Vraagjes over paarden stalling op vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:26

Hier had ik 8 balen per maand.
Stal was 3x3 en als hij leeg was gaan er 5 pakken in.
Dan elke woensdag en zaterdag een pak.
Ik heb hem nooit leeggehaald, alleen af en toe de natte plek ( rode plek)
Verder alleen drollen eruit

Zomers van 09.00 tot 14.00 uur op de wei, in de winter maar 2 uurtjes paddock.
Paard was wel een vieskees....

Nouvel

Re: Vraagjes over paarden stalling op vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 09:53

Ik haal 1x in de week alle nattigheid eruit , in zomer soms iets minder vaak en dan een baal erbij. Een enkele keer 2 balen erbij .
Ik heb nu zaagsel ipv vlas maar gebruik is hetzelfde .

Angelct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 10:33

Tilmar schreef:
Angelct schreef:
Ik hoor van stal dat je 1 keer per maand de hele stal leeg schept en elke dag gewoon de mest er uit haalt kom je dan nog op elke week 1 vlas baal hun zeiden dat je gemiddeld 6 per jaar per paard gebruikt??

Halen julie elke week dan de stal leeg of potten julie het opet vlas??

Wat ik niet snap.. Als je de stal leeghaalt moeten er toch zeker 4 balen in om een laagje te hebben.
Dan zit je al op 12 x 4 balen per jaar. En dan nog elke week een baal erbij.

Wat iedereen zegt, gewoon een mooi laagje maken door alleen de mest en ergste plasplekken eruit te halen.
Dan zou ik 2x per jaar iets grondiger mesten, alles wat overblijft als onderlaag en dan een keer 2 balen erbij.

Die 6 balen per jaar snap ik niks van.

Ja vandaar dit topic ze zegt omdat de paarden zoveel buiten staan vanaf vroeg. Heb je ongeveer per jaar 6 vlas balen nodig. Hoe groot de pakken zijn geen idee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:35

Was het geen verspreking? 6 per jaar kan niet, dat ze 6 per maand bedoelde?

Angelct

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 10:38

DuoPenotti schreef:

Nou ik herhaalde dit met haar er bij 3 keer ook aan mijn vriend die mee liep en ze verbeterde mij niet..
Ik sei duidelijk 6 per jaar valt erg mee en ze liep mee maar zei er niks over

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 10:57

6 per jaar dat red ik niet eens aan alleen bodembedekking in de vrachtwagen op wedstrijd... :=

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:00

Hier krijgen we één baal per week, en dat gaat prima. Schone pony, maar plast wel heel veel als ze hengstig is.
Eens in de paar maanden kopen we er eens eentje bij om net weer een extra bodem aan te leggen.

Haal elke dag de mest eruit, en natte plekken zodra ze naar de oppervlakte komen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:01

6 per jaar lijkt me niet mogelijk, tenzij het een soort big-bags zijn :P

Ik gebruikte bij een E-pony ongeveer 1 per week. In de winter soms 1,5 per week. Zij stond in de zomer van 8 tot 21u buiten en in de winter van 8 tot 17u.

Ik haalde dagelijks de drollen er uit & trok het vlas recht. 1x per week haal je al het schone aan de kant, schep je het echte natte (verzadigde) er uit (en dus niet de hele stal want dan moet je weer heel veel vlas in de stal stoppen). Dan het oude vlas onderop & er overheen een nieuw pak vlas.

Je begint (afhankelijk van de stal grootte) met een pak of 4/5.

Als je een smeerpoets hebt, of eentje die veel rondjes loopt in de stal, of ze staan langer binnen... dan gebruik je logischerwijs ook meer vlas.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 11:28

Ik gebruik tussen de 1,5 tot 2 balen per week per paard.

Ligt ook aan het weer. MIjn paarden hebben een buitenstal en met veel regen, moet ik ook meer vlas bijgooien.

Ik doe er iedere dag een vers laagje overheen en 1 tot 2 keer per week een halve baal vlas in de stal.

Ieder dag ruim ik de poep en en zo nodig verplaats ik de natte plasplek naar een droger deel.
Vlas gaat er bij ons uit als het rood (verzadigd) of heel donker (verteerd) wordt.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 16:09

Per jaar ga je echt niet redden.
Een paard hier was heel zindelijk en deed alles in 1 hoek, maar die had wel echt 1/2x per maand een baal nodig.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:21

Ik gebruik in de zomer ongeveer 4-6 pakken vlas per maand en in de winter 6-8 pakken vlas per maand. Paard staat in de zomer +/- 8 uur per dag buiten en in de winter 6 uur per dag.

En dan de eerste keer goed vullen, daarna alleen het verzadigde rode of donkerbruine vlas eruit (ongeveer één keer per week) en de rest van de dagen recht trekken en de mest eruit.

Bij het natte vlas eruit halen doe ik eerst het witte vlas aan de kant. Dan haal ik hetgeen wat echt verzadigd is eruit en doe dan het lichtbruine vlas weer op de bodem met het witte vlas eroverheen. Dan ziet het er super fris uit en verspil je niet onnodig vlas.

Je moet niet teveel 'roeren' in je bodem. Schoon vlas is best glad, maar als je alleen de bovenste laag glad trekt en de mest eruit haalt wordt het een mooi stevig dik en droog matras.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 21:27

DuoPenotti schreef:

Het moet wel een verspreking zijn. Vooral ook omdat TS zegt dat ze om de maand de stal volledig leeghalen.