Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HdmrsMx schreef:Twiggy2008 schreef:Het ligt ook aan hoe je je paard op een paddock houdt.
Als het mooi ingericht is (tracks, schuilstal, diverse voer- en waterpunten, soortgenoten erbij, verhard en zacht liggedeelte en schaduw- en schuilplaats),dan kan een paard zich daar zeer happy voelen, hoor. Zeker als hij dan geen pijn meer hoeft te lijden.....
Als je in een huurwoning woont met weides rond het huis en een simpele paddock met 2 schuilstallen kan je niet zomaar alles inrichten naar je eigen wens jammer genoeg.
HdmrsMx schreef:Twiggy2008 schreef:
Als je in een huurwoning woont met weides rond het huis en een simpele paddock met 2 schuilstallen kan je niet zomaar alles inrichten naar je eigen wens jammer genoeg.
Dat begrijp ik, maar weet je... Ik huur mijn plekje ook maar van iemand en heb de luxe weer niet, dat ik er naast woon. Hoezo kun je niet zorgen dat je paddock zo paardvriendelijk mogelijk is? Dat is een kwestie van creatief zijn, hoor.... écht.
Maar je paard met deze aandoening én ook nog te dik zijn, onbeperkt voeren én lang op gras laten, is gewoon niet verstandig. HB is zo'n intens pijnlijke aandoening en een te dik paard is gewoon superongezond.
Wij, als eigenaren, zijn verantwoordelijk voor hun welzijn. Ik hoop oprecht dat je een manier vindt om meer ellende te voorkomen....
Heeft degene die jou dit paard verkocht destijds, niets over deze problemen gezegd en wat je het beste kon doen?
HdmrsMx schreef:Onali schreef:Ik weet niet waar jij leest, maar hier op Bokt staan de neuzen vrijwel dezelfde kant op kwa peen en weide. Dagelijks peen (peen = suiker en water) is gewoon niet goed en kort gras is gras wat wilt groeien en dus enorm rijk is aan suikers.
Tel daarbij op dat we tot vrij laat best koude nachten hebben gehad en het fructaan vliegt naar boven.
Uitgebloeid gras is en blijft het beste, geen kort gras, geen afgegraasde weide, geen peen.
Hier heb ik mijn shetlander al 8 jaar onder controle mee;
Hooi, beperkt afgewogen en via slowfeeder, 2 - 4 keer per dag (winter 4 keer, in de zomer 2 keer)
Weidegang alleen als het gras uitgebloeid is, van mei/ juni tm december. Bij koude nachten of twijfel geen weidegang.
Weidegang langzaam opbouwen, beginnen met 15 minuten, uiteindelijk in de zomer 6 uur
Strookbegrazing
Graasmasker
Glucobalance als zijn nek te dik wordt
Is je paard al getest op PPID en ervaart ze stress in de groep?
HB kan namelijk ook komen door een verstoorde hormoonhuishouding en/ of afvalstoffen die niet uit het systeem gaan.
Je leest het hier zelf toch ook ? Jij zegt lang uitgebloeid gras Nienke zegt kort gras,ik snap dat kort gras meer fructaan produceert voor te groeien maar kunnen ze ook minder binnen krijgen.
Ninx schreef:Laat je gewoon goed adviseren. De bevangenheid is ook ooit ontstaan door een onbalans in het lijf. Door het langdurig aanbieden van verkeerde voeding bijvoorbeeld. Brood is daar een goed voorbeeld van, maar ook brok of kuil/ voordroog.
Er is een groot verschil tussen een vet paard, een lymfatisch dik paard of een buikig paard. En alles heeft een eigen aanpak nodig.
Het is goed dat je je paard niet op een honger rantsoen hebt laten staan met teveel ruwvoerpauzes, daardoor wordt het vaak erger.
Dat je paard niet veranderde ondanks het verminderen van ruwvoer betekent dat de stofwisseling verstoord is. Daar kun je zeker iets aan doen, maar het vraagt wel om een goede aanpak. Het
Deze dame kan je er alles over vertellen:
http://eqinful.nl
Mooie uitleg over bevangenheid:
https://www.eqinful.nl/hoefbevangenheid/
Wanneer je de stofwisseling weer op orde hebt, is grazen zeker niet uitgesloten hoor!