Weide schoon houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lamujer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 06:58

tamary schreef:
Handschoenen en emmertje, nog altijd de minst frustrerende oplossing. En ik heb aardig wat geprobeerd over de jaren, geen enkele vork/hark/greep/riek/of wat voor ding met steel ook werkte prettig (dat wrikken is de pest voor je lijf), bleef heel of kreeg netjes alles weg.

Ik gebruik ook handschoenen en een emmer in het lange gras. Op de plekken waar het gras minder lang is de mestboy.

8nnemiek

Re: Weide schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 07:18

Ik heb een metalen mestvork. Als je hem onder de goede hoek onder de hoop in schuift dan trek je een hoop mest in een keer tussen de graspollen uit. Werkt ook goed met koeienvlaai-mest :Y)
Ik doe wel ook af en toe de mestplekken maaien :j

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 08:17

LWDaisy schreef:
Je zou de drollen een paar dagen oud kunnen laten worden. Als ze uitdrogen, zijn ze met een mestboy in no time weg geschept. Dan raap je vandaag de drollen van (pakweg) zondag op, en morgen die van maandag.

Ik draaide het schepje van mijn mestboy vaak om, om met de platte kant te "schrapen". Verse drollen "wipte" ik eerder in de mestboy, vooral proberen om ze niet uit elkaar te doen vallen haha. Volgens mij wat Myfairytale beschrijft haha, dat klinkt zoals ik het altijd deed :')

Uitdrogen? Nu moet ik even lachen _O-

Jij woont niet in Nederland? :Y)

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:08

Ik heb laatst 2 kinderharkjes bij de lidl gekocht. 1 harkachtige en 1 bladharkachtige. Hiermee krijg ik het meestal wel voor elkaar.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:17

Sky_As schreef:

Of België. Ik wacht al sinds september op droogte :+

Ik heb een mestzuiger achter een oude zitmaaier. Werkt echt fantastisch, heel blij mee *\o/*
Lange stukken die ze laten staan maai ik inderdaad, of ik zet een tijdelijke afsluiting en laat de alpaca's en de mini-zeboe er even op. Die eten het namelijk vaak nog wel!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:24

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:35

Memuska schreef:
Sky_As schreef:

Of België. Ik wacht al sinds september op droogte :+

Ik heb een mestzuiger achter een oude zitmaaier. Werkt echt fantastisch, heel blij mee *\o/*
Lange stukken die ze laten staan maai ik inderdaad, of ik zet een tijdelijke afsluiting en laat de alpaca's en de mini-zeboe er even op. Die eten het namelijk vaak nog wel!

Heb je hier een foto van? Ik ben erg benieuwd

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 09:48

Ik krijg alleen maar zere polsen van een mestboy, die gebruik ik zelden. Hier gewoon een zaagselriek, in de richting van het gras meesteken en hem een beetje parallel aan de grond houden. Bij mega lang gras wordt het lastiger, maar meestal is het prima te doen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 10:28

Ladyson schreef:

Wij hebben deze dus:
Afbeelding

En als de zitmaaier het begeeft kan ie achter alles met een trekhaak ;-)
Afbeelding

Ben net even gaan kijken, het merk is Trafalgar. Wij hebben de onze al enkele jaren, ik denk dat dit de opvolger is. Hij bestaat ook om handmatig voort te trekken maar dat zag ik niet zitten }>
https://www.trafalgarcleaningequipment. ... ck-cleaner

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 10:36

Ik word overigens momenteel knettergek van die belachelijke hoeveelheid JKK in m'n hooiland!
Ik haal er andere jaren gemiddeld 1 kruiwagen per zomer uit... Nu ben ik al 2 dagen bezig en ik zit aan kruiwagen 28!!!! Ellendig word ik er van...

Door het natte weer hebben we lang niet met machines op het land kunnen / willen rijden, maar dit ben ik beu hoor...

Afin, ik ga maar weer verder doen dan ...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-24 11:26

Mestboy met een kinderharkje van de Welkoop. Het harkje wat bij de mestboy zelf zit is van een dusdanige bedenkenkelijke kwaliteit dat die binnen een paar maanden kapot was. Kinderharkje werkt perfect en de steel is ook precies de goede lengte.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 22:58

Memuska schreef:
Ladyson schreef:

Wij hebben deze dus:
[ [url=m/MWqG3l.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lsSaIi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben net even gaan kijken, het merk is Trafalgar. Wij hebben de onze al enkele jaren, ik denk dat dit de opvolger is. Hij bestaat ook om handmatig voort te trekken maar dat zag ik niet zitten }>

Heel interessant, dankjewel!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:35

Ijzeren mestvork en een dagelijkse woede aanval :Y) mason helpt al heel erg.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 23:37

Team met de hand. := :D Handschoenen aan en gaan!

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 00:20

Memuska schreef:
Ladyson schreef:

Wij hebben deze dus:
[ [url=m/MWqG3l.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/lsSaIi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw!!! Werkt het echt?!
Net zoals het filmpje?
Hoe leeg je zoiets op de mestbult?
Hebben jullie in Nederland gekocht of geïmporteerd?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 00:26

Captain schreef:
Wij gebruiken inderdaad mestboy en kleine harkje van de Welkoop voor het hoge gras. Maar het blijft irritant.

[ [url=m/CQ1Cld.jpg]Afbeelding[/url] ]

Deze hark maar dan verstelbaar kopen (bladhark) en dan harken met de richting van het gras mee waar de drol op ligt. Tijd voor nemen en precies doen, hoe meer mest je laat liggen hoe meer lang gras plekken je krijgt dus echt alles opscheppen, elke dag , dan krijg je en land zonder lang gras plekken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:00

Memuska schreef:
Ik word overigens momenteel knettergek van die belachelijke hoeveelheid JKK in m'n hooiland!
Ik haal er andere jaren gemiddeld 1 kruiwagen per zomer uit... Nu ben ik al 2 dagen bezig en ik zit aan kruiwagen 28!!!! Ellendig word ik er van...

Door het natte weer hebben we lang niet met machines op het land kunnen / willen rijden, maar dit ben ik beu hoor...

Ons hooiland is vrij en de weides heb ik een maand geleden al de eerste ronde gedaan. Als je JKK weg haalt voor het in bloei gaat dan heb je veel meer effect het jaar erop. Sommige nu al in zaad en werk je jezelf enkel tegen ;) 4 jaar geleden kwamen we op deze locatie en was jarenlang niets aan gedaan qua JKK. Wordt nu elk jaar minder *\o/* ik kan inmiddels de 4 weilanden en de omliggende bermen doen met 1 volle plastic zak aan het einde als resultaat.
Succes verder

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:23

Memuska schreef:

Het is ook gekkenwerk dat dit nog overal gezaaid wordt maar het simpelste is als je toch mest gaat scheppen meteen een bak meenemen voor de planten die je al ziet voordat ze bloeien en die er stelselmatig uithalen. Zeker als je strookbegrazing doet is dat elke dag een nieuwe strook maar dan heb je al een heel stuk van het weiland vrij. Zo vroeg mogelijk in het jaar beginnen met rozetten verwijderen. Kan ook nog voor de begrazing aan.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 08:23

Memuska schreef:

Ik zie net hooland. Je gaat dat toch niet hooien met JKK er nog in?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 09:41

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-24 10:15

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 10:22

hier de steel van de mestboy verlengd en een gewone hark, kan je gewoon rechtop staan. Ik doe wel aan strook begrazing.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 11:24

SunnyHorse schreef:

Wauw!!! Werkt het echt?!
Net zoals het filmpje?
Hoe leeg je zoiets op de mestbult?
Hebben jullie in Nederland gekocht of geïmporteerd?[/quote]

Werkt echt super, idd zoals op het filmpje. Ik rijd gewoon achteruit tegen de mesthoop en kieper 'm open... That's all! Komt via een leverancier van ons in België.

dierenfan schreef:
Ons hooiland is vrij en de weides heb ik een maand geleden al de eerste ronde gedaan. Als je JKK weg haalt voor het in bloei gaat dan heb je veel meer effect het jaar erop. Sommige nu al in zaad en werk je jezelf enkel tegen ;) 4 jaar geleden kwamen we op deze locatie en was jarenlang niets aan gedaan qua JKK. Wordt nu elk jaar minder *\o/* ik kan inmiddels de 4 weilanden en de omliggende bermen doen met 1 volle plastic zak aan het einde als resultaat.
Succes verder

Zo doe ik het ook, maar aangezien de buurman er niks nada noppes aan doet is het dweilen met de kraan open. Gras stond nu ook gewoon veel te hoog om het snel te zien...

Rizette schreef:
Het is ook gekkenwerk dat dit nog overal gezaaid wordt maar het simpelste is als je toch mest gaat scheppen meteen een bak meenemen voor de planten die je al ziet voordat ze bloeien en die er stelselmatig uithalen. Zeker als je strookbegrazing doet is dat elke dag een nieuwe strook maar dan heb je al een heel stuk van het weiland vrij. Zo vroeg mogelijk in het jaar beginnen met rozetten verwijderen. Kan ook nog voor de begrazing aan.

Ja bij mij is het een aparte actie, paarden komen niet op dat stuk dus buiten onkruid weghalen moet ik er niet zijn. Gedoe ;-)

Rizette schreef:
Ik zie net hooland. Je gaat dat toch niet hooien met JKK er nog in?

Daarom dat die er dus uit moet ;-)