Weide/paddock paradise in opbouw tips gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 22:20

Daihyo schreef:
Gebruik je die ingang links ook? Als je die gebruikt, zou ik daar de track langs maken.
Maar als er mensen bij kunnen/langs lopen/gaan staan kijken en paardje aaien, zou ik daar de track juist niet langs laten lopen, maar daar weiland van maken. Op een weiland hebben ze het vaak toch te druk met gras om aandacht aan mensen te geven. Maar op een track is dat, zeker als het kaal gegeten is, wel interessant. Met het risico dat mensen je paarden gaan voeren enzo.

Eens pmarena wat de minitrekker betreft. Maar voor een stuk huurgrond vind ik het een behoorlijke aanschaf. Daarom heb ik zelf gekozen voor een zitmaaier, omdat dat gewoon een stuk goedkoper was. En voldoet voor de 5000m2 die ik heb ook prima. Met een bosmaaier, daar zou ik inderdaad wel mee beginnen. Dat ding is echt onmisbaar.

De poort links zullen we wel gebruiken maar minder vaak. De weide ligt niet aan een openbare weg.

Via de poort links komen eigenlijk geen tot zeer weinig mensen. Je moet daar over een soort bospad heen.

De andere poort gebruiken we meer maar het kavel ervoor hoort er ook bij. Dat is nog ongeveer 5000m2 en daar zit aan de straat kant een hele grote poort en hoge omheining rondom. Daar komen zeker geen vreemde.

Bij de poort links wil ik sws een sluis maken dat de paardjes niet bij de poort kunnen komen. Verder ligt daar over de lange zijde een sloot. Mensen kunnen dus sws niet direct bij de paardjes komen.

We zijn nu eerst aan het kijken voor een bosmaaier. Zonder een bosmaaier zullen we niet kunnen denk ik en word ook wel door jullie allemaal benoemd.
Laatst bijgewerkt door Salinah op 13-07-24 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-24 22:21

Wat voor type of merk bosmaaier gebruiken jullie? Nog specifieke dingen om op te letten bij aanschaf?

Behalve dat hij op benzine moet of accu maar ben bang dat een accu te snel leeg zal zijn. Dus vermoed dat we echt voor een benzine moeten kijken.

Budget is niet mega groot aangezien we echt de hele weide nog aan het opbouwen zijn. Wil ik wel een beetje op de centjes letten omdat we niet weten wat we nog allemaal gaan tegenkomen aan onvoorziene dingen enz.

Daihyo

Re: Weide/paddock paradise in opbouw tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 22:34

Wij hebben een bosmaaier op benzine bij de Hornbach gekocht. Niet super zwaar zodat ik ‘m zelf ook kan gebruiken. Dat voldoet prima voor ons stuk en was betaalbaar. Ik geloof 150 euro ofzo.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:29

Tip voor de watervoorziening: regenwater opvangen in je ibc vat dmv een dakgoot aan je schuilstal. Hebben wij ook ( wij hebben 2 vaten maar een puntdak met aan beide kanten een dakgoot) en met alle van regen de afgelopen tijd :') echt voldoende water voor 4 paarden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 00:43

Wij hadden jarenlang een benzine maaier maar nu een paar jaar een accu maaier, Makita DUR368AZ.

Die is echt 1000 keer fijner dan zo'n benzineding vind ik. Nadeel is inderdaad wel dat de accu's snel leeg zijn. Wij hebben er een setje bij van 3V en 5V en op zich is even een pauze ook wel fijn nadat je die leeggemaaid hebt.

Bij veel werk doen we dan bvb. in de ochtend alles leegmaaien en in de middag nogmaals.
of eerst set 1 leegmaaien. Dan die in de lader en de set 2 leegmaaien. Dan die weer in de lader en de andere set, die inmiddels weer opgeladen is, ook weer leegmaaien. En dat zo steeds afwisselen.

Maar dan moet je het wel héél druk / veel spoed hebben. Meestal heb je na 1 of 2 uur bosmaaieren heus nog wel wat anders te doen tussendoor en ga je gewoon een ander dagdeel weer verder :)

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 21:20

Ik heb inmiddels een bosmaaier gekocht op een 36v accu (2x 18v van 4AH). De eerste stroken heb ik vanavond gemaaid, waar we nog palen moeten zetten. De bosmaaier en accu's hielden het langer vol dan ik whaha. Het vraagt nog wel wat oefening merk ik. Ook moet ik het harnas nog wat beter afstellen want ik denk dat dat ook scheeld. Maar de bosmaaier werkt in elk geval goed :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Salinah op 17-07-24 21:42, in het totaal 4 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 21:26

Ja, goed afstellen van harnasje etc is belangrijk, dat maakt het werk lichter. Lekker bezig geweest! Wanneer komen de paarden?

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-24 21:41

Ir111 schreef:
Ja, goed afstellen van harnasje etc is belangrijk, dat maakt het werk lichter. Lekker bezig geweest! Wanneer komen de paarden?

Dankje, ja ik denk dat ik nu te veel heb "gedragen" via het "fiets" stuur ipv goed op het harnas laten rusten. Dus dat moet ik de volgende keer eerst even nog beter afstellen denk ik.

Ik moet nog +/- 30 palen plaatsen en dan kan ik beginnen met schrikdraad/koord. Als de omheining staat is het ver klaar voor mijn merrie met veulen. Opzich staat er een omheining maar dat vind ik niet goed "genoeg" dat is prikkeldraad en geen schrikdraad. Dus wil er een rand voor hebben met een tussen strook van +/- 60 cm zodat ze er een stukje af staan.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-24 10:38

Hoe breed is bij jullie een track? Mijn merrie met veulen is +/- 1.47 hoog. Het veulen zal naar verwachting een E pony worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 10:48

Bij mij op de meeste plekken 4 meter. Aantal plekken breder. En 2 plekken 3 meter. Maar dat zijn doorgangen en maar een paar meter lang.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:01

Ik heb twee doorgangen van maar 3 meter en dat gaat voor even kort maar zou te smal zijn voor een track, dus ik ben het eens met Daihyo 4+ meter is wel het fijnste.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:07

Ja dan kunnen ze elkaar ook fijn passeren. En ik heb afgeschuinde hoeken. Dat is ook lekker als ze een sprintje trekken en in volle galop de hoek om moeten. Ik heb 1 scherpe hoek, maar daar zit een grotere ruimte naast waar ze kunnen draaien. Dus geen botsingen zeg maar :D

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:12

Ohja ook een goede die afgeronde hoeken. Ik heb ook 2 scherpe hoeken van de eerste stukken aanleg en daar liepen ze regelmatig de isolatoren eraf -O- die heb ik daarna aan de andere kant vd paal gemaakt maar de afgeronde hoeken zijn veel fijner!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:22

Galja schreef:
Tip voor de watervoorziening: regenwater opvangen in je ibc vat dmv een dakgoot aan je schuilstal. Hebben wij ook ( wij hebben 2 vaten maar een puntdak met aan beide kanten een dakgoot) en met alle van regen de afgelopen tijd :') echt voldoende water voor 4 paarden.

Wilde deze net voorstellen. En schaf ook zeker wat jerrycans aan voor de winterperiode als het vriest. Dan kun je water van thuis meenemen. Ik heb jarenlang twee pony's gehad op een perceel in het bos. Ik had ook alleen een handpomp. Hier kwam er gelukkig wel schoon en fris water uit, maar zo niet dan had ik ook aan iets als een ibc vat/regenton gedacht. De jerrycans heb ik met name de laatste jaren niet nodig gehad in de winter, want het is zelden zo koud geweest dat de pomp het niet meer deed.

Succes met het inrichten van dit mooie plekje :D

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-24 11:53

4 meter breed, maar wij hebben er 4 grote paarden op lopen. Zo loopt niemand zich klem. Als ik zeker zou weten dat er niet meer dan 2 paarden op de track hoeven zou ik ook wel wat smaller durven. In jouw geval, 2 pony's zou ik 3 meter ook durven. Wel zorgen voor afgeschuinde hoeken (en dan de isolatoren in de hoek aan de binnenkant van de paal bevestigen (dus niet aan track kant). Anders lopen ze zich alsnog open op de isolatoren .

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 08:56

We zijn inmiddels weer wat stappen verder.

De bosmaaier is erg fijn. En we lijken ruim voldoende te hebben aan de accu's.

Voor het water heb ik voor 6 jerrycans gekocht van 25 liter zodat ik in elk geval voldoende vers water kan meenemen. Het IBC vat hebben naast de schuilstal gezet en gaan we bekijken wat we daarmee gaat doen. Vullen of een opvangsysteem bedenken van regenwater. Ben daar nog niet helemaal uit. Met dit warme weer laat ik hem voorlopig nog even leeg staan.

De basis weide hebben we nu uitstaan. Palen in de grond en koord gespannen. Ik wil gaan kijken of ik een track kan maken langs de hele omtrek van de weide.
Afbeelding
Maar overal staat het gras nog zo hoog dat ik toch voor nu rustig moet beginnen en eerst stroken bij ga geven.
Afbeelding
Dus de echt indeling maak ik later verder.
Afbeelding
Wel heb ik er al rekening meegehouden in de basis. Zo kan ik er straks nog alle kanten mee op gaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gisteren hebben de bodem van schuilstal eindelijk helemaal afgekregen.
Afbeelding
In fase hebben we opsluitbanden geplaatst, opgehoogd met wit zand en rubberen matten geplaatst. Hopelijk is dit nu een plek waar ze altijd droge voeten houden.
Afbeelding

Het volgende project ligt ook al klaar, steigerhouten planken om 2 zijwanden te kunnen maken. Dan is de schuilstal helemaal af, nouja voor nu dan whaha.
Afbeelding

De laatste loodjes nog en dan zijn we zover dat de dames kunnen komen. En vanuit daar puzzelen we dan weer rustig verder

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:59

Heel leuk om te zien! Ben benieuwd hoe je verder gaat.

Schuilstal ziet er fijn uit zo. Leg je nog iets ervoor (stoeptegels/gekeerde grindtegels oid?). Anders gaan ze wss heel veel zand / modder je schuilstal inlopen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:11

Lekker bezig hoor +:)+

Zoals het nu is zullen ze het aardig vol lopen inderdaad :j
Maar ach, er is altijd iets dat je nog op je verlanglijstje kan hebben staan, dat houdt toch niet op :=
De belangrijkste basis heb je wel zo +:)+

Gewoon beginnen met een uitloop aan de stal afpalen, en van daaruit verder kijken hoe je het mooiste de wei in verschillende stukken kan verdelen / een pad af kan zetten. Elke keer een stukje aan het pad toevoegen, dan kom je er ook :j

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-24 09:16

Ir111 schreef:
Heel leuk om te zien! Ben benieuwd hoe je verder gaat.

Schuilstal ziet er fijn uit zo. Leg je nog iets ervoor (stoeptegels/gekeerde grindtegels oid?). Anders gaan ze wss heel veel zand / modder je schuilstal inlopen.

Bedankt voor je berichtje, ik wil nog wel kijken of ik iets voor de schuilstal kan leggen maar heb helaas (nog) geen toestemming om stenen tegels te gebruiken van de verhuurder. Ik heb nog wel rubberen tegels 50x50 om een rijtje rond de schuilstal te kunnen leggen maar dat is niet heel veel.

Ik wil voor nu eerst de schuilstal nog even halveren zodat ik nog een stukje opslag houd. En later deze geheel openen zodra ik een andere opslag heb. Met een halve of 2/3 schuilstal hebben ze nu ook nog wel even voldoende aan verwacht ik. Veulen staat nog bij moeder dus kunnen nog makkelijk delen in ruimte en vermoed dat ze voor nu vooral op de weide zullen staan. Ze hebben dan een ruimte samen van minimaal +/- 3x4 of 3x6 samen waar ze droog en beschut kunnen staan een beetje afhankelijk waar we exact de scheiding gaan plaatsen. Het nog wat zoeken wat fijn is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:23

Gewoon puzzelen wat werkt en wat niet werkt.

Nog een optie zou kunnen zijn paddockroosters leggen. Die kun je gewoon meenemen als je ooit weggaat. Heb je toch verharding en veel minder inloop van zand.