altijd niet dat die beestjes er niet ziek van geworden zijn want die vraten in het najaar alle stengels op.

Ik trek al meer dan 20 jaar alle JKK met de hand uit. Het begint nu eindelijk te minderen... :')
De buur doet het sinds 2 jaar ook trouwens. +:)+

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:47

Dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Hier bloten we de weides waar de paarden uit gaan, dan duurt het min 2 maand voor ze er weer op gaan. Het gemaaide is tegen die tijd al lang vergaan, daar vind je niets meer van terug.(maar dan bloten we ook geen planten van 1m hoog natuurlijk, als je alles mooi bijhoudt, komt het zo ver niet).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:50

tengeltje11 schreef:
Dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Hier bloten we de weides waar de paarden uit gaan, dan duurt het min 2 maand voor ze er weer op gaan. Het gemaaide is tegen die tijd al lang vergaan, daar vind je niets meer van terug.(maar dan bloten we ook geen planten van 1m hoog natuurlijk, als je alles mooi bijhoudt, komt het zo ver niet).

Goed punt! Op die manier kun je het wel veilig maaien. Blijft alleen wel die rozet over die in de herfst afsterft en als de paarden daar dan bij kunnen kunnen ze dat toch op gaan eten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:03

Shenavallie schreef:
@ popstra: Ik heb even een stukje voor je geciteerd van (in dit geval) Natuurmonumenten, maar het is onder de boeren algemeen bekend dat schapen juist beter bestand zijn voor de giftige stoffen. Ook wordt er al zo lang als ik mij kan heugen schapen ingezet op plaatsen waar paarden en runderen hebben gelopen, om het worm"systeem" te onderbreken.

Schapen zijn veel beter bestand tegen de giftige stoffen van het jakobskruiskruid. Ze hebben enzymen in hun maagdarmkanaal die de alkaloïden gedeeltelijk onschadelijk maken. Daarom kunnen zij er wel van eten zonder ziek te worden. De lammeren zogen nog bij de moeder en zullen nagenoeg niets van deze plant binnenkrijgen. In het buitenland zijn goede resultaten bekend van winterbeweiding met schapen om zo uitbreiding van het kruid tegen te gaan. Ze knabbelen aan de bladrozetten, waardoor de plant niet verder kan uitgroeien. Door hun manier van grazen zorgen schapen ook dat de grasmat heel dicht wordt en zaden van het Jacobskruiskruid veel moeilijker kunnen ontkiemen.

Ah o.k dankjewel boor de info. Ik wist niet beter dit ook voor hen giftig was