Grote ouder merrie vermagerd. Wanhoop nabij!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Grote ouder merrie vermagerd. Wanhoop nabij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 14:47

PPID uitgesloten?

Die van mij (haflinger, altijd dik van de lucht type) viel ook giga in. 2 oorzaken, PPID en te weinig eiwitten/energie in het ruwvoer.

Ik zou dus laten testen op PPID en je voer laten analyseren (ruwvoer). Als ze hele dagen in het gras staat, dan zou ik haar in de nachten op de paddock zetten en goed hooi bijvoeren.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 15:11

Er is niks te vinden,

in haar bloed niet en lichamelijk niet.

Hooi wordt in een inloopstal met stro op platen gevoerd uit bakken zonder netten. Er is dus geen zand

Ze kan op het gras
Ze kan in de paddock
Ze kan in de inloopstal

Eigenlijk heeft ze dus alles

Ik voer trouwens ook
Al de vitamine en mineralen bij ik las hier ergens dat iemand vond dat ze vrij weinig krijgt, maar een paard wat eigenlijk de hele dag eet plus 2x een goede bak slobber aangevuld met mineralen en vitamines en ook nog fibrebeet zou niet zo sterk mogen vermageren.

Ze krijgt bijv 1 eetlepel kokosvet door der maaltijd heen en dat 2x per dag
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/welz ... svoordelen.

De virgin koudgeperst krijgt ze

En keltisch zeezout krijgt ze er ook door
Aanbevolen hoeveelheid per dag: Voor een pony tot 1 meter: 2-5 gram. Voor een pony van 1 meter tot 1,5 meter: 3-10 gram. Voor een Paard van 1,5 meter tot 1,8 meter: 5-15 gram.

In vergelijking met geraffineerd tafelzout bevat Keltisch zeezout een breder scala aan mineralen zoals magnesium, calcium, kalium en zink. Deze mineralen zijn essentieel voor verschillende lichaamsfuncties, waaronder de werking van spieren, zenuwen en het behoud van een gezonde vochtbalans.

De reden dat er een kleine hoeveelheid fibrebeet gevoerd wordt is omdat ze het niet graag eet. Ik ben begonnen met een hele kilo toen 3/4 maar ze laat het gewoon staan en raakt het na de 1/3 niet meer aan.

Hooi is voor een oud paard eigenlijk te laag in eiwitten vandaar dat ze nog vetten en eiwitten bijgevoerd krijgt. Dit is vooral omdart de andere kapot gaan indien er eiwotrijker voer komt. Ik heb dus besloten het hooi lager in eiwitten te houden en haar apart te verhogen in der eiwitten

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:18

Ik heb een merrie van 16 die moeilijk op gewicht blijft. Alles is medisch uitgesloten, wel wat minder gebit. Haar voerde ik eerst 3 kilo seniores priores tot ze mooi op gewicht was. Nu zit ze op 1 kilo merrie brok, 1 1/2 Seniores Priores, 30 ml lijnzaadolie,100 gram sojaschroot per dag en 125 gram Pavo vital. Hier doet ze het nu goed op. Ze is 1,75 en heeft toegang tot onbeperkt hooi. In de winter zal haar Seniores Priores weer omhoog gaan als ze minder op de wei kan staan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:19

Kan ze wel goed kauwen?
Dan zou je van een goed merk merrie brok kunnen overwegen. Paard van een vriendin van mij die vroeger altijd sober gehouden moest worden viel opeens veel af toen hij boven de 26 jaar kwam.
Ze heeft toen veel geprobeert maar uiteindelijk met Voermeesters merriebrok weer op gewicht gekomen en glimt ook weer als een spiegel. Inmiddels nu 28 jaar oud.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:20

Mijn merrie viel ook heel erg af. Bij haar was het wel ppid. Zij doet het heel goed op de body builder van mijten. Haar bovenlijn was helemaal ingevallen qua bespiering en je zag haar ribben heel goed. Nu ziet ze er weer super uit.

Ik voer de body builder gemengd met geweekte grasbrok

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:21

Maar is er alleen een algemeen bloedonderzoek gedaan? Voor PPID moet je namelijk een aparte test laten doen

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 15:23

ze kan nog super kauwen en het rare is dat ze eigenlijk tot nog niet zo heel lang geleden topfit was,

het lijken nu veel factoren bij elkaar te worden
het wisselende weer en toch wat ouder.
Met deken te warm en zonder te koud

Ik moet dus iets hebben waar ik een soort snelle reserve kan opbouwen zodat ze het allemaal weer makkelijker kan hebben.

Er is geen ppid test afgenomen omdat er verder totaal geen dingen zijn die erop wijzen dat het hiermnaar neigt.
Ze is verder topfit
wilt heel veel
is juist heel wakker en opgewekt
zit goed in haar vacht
verhaart nog goed en makkelijk
ze eet goed en veel
Laatst bijgewerkt door Dreamer123 op 23-07-24 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:30

Bij hem was het ook van het ene op het andere moment na de vachtwissel. Deze is wel op cushing getest trouwens, heeft het niet. Zijn lijf is gewoon oud en heeft meer directe energie en eiwitten nodig.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 15:32

c_alsemgeest schreef:
Bij hem was het ook van het ene op het andere moment na de vachtwissel. Deze is wel op cushing getest trouwens, heeft het niet. Zijn lijf is gewoon oud en heeft meer directe energie en eiwitten nodig.

Ik heb zelf het idee dat het te maken heeft met het verstoorde weer.

Ze staat goed in der vacht maar door heel de tijd die temperatuur wissels merk je dat bijv der maatjes die rond de 10 jaar varieren dit veel makkelijker doorstaan.

Dit is trouwens ook de gedachte van de dierenarts enz. Niemand kan iets schrikbarends vinden behalve dat we miss het voer omhoog kunnen gooien omtrent de eiwitten idd.

Daarom ben ik ook echt op zoek naar een goede opzet voor een paard wat wat ouder is en een heleboel nodig heeft.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:21

Dreamer123 schreef:
ik las hier ergens dat iemand vond dat ze vrij weinig krijgt, maar een paard wat eigenlijk de hele dag eet plus 2x een goede bak slobber aangevuld met mineralen en vitamines en ook nog fibrebeet zou niet zo sterk mogen vermageren.

Helaas werkt dat vanaf een bepaalde leeftijd niet meer.

Het paard wat ik die 3kg hoogwaardig voer geef is altijd te dik geweest en sportte zelfs op zo goed als geen krachtvoer en alleen een balancer. Maar met het stijgen van de leeftijd is dat spelletje gewoon helemaal veranderd. En haal ik het gewoon niet meer op weinig.

Je doet echt prima dingen. Maar de hoeveelheden kunnen echt nog wel omhoog voor je concludeert dat het niet meer gaat. Daar ik helemaal niks geks aan.

Heb je de fibrebeet gemengd met je krachtvoer/slobber? Zo fiets ik hier ook een hoop bietenpulp naar binnen bij mijn oudje.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 23-07-24 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:21

Een senioren voer zoals seniores priores of senior beet daar zit extra eiwit in - van horse food - daar doen hier de oudere paarden het erg goed op heb er hele dunne paarden weer goed op gewicht mee gekregen ze kunnen bergen hooi wegwerken maar t zet op gegeven moment niet meer gewicht of spier eraan.
Laat voor zekerheid op cushing testen , dan weet je alles

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:27

Is het ruwvoer wel eens getest? Als dit van slechte/lage kwaliteit is kun je voeren wat je wil maar dan komen ze er niet van aan

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:42

Mag ik vragen waarmee je paard ontwormt is ?

Merrie brok icm de subli 3-6-9 (is een olie in vaste vorm) Wel allebei rustig opbouwen totdat je op de gewenste hoeveelheid zit. Evt icm met een kuur als opkikker om de darmflora op peil te krijgen.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-24 16:47

Het hooi is niet bijzonder laag maar niet hoog genoeg voor een ouder paard. Dit is bewust zo omdat ze met meerdere staat en voor de andere het eiwitgehalte niet te hoog moet. Dit is ook de reden dat zij heel veel dingen erbij krijgt om dit te compenseren.

De fibrebeet vind ze echt niet lekker en die eet ze omdat ze het eerste moment eigenlijk gewoon denkt dat het der slobber is. ik mixte hem toen met der slobber en dan eet ze ook der slobber niet.

Dit is dus ook de reden dat ik echt iets volwaardigs zoek waar ze wat aan heeft met voldoende eiwitten. Spieren bouwt ze verder ook makkelijk op maar ze staat nu bijvoorbeeld alleen maar aan een enkele lijn met halster qua longeren omdat helemaal stilzetten geen optie is maar teveel verbranden ook zeker niet.

Een maand terug zijn we nog gestart en trainde we nog op aardig niveau door. Helaas een pauze moeten nemen met ander beslag wegens de aanhoudend natte weesomstandigheden. Ik dacht dus dat ze echt pijn had en dat aan haar lichaam at. Dit gaat alleen allemaal weer goed en de rest slechter.

Het is een heleboel bij elkaar dus.
We zijn qua medisch op de ppid test na dus uitgesloten en het lijkt echt een eiwitprobleem te zijn waardoor ik daar nu het eerst naar grijp. Ik zal de veearts ook is bellen voor een ppidtest.
Laatst bijgewerkt door Dreamer123 op 23-07-24 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:49

Mijn tinker zat op 25/30 kilo rijk hooi per dag. 1 kilo agrobs brok, 500 gram droge equifyt wat met water bijna 2 kilo was. En 500 gram rijstbrokjes voor de vetten en 1 kilo lucerne brok. Per dag dus naast het gras wat ik hem gelukkig uiteindelijk jaarrond kon aanbieden. Met minder dan dit verloor hij snel in gewicht.

Het was wel een 650/700 kilo pony trouwens.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:51

Oh ik dacht dat je ppid ook al had laten uitsluiten. Dat zou ik zeker doen, want dat afvallen past goed in het beeld van ppid.

Ik heb voor mijn oudje nu ook op advies van m'n osteopaat probiotica besteld. Zo te lezen helpt dat ook mee met op opnemen van voedingstoffen

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:23

Groot paard van 20 is natuurlijk eerder oud als een klein paard of pony.

Als er medisch niets is gevonden. Maagzweer of zand met echo bekeken .
Dan zul je echt meer moeten voeren.
Fibrebeet is zeer volwaardig voer. Jammer dat ze dat niet wil eten.
Dan zou ik fibrenuggets geven.

Een groot paard mag per voer beurt wel
1 schep fibrenuggets
1 schep slobber wat je nu ook geeft dat lust ze.
Mss daar dan toch de 1/3 schep fibrenuggets toch doorheen.
En ik zou er subli omega 369 doorheen geven.

Ik zou dit eest een keer of 4 geven per dag en als ze aankomt kun je dit weer afbouwen tot je op een juiste hoeveelheid komt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 17:42

Geen idee of je er wat aan hebt... maar mijn oudje begon met 35 op eens echt af te vallen. Hier van alles geprobeerd wat er te koop is voor oudere paarden plus gras plus onbeperkt hooi.
Fibrebeet ging er ook niet in - had hij een hekel aan.
Ik was echt wanhopig toen mij de eigenaar van de plaatslijke winkel eens zij : in het voer voor de oudere paarden zit gewoon te weinig en het meeste is een verkoop-trucje.
Hij rade mij aan : merriebrok en grasnuggets ( geweekt maar geen soep)
En mijn DA zij dan nog : aanvullend olie en wel een goede grote schuit

En dan kijken... en ja hoor, zo heb ik hem dan nog tot zijn 41e gekregen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:27

Doe anders die fiberbeet gewoon niet meer geven,als ze dat niet lust wat anders kopen?
Kijk of je bijvoorbeeld de agrobs myo protein flakes kunt kopen.
Of iets als coolstance copra.
Je kunt op de site van www.voervergelijk.nl zelf ook zoeken op voederwaardes en kijken wat er in jouw buurt te koop is.
De Pavo 18 plus is ook een prima voer.
Je kunt kijken naar Masters senioren slobberbrok, ik geef het,ben er heel enthousiast over, en mijn merrie ook. Ik meng dat met de myo protein flakes en een schep simpele muesli en dan gaat alles op

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:34

Dreamer123 schreef:
Het hooi is niet bijzonder laag maar niet hoog genoeg voor een ouder paard. Dit is bewust zo omdat ze met meerdere staat en voor de andere het eiwitgehalte niet te hoog moet. Dit is ook de reden dat zij heel veel dingen erbij krijgt om dit te compenseren.

De fibrebeet vind ze echt niet lekker en die eet ze omdat ze het eerste moment eigenlijk gewoon denkt dat het der slobber is. ik mixte hem toen met der slobber en dan eet ze ook der slobber niet.

Dit is dus ook de reden dat ik echt iets volwaardigs zoek waar ze wat aan heeft met voldoende eiwitten. Spieren bouwt ze verder ook makkelijk op maar ze staat nu bijvoorbeeld alleen maar aan een enkele lijn met halster qua longeren omdat helemaal stilzetten geen optie is maar teveel verbranden ook zeker niet.

Een maand terug zijn we nog gestart en trainde we nog op aardig niveau door. Helaas een pauze moeten nemen met ander beslag wegens de aanhoudend natte weesomstandigheden. Ik dacht dus dat ze echt pijn had en dat aan haar lichaam at. Dit gaat alleen allemaal weer goed en de rest slechter.

Het is een heleboel bij elkaar dus.
We zijn qua medisch op de ppid test na dus uitgesloten en het lijkt echt een eiwitprobleem te zijn waardoor ik daar nu het eerst naar grijp. Ik zal de veearts ook is bellen voor een ppidtest.

Wat voor medische onderzoeken zijn er gedaan? Of alleen klinisch? Is er onderzoek gedaan naar mogelijke oorzaken van (vrij acuut zoals ik begrijp) verminderd opnemen van eiwit, mogelijk verhoogd verlies, of afbraak?
Ze kan goed eten, maar doet ze dat ook? Hoeveel kilo hooi werkt ze naar binnen? Is er getest op eiwitverlies via urine/ mest? Eiwit in het bloed? Spierenzymen etc?
Er zijn nog best veel opties om te testen als voeren niet helpt. En ineen zoveel meer moeten voeren is raar natuurlijk. Dan klopt er iets niet helemaalx

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 19:42

Ik zou eerst die PPID maar eens testen. Er is niet zomaar "opeens" een eiwit tekort waardoor ze zo snel afvallen. En ik zie allerlei soorten voer genoemd die je met ppid echt niet wil voeren.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:00

Maisbrok of senior priores deden het hier heel goed en werd ook goed gegeten.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:05

Eerst ppid uit laten sluiten. Mijn pony haf als enigste symptoom dat hij heel mager werd en hii bleek toch cushing te hebben.
Mijn paard van 24 vermagerde op den duur ook erg. Ondanks het gras en 24/7 hooi.

De dierenarts/voedingsdeskundige heeft me toen aangeraden om seniorenvoer te geven, aangevuld met olie voor de vetten en eiwitten. Oudere paarden hebben extra eiwitten nodig.

De mijne kreeg 3 kg seniores priores slobber per dag met 100 ml olie en soja schroot voor de eiwitten. Kost ongeveer 16 euro voor 25 kg.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:07

Mijn Sjimpie werd op het laatst ook ineens sterk magerder.
Had wel PPID en verloor sowieso spieren, wat dan al niet fijn kijkt.
Maar op het laats ging het wel harder.

Hij kon nog prima eten, overdag op het gras, altijd hooi, en senioren slobber met extra eiwitten.
Maar hij is wat krachtvoer altijd een moeilijke eter geweest en vandaag was dit lekker en kocht je er een volgende zak van dan bedacht hij, nee toch niet lekker.
Sowieso at hij er nooit echt heel veel van en liet altijd weer de helft staan van wat je gaf.
Dus dikmakers bijvoeren viel niet mee.

De dierenarts gaf aan ik zie geen ziek paard, maar een ouder paard.
Ik heb erg met die gedachte geworsteld, maar hij was verder gewoon fit dus ja....
3 weken later werd hij ziek en het lichtje verdween uit zijn ogen en heb ik hem in laten slapen.
Of dat magere toch de voorbode was?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 20:28