Mening en tips hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Re: Mening en tips hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 11:56

Ik schrik ook best wel van de 8 uur op de wei. Of 5 uur. Ondanks het graasmasker.

Ik heb een halve Haf bevangen gehad en het vermoeden van IR of EMS bestaat. Ik heb hem maanden maar 45 minuten op de wei gehad en langzaam opgebouwd. En die tijd was verdeeld over de ochtend en avond.

Sinds kort een 45 minuten in de ochtend en 1 uur in de avond. Hij is dankzij suikerarm hooi 100 kilo kwijt.

Daarnaast krijgt hij Vitalbix complete en een paar handen timothee gehakseld spul van Vitalbix. Met glucobalance en magnesium chelaat. Je zou eens kunnen lezen over die laatste twee supplementen voor jouw Haf.

Ik denk dat je weinig ruimte hebt voor ‘ziellig’ hoe goed ik je ook begrijp. Je foutmarge met een HB-er is eigenlijk 0 vanaf nu.

Veel sterkte!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:02

Mijn HB-er is 8 jaar geleden, dat is best wel een tijdje.
Plus in de opbouw doen we gemiddeld een maand over om van 0 minuten naar 6 uur te gaan.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 12:19

Oh ja, en gerste stro aanbieden, dat vult. Eten ze hier ook graag, ondanks onbeperkt hooi.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 17:47

HdmrsMx schreef:
Twiggy2008 schreef:
Het ligt ook aan hoe je je paard op een paddock houdt ;).

Als het mooi ingericht is (tracks, schuilstal, diverse voer- en waterpunten, soortgenoten erbij, verhard en zacht liggedeelte en schaduw- en schuilplaats),dan kan een paard zich daar zeer happy voelen, hoor. Zeker als hij dan geen pijn meer hoeft te lijden.....

Als je in een huurwoning woont met weides rond het huis en een simpele paddock met 2 schuilstallen kan je niet zomaar alles inrichten naar je eigen wens jammer genoeg.

Dat begrijp ik, maar weet je... Ik huur mijn plekje ook maar van iemand en heb de luxe weer niet, dat ik er naast woon. Hoezo kun je niet zorgen dat je paddock zo paardvriendelijk mogelijk is? Dat is een kwestie van creatief zijn, hoor.... écht.

Maar je paard met deze aandoening én ook nog te dik zijn, onbeperkt voeren én lang op gras laten, is gewoon niet verstandig. HB is zo'n intens pijnlijke aandoening en een te dik paard is gewoon superongezond.

Wij, als eigenaren, zijn verantwoordelijk voor hun welzijn. Ik hoop oprecht dat je een manier vindt om meer ellende te voorkomen....

Heeft degene die jou dit paard verkocht destijds, niets over deze problemen gezegd en wat je het beste kon doen?

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 11:02

HdmrsMx schreef:
Twiggy2008 schreef:

Als je in een huurwoning woont met weides rond het huis en een simpele paddock met 2 schuilstallen kan je niet zomaar alles inrichten naar je eigen wens jammer genoeg.

Dat begrijp ik, maar weet je... Ik huur mijn plekje ook maar van iemand en heb de luxe weer niet, dat ik er naast woon. Hoezo kun je niet zorgen dat je paddock zo paardvriendelijk mogelijk is? Dat is een kwestie van creatief zijn, hoor.... écht.

Maar je paard met deze aandoening én ook nog te dik zijn, onbeperkt voeren én lang op gras laten, is gewoon niet verstandig. HB is zo'n intens pijnlijke aandoening en een te dik paard is gewoon superongezond.

Wij, als eigenaren, zijn verantwoordelijk voor hun welzijn. Ik hoop oprecht dat je een manier vindt om meer ellende te voorkomen....

Heeft degene die jou dit paard verkocht destijds, niets over deze problemen gezegd en wat je het beste kon doen?

Je gaat de kosten van de paddock toch anders doen als het je eigen grond is wetende dat je er altijd zal wonen en je alles kan doen wat je wilt. Net zoals de weide deze hebben wij met stevige ronde palen gezet, maar als het ons huis was was dit een mooi hek geweest.

Het dik zijn heeft niets met onze voeding schema te maken, bij de vorige stond ze enkel maar paddock en 3 x per dag hooi. En toen stond ze ook veel te dik.

In de winter dat ze op de paddock enkel maar stond met hooinetten was ze ook te dik.

Wij hebben een periode geprobeerd om haar hooi af te wegen zoals ze adviseren en voor de rest kreeg ze niets dan zat ze vaak langere tijd zonder hooi, maar ze bleef gewoon het zelfde enkel kreeg je nu een chagrijnig paard met stress in de plaats. Dan maar beslist terug meer hooi te geven, zit weinig suiker in en moet ze echt wel moeite doen om het te pakken dus krijgt ze ook geen grote hoeveelheid binnen in 1 keer. Hier ligt zeker het probleem niet volgens mij.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:05

Dus de hele dag op paddock met hooi doet de truuk vaak ook niet.
Vaak is hooi toch te rijk en zul je met ander ruwvoer verder moeten.

En ja ik snap best dat je in een huurwei niet van alles gaat investeren, maar daar heeft je paard bot gezegd niks aan.
Dan heb je toch het verkeerde paard gekocht voor wat voor wei je hebt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:42

Dik zijn heeft uiteraard wel met je voedingschema te maken. Als er meer in komt dan verbruikt wordt dan worden/blijven ze dik. Als je onbeperkt hooi geeft kunnen ze ook te dik worden. Het gaat om het soort hooi en de kwaliteit.

Vijf tot acht uur op gras vind ik fors voor een paard dat een geschiedenis heeft met hoefbevangenheid en dat snel dik wordt. Dan zul je toch naar een oplossing moeten kijken. Want hoefbevangenheid staan is velen malen zieliger voor het dier dan niet op gras staan.

Ik heb ook een huurwei en dus geen paddock. Maar ik heb een deel van het weiland kapot laten lopen. Hier staat vrijwel geen gras op en dat gebruik ik als paddock. Ze krijgen 2x daags hooi uit een slowfeeder. M'n welsh is snel dun, die krijgt 100 procent weidehooi. Voor mijn shet meng ik weidehooi met graszaadhooi. Heeft ie altijd wat te knabbelen als het lekkere hooi op is.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 11:52

Mijn dierenarts heeft gezegd dat mijn kleine pony nog steeds teveel eet. We geven haar al erg weinig, maar ze krijgt dus alleen vitaminebrok (plus een paar supplementen), en we hebben speciaal suiker en eiwitarm hooi van TopHay.

Ze gaat ook niet met de anderen mee naar de wei, vandaar dat ik haar ook in een uitloopstal wilde. Ze weet dat iedereen terug komt, dus daar doet ze het wel goed. Misschien moet je overwegen om of de wei helemaal uit je hoofd te zetten, of anders maar een aantal uurtjes maar met graasmasker. Ik zou het zonder graasmasker niet eens proberen, aangezien paarden die niet veel gras mogen heel erg gaan schrokken (doet die kleine van mij ook als ze de kans krijgt).

Ook regel ik hirudo therapie (bloedzuigers), wat volgens haar vorige eigenaresse erg goed werkte. Daar werd ze overigens wel overvoed. Bij ons is dat met het hooi nog lichtjes het geval, omdat ze voor de sociale contacten niet alleen in haar uitloopstal staat, maar in de middag krijgt ze dus bijna niets omdat ze meestal alleen is.

Gelukkig is ze niet dik, maar volgens de dierenarts was ze wel wat vet aan het opslaan op haar achterste, dus ze was richting mollig aan het gaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:14

Wat ik al zei, mijn paddock is ook mijn eigen grond niet. Ik had destijds geen andere keus meer dan mijn paard van het gras af te halen. Ik heb in de loop der jaren rustig dingen veranderd en nee, ik ben niet rijk. Maar wel creatief en een aanpakker. Ik wilde mijn paard gezond én happy hebben. Want ik vind dat je dat als eigenaar verplicht bent aan je dier.

Wat voor hooi geef je? Ingepakt hooi? Of oningepakt hooi? Want ook dat kan schelen, naast de suikers...

Je woont ernaast? Ik heb ook ooit een aantal jaren, naast mijn paarden gewoond en toen voerden wij meerdere keren per dag porties hooi. Dat werkte beter dan 2x of 3x per dag of onbeperkt, etc.
Nu krijgen mijn paarden ook 8x daags hooi door een automatische hooibak. Ideaal. Want ik woon inmiddels verder van mijn paarden vandaan, maar er wordt wel 2x daags mest geschept en gecheckt, e.d. Jij zegt dat je bij je paard(en) woont.... Dan kan je juist meer doen...

Geef hooi in porties, liefst oningepakt, en zorg dat er een bak knabbelstro staat voor tussendoor, zodat je toch een soort van onbeperkt voert.
Dat is toch prima te doen?
Verder veel beweging, desnoods veel stappen buiten, aan de hand, weet ik het. Word creatief.

Mijn paard is er enorm van opgeknapt, 20 jaar en vol levenslust en kracht.

Kunnen de andere paarden niet om de beurt bij haar in de paddock, zodat ze niet steeds alleen staat?
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 28-07-24 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:28

Laat je gewoon goed adviseren. De bevangenheid is ook ooit ontstaan door een onbalans in het lijf. Door het langdurig aanbieden van verkeerde voeding bijvoorbeeld. Brood is daar een goed voorbeeld van, maar ook brok of kuil/ voordroog.
Er is een groot verschil tussen een vet paard, een lymfatisch dik paard of een buikig paard. En alles heeft een eigen aanpak nodig.
Het is goed dat je je paard niet op een honger rantsoen hebt laten staan met teveel ruwvoerpauzes, daardoor wordt het vaak erger.

Dat je paard niet veranderde ondanks het verminderen van ruwvoer betekent dat de stofwisseling verstoord is. Daar kun je zeker iets aan doen, maar het vraagt wel om een goede aanpak.

Deze dame kan je er alles over vertellen:
http://eqinful.nl

Mooie uitleg over bevangenheid:
https://www.eqinful.nl/hoefbevangenheid/

Wanneer je de stofwisseling weer op orde hebt, is grazen zeker niet uitgesloten hoor!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:45

Wat ik nog wil zeggen, is dat iedereen met paarden met HB of andere stofwisselingsprobkematiek, er achter komt, hoe lastig dat is om mee om te gaan. Juist doordat je met de ruimte zit, of dat gras de norm is of kuilgras, etc.

En helaas.... je moet er tóch iets mee, omdat je paard anders doodziek wordt. Want HB is echt serieus.

En zo te zien heb jij een sober paardje, wat al jarenlang verkeerd gevoerd is. Dan is dat hele systeem van binnen verstoord. Hoe rot ook, als je je paard wilt helpen én ondersteunen, moeten er dingen veranderen in het algehele (voer)management. Jij hebt nog het voordeel dát er een paddock is en ook nog naast je huis. Dat las ik toch goed?

Nogmaals, sterkte met alles, maar probeer je in te lezen, oplossingsgericht te denken, want dat heeft je paard nodig nu.
Ik heb ook ooit op jouw punt nu gestaan en ik had de luxe toen niet met een paddock en ernaast wonen. Dat heb ik uiteindelijk gecreëerd en ik heb er 9 jaar geleden zelfs een tweede bij gekocht, terwijl dat financieel echt de bedoeling niet was. Dat hoef jij verder niet te doen, want er zijn al andere paarden....

Wat ik vooral wil zeggen is, dat je moet gaan kijken naar wat wél kan om bij te dragen aan verbetering voor jouw paard. Het is even veel, dat begrijp ik, hoor. Sterkte en vooral succes!!

Nienke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 12:49

HdmrsMx schreef:
Onali schreef:
Ik weet niet waar jij leest, maar hier op Bokt staan de neuzen vrijwel dezelfde kant op kwa peen en weide. Dagelijks peen (peen = suiker en water) is gewoon niet goed en kort gras is gras wat wilt groeien en dus enorm rijk is aan suikers.
Tel daarbij op dat we tot vrij laat best koude nachten hebben gehad en het fructaan vliegt naar boven.

Uitgebloeid gras is en blijft het beste, geen kort gras, geen afgegraasde weide, geen peen.

Hier heb ik mijn shetlander al 8 jaar onder controle mee;
Hooi, beperkt afgewogen en via slowfeeder, 2 - 4 keer per dag (winter 4 keer, in de zomer 2 keer)
Weidegang alleen als het gras uitgebloeid is, van mei/ juni tm december. Bij koude nachten of twijfel geen weidegang.
Weidegang langzaam opbouwen, beginnen met 15 minuten, uiteindelijk in de zomer 6 uur
Strookbegrazing
Graasmasker
Glucobalance als zijn nek te dik wordt

Is je paard al getest op PPID en ervaart ze stress in de groep?
HB kan namelijk ook komen door een verstoorde hormoonhuishouding en/ of afvalstoffen die niet uit het systeem gaan.

Je leest het hier zelf toch ook ? Jij zegt lang uitgebloeid gras Nienke zegt kort gras,ik snap dat kort gras meer fructaan produceert voor te groeien maar kunnen ze ook minder binnen krijgen.

Dit inderdaad
Tel daarbij op dat hij volgens tandarts proppen maakt door zijn hoge leeftijd. Hetgeen wat hij bij ons binnen krijgt zal dus minimaal zijn.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 15:04

Ninx schreef:
Laat je gewoon goed adviseren. De bevangenheid is ook ooit ontstaan door een onbalans in het lijf. Door het langdurig aanbieden van verkeerde voeding bijvoorbeeld. Brood is daar een goed voorbeeld van, maar ook brok of kuil/ voordroog.
Er is een groot verschil tussen een vet paard, een lymfatisch dik paard of een buikig paard. En alles heeft een eigen aanpak nodig.
Het is goed dat je je paard niet op een honger rantsoen hebt laten staan met teveel ruwvoerpauzes, daardoor wordt het vaak erger.

Dat je paard niet veranderde ondanks het verminderen van ruwvoer betekent dat de stofwisseling verstoord is. Daar kun je zeker iets aan doen, maar het vraagt wel om een goede aanpak. Het

Deze dame kan je er alles over vertellen:
http://eqinful.nl

Mooie uitleg over bevangenheid:
https://www.eqinful.nl/hoefbevangenheid/

Wanneer je de stofwisseling weer op orde hebt, is grazen zeker niet uitgesloten hoor!

In deze post kan ik me helemaak vinden!
De mijn is in 3 weken tijd 50 kilo afgevallen en eerst werd hij alleen maar dikker met vetophopingen wat ik ook probeerde.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:02

Laat ook testen op IR/EMS dan weet je of je met een paard met insuline resistentie te maken hebt of niet. Dat zou ik zeker meenemen in de afweging van het grazen en hoeveel.

Ik heb een Haflinger die HB was in het verleden. Die was idd altijd te dik, de rest vond het meevallen, ik niet en toen toch HB.
Blijkt IR te zijn. Met streng beleid laten afvallen en nu keurig op gewicht (meten is weten). Staat overdag in de paddock en max 1.5 uur per dag op de wei. En nee ze is niet zielig. Ze gaan soms in galop de wei af terug naar de paddock, dit is zo in haar ritme opgenomen dat ze dus het dikke prima vind om de wei weer af te gaan.

En vanaf 5 uur zetten we de andere paarden bij op de paddock met hooi voor de avond (en met dit weer ook de nacht).

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 18:11

Ik was de bloedtest optie helemaal vergeten. Mijn pony is getest op Cushing om te zien of dat een oorzaak is van haar HB (in haar geval is het niet zeker, en ook niet uit te sluiten). Het is prijzig, maar de DA heeft me verteld dat er ergens in de herfst nog wel eens korting wordt gegeven door landelijke laboratoria.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 01:10

Hoe gaat t nu met je paard TS?