Stal 50m2 help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 15:15

BeFunny schreef:
Op eigen terrein mag je altijd vergunningsvrij een container plaatsen.

Daar ga ik eens verder over luisteren.
Het perceel heeft geen adres en nutsvoorzieningen, ligt in het buitengebied en is weidegrond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:22

Nee dat mag zeker niet.
https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag ... erk%20zijn.

Er zijn duidelijkere sites. Ik zal dadelijk eens verder zoeken

het komt er eigenlijk kort op neer, als iets bedoeld is als blijvende opslag mag je het niet plaatsen.
net zo min als de fabel een schuilstal op wielen mag want je kunt hem verplaatsen.
Nee het is dan een stal dus heeft vergunning nodig.

MyChoice

Re: Stal 50m2 help

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 15:35

Ik zou wel zo ruim mogelijke boxen willen. Eventueel zadelkasten onder de luifel? En op je zolder een stukje opslag maken voor spullen die je niet dagelijks nodig hebt.

Of als je 4 boxen van 4 x 3 doet heb je 48 m2 gebruikt. Dan zou je nog een opslag van 2 m2 erbij aan kunnen maken. Aan de zijkant met grote openslaande deuren.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 16:25

Beetje afhankelijk van de ruimte die je hebt. Ik vind het zelf heel fijn dat mijn paarden los kunnen lopen, maar ook in hun box kunnen.

Ik zou zoiets doen als ik alle vrijheid had:

Afbeelding

4 boxen, 2 zadelkasten waarbij boven en onder aan de ene en andere kant zodat je makkelijk uit de stal bij de spullen kan. Scheelt je een makkelijke plek om te poetsen/zadelen als het buiten niet fijn is.
Paarden kunnen elkaar allemaal zien, als je deuren tussen de stallen maakt zouden ze rond kunnen lopen, maar ook als er in 1 stal iets is kunnen paarden via andere stal de stal uit.
Overkapping die iets uitsteekt tegen zon en regen. Zou je nog iets van hooi opslag willen dan het hooiberg idee, al zou ik nooit mijn hooi boven mijn stallen willen, maar los ivm brandgevaar.

Paddock eromheen met stuk verharde uitloop, mocht er dan eens 1 paard apart moeten kan je voor de box een losse paddock maken.
Losse boven en onder deuren, kan je afhankelijk van de windrichting tocht voorkomen.
Kan je 4 stallen van 3x4 maken min de zadelkast per stal.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 17:23

Je kunt ook een stal maken met verplaatsbare wanden, zodat je de ruimte kunt aanpassen. Zoals hierboven, maar met twee van de vier binnenwanden met scharnieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:16

Balou_k schreef:
We hebben vanuit de gemeente een vergunning voor het bouwen van een stal van 50m2.
En toen.. Hoe deel je zoiets nou eens handig in voor 4 paarden?

Ik ben kort van stof, en zoek inspiratie.

Heb je nog andere beschutting,etc. op het perceel als bomen? Want dat maakt een verschil in of je een vierkant blok zou willen met een boxdeur naar buiten in alle muren of dat je liever 4 boxen naast elkaar kiest zodat je meteen windkering en schaduw hebt 's middags. Naast overzicht en hoe je verder je stallen gebruikt of niet als je paarden buiten lopen en of ze elkaar allemaal leuk vinden en dus als een groep gehouden kunnen worden. En dan heb je nog de kans dat een nieuw dier die dynamiek omgooit en je alsnog moet gaan schuiven met de inrichting.
Standaard rijtje boxen heeft zijn practische kanten, ook als beschuttingsfunctie, privacy, barriere waar niet zo makkelijk iets doorheen komt, etc. Al zou ik dan bij inloop functie de boxen 4m diep willen hebben en alle deuren open + tussenwanden wegklapbaar of enkel in de vorm van 1-2 balken zodat ze hun eigen portie voer rustig kunnen eten.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:41

De kast en zolder in de box Afbeelding
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:03

BeFunny schreef:
Op eigen terrein mag je altijd vergunningsvrij een container plaatsen.

Dit soort schuurtjes mag je ook vergunningsvrij plaatsen
https://www.praxis.nl/tuin-terras-buite ... m/10069751

Nee! Alleen als er een bouwblok is. Zonder bouwblok mag je NOOIT bouwen, ook niet vergunningsvrij.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:22

Balou_k schreef:
Cioccolato schreef:
En eventueel een aanbouw/los schuurtje erbij?

Dat zou dan illegale bebouwing zijn en dat wil ik (als ambtenaar zijnde) niet op mijn naam hebben staan.
Een marge zou al prettig zijn. Dat geeft een ruimte voor een zadelhokkie.

Zet er een twee meter hoge hondenkennelpanelen tegenaan met een goed dak. Dat mag zonder vergunning.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:26

Pareltjes schreef:
Zet er een twee meter hoge hondenkennelpanelen tegenaan met een goed dak. Dat mag zonder vergunning.

Alleen op een bouwblok, niet in een wei.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:30

Maar als je bouwblok vol is denk ik ook niet dat je nog dingen kan blijven klooien zonder vergunning

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:32

Pareltjes schreef:

Nee, nog een keer, nee! Vergunningsvrij bouwen mag alleen als er een bouwblok is. Dat is hier niet.

Dus dat er een schuilstal mag worden gebouwd op een weiland zonder bouwblok is al tamelijk uniek. Alle andere regels gelden gewoon niet. En dat TS zich - als ambtenaar - netjes aan de regels wil houden is tamelijk logisch en duidelijk.

TS: 4 stallen van 3x3 op een rij geeft je 36 m2, plak er nog 1 tegenaan van 3x4 voor een opslag en je zit aan 48 m2. Overstek telt normaliter niet mee aan oppervlakteberekening.
Je kunt ook aan 4 stallen van 3x 3,5 denken, dan zit je aan 42 m2 en kun je nog 8 m2 (3,5 bij 2,2) opslag eraan plakken. Net wat je belangrijker vindt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:35

DuoPenotti schreef:
Maar als je bouwblok vol is denk ik ook niet dat je nog dingen kan blijven klooien zonder vergunning

In veel gemeentes mag je 60-80 m2 vergunningsvrij bouwen en 150 m2 totaal. Ongeacht hoe groot het bouwblok in totaal is (als het niet agrarisch is)
Dus je mag dan 150 m2 vergunningsplichtig bouwen, of 70 m2 vergunningsplichtig plus 80 m2 vergunningsvrij - en alles ertussenin.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 19:57

Voor de stal is een vergunning aangevraagd en gekregen door ts
Dat is het hoofdgebouw.
Daarnaast mag een schuurtje of container geplaatst worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:03

BeFunny schreef:
Dat is het hoofdgebouw.

Er is geen bouwblok en de stal is al het schuurtje wat geplaats mag worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:04

BeFunny schreef:
Dat is het hoofdgebouw.

NEE. Geen huisperceel, dit is een los perceel.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:08

Er is geen huis. Dus de stal is het hoofdgebouw :')
Er mag een tuinhuisje/schuurtje/container geplaatst worden ten behoeve van het hoofdgebouw :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:09

Dat geldt niet als je bij gratie iets in de wei mag plaatsen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:12

BeFunny schreef:
Er is geen huis. Dus de stal is het hoofdgebouw :')
Er mag een tuinhuisje/schuurtje/container geplaatst worden ten behoeve van het hoofdgebouw :j

Hoofdgebouw = woonbestemming dier, geen woonbestemming mens. Gelden andere regels voor, kort samengevat is dat : mag niet punt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-24 20:19

Ibbel schreef:
Pareltjes schreef:

Nee, nog een keer, nee! Vergunningsvrij bouwen mag alleen als er een bouwblok is. Dat is hier niet.

Dus dat er een schuilstal mag worden gebouwd op een weiland zonder bouwblok is al tamelijk uniek. Alle andere regels gelden gewoon niet. En dat TS zich - als ambtenaar - netjes aan de regels wil houden is tamelijk logisch en duidelijk.

TS: 4 stallen van 3x3 op een rij geeft je 36 m2, plak er nog 1 tegenaan van 3x4 voor een opslag en je zit aan 48 m2. Overstek telt normaliter niet mee aan oppervlakteberekening.
Je kunt ook aan 4 stallen van 3x 3,5 denken, dan zit je aan 42 m2 en kun je nog 8 m2 (3,5 bij 2,2) opslag eraan plakken. Net wat je belangrijker vindt.

Ja we zijn ook erg blij met de mogelijkheid die we krijgen! En hebben hier uiteraard de juiste procedures voor gevolgd!
Overstek telt niet mee inderdaad, dus we kunnen een overstek steken als extra schuilgelegendheid!

Ik ga vanavond of morgen eens alle ideeën tegen het licht houden!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 20:26

Nog iets om rekening mee te houden, zorg dat je goed toegang hebt rondom de stal, zeker voor iets als een kruiwagen en een ladder. En hang er een dakgoot aan, die lading water wil je niet dicht rond het gebouw hebben, zelfs als je het niet wil gebruiken voor drinkwater of wassen.

Varenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 21:36

Als een overstek wel mag, dan zou ik zeker kijken of je iets kunt met half hoge deuren of wanden, dat geeft paarden veel extra ruimte om te draaien. Met een stabiele kudde is er dan ook meer contact.
Vergeet niet om windrichting en regen mee te nemen in de positie/richting waarin je je schuur plaatst. Vaak is het handig om dan toch alle stallen naast elkaar te plaatsen, zodat alle paarden uit de wind staan, en jijzelf ook als je onder de overstek aan het poetsen/opzadelen bent.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:25

50 m² is vrij ruim.

Kan je in principe een stal van 9*5.6 plaatsen. (of als je 6 m breed wil dan elk deel 2.80 diep.)
ik heb mijn ontwerp als volgt gemaakt:
2 open schuilstallen, met in het midden een opslagruimte. Breedte is 5.6, diepte is 3 m. Er zitten in de middengang deuren zodat je die gang als opslagruimte of als poetsruimte kan gebruiken, alsook makkelijk heen en weer kan om te voederen.
In principe zou je de schuilstallen ook kunnen omvormen tot 4 boxen, al dan niet met uitloop.
Ik heb wel nog 70 cm oversteek, maar als dat meetelt in de oppervlakte kan dat natuurlijk niet.
Afbeelding

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-24 17:15

We hebben inmiddels al een paar offertes binnen, deze lopen enorm uiteen van 43.000 tot 95.000. De verschillen liggen soms in de fundering, soms in een andere (luxere) afwerking. We hebben voor eind augustus een afspraak staan bij Gelders houtbouw om wat opties te bespreken.

Heeft iemand ervaringen met onder andere ABS en Gelders houtbouw?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 17:39

Het kan ook zitten in sterkte van materiaal. Dus zwaarder of lichter materiaal. Zou daar heel goed opletten. Van dat lichte flut materiaal wordt je niet vrolijk ook al is het goedkoop.
Denk aan dikte van staal wat wordt gebruikt. Dikte planken. Etc